recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til lydkvalitetsforskel på HTPC og TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål til lydkvalitetsforskel på HTPC og TV

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
TheRealBamse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til lydkvalitetsforskel på HTPC og TV
    Sendt: 10-April-2015 kl. 12:22
Hej alle,

Jeg har fornyligt anskaffet mig et nyt TV - Sony X8505B. Jeg er meget tilfreds med det.
På TV'et er der 4K og Netflix streaming.
TV'et er koblet til en Sony STR-DH710 via HDMI-kabel og optisk lydkabel.
Udover det har jeg en HTPC, som også er koblet direkte i samme receiver via HDMI.
(Rettelse: Min receiver er en Sony STR-DG720)

Jeg har Netflix 4K-abonnement, så hvis jeg streamer fra TV'et er det 4K og den siger det er "Dolby something-something" lyd.
Når jeg streamer fra HTPC'en er det "kun" FullHD.

Jeg har lagt mærke til at der er voldsom tydelig forskel på lydkvalitet ved afspilning af Netflix streams - til fordel for HTPC'en.

Så det vil sige at jeg enten får super billede og dårligere lyd (via TV'et) eller får dårligere billedkvalitet med kanon lyd (via HTPC'en).

Er der nogle som har et bud på hvad årsagen er til det? og evt. om det er noget man kan tweake/justere sig ud af?

Det er selvfølgelig et problem der er til at leve med, men kunne bare være fedt hvis man kunne gøre et eller andet.

På forhånd tak.

Redigeret af TheRealBamse - 13-April-2015 kl. 15:30
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4628
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 12:32
Lyd-delen kan jeg ikke svare på, men hvad angår billede, så leveres der kun 4K-streams til Smart TV lige pt. Det kræver hardware-dekodning af HEVC og det har PC'er endnu ikke. Der er også stadig en godkendelsesproces hos Netflix, så kun de apparater, som Netflix godkender, får 4K-streaming lige pt.

Med andre ord; det er ikke muligt at få 4K-streaming fra Netflix via HTPC endnu.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 12:47
Undersøg om dit tv sender lyden bitstream til din reciever, eller om det dekoder lyden før det sender det til recieveren. Bitstream er at fortrækker.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 14:33
Hej begge,

Tak for jeres svar.

@Rasmus Larsen
Ja selve billede-delen af problemet er jeg klar over og helt afklaret med. Det er klart det må være sådan.
HEVC dekodning osv. var en af årsagerne til at jeg købte netop det TV.

Det kunne jo bare være fedt hvis jeg kunne få den gode lydkvalitet med over på TV-streaming.
Så det var mere forslag til forbedring af lydkvaliteten ved streaming via TV'et jeg var ude efter.

@Dr gonzo
Det prøver jeg at kigge på når jeg kommer hjem. Tak.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4628
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 15:15
Okay, jeg misforstod spørgsmålet :) På lyd-delen har jeg ikke lige input.
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 15:19
Men hvorfor det optiske lydkabel, du burde kunne nøjes med HDMI fra TV til receiver og så aktivere ARC.

/Thomas
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 17:34
@Dumb/Thomas
Det har lige brugt lidt tid på og undersøge og det viser sig at jeg har en Sony STR-DG720 og ikke en DH720.
Den understøtter vidst ikke ARC.

Men tror du det er det optiske lydkabel der begrænser lyden?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Lyd-delen kan jeg ikke svare på, men hvad angår billede, så leveres der kun 4K-streams til Smart TV lige pt. Det kræver hardware-dekodning af HEVC og det har PC'er endnu ikke. Der er også stadig en godkendelsesproces hos Netflix, så kun de apparater, som Netflix godkender, får 4K-streaming lige pt.

Med andre ord; det er ikke muligt at få 4K-streaming fra Netflix via HTPC endnu.
det med hevc er delvis rigtigt, med hardwaren. Men de fleste i3'er og op efter kan godt software dekode det uden problemer. Grafikkortet skal bare understøtte hdmi 2.0 for at køre højere end 30 Hz
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2015 kl. 23:06
@Dr gonzo
Når du siger bitstreaming mener du så PCM?
Jeg kan vælge enten auto (så bruger den sikkert Dolby) eller PCM.
Til top
Hesselburger Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-August-2007
Sted: Denmark
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hesselburger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2015 kl. 01:04
Hvis der trækkes lyd ud fra et Sony via optisk ud er det desværre ikke 5.1 lyd men derimod kun stereo. Sony er gået væk fra at understøtte 5.1 via optisk og har det nu kun via ARC over hdmi.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2007
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2015 kl. 12:43
Der er mange uafklarede data i det her, men jeg mistænker at det handler om problemer med Dolby Digital+

Fx:
-Benytter du browser eller Windows 8/10 Netflix app på PC'en?
-Er PC'en sat op til at bitstreame eller dekoder den surround lyden for dig?

...For hvis der kun står (citat)"Dolby something-something" når du har lyden fra TV'et, men der ikke står noget om Dolby Digital+ i din Sony STR-DH710 når du benytter din HTPC, så lyder det til at din HTPC ikke er sat [almindeligvis korrekt] op til at bitstreame som dit TV lyder til at gøre det (i jævnfør af dit "Dolby something-something" udsagn i den forbindelse) 

I det tilfælde kan det skyldes at din HDPC dekoder Dolby Digital+ streamen korrekt og sender det problemfrit til din surroundreciever som PCM 5.1 eller hvad din HTPC nu end er sat op til, mens dit TV bitstreamer Dolby Digital+ streamen til din reciever, som den så måske har et issue med i forhold til at dekode korrekt?

Det er kendt at der mange recievere har problemer med Netflix Dolby Digital+ streamen, se fx:

http://community.sony.com/t5/Home-Theater-Products/Dolby-Digital-Plus-incompatability-Netflix-sound-distortion-STR/td-p/307734

Hvis dét er baggrunden, kan du måske være heldig med at det kan løses med en firmware opdatering af din surroundreciever, lige som med Maratz og Denon? ...Linket er jo et år gammelt, så måske er der kommet en opdatering fra Sony i mellemtiden? 

Redigeret af TBC1 - 11-April-2015 kl. 13:02
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2015 kl. 20:35
Hej igen alle,
Tak til alle for jeres input...

Har forsøgt at sætte TV'et op til at benytte PCM. Uden umiddelbar effekt....

Jeg tillader mig lige at recappe problemmet.

Det handler ikke om HTPC'en men om TV og Receiveren.
HTPC'en er blot min reference for hvordan lyden kan være på serier som f.eks. "House of Cards".

Problemet er i virkeligheden at lyden opleves dårligere på når jeg streamer via TV'ets Netflix app istedet for HTPC'en. (og ville helst streame Via TV'et da jeg kan få 4K der)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu