recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spotify test - Kan du høre forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spotify test - Kan du høre forskel?

 Besvar Besvar Side  <12345 22>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Der ER forskel på f.eks. Tidal premium og HIFI, den er absolut hørbar på et bare nogenlunde anlæg.

320kbps AAC vs Flac 44.1kHz/16bit, hvis man ikke kan høre forskellen, er det jo fint, så sparer man de penge. Det er bare ret usandsynligt.

Spørgsmålet er om man behøver mere end 44.1/16. Det er jeg lidt i tvivl om, måske er det lidt et spørgsmål om at vide at man får den bedste kvalitet, uden måske at kunne høre forskel. På mit anlæg, under alle omstændigheder. 

Har prøvet Hi-res via USB og det var fint, men ikke hørbar forskel sammenlignet med CD Red Boook. (måske en smule). Her ville en blind test være spændende.

Har du taget testen i linket eller har du bare lyttet på noget selv hvor du vidste hvad du lyttede til? I sidstnævnte tilfælde kan mange høre forskel, men det er ikke til at vide om det bare er noget de bilder sig ind.... ;-)

Det er faktisk rigtig svært at lave en pålidelig test af den slags. Det kan man fx læse mere om her i denne bog: https://www.wiley.com/en-us/Perceptual+Audio+Evaluation+Theory%2C+Method+and+Application-p-9780470869239

Enig, optagelsen/ produktionen har rigtig stor betydning. Har ikke taget testen, men som tidligere skrevet, selv prøvet HIFI (Tidal) vs HI-Res (USB) vs Vinyl. Her foretrækker jeg vinyl-"lyden".

Den kan jo ikke måles op mod digital, men det fortrækker jeg. 

Jeg har ligeledes sammenlignet Tidal HIFI (lossless) med Premium (lossy), og kan høre forskel. Under alle omstændigheder lyder det forskelligt, og HIFI lyder bedst. Soundstage og bas. Det var ikke blindtest. Kan være placebo, som du beskriver,, men det tror jeg ikke. Kan bedst lide at vide, med mig selv,  at jeg ikke dykker under alm. red book CD. 

Det er helt sikkert kvaliteten af produktionen der har den største betydning for lyden, er ikke sikker på at lossless har afgørende betydning, men det skader bestemt ikke (andet end privatøkonomien) at streame i høj kvalitet. Wink


Redigeret af Pede8000 - 29-Marts-2021 kl. 18:22
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 18:58
Spotify test - Kan du høre forskel?

Mit svar : Nej :D

Ved selvfølgelig ikke om det er mit Sennheiser headset der er for billigt eller mine øre der er for dårlige.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Spotify test - Kan du høre forskel?

Mit svar : Nej :D

Ved selvfølgelig ikke om det er mit Sennheiser headset der er for billigt eller mine øre der er for dårlige.
nu ved vi så ikke om det er bluetooth eller kablet med dine Sennheiser, eller hvilket codecs de understøtter, for mine Sony bluetooth der kun kan max op til AAC, og der kan jeg jeg heller ikke hører forskel. Men det kan jeg med mine meze 99 headphones
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Spotify test - Kan du høre forskel?

Mit svar : Nej :D

Ved selvfølgelig ikke om det er mit Sennheiser headset der er for billigt eller mine øre der er for dårlige.

Bruger du en ekstern DAC, eller spiller du direkte ud af din PC? Jeg tror at forskellen bliver større hvis man lytter på et regulært anlæg, med en vel implementeret DAC. 

Jo bedre elektronik, jo højere krav til kilden. 



Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2021 kl. 10:44
Ja, der er forskel. Men kommer an på anlægget og ørerne der lytter. Og musikken der lyttes på. Den dybe bas, rumfornemmelsen/stereoperspektiv, fylde i mellemtonen og lidt bedre diskant. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 10:25
Det eneste jeg konkludere ud af disse 3 siders debat er at INGEN der hævder de kan høre forskel ser ud til at have taget testen og hvis de har har de ikke delt deres score. 
Og dem som siger de ingen forskel kan høre skal stå for mål for hvordan de har taget testen.

Kære jer der hævder i kan høre en forskel.
Hvis i gider optage at i tager testen (Brug en screen recorder) Og så del videoen med os andre så vi kan se at du rammer 100% Success i testen. 

Testen er simpel nok. Tryk på X for at høre orginalen. Tryk på A eller B for at høre enten en lossless eller lossy udgave af orginalen. Tryk hvilken du tror er lossless i bunden. 

Glæder mig til at se jeres videoer. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Det eneste jeg konkludere ud af disse 3 siders debat er at INGEN der hævder de kan høre forskel ser ud til at have taget testen og hvis de har har de ikke delt deres score. 
Og dem som siger de ingen forskel kan høre skal stå for mål for hvordan de har taget testen.

