Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KillBoxOne
Bruger
Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 202
|
Emne: spørgsmål - projektor Sendt: 07-Juli-2011 kl. 20:20 |
Hej
Først lidt info!
Kikker lidt på en projektor - MEN har en masse spørgsmål som jeg ikke kan hitte ud af.
Min stue er 4x5m, og vil kunne få max 4,5m mellem linse og lærred.
Rummet kan mørkelægges til ca. 95 %
Vil nok få brug for at have projektor hængene lidt forskud for lærred
Jeg har kikket lidt på Benq w6000 men er også åben for andre modeller
Et ønske til projektor er : fuld HD, ikke mega meget støj d sweetspot vil være lige nedenunder projektor
skal bruges til BD (80%), X360(10%) og TV (10%)
Budget : max 15000 kr. ophæng kan jeg selv lave
havde tænkt på et lærred på min 100" max 120"
så til spørgsmål
Er mit budget realistisk ?
Er W6000 ok ? eller er der kommet andre ind på markedet
Vil projektor kunne sidde så tæt på lærred ?
og hvor stort er lærred kan jeg få ?
hvad med gain?
Håber I vil hjælpe
|
Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 07-Juli-2011 kl. 21:55 |
Hej. Jeg har lige fået en Epson tw3200 ind af døren. Jeg kan lave ca. 100" diagomal på ca 3 meters afstand. Du kan beregne hvor stort (bredt ikke diagonal) billed du kan lave ved at kigge på throw ratio. Der er en post længere ned hvor jeg har skrevet kort hvordan man kan beregne det. Hvis du mener forskudt til siden skal du kigge efter om projektoren har indstillelig horisontal lens shift. I det hele taget gør indstillelig lensshift det noget nemmere at installere projektoren da du så er mindre afhængig af at positionere projektoren i den rigtige afstand fra lærreded for at få billedet til at passe i højden over gulvet. Ellers vil jeg anbefale dig at kigge i projektorens specifikationer og google de begreber du ikke forstår. Jeg har lige været møllen igennem. Det hele er skrevet 1000 gange på internettet i forvejen. Jeg er ligesom dig totalt noob med projektorere, men jeg skal gerne forsøge at svare hvis der er noget du ikke kan få hul på. Jeg tror at benq w6000 er ved at udgå, men jeg er sikker på at du med det budget du stiller op uden problemer kan få opfyldt målet. I sidste ende kommer det an på hvor godt billedet skal være og ikke hvor stor skærmen er (til en vis gænse).- altså: Jeg vil tro at en eh-tw3200 fra epson ville kunne levere det du søger hvis du kan leve med et 100" lærred. Den koster noget mindre (7500,-) men billedet er sikkert heller ikke så godt som med en dyrere model. MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 07-Juli-2011 kl. 22:04
|
|
s0ad
Super bruger
Oprettet: 17-Juli-2007
Point: 490
|
Sendt: 07-Juli-2011 kl. 22:33 |
Mitsubishi HC4000 til 9000 kr. er et langt bedre køb end den W6000, desværre er den ikke så fleksibel og har en stor fikseret offset, men kan du leve med det, så får du en bedre projektor til færre penge. W6000 har meget støj i billedet og den dynamiske iris larmer!
HC4000 Kan købes hos hifiversand24.de og de sender til Danmark.
Ellers har jeg en TW3200 du må købe for 6500 kr. og kun kørt en time med ny garanti.
Redigeret af s0ad - 07-Juli-2011 kl. 22:38
|
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 07-Juli-2011 kl. 22:49 |
- Horisontal lensshift udelukke (vistnok) DLP projektorerne.
- Hvis du vil rulle lærredet ned foran dit fjernsyn, så koster et godt tab-tension lærred en del.
(Er din sweetspot forskudt ifht. lærredet?)
|
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
|
Sendt: 07-Juli-2011 kl. 22:59 |
Hivilux tab tension kan købes for fornuftige penge og er motorstyret, det behøver ikke være så dyrt..
du SKAL have Lens shift, hvis du ikke kan placere projektoren præcist, men det er ikke et krav det er en LCD..
DILA har f.eks. også lens shift
f.eks. har mange af optomas dyre HD8x modeller Lensshift..
Mener også W6000 har men er ikke sikker..
ville nok selv foretrække en TW3xxx til den fornuftige pris i dag, LCD projektorer larmer en del mindre end DLP, grundet varme udvikling, dog er DILA lige så lidt larmende, og nogle af de bedste billede mæssigt..
Lyder som om du kan mørklægge ok, en DLP vil give dig mere lys end en LCD, så det er måske en fordel, hvis rummet ikke bliver mørkt nok, men kan sagtens se film i ECO mode på min gamle Z3000 uden der er totalt mørklagt.
|
|
|
KillBoxOne
Bruger
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 08:06 |
Tak for svar
TW3200 er en mulighed - men kan det passe jeg ikke kan finde den på projektorcentral ?
hvor stort et lærred kan jeg få ? afstand linse til lærred max 4,5m
havde tænkt på et lærred fra Hivilux.de et tabtension i TX-serie - er det OK?
|
Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 08:44 |
TW3200 skulle være samme projektor som TW3600 og så videre, der skulle være marginale forskelle i følge diverse tests, så du kan bruge de andre til beregningen..
mener det er den her du kan bruge
Tw3500 til at lave udregningen.
Jeg er selvfølgelig partisk, da jeg selv ejer et Hivilux... jeg købte mit og hentede lærredsprøver hjem fra mit gamle arbejde, samt var i vores home cinema setup med Stewarts dyre lærred.
Når man ser på Hivilux Gain 1 kontra lissau indgangsmodel og stewarts indgangs model, så kunne jeg på rimlig store prøver ikke se forskel..
Motormekanismen i Stewarts var jeg lidt mere glad for.
men motoren kører godt, TAB systemet fungere perfekt på min, dog vil jeg sige 120+ " så selv med tab, så kan det tage 10-15 minutter før lærred retter sig helt ud, har en mate der har lidt folder i venstre hjørne på hans (mener det er 130") i 15minutter, kan ikke justere det ud, løfter man i vægtstangen så er det okay med det samme.
Men okay vi har MEGA dyre lissau tab tension i alle konference rum på mit arbejde, og der er næsten folder på alle...
tror bare Tab i helt store formater ikke kan gøre det perfekt, fik det samme af vide hos AV connection..
Dog vil jeg indrømme at sådan noget som Grå lærreder, med korrekte kalibrerede projektorer og sådan, giver på en måde et bedre resultat end det alm hvide gain 1 og sådan noget kan du ikke få hos Hivilux..
men så skal du til at korrekt kalibrere.
du skal også være opmærksom på det er SAMME lærred type Hivilux bruger til alle deres varianter, så du får ikke bedre billede af at købe den dyre hivilux, du får en anden kassette, trigger muligheder and so on.
og skal man spare så menter jeg at jeg så et 100" lærred med motor uden tab til 100eur derinde..
køb fra den tyske side, det er billigst.
vær klar over pga. det er behandlet, så STINKER lærredet den første uge, det lugter altså ikke fantastisk, det stopper, men det er sådan lidt skummelt.
samt den billigste variant har ikke den MEST fantastiske opspændingsmetode, den billigste variant er den jeg har i min hjemmebio
kan ses i linket i signaturen.
Redigeret af Rasmusdc - 08-Juli-2011 kl. 08:50
|
|
|
KillBoxOne
Bruger
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 09:38 |
Rasmusdc skrev:
du skal også være opmærksom på det er SAMME lærred type Hivilux bruger til alle deres varianter, så du får ikke bedre billede af at købe den dyre hivilux, du får en anden kassette, trigger muligheder and so on.
og skal man spare så menter jeg at jeg så et 100" lærred med motor uden tab til 100eur derinde..
køb fra den tyske side, det er billigst.
vær klar over pga. det er behandlet, så STINKER lærredet den første uge, det lugter altså ikke fantastisk, det stopper, men det er sådan lidt skummelt.
samt den billigste variant har ikke den MEST fantastiske opspændingsmetode, den billigste variant er den jeg har i min hjemmebio
kan ses i linket i signaturen. |
Vil du mene jeg skal gå efter TX-serien istedet for den helt billig TE-model?
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 13:37 |
Angående "Projection Calculator Pro" så har jeg på fornemmelsen at man skal være varsom med at bruge dens beregninger af lysstyrken på en given størrelse lærred. Det er der flere årsager til. Efter hvad jeg har kunnnet google mig til kan man for det første ikke altid regne med om en skærm der er opgivet til gain 1.0 i virkeligheden også er det. Nogle af dem skulle være en del forskellige fra det opgivne. En anden ting er at Projection Calculator Pro ikke opgiver ved hvilket "lumental" værdierne er beregnet. Hvis den bruger tallet som står i manualen - 1800 lumen - Så er der omtrent garanti for at det bliver forkert. 1800 lumen er maxtallet ( og sikkert overdrevet ) for en projektor med en helt ny lampe og med projektoren indstillet i den mest lysstærke indstilling. I tw3200s tilfæde den der kaldes dynamic. Denne indstilling er efter min vurdering nær ubrugelig hvis man interesserer sig en lille smule for billedkvalitet. Dertil kommer at lampen vil tabe en del i lysstyrke. Et realistisk lumen tal for projektoren nok mærmere 500 lumen i cinema mode med lampen i ØKO/sparemode som giver den bedste billedkvalitet. Læg mærke til, baseret på min foreløbige erfaring, et en tw3200 larmer en del hvis man ikke har den i ØKO. Hvis du ender med at købe en tw3200 vil jeg anbefale dig at overveje et high contrast lærred. Efter hvad jeg kan se kan den godt trænge til en hjælpende hånd med kontrasten. Det er særligt påfaldende når man ser film i cinema scope format. De sorte bjælker er altså ikke sorte. Nærmere mørkegrå. Jeg regner med selv at gå den vej. Hvis du beslutter dig for selv at regne tallene så vær opmærksom på at du vil tabe noget lysstyrke hvis du monterer projektoren langt fra lærredet. - Altså et 100" billede vil være svagere hvis det projekteres fra 4,5m end det vil være hvis det projekteres fra 3m. Dette skyldes blænden i projktoren. Men som sagt vil jeg tro at en tw3200 kan løse opgaven hvis du ikke går amok med lærredstørrelsen. Om konkurrende modeller er bedre eller dårligere skal jeg ikke kunne sige. Jeg er til gengæld Helt sikker på at man kan få noget der er bedre hvis man vil betale :-)
Redigeret af tvkartoffel - 08-Juli-2011 kl. 15:59
|
|
Supergris
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:35 |
Har selv Epson TW 3200 og kan IKKE nikke gengældende til det dårlige sort-niveau I taler om. Kan kke sige andet end, at jeg er imponeret over, hvad man kan få for små 8.000 kr.. Til tvkartoffel: Med hensyn til lysstyrke og afstand fra lærred, mister man faktisk mere, ved at køre i fuld zoom end ved at rykke den en halv meter længere bagud, hvis muligt. Jeg kører med et 112 " ramme-lærred fra Grandview i mathvid, gain 1.0 og er virkelig tilfreds, ligesom mine venner er meget imponerede... Har heller ikke problemer med at billedet lyser hele stuen op, selv om mine vægge er hvide. Lærredet med de sorte velour-rammer hjælper meget. Har slået auto-iris fra, da det larmer og synes ikke det giver nogen nævneværdig forbedring af sort-niveauet.
Redigeret af Supergris - 08-Juli-2011 kl. 14:37
|
|
KillBoxOne
Bruger
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:37 |
tvkartoffel skrev:
Angående "Projection Calculator Pro" så har jeg på fornemmelsen at man skal være varsom med at bruge dens beregninger af lysstyrken på en given størrelse lærred. Det er der flere årsager til. Efter hvad jeg har kunnnet google mig til kan man for det første ikke altid regne med om en skærm der er opgivet til gain 1.0 i virkeligheden også er det. Nogle af dem skulle være en del forskellige fra det opgivne. En anden ting er at Projection Calculator Pro ikke opgiver ved hvilket "lumental" værdierne er beregnet. Hvis den bruger tallet som står i manualen - 1800 lumen - Så er der omtrent garanti for at det bliver forkert. 1800 lumen er maxtallet ( og sikker over drevevet ) for en projektor med en helt ny lampe og med projektoren indstillet i den mest sysstærke indstilling. I tw3200s tilfæde den der kaldes dynamic. Denne indstilling er efter min vurdering nær ubrugelig hvis man interesserer sig en lille smule for billedkvalitet. Dertil kommer at lampen vil tabe en del i lysstyrke. Et realistisk lumen tal for projektoren nok mærmere 500 lumen i cinema mode med lampen i ØKO/sparemode som giver den bedste billedkvalitet. Læg mærke til, baseret på min foreløbige erfaring, et en tw3200 larmer en del hvis man ikke har den i ØKO.
Hvis du ender med at købe en tw3200 vil jeg anbefale dig at overveje et high contrast lærred. Efter hvad jeg kan se kan den godt trænge til en hjælpende hånd med kontrasten. Det er særligt påfaldende når man ser film i cinema scope format. De sorte bjælker er altså ikke sorte. Nærmere mørkegrå. Jeg regner med selv at gå den vej.
Hvis du beslutter dig for selv at regne tallene så vær opmærksom på at du vil tabe noget lysstyrke hvis du monterer projektoren langt fra lærredet. - Altså et 100" billede vil være svagere hvis det projekteres fra 4,5m end det vil være hvis det projekteres fra 3m. Dette skyldes blænden i projktoren.
Men som sagt vil jeg tro at en tw3200 kan løse opgaven hvis du ikke går amok med lærredstørrelsen. Om konkurrende modeller er bedre eller dårligere skal jeg ikke kunne sige. Jeg er til gengæld Helt sikker på at man kan få noget der er bedre hvis man vil betale :-) |
Ok - det er ikke et must at projektor skal sidde 4.5 m væk - den må også sidde tættere på, troede bare man kunne få et størrer lærred hvis man flyttede den helt tilbage
Jeg går er et lærred på min. 100" kan jeg stadig få et så stort billed på
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 15:23 |
Jamen man kan self. få et større billede hvis man rykker projektoren længere tilbage. Som jeg skrev længere oppe kan du selv beregne hvor stort et billede du kan lave på en given afstand ved at kigge på throw ratio for den projektor du er interesseret i. Begrænsningen på hvor stort et lærred du kan anvende ligger altså i kombinationen af throw ratio og lysstyrke (som skal være stor nok og som i nogen grad er bestemt af afstand fra projektor til lærred). Det gælder altså om at finde den rette balance. Hvis mindste throw ratio er f.eks 1,5 så kan du på 3m afstand lave et billede der er 2m bredt. Ikke diagonal. (3m/1,5=2m). omregnet bliver det ca. 102" i diagonal.
Redigeret af tvkartoffel - 08-Juli-2011 kl. 16:28
|
|