|
SSD opsætning |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sæt disken i en eksisterende Windows maskine og opdater firmwaren og formater disken.
Når det er gjort tjek at ACHI er slået til på den maskine disken skal være system disk i.
Bemærk at hvis du ændre fra IDE til AHCI så ricikerer du at miste kontakten til eksisterende harddiske i maskinen, men indholdet bevares. Når det nye system er oppe at køre kan du importere diskene, undlad dog at importere den gamle system disk - formater den og vær opmærksom på at indholdet forsvinder.
|
||
mvh Infinity
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
|
Det hjælper jo ikke dem som bruger Mac OS eller Linux. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
|
Hvorfor er det så vigtigt med det AHCI, og hvad gør det?
|
||
![]() |
||
rasmusvn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Odense N Status: Offline Point: 826 |
|
Google: VTX4-25SAT3-128G
http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Vertex_4_and_Agility_4/ Vigtigt: WARNING: This is NOT a Destructive Flash for firmware version 1.4 and newer. This is a Destructive Flash for firmware version 1.3 & 1.4RC, back up all data on SSD. Proceeding with this update will result in complete loss of data on the SSD. WARNING: This is a two step firmware update process for firmware older than 1.4.1.2. Otherwise it is one step process. Guide: http://www.ocztechnology.com/files/ssd_tools/OCZ_Toolbox_Firmware_Update_Guide_10_02_2012_Windows_consumer.pdf ... Google: AHCI vs. IDE AHCI and IDE are two modes in which a hard drive communicates with the rest of the computer system using a SATA storage controller. SATA hard drives can operate in a backward-compatible PATA/IDE mode, a standard AHCI mode or vendor-specific RAID. AHCI stands for Advanced Host Controller Interface and is a faster mode of operation compared to IDE. RAID mode also enables and makes use of AHCI. Til mit forsvar er det sent ![]() Og så er Samsung 830 og 840 Pro nu heller ikke helt dårlige. Mon ikke det med FW under Linux stammer fra:
OCZ Toolbox does not support firmware updates of SATA III 6Gbp/s SSDs that are running as the primary drive (Vertex 3, Vertex 3 Max IOