recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD "forsvinder"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD "forsvinder"

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Næe det tyder da klart på at det står som aktiv/system, og derfor skal partitionen slettes og ikke bare formateres..

Nej, det duer ikke med 2 Windows installationer på samme maskine. Så slet/formater den gamle Windows harddisk/partition.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 13:44
Måske en jumper der skal ændres på "gamle" HDD måske, hvis denne står som "Master".
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

Havde begge diske på samme SATA kabel.
Opdagede jeg havde flere kabler (SATA) fra PSU, og satte den gamle HDD på sit eget kabel.

Diskhåndtering siger:
(C:) I orden (System, Boot, Aktiv, Primær partition)
(F:) I orden (Sidefil, Aktiv, Primær partition)

JH

Jeg tror at der rodes lidt rundt i tingene...

Der kan kun sidde én SATA disk pr. kabel. Det du omtaler er strømkablet, hvor der godt kan sidde flere på samme kabel. Det har intet at sige hvor de får strømmen fra på samme PSU.

Man plejer på asus at kunne vælge hvilken disk man ønsker at starte på i BIOS.

Hvis du ikke kan hitte ud af det, så kan du boote på et alternativt medie og formaterer den gamle harddisk.

En anden mulighed er kun at tage strømstikket fra den gamle disk og lade SATA stikket sidde. Så booter du maskinen, som vil starte op på den nye disk. Når maskinen er i Windows, så kan du sætte strømstikket til den gamle disk og den vil være synlig i Windows.
Der er intet farligt ved dette, da SATA er 100% plug'n'play, som hvis det var en USB stick.

Så kan du højreklikke med musen i nederste venstre hjørne og vælge "Diskhåndtering" fra menuen.
Den kan bruges til at slette dine partition og oprette nye.
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 16:31
Hej.

Ja det er stik fra PSU jeg henviser til. Hver disk er nu sat til sit eget kabel fra PSU.

da jeg startede PC her i eftermiddag, var der ingen problemer.

JH
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 16:44

Hej.

Ja det er stik fra PSU jeg henviser til. Hver disk er nu sat til sit eget kabel fra PSU.

da jeg startede PC her i eftermiddag, var der ingen problemer.

JH

Sidefilen skal måske flyttes over på SSD. Ved ikke om det også skete automatisk.

Venlig hilsen
KB
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 17:29
hej.

Pagesys (sidefilen) er lagt på gammel HDD.
(har googlet at dette anbefales)

JH
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 17:42

Pagesys (sidefilen) er lagt på gammel HDD.

Det lyder i mine øren helt forkert. Sidefilen er en af de filer din computer bruger oftest, den bør da netop være på den hurtigste disk.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Måske en jumper der skal ændres på "gamle" HDD måske, hvis denne står som "Master".

Der er ingen jumpere på en SATA harddisk.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
LeChuck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-April-2011
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeChuck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 07:47
Teoretisk set er det en god ide at lægge sidefilen på en HDD, hvis man har muligheden. Det er fordi NAND hukommelse bliver slidt relativt hurtigt når man skriver til den.

I praksis er trådstarters SSD på 256GB med MLC NAND. Ifølge Anandtechs udregninger kan den holde 35 år hvis man skriver 20GB til den om dagen. Med en nogenlunde mængde ram, vil de fleste næppe ramme mere end 10GB om dagen inkluderet sidefilens forbrug. Man kan eventuelt sætte et program til at overvåge writes til SSD i en periode, og så bedømme om det er for meget i forhold til den forventede levetid. 

Redigeret af LeChuck - 09-August-2013 kl. 08:10
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af LeChuck LeChuck skrev:

Teoretisk set er det en god ide at lægge sidefilen på en HDD, hvis man har muligheden. Det er fordi NAND hukommelse bliver slidt relativt hurtigt når man skriver til den.

Teoretisk set vil en sidefil på SSD være tusind gange hurtigere, hvis man rent faktisk benytter den meget.

Så efter min mening er det hul i hovedet at putte en SSD i en maskine for derefter at putte en sidefil på en almindelig harddisk, fordi man er bange for at benytte den hurtige SSD.

Har man masser af RAM behøver sidefilen jo ikke være særligt stor - glem alt om den dybt forældede tommelfingerregel om at sidefil skal være 1½ - 2½ gange RAM; jeg kører f.eks. med en sidefil på 1040 MB på min primære maskine med 8 GB RAM.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 18:21
Med en SSD i maskinen, vil jeg vælge at placere sidefilen på SSD'en frem for en gammel harddisk.

Men en bedre løsning ville være at proppe lidt mere ram i maskinen og helt slå sidefilen fra.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men en bedre løsning ville være at proppe lidt mere ram i maskinen og helt slå sidefilen fra.

Der findes programmer, som ikke vil køre, hvis der ingen sidefil er, uanset mængden af RAM; det gælder f.eks. ældre versioner af Adobe Photoshop. Jeg ved dog ikke hvor udbredt problemet er i dag.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu