recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squeezebox vs Sonos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSqueezebox vs Sonos

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
9900Nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2010 kl. 23:39
Vi har vel hver i sær vores grund til at vælge enten Sonos eller Squeezebox. Ingen tvivl om at Sonos er et lækkert produkt. Mit valg faldt dog på Squeezebox af flere grunde. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg synes Sonos er for dyrt, det er så en af grundende. Jeg kan godt lide at der er display på Squeezeboksen (dog ikke Duet). Har en SB Radio (med batteripakke) i soveværelse, som kommer med på badeværelset til tider, synes det er rart med 1-6 knapperne som kan programmeres til forskellige favoritter. Da mit setup er en blanding af forskellige mærker og bruger en Harmony One er dette endnu en fordel med display på Squeezeboksen.
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2010 kl. 23:51
Hvis du sætter --notranscoding og --noweb på sqrserver.exe så kører den uden transcoding og webinterface. Det sidste er nok svært at undvære, med mindre man slet ikke har installeret plugins. 
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2010 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Næste større release af Squeezebox Softwaren hedder 7.6 (beta lige nu), den vil give væsentligt bedre performance på NAS'er fordi man kan slå nogle tunge features fra:

-man får mulighed for at vælge at bruge SQLite istedet for MySQL som musikdatabase (MySQL er ret tung applikation)

-man kan køre uden webserver, hvis man kan undvære adgang fra computer browser.

-man kan køre uden transcoding (konvertering af musikfilerne til Mp3 eller flac, mens man lytter), det kræver dog at dine filer så ligger i mp3 eller flac.

Artwork gemmes vist nok også på en meget bedre måde i den nye version, så de kommer meget hurtigere controlleren f.eks.

Mulighed for at slå webserver og transcoding fra er vist allerede med i 7.5.

Ja, du har vist ret.

Men så må det være mulighed for at bruge SQLite og deraf følgende performanceforbedringer (lavet til Touch) der først kobles sammen med den "tykke" SBS i version 7.6.
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

...selv konen klapper i hænderne over Sonos, og kan og gider bruge den.
Ditto her - blot med Squeezebox - den var brugbar og intuitiv helt fra standardopsætningen og den nuværende "udgave", hvor der er specialopsætning til vores behov i forhold til opbygning af menuen på de forskellige afspillere, ekstra plugins, specialopsætning af lydbøger har bare endnu højere WAF... - kan ikke forestille mig at der ville blive tale om udskiftning (til Sonos) selv hvis man vandt i Lotto... - fordi man kan vel også installere en Squeezebox i en sportsvogn og i en yacht? ;-)

Du siger det selv, speciel opsætninger, plugins og alt muligt andet, Sonos, plug and play, og så spiller det bare. Jeg skal ikke tænke på plugins der måske eller måske ikke virker, jeg skal ikke tænke på speciel opsætning, jeg skal ikke opdatere murstenen til klemmeserver, Sonos det spiller bare.

Koner er også forskellige, min gad ikke bruge klemmeboksen, men hun elsker Sonos.

Men som så meget andet hvert sit behov, og godt for det. Personlilgt så er klemmeboks fortid og jeg går aldrig tilbage.
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 08:39

Du siger det selv, speciel opsætninger, plugins og alt muligt andet, Sonos, plug and play, og så spiller det bare. Jeg skal ikke tænke på plugins der måske eller måske ikke virker, jeg skal ikke tænke på speciel opsætning, jeg skal ikke opdatere murstenen til klemmeserver, Sonos det spiller bare.

Nu er specialopsætninger ikke noget, man pr. definition skal gøre. I 99,5% af tilfældene installerer man SqueezeboxServer og så er man ellers kørende. Det eneste der skal sættes op er faktisk stien til din musik og dine playlists. Resten kan du ignorere. Faktisk ser jeg lige præcis specialopsætninger og plugins som Squeezebox's største force. Hvis der er noget, du mangler, finder du et plugin der kan det, eller skriver det selv. Med andre ord kan du tilpasse softwaren efter behag og ønsker.

I sidste ende kommer det an på, hvor meget tid man gider bruge på det. Der er ingen tvivl om at Sonos er supernemt at sætte op, og det er netop deres force. Personligt har jeg i de ca. 3 år, jeg har brugt Squeezebox vel brugt i omegnen af 4 timer på opsætning o.lign.. Resten af tiden har det bare virket, og den bedre halvdel er vild med det. Men nu er hun også ganske teknikvant/teknikglad (ses vist af at der er accept af at have en Pioneer Susano stående som forstærker i stuen LOL), så bragte jeg en Sonos ind, ville den nok også vinde indpas.

Som du selv skriver, handler det i sidste ende om personlig preference, og jeg kan kun anbefale de der er i tvivl, til at prøve begge systemer af og finde ud af hvad der virker for dem. Der findes flere steder, hvor man kan få live demo af produkterne.

/Mark
Pioneer KRP-500A, SC-LX90, BDP-LX91, DV-LX50

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Audiovector S3 Avantgarde Arreté , SC Avantgarde, K-X

Nordost Frey højttalerkabel og Red Dawn RCA interconnect
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 09:43

Så læser du ikke det jeg skriver særligt godt - jeg skriver at boksen var et hit med standardopsætningen - og efter at den er blevet trimmet og udvidet er vi begge blot blevet endnu mere glade for den - og nej det er ikke noget du skal med hverken Squeezebox eller Sonos, men det er noget du har muligheden for med Squeezebox, hvor du med Sonos blot må acceptere basisudgaven.

Man ER forskellig og jeg synes det er sjovt at skubbe grænserne for hvad mit udstyr kan præstere, hvad enten det er en router, voip, nas, squeezebox etc - det er ikke et krav for at bruge nogen af delene, men i mit tilfælde er det nok årsagen til at jeg jeg får langt mere ud af mine Squeezebokse end jeg nogensinde ville kunne få med Sonos.

Redigeret af tipsen - 16-April-2010 kl. 09:52
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Så læser du ikke det jeg skriver særligt godt - jeg skriver at boksen var et hit med standardopsætningen - og efter at den er blevet trimmet og udvidet er vi begge blot blevet endnu mere glade for den - og nej det er ikke noget du skal med hverken Squeezebox eller Sonos, men det er noget du har muligheden for med Squeezebox, hvor du med Sonos blot må acceptere basisudgaven.

Man ER forskellig og jeg synes det er sjovt at skubbe grænserne for hvad mit udstyr kan præstere, hvad enten det er en router, voip, nas, squeezebox etc - det er ikke et krav for at bruge nogen af delene, men i mit tilfælde er det nok årsagen til at jeg jeg får langt mere ud af mine Squeezebokse end jeg nogensinde ville kunne få med Sonos.

Jamen jeg behøver ikke læse det bedre, jeg ved jeg har ret (DETTE VAR EN JOKE).

Som vi er enige om, så er vi alle forskellige, personligt synes jeg livet er for kort til at skulle pille mere ved det, jeg vil bare have noget der virker. Samme årsag jeg skiftede min win2008 x64 server ud med en NAS, jeg blev træt af at bruge tid på at skubbe grænserne, det har jeg mere end rigeligt af i mit arbejde (sjovt nok med det samme).

Så med andre ord, vil du have noget du kan pille/ødelægge, så tag en klemme.

Vil du have noget über lækkert og det bare spiller max ud af kassen, så tag Sonos. (har man ikke en teknik glad kone, så er Sonos også en vinder).
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 12:18
Nej, snup en SB touch.

Nu er diskussionen vist ved at være ude i "jo det er", "Nej det er ej", "jo det er" Smile

Jeg håber OP fik hjælp til at træffe et valg. Om ikke andet fik vi endnu engang vist at det meget er et spørgsmål om følelser.
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Nej, snup en SB touch.

Nu er diskussionen vist ved at være ude i "jo det er", "Nej det er ej", "jo det er" Smile

Jeg håber OP fik hjælp til at træffe et valg. Om ikke andet fik vi endnu engang vist at det meget er et spørgsmål om følelser.

Nej snup en Sonos Tongue
Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 21:13
Luk tråden. Den munder i det samme fnider som alle de andre Sonos vs. Squeezebox.
Til top
turbonegro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-December-2005
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 00:13
Ja, beklager hvis jeg har startet fnidderet i denne tråd. Jeg kan se det er et følsomt emne.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 09:29
Nåh, jeg synes da debatten i denne tråd er gået stille og roligt i forhold til mange af de andre gange Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu