Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 17:20 |
Supergris skrev:
Til tvkartoffel m.h.t. lys og afstand, mener jeg, at objektivet mister en del lys ved det ydre zoom-område, hvorimod du ikke ser forskellen, hvs du blot rykker den lidt længere tilbage. Det er ligesom en normal zoom-linse. Lysstyrken varierer alt efter brændvidde! Derfor de nævner variabel " F " ( Lysstyrke ) på zoomlinser... Du kan sagtens få et 100 " billede på 4,5 m. afstand. Jeg sidder ca. 3,8 m. fra lærredet og linsen er ca. 3,4 m. fra lærredet på 112 ", som jeg synes er helt perfekt. Selv folk der sidder i nabosofaen og kommer en meter tættere på, synes ikke det virker for stort. Mit råd er, køb projektoren først og eksperimenter lidt på væggen først. Efter nogle dage kan du så købe den størrelse lærred, du synes er bedst til din siddeafstand... |
OK. Du mener altså at det at zoome til max billed størrelse giver mindre lys gennem objektivet. Jeg kan ikke se at der skulle være nogen grund til det, men objektivets design kan selvfølgelig være kompromiteret på en eller anden måde. Det er jo netop det at blænden, og dermed lysstyrken, varierer efter brændvidden der gør at der kommer mest lys gennem objektivet ved korteste brændvidde (størst billede/kortest afstand til lærred). Blænden er F2,0 ved 22,5mm brændvidde og F3,17 ved 47,2mm
Redigeret af tvkartoffel - 08-Juli-2011 kl. 18:17
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 17:27 |
s0ad skrev:
Der er ikke den store forskel, men ved helt mørke scener fx. en mørk baggrund, da lukker irisen en tand længere ned så man får lidt bedre sort, men intet at skrive hjem om. |
Det er vi nok meget enige om. Jeg var heller ikke imponeret over effekten.
|
|
KillBoxOne
Bruger
Oprettet: 04-Juli-2008
Point: 202
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 17:30 |
Supergris skrev:
Ja, jeg er bestemt også tilfreds med sort-niveauet. Specielt når man kører cinema-mode i eco. Shadow-detail er oså virkelig god. Oplever mange flere detaljer i natte-scener, som før ikke var så tydelige på mit 50 " plasma. Selvfølgelig er billedet også MEGET større.
Til tvkartoffel m.h.t. lys og afstand, mener jeg, at objektivet mister en del lys ved det ydre zoom-område, hvorimod du ikke ser forskellen, hvs du blot rykker den lidt længere tilbage. Det er ligesom en normal zoom-linse. Lysstyrken varierer alt efter brændvidde!
Derfor de nævner variabel " F " ( Lysstyrke ) på zoomlinser...
Du kan sagtens få et 100 " billede på 4,5 m. afstand. Jeg sidder ca. 3,8 m. fra lærredet og linsen er ca. 3,4 m. fra lærredet på 112 ", som jeg synes er helt perfekt. Selv folk der sidder i nabosofaen og kommer en meter tættere på, synes ikke det virker for stort.
Mit råd er, køb projektoren først og eksperimenter lidt på væggen først. Efter nogle dage kan du så købe den størrelse lærred, du synes er bedst til din siddeafstand...
Er iøvrigt MEGET glad for mit skift fra lille 50 " til STOR 112 "!!! |
har selv 50" og det "vænner" man sig hurtigt til, alle mine venner synes billede er stort
og mere vil ha' mere
hvad er din vurdering ville TW3200 kunne trække 120"?
|
Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 18:22 |
Rasmusdc skrev:
TW3200 skulle være samme projektor som TW3600 og så videre, der skulle være marginale forskelle i følge diverse tests, så du kan bruge de andre til beregningen... ..... ..... ..... .....
...... min hjemmebio
kan ses i linket i signaturen. |
Alt sammen meget god og brugbar INFO. Tak for det :-) MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 08-Juli-2011 kl. 18:27
|
|
KillBoxOne
Bruger
Oprettet: 04-Juli-2008
Point: 202
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 18:29 |
mener I at TW3200 kan trække et 120" lærred ??
|
Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 18:52 |
KillBoxOne skrev:
mener I at TW3200 kan trække et 120" lærred ??
|
Det er nok et af den slags spørgsmål der er rigtig svære at besvare. Det kommer i den grad an på hvilket lærred du vælger og hvordan du indstiller projektoren. Hvis du går efter at presse den bedste billedkvalitet ud af projektoren, så går du samtidig en hel del på kompromis med lysstyrken. Hvis du vælger et almindeligt matt hvidt lærred med gain 1.0 ( og den værdi holder i virkeligheden ) og hvis du forventer at have lys nok i hovedparten af lampens levetid, så viser mine beregninger at du ikke skal ret meget over 100" før det begynder at knibe. Min vurdering er altså nej. Men det er ud fra teori og ikke erfaring. Om det er godt nok for dig at køre med indstillinger på projektoren der giver mere lys men lavere billedkvalitet kan kun du selv vurdere. Jeg selv går efter bedst mulig billedkavlitet og lavest støj inden for budgettet og med de parktiske muligheder in mente. Jeg ville ikke vælge så stort et lærred.
Redigeret af tvkartoffel - 08-Juli-2011 kl. 18:53
|
|
Supergris
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 20:17 |
Jeg mener det SAGTENS kan lade sig gøre. 120 " er intet problem. Det kræver blot mulighed for mørklægning. Har set den med et billede på 150 ". Det ser stadig fint ud! tvkartoffel du har ret m.h.t. blændet! Den giver mest lys ved størst billede ( zoom ). Kom bare til at tænke på, at det omvendte gjaldt, når lyset kommer den anden vej i forhold til et kamera, og mener jeg har læst ét sted, at den mister lys ved fuldt zoom... Hvis du vælger lærred i størrelsen 100 " +, mener jeg dog IKKE, at du skal vælge et med mindre gain end 1.0, altså ikke et gråt lærred, som mere eller mindre er ved at forsvinde fra markedet, efter moderne projektorer er blevet meget bedre til at gengive sort-niveau fornuftigt... Som skrevet tidligere, prøv på væggen først, så kan det give dig en god fornemmelse af det hele. Husk så, at billedet vinder betydeligt ved skift til lærred, og det også bliver mere lysstærkt, med mindre du har brugt højglansmaling på væggen... Selv ved en hvid væg ser billedet faktisk godt ud.
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juli-2011 kl. 20:44 |
@ supergris Jeg tror egentlig vi er enige. Forvirringen opstår ved hvad der menes med "fuld zoom". Jeg kunne heller ikke få det til at passe til at begynde på, da jeg forstod "fuld zoom" som mindst muligt billede... og ikke størst muligt billede. Du svarede ikke på hvor mange timer du har på lampen. Jeg spurgte fordi jeg godt kunne tænke mig at høre lidt om hvordan det opleves at lampen ældes. Angiveligt skulle man kunne forvente op mod 50% reduktion af lyintensiteten i løbet af de første 500 timer, men jeg har ingen erfaring med det så jeg kan ikke bedømme det selv. Har du lagt mærke til om lampen langsomt skifter farve? Jeg vil gerne kalibrere projektoren, lige som jeg har gjort med mit TV, men jeg orker det ærligt talt ikke hvis det er noget der skal gøres om jævnligt fordi lampen ændrer sig.
Redigeret af tvkartoffel - 08-Juli-2011 kl. 20:46
|
|
Supergris
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 09:55 |
Jeg har lige rundet de 300 timer, og kan ikke se nogen synlig forskel på lysintensiteten. Tror nu heller ikke på, den skulle miste 50% efter 500 timer. Min kammerat har kørt 2700 timer med den samme pære på en BenQ 8720 på et 200 " lærred og billedet ser stadig rigtigt fornuftigt ud...
|
|
thcleaner
Bruger
Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 227
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 12:59 |
jeg synes det er lidt modstridende med det her
Redigeret af thcleaner - 09-Juli-2011 kl. 12:59
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 13:48 |
thcleaner skrev:
jeg synes det er lidt modstridende med det her
|
Måske du skulle bruge et par linjer mere til at forklare hvad du mener...
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 13:52 |
Supergris skrev:
Jeg har lige rundet de 300 timer, og kan ikke se nogen synlig forskel på lysintensiteten. Tror nu heller ikke på, den skulle miste 50% efter 500 timer.Min kammerat har kørt 2700 timer med den samme pære på en BenQ 8720 på et 200 " lærred og billedet ser stadig rigtigt fornuftigt ud... |
OK tak. Det med de 50% er bare noget jeg har læst. Jeg synes også det lyder af meget. tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 09-Juli-2011 kl. 14:15
|
|