Kære jer der hævder i kan høre en forskel.
Hvis i gider optage at i tager testen (Brug en screen recorder) Og så del videoen med os andre så vi kan se at du rammer 100% Success i testen. 

Testen er simpel nok. Tryk på X for at høre orginalen. Tryk på A eller B for at høre enten en lossless eller lossy udgave af orginalen. Tryk hvilken du tror er lossless i bunden. 

Glæder mig til at se jeres videoer. :)
så vil jeg stille dig et spørgsmål. Hvordan kan man vurdere hvordan. Et stykke musik skal lyde som man ikke kender? Hvordan ved man at det musik der er lagt ind i de test ikke har en master højere end et normalt data komprimeret musik i forvejen. Nu fx. Abbey road remasteren, den digitale udgave der fulgte vinylen er MP3 fil. Det giver god mening, da det album blev indspillet den gang man ikke kunne kommer så højt om i frekvens som med redbook.

Så hvis man skal lave blind test, så skal det være af musik man kender og ved hvordan lyder. Det er den eneste måde man kan afgøre det på
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 så vil jeg stille dig et spørgsmål. Hvordan kan man vurdere hvordan. Et stykke musik skal lyde som man ikke kender? Hvordan ved man at det musik der er lagt ind i de test ikke har en master højere end et normalt data komprimeret musik i forvejen. Nu fx. Abbey road remasteren, den digitale udgave der fulgte vinylen er MP3 fil. Det giver god mening, da det album blev indspillet den gang man ikke kunne kommer så højt om i frekvens som med redbook.

Så hvis man skal lave blind test, så skal det være af musik man kender og ved hvordan lyder. Det er den eneste måde man kan afgøre det på

I testen trykker du på X knappen. Så kan du høre hvordan den skal lyde. 
A eller B indeholder henholdsvis en ren kopi og en lossy kopi. 
Jeg kan ikke se hvorfor det skal være nødvendigt at du kender musik nummeret. Du har refferencen. 
Hvis du virkelig kan høre forskel på lossy og lossless så burde det være nok. 

Argumentet med at du kender sangen/album er da kun en valid undskyldning hvis spørgsmålet var hvad ens personlige preference er. Som nogle nævner her. LP udgaven af Dire Straits. Og det er jo helt fair at man foretrækker denne. Det har bare intet med lossy vs lossless at gøre. 

EDIT:
Hvordan et nummer skal lyde er vel en subjektiv holdning. 
Eksemplet med Dire Straits er vil nogle nok mene at en rippet LP udgave lagret i MP3 320kbps lyder rigtig mens andre vil mene at det er den udgave du købe lossless af en digital remaster udgave. 


Redigeret af kenneth85 - 31-Marts-2021 kl. 13:01
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 13:19
Godt for dig Kenneth. Så sparer du de penge.

Hvorfor vi andre skal stå til mål for noget, vi har prøvet mange gange må du selv om.

Bruger ikke pc til Hi-Fi (endnu), så skulle jeg tage testen med de højttalere der er indbygget, ville resultatet alligevel ikke være validt.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Godt for dig Kenneth. Så sparer du de penge.

Hvorfor vi andre skal stå til mål for noget, vi har prøvet mange gange må du selv om.

Bruger ikke pc til Hi-Fi (endnu), så skulle jeg tage testen med de højttalere der er indbygget, ville resultatet alligevel ikke være validt.

For mig handler det ikke rigtig om at spare penge.
Det handler mere om at se et bevis på at nogle kan høre forskellen. Fordi det har jeg endnu til gode at opleve nogen kunne. 

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 14:17
Nogen benytter tilsyneladende bluetooth hovedtelefoner, eller benytter den DAC der er i PC'en, så er det klart at man ikke kan høre forskel. Jeg nævner at jeg mener at kunne høre (lidt) forskel på Tidal lossy og Tidal lossless, streamet fra min Denon  netværksafspiller via coax til min Lyngdorf.

Ville være fint hvis folk beskrev det setup, der bliver benyttet.

Forskellen er ikke giga, men den er der!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Nogen benytter tilsyneladende bluetooth hovedtelefoner, eller benytter den DAC der er i PC'en, så er det klart at man ikke kan høre forskel. Jeg nævner at jeg mener at kunne høre (lidt) forskel på Tidal lossy og Tidal lossless, streamet fra min Denon  netværksafspiller via coax til min Lyngdorf.

Ville være fint hvis folk beskrev det setup, der bliver benyttet.

Forskellen er ikke giga, men den er der!
præcis
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu