recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spild af pixels?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpild af pixels?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Emne: Spild af pixels?
    Sendt: 04-August-2008 kl. 18:46
Jeg er faldet over en anmeldelse af et kamera som jeg hurtigt forelskede mig i. Desværre er det et kompaktkamera med 10 megapixel fordelt på en alt for lille censor. Jeg er ikke natur fotograf og skal bare bruge et point'n'shoot kamera som tager nogenlude billeder.

Jeg kom derefter til at tænke på hvad jeg egentlig bruger mine billeder til. Næste tanke var hvorfor jeg dog tager mine billeder i 5 Mpixel da jeg udelukkedende ser dem på tv'et i 2 MP. Før i tiden var grunden at jeg lige så godt kunne tage så gode (store) billeder som muligt så jeg ikke fjernede efterfølgende muligheder for behandling og beskæring hvis lysten kom dertil.

Jeg printer ikke mine billeder ud og benytter derfor aldrig de overskydende pixels. Det eneste jeg opnår er spildt harddisk plads samt langsommere visning når jeg bladre de tusindvis af billeder igennem jeg har i samligningen.

Som fremtiden ser ud nu kommer jeg formentlig ikke til at printe billeder ud og selvom tv'et bliver udskiftet, vil opløsningen være den samme da der ikke er grund til at købe et tv med højere opløsning af materialet (Blu-ray/live tv). Jeg skulle også mene at 2/3 MP skulle være rigeligt til et billede i A4. Og hvis man skal være grov er det begrænset hvad et kompaktkamera kan tage af billeder hvis behovet opstår for at have billeder i plakat størrelse.

Jeg kan forstå amatør- og fotografer gerne vil have høje opløsninger da det gør det væsenligt nemmere at beskære billedet efterfølgende. Dette er dog ikke noget jeg bruger tid på. Med andre ord er mit forbrug: tag billeder, læg dem i mediecentret, se dem på tv'et. Så jeg burde faktisk kunne nøjes med ~2 megapixel (1920x1080)?

Hvilken opløsning tager du billeder i, og hvorfor?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2008 kl. 19:54

Jeg har et Canon IXUS 70 men tager også billeder i 2MP da dette er det eneste format man kan få indsat datoen i !

Vi fremkalder billeder i 10x13 hvor den max. opløsnig også er 2MP

Til top
jcoop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-April-2007
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 10:07
Hvis du skal have udskrifter på A4 med 300 dpi, skal opløsningen hedde 8,7 MP
[URL=http://eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk/] [IMG]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk.png] [/URL]
Til top
jnvir Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 428
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 10:16

Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Jeg er faldet over en anmeldelse af et kamera som jeg hurtigt forelskede mig i. Desværre er det et kompaktkamera med 10 megapixel fordelt på en alt for lille censor. Jeg er ikke natur fotograf og skal bare bruge et point'n'shoot kamera som tager nogenlude billeder.

...

Det vigtigste er, om du er tilfreds med 2 Mpixels. Og er du det, så brug det. Og med en fornuftig JPEG-komprimering og et stort kort, kan du have tusindvis af billeder på kortet.

---

Nu er det jo ikke ukendt,  at de ting, der anskaffes, har større ydelse, end man har brug for. Min bil har fx en angiven højeste hastighed på 220 km/t. Det kommer jeg aldrig til at køre. Eller bruge de 47 programmer på vaskemaskinen.

Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har et Canon IXUS 70 men tager også billeder i 2MP da dette er det eneste format man kan få indsat datoen i !

Vi fremkalder billeder i 10x13 hvor den max. opløsnig også er 2MP

Du kan jo i princippet lave opløsningen så stor som du vil - Hvis du skal bruge printe/trykke 13x10 i 600DPI skal opløsningen være i omegnen af 7mp - Men jo jo, til det meste brug vil et 2mp billede være helt fint.

Datoen kan man jo eventuelt sætte ind manuelt bagefter, personligt er datoen noget af det første jeg fjerner hvis jeg modtager billedet med den på, men sådan er vi jo så forskellige - Jeg synes iøvrigt jeg så et eller andet sted, hvor de kunne printe datoen på baggsiden af billedet men hvor det var kan jeg ikke huske nu.

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 20:36

Når man sender ind online skaleres opløsningen for 10x13 ned til 2mp.

Datoen kræver konen som holder styr på 3 albums + div kopiere til bedsteforældre m.m.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 21:08

Har et Nikon spejl og skyder i RAW max opløsning.

Bruger en helvedes masse timer i Photoshop og gør derfor brug af de "ekstra" pixels.

Mit ældre Canon Ixus er skruet ned i opløsning da jeg ikke kan bruge billederne fra det point'n'shoot til andet end fis og ballade og derfor ikke hiver dem igennem Photoshop

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2008 kl. 22:56
Du kan jo også få dit Ixus til at tage billeder og gemen dem som RAW : http://lifehacker.com/387380/turn-your-point+and+shoot-into- a-super+camera 
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 12:25

Det ser supersmart ud, men da jeg skrev "ældre Canon Ixus" der mente jeg det bogstaveligt   Mit Ixus V3/S230 fra 2001 er desværre ikke på listen.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Datoen kræver konen som holder styr på 3 albums + div kopiere til bedsteforældre m.m.

Det betyder jo ikke, at datoen skal indsættes af kameraet.

Der må findes masser af programmer, som kan trække fildatoer eller EXIF-datoer ud af et sæt billedfiler og kopiere dem ind i det sæt billeder, der sendes til fremkaldelse. Så har man stadig det originale billede uden forstyrrende tekst, hvis man engang får brug for det.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu