recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til lydkvalitetsforskel på HTPC og TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål til lydkvalitetsforskel på HTPC og TV

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2015 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af TheRealBamse TheRealBamse skrev:

Har forsøgt at sætte TV'et op til at benytte PCM. Uden umiddelbar effekt....

Jeg tillader mig lige at recappe problemmet.

Det handler ikke om HTPC'en men om TV og Receiveren.
..
Problemet er i virkeligheden at lyden opleves dårligere på når jeg streamer via TV'ets Netflix app istedet for HTPC'en. (og ville helst streame Via TV'et da jeg kan få 4K der)
Hvis det er som Hesselburger skriver at Sony TV kun sender stereo (Doby Prologic?) og ikke ægte 5.1 Dolby Digital multikanallyd via optisk, så er der vel kun HDMI ARC vejen, som din receiver så ikke understøtter?

Mvh. JørgenT

Redigeret af JørgenT - 12-April-2015 kl. 22:46
Til top
TheRealBamse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Danmark
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 07:53
@JørgenT.
Ja det er efterhånden også den konklusion jeg er ved at nå frem til.

Det kunne godt gå hen og betyde at der snart kommer en ellers udmærket Sony STR-DG720 til salg herinde...
Den er "kun" 5 år gammel...

Så må jeg investere i en ny der understøtter ARC.
Til top
Kjeldgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Point: 58
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kjeldgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 08:30
Kender ikke de respektive modeller, men kan du ikke forbinde 2 HDMI kabler mellem TV og receiver? Det ene HDMI kabel er det du allerede har forbundet, mens det andet afløser det optiske, og skal sættes i ARC HDMI stikket på tvet. Dette bruges så kun når du bruger netflix appen.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Kjeldgaard Kjeldgaard skrev:

Kender ikke de respektive modeller, men kan du ikke forbinde 2 HDMI kabler mellem TV og receiver? Det ene HDMI kabel er det du allerede har forbundet, mens det andet afløser det optiske, og skal sættes i ARC HDMI stikket på tvet. Dette bruges så kun når du bruger netflix appen.
Det tvivler jeg på kan lade sig gøre.
HDMI ARC er jo udelukkende et Audio (Return Channel) signal, ikke det samme som HDMI video+audio signal fra en DVD/BD afspiller. Så det vil receiver ikke kunne modtage på en almindelig HDMI indgang.

Alternativ kunne være en HDMI ARC Extractor, men det har jeg endnu ikke set som SPDIF/Toslink med 5.1 lyd, kun som analog stereo signal.

Mvh. JørgenT
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4628
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Lyd-delen kan jeg ikke svare på, men hvad angår billede, så leveres der kun 4K-streams til Smart TV lige pt. Det kræver hardware-dekodning af HEVC og det har PC'er endnu ikke. Der er også stadig en godkendelsesproces hos Netflix, så kun de apparater, som Netflix godkender, får 4K-streaming lige pt.

Med andre ord; det er ikke muligt at få 4K-streaming fra Netflix via HTPC endnu.
det med hevc er delvis rigtigt, med hardwaren. Men de fleste i3'er og op efter kan godt software dekode det uden problemer. Grafikkortet skal bare understøtte hdmi 2.0 for at køre højere end 30 Hz

Rigtigt nok, men det løser desværre ikke problemet. Netflix leverer endnu ikke 4K til PC-playeren, hverken browser-løsningen eller app-løsningen til de nyeste Windows. Pt. er et af kravene fra Netflix, at HEVC-dekodningen sker i hardware.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 10:27

Lyd-delen kan jeg ikke svare på, men hvad angår billede, så leveres der kun 4K-streams til Smart TV lige pt. Det kræver hardware-dekodning af HEVC og det har PC'er endnu ikke. Der er også stadig en godkendelsesproces hos Netflix, så kun de apparater, som Netflix godkender, får 4K-streaming lige pt.

Med andre ord; det er ikke muligt at få 4K-streaming fra Netflix via HTPC endnu.
det med hevc er delvis rigtigt, med hardwaren. Men de fleste i3'er og op efter kan godt software dekode det uden problemer. Grafikkortet skal bare understøtte hdmi 2.0 for at køre højere end 30 Hz

Rigtigt nok, men det løser desværre ikke problemet. Netflix leverer endnu ikke 4K til PC-playeren, hverken browser-løsningen eller app-løsningen til de nyeste Windows. Pt. er et af kravene fra Netflix, at HEVC-dekodningen sker i hardware.

Man slipper nok heller ikke for at kortet skal understøtte HDCP 2.2 når der forhåbentlig kommer en app eller browser løsning til PC.

Og mens jeg husker det, så skal man måske købe et HDMI 2.0a kort hvis man vil bruge HDR som efter hvad jeg kan se kommer fra både Amazon og Netflix.

Redigeret af Trumle - 13-April-2015 kl. 10:47
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 12:14

hmm? Det var jeg ikke klar over, at de havde det som krav
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4628
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 13:07
Der er jo stadig et certificeringsprogram. Pt. er 4K-streaming udelukkende muligt på UHD Smart TV med HEVC-hardwaredekodning - og kun de Smart TV som Netflix siger god for.
Til top
TheRealBamse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2015 kl. 15:28
Præcis Rasmus Larsen,

Det er også derfor at HTPC'en egentlig er relativt ligegyldig for denne diskussion. Den virker så godt som den pt. kan komme til.
Mit HTPC setup fungerer blot som min reference.

Det er helt klart råd og vejledning vedrørende opsætning af TV'et og Receiveren som har min interesse i denne forbindelse.

Er bange for at JørgenT og Hesselburger rammer hovedet på sømmet når de siger at jeg nok er nødt til at skulle have en ny receiver som understøtter ARC.
(Hvis det hersens PCM audio jeg har sat op vitterligt ingen forskel gør - jeg skal hjem og testlytte igen nu her...)

Redigeret af TheRealBamse - 13-April-2015 kl. 15:35
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2015 kl. 15:19

Lyd-delen kan jeg ikke svare på, men hvad angår billede, så leveres der kun 4K-streams til Smart TV lige pt. Det kræver hardware-dekodning af HEVC og det har PC'er endnu ikke. Der er også stadig en godkendelsesproces hos Netflix, så kun de apparater, som Netflix godkender, får 
4K-streaming lige pt.

HEVC Main10 decoding in DXVA2 Copy-Back mode  

Så Main10 HEVC afkodening, hvis dit grafikkort understøtter DXVA2

Jeg bruger det selv til mine dvd'er og bluray'er, som jeg laver backup af for børnene.
Det fungere ganske fint.

Redigeret af Notfast - 14-April-2015 kl. 18:54
.....
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu