recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - squeezebox duet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketsqueezebox duet

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Packer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Maj-2007
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 527
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 12:01

Jeg er utrolig tilfreds med min Squeezebox Duet. Den kører bare som den skal.

Til top
bhaagensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 12:40
Til OP,

Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

Vil jeg få bedre lyd (musik) hvis jeg køber en Squeezebox duet fremfor en playstation

...

Håber der sidder nogle der kan fortælle om Duet lyder så godt som folk siger. Jeg har en denon avr 2809 receier, så de skulle vel spille godt nok sammen..

Den korte: Jeg kender ikke lyden fra en PS3. Duet spiller efter min mening helt på højde med cd-afspillere i samme prisklasse. Duet vil virke fint med den Denon ved fx. at tilslutte via RCA-kabler. Derudover kan du efter humør senere opgradere med ekstern dac etc. og opnå virkelig god lyd. 

Den lange: Med en ekstern dac vil man også kunne opnå et godt resultat ved at bruge din PS3 som kilde, eller USB eller optisk udgang fra PC/Lydkort eller en helt 3. slags digital kilde. Afhængig af hvor god en dac man bruger vil det enda kunne give bedre lyd (men det samme kan opnås ved at bruge ekstern DAC med Duet). Altså har man stor frihed til at mikse og trikse som man vil og opnå et godt resultat lydmessigt.

Det man skal overveje er hvordan man ønsker at betjene systemet og hvilken funktionalitet det skal have. Duet er ment for dem som ønsker at være fri fra computer/pc etc. hvad angår betjening. Det man får er et avanceret streaming system (inkl netradio etc.) som kan betjenes "fra sofaen" og hvor det er lagt vægt på at integrere relevant funktionalitet i det samme system. I den modsatte ende er fx. usb/dac en måde at få god lyd ud af pc'en, men betjeningmessigt er princippet at programmer på pc'en kontrollerer afspilning hvorfor man nogle gange skal bruge flere programmer etc.

Der er mange mellemliggende varianter: efterhånden er store dele af spektret dækket ind.     

Spørg hvis ovenstående er uklart.

Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 14:35

Hej,

Mange tak for svarene. jeg vil overveje hvad jeg køber. Måske en lg 370 hvor man kan spille mp3 via USB stikket, og så sende lyden via en ekstern DAC, da jeg ikke gider duet hvis der er for mange problemer med den.

Mvh

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 17:42
Hvis det bare er mp3-filer du skal spille betyder det vist heller ikke det helt store - så har du vist allerede "krøllet" musikken mere end de forskellige apparater gør.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 20:14
bhaagensen, er det vigtigt, at han tilslutter
Squeezeboxen via RCA og ikke med et tosslink/optisk
kabel?

Er det i så fald en DAC i recieveren, der omkoder
signalet i stedet for DAC i Squeezeboxen og er
Squeezeboxen bedre?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 20:23
Hvis signalet sendes digitalt til receiveren, er det receiverens DAC der står for konverteringen - og hvis det sendes analogt er det SB'ens DAC. Tror DAC'en i en del surround-receivere "taber" til SB'ens ditto - man skal vist lidt op i pris for at finde noget der også har en god performance med stereo. Dette er dog delvist gætværk baseret på indlæg i diverse fora og hvad jeg ellers har læst mig til forskellige steder.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 20:29
Hmm.. jeg kører både med et optisk kabel (tosslink) og
RCA.

Jeg kan så regne ud, at jeg bør prøve at fjerne det
tosslink, da det så reelt får min Onkyo 605 til at
fungere som DAC.

Grunden til, at jeg har begge dele var egentlig, at jeg
"blev nødt" til at have RCA (analogt signal) for at der
kunne komme lyd i min zone 2.

Jeg tænkte, at når signalet allerede var behandlet i
Squeezeboxen, så ville den ikke gøre det igen i
recieveren, men Squeezeboxens DAC er jo kun aktiveret,
når der sendes et analogt signal og DAC i onkyo 605 er
vel næppe bedre en Squeezeboxens...

Det må jeg vist prøve...
Til top
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 21:07

vil det så sige at det faktisk er ligegyldigt om det er en ps3 eller en anden standalone blu ray der sender stereosignalet videre til min receiver via hdmi, så vil den lyd du får ud af højttalerne være dac cnverted af min receiver..?

Jeg have en gammel xbox med XMC sluttet til min receiver før via coax, og den lød langt bedre end ps3 på mp3 lyden via min denon..??

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg tænkte, at når signalet allerede var behandlet i
Squeezeboxen, så ville den ikke gøre det igen i
recieveren, men Squeezeboxens DAC er jo kun aktiveret,
når der sendes et analogt signal og DAC i onkyo 605 er
vel næppe bedre en Squeezeboxens...

Jeg mener faktisk at bl.a. Onkyo's surround-receivere har et ganske godt rygte hvad angår stereo-lyd - har selv overvejet at skifte til Onkyo fra min Sony. Men du kan vel bare skifte receiverens input-mode - test analog vs. digital?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 21:39
tipsen, nårh ja, det kan jeg vist gøre i menuerne. Så må
jeg teste forskellen ved lejlighed :-)
Til top
bhaagensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Maj-2008
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 22:40

]bhaagensen, er det vigtigt, at han tilslutter
Squeezeboxen via RCA og ikke med et tosslink/optisk
kabel?

Er det i så fald en DAC i recieveren, der omkoder
signalet i stedet for DAC i Squeezeboxen og er
Squeezeboxen bedre?

Det var blot ment som et eksempel på hvordan man kunne tilslutte Duet'en for at få det til at spille. 

Jeg kender ikke hverken OP's NAD eller din Onkyo i detaljer. Følgende er derfor (igen) generelle betragtninger. "Problemet" med Receivere[1] og måske specielt Surround-slagsen er at de ofte konverterer analogt input som fx. RCA om til digital (ADC) for derved at lave signalbehandling effekter/bass/diskant/eq/volumen/etc i det digitale domæne hvorefter der til sidst konverteres til analogt igen (DAC).

Hvis Receiveren ikke har direct/pass-thru/bypass mode el. hvorved man forbigå denne konvertering, giver det ingen mening at bruge RCA. Det kan kun blive ringere i forhold til at anvende digitalt input da der foretages en unødvendig extra konvertering, først Duet, derefter Receiver. Dette er aldeles no-go hvis det er vigtigt med lydkvalitet. Følgeligt er man tvuget til at bruge digital forbindelse (men det kan nu også lyde fint hvis Receiverens DAC ellers er kapabel nok)

Hvis Receiveren har direct/pass-thru/bypass mode el. vil man have mulighed for på denne måde at anvende *KUN* Dueten's DAC. Hvorvidt dette er bedre eller dårligere i forhold til at bruge digital forbindelse til Duet afhænger selvfølgelig an på hvilken Receiver man har. Ud fra de Receivere jeg har hørt kan det gå begge veje. Nogle Receivere lyder helt sikkert ringere end Duet. På den anden side spiller fx. Lexicon jo ikke ringe med de interne dacs (og koster derefter). 

[1] "Receiver" henviser her til ens NAD/Onkyo/Denon/etc. forstærker-ting. Blot for at undgå forvirring da Dueten's afspiller-boks jo også lyder navnet (Squeezebox) Receiver.

Redigeret af bhaagensen - 10-April-2009 kl. 22:45
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2009 kl. 00:39

]Kurt, det er da et dårligt argument, at det koster for
noget af betydning at have en menu, hvor man kan vælge
mellem statisk og dynamisk ip.

Funktionen er der jo stadig - nu er den bare svært
tilgængelig.

Hvem siger, at dynamisk ip er nemmest at bruge? I nogle
tilfælde er det måske - men det er også en grim kilde
til en masse problemer.

Jeg er helt uenig i, at der er noget der kan forsvare,
at det ikke er muligt på en lettere måde at sætte
enhederne op til statisk ip.

Hvis den automatisk vælger dynamisk ip - fair nok - det
kan jeg leve med. Men at man ikke kan ændre det i
menuerne er da helt hen i skoven.

Jeg tror egenlig ikke, at jeg kender nogen andre enheder
i mit netværk, der kun kører med dynamisk ip på den
måde...

Jeg synes da også at det ville være det bedste hvis begge valgmuligheder var der. Helt sikkert. Men som software projektleder og tidligere udvikler så ved jeg også godt at nogen gange er man nødt til at skære noget fra for at nå en deadline. Fordet der måske koster 10 timer ekstra at udvikle koster tilsidst 100 timer fordi det skal testes, dokumenteres, supporteres osv. Og så bliver det valgt fra.
Men jeg er da enig med dig i at i betragtning af hvor mange problemer der har været med DHCP-delen så burde denne funktionalitet være blevet implementeret på nuværende tidspunkt - synes vi Men da vi ikke kendet Logitechs prioritering så kan der være mange gode grunde til at den ikke er det. F.eks. at der ikke er særlig mange der har problemer med det - i forhold til det antal enheder der er solgt.

Redigeret af Kurt Poulsen - 11-April-2009 kl. 00:40
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu