recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squeezebox  eller Sonos ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSqueezebox eller Sonos ?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 19:37

Ingen server. Indekset gemmes i hver enkelt Zoneplayer - og indekset er lig tags og stierne til samtlige sange (kun album art gemmes ikke lokalt), der hvor de er gemt (organiseringen sker altså i selve Zoneplayeren, ikke på NAS'en eller hvor man nu har sin musik placeret). Derfor er det lynhurtigt - og derfor er der en begræsning på de 65.000 sange. Alle andre systemer bruger en server - selv har jeg brugt Twonky i årevis (og bruger den fortsat - har ikke råd til Sonos i alle rum endnu!). Sonos er i øvrigt det eneste system, hvor alle enheder er 100% synkrone - det er ret liret at opleve. Og eneste system som kvinder ubetinget må overgive sig til - det er bare mere lækkert og mere brugervenligt end noget andet på markedet.

/kris

Redigeret af kris - 21-November-2009 kl. 19:47
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 20:43
ok mht serveren er vi vist ude i en definitionssag - jeg mener at boksen må have en slags server indbygget for at kunne udføre det arbejde at indeksere musiksamlingen - altså en slags software (firmware) som kører og holder styr på tingene! Lidt ligesom den nye Squeezebox Touch der skulle komme om en måneds tid - den har også en lite-udgave af Squeezebox Server indbygget og er derfor uafhængig af andre enheder.

Det lyder godt at Sonos er 100% synkrone - jeg har ind i mellem oplevet at mine squeezebox'e har været ude af synk og lige skulle genstarte sangen - kan godt være det er kombien af trådede og trådløse enheder, men det virker da 99% af gangene :-) Vil også mene at Sonos' eget netværk er en force fremfor Squeezebox'ene der skal slås med andre enheder på det eksisterende netværk - med mindre man vælger at sætte et dedikeret netværk op til formålet.

Jeg har nu heller ikke de store issues mht brugervenligheden - både han-/hunkøn, ung og gammel kan bruge systemet - men glad for at jeg kan skræddersy det og på den måde fjerne alt overflødigt eller tilføje ny funktionalitet.

Designet på Sonos er jeg ikke så begejstret for - der vil jeg nok i højere grad end Squeezeboksene være interesseret i at gemme det af vejen - men det kan man jo også sagtens.

Rart at få en klar idé om hvad Sonos kan og ikke kan - takker!
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af kris kris skrev:

Ingen server. Indekset gemmes i hver enkelt Zoneplayer - og indekset er lig tags og stierne til samtlige sange (kun album art gemmes ikke lokalt), der hvor de er gemt (organiseringen sker altså i selve Zoneplayeren, ikke på NAS'en eller hvor man nu har sin musik placeret). Derfor er det lynhurtigt - og derfor er der en begræsning på de 65.000 sange. Alle andre systemer bruger en server - selv har jeg brugt Twonky i årevis (og bruger den fortsat - har ikke råd til Sonos i alle rum endnu!). Sonos er i øvrigt det eneste system, hvor alle enheder er 100% synkrone - det er ret liret at opleve. Og eneste system som kvinder ubetinget må overgive sig til - det er bare mere lækkert og mere brugervenligt end noget andet på markedet.

/kris


Det er en interessant tråd som jeg lige vil benytte lidt, da jeg selv overvejer at anskaffe mig Sonos eller Squeezebox.

Du skriver man ikke skal bruge en server.. Men hvor får den så musikken fra?
Mvh. Alex
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 21:33
Det er for teknisk for mig - der er mange i Sonos' forum, som forklarer det indimellem - spørg derinde, og du får svar med det samme! Men en såkaldt medieserver a la Twonky eller Squeezebox' egen server, hvor et stykke software på PC el. NAS holder styr på musiksamlingen og 'server' numrene videre til en klient (Squeezebox, Philips, TEAC osv.), har Sonos netop IKKE. I stedet har Sonos opfundet et system, hvor samtlige subtags og stier til numrene på harddisk/NAS indekseres og gemmes i SELVE Zoneplayeren - derfor har man en 'instant access', som ingen andre systemer kan kopiere. Det er en fantastisk oplevelse at have i hænderne - men desværre også dyrtSmile
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 23:03
Lidt fra Sonos' brugerforum - til julle.p - om mediaserver vs. no mediaserver - og om sonos vs. squeezebox! (Sonos gør brug af en SMB file server, som findes på alle computere/NAS'er åbenbart - IKKE en mediaserver).
 
Først det grundlæggende - åbenbart:
"SMB is a server: it's a file server.
UPnP Media Server/Squeezebox Server is a server: it's an indexing server.
The difference, as pointed out, in all of these is WHERE the index is held.
Sonos holds it's own index. This is fast and can use relatively "dumb" SMB shares which are common place."
 
Og så lige en stribe citater mere:
 
"Requirement of a server is one of the biggest differences between Squeeze and Sonos, and can be said to be the biggest difference in reliability/simplicity between the two. Squeeze has to rely on the quirks and idiosyncrasies of each user's PC and/or server platform (including bogging down a simple NAS with a complex server app) and the user's ability to keep the server application running, while Sonos has no such need. There is a fundamental design difference between requiring a server vs. having a local index and accessing files directly. It has nothing to do with whether the PC has to be on or not (although that is a difference), and everything to do with reliability, access time, compatibility with other hardware, and the technical expertise needed to maintain the system.
Inputting a server into the mix, especially one that requires either dedicated (r.e. expensive) hardware or configuration to fit the myriad of PC hardware out there, is an extension of complexity that Sonos just doesn't have."

"This is the big difference between 'It just works' Sonos and 'It's a little wonky, but if you like to tinker, it's great' Squeezecenter."
 
"Sonos can connect to ANY SMB mounted filesystem WITHOUT a PC running. This means you can use a NAS without any PC connected to the network at all. You can even use a USB stick plugged into the USB port of many NAS devices, the USB port on some routers, or the USB port on a device like the NSLU2.
Oh, one thing more . . . Sonos requires absolutely no "software to play the music off a PC." You do not have to install any Sonos software whatsoever on a PC for Sonos to be fully functional."
 
"As to your idea, it doesn't matter where the index is stored, it matters where it is kept in memory (RAM is fast, disks are not). In other words, the Zoneplayers only has enough RAM to handle processing and store a finite size index. I imagine it is this RAM limit that decides the track limit. Now you could put it in memory on the PC or NAS, but then you'd have to figure a way to communicate between the ZP's/Contollers and the index. What would end up happening is the ZP would be a client and the NAS/PC would be (you guessed it) a server."

"I understand the frustration with the track limit, but software is compromise and Sonos has decided that performance matters more than very, very large library support. Luckily for those over the limit, they have included support for exactly what you suggest, in the form of Windows Media Server."
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 13:33
kris: Så har Sonos jo også selv (indekserings-) serveren indbygget :-)
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 13:45

Nu tror jeg, du er pedantiskTongue - alle PC'er og NAS'er har en fileserver - ligesom de alle bruger strøm... pointen er, at Sonos ingen mediaserver benytter (modsat samtlige andre systemer derude) - Sonos gemmer stier direkte til samtlige numre på ens lagringsenhed (PC/NAS) i Zoneplayerens egen RAM - og er derfor hamrende hurtig . Du behøver ikke engang nogen særlig software installeret... det er ret godt udtænkt, må man sige...

Citaterne ovenfor forklarer ret godt systemets 'hjerte', synes jeg.
 
/kris


Redigeret af kris - 22-November-2009 kl. 13:52
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 15:36
En lille indskudt bemærkning: På SONOS' forum, benytter de enhver lejlighed til at rakke ned på Squeezebox. Det minder lidt om et mindreværdskompleks. Anyway, når man læser tekster derindefra, skal man bare lige huske at ignorere alle referencer til Squeeze-systemet.
---
Som det er illustreret ret tydeligt i denne tråd er begge systemer gode og har hver deres forcer. Hvis penge intet issue var, ville jeg nok gå efter SONOS, men for mig betyder det altså en del om jeg får musik i ét eller tre rum for 5000 kr (jeg har PT to duetter og en radio og planer om flere med tiden (shhh sig det ikke til min kone)), så derfor er jeg glad for Squeeze. Desuden holder jeg af fleksibiliteten.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 16:07
Ved nærmere eftertanke, så tror jeg ikke jeg ville udskifte mit system, hvis jeg blev tilbudt en 1:1 swap (eller det kan man jo ikke, for Sonos har ingen enheder der kan betjenes uden en controller). Men hvis jeg stod og skulle starte forfra ville jeg nok gå efter den kommende Squeezebox Touch, så jeg kan få aflivet min server.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 17:11
Muele: Du skal være opmærksom på at du med den indbyggede server i squeezebox touch går glip af noget af fleksibiliteten i forhold til den fulde Squeezebox Server - der kommer flere begrænsninger end du tidligere har været vant til - eksempelvis ligesom med den indbyggede server i Sonos.
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 17:43
Yep. F.eks. så er der slet ingen webinterface til touch'ens server og der er heller ikke noget med at installere plugins udover dem som er med fra Logitechs side.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 17:47

Jaja, dete r jeg klar over, men apps kan man vel installere. De kører jo på klienten.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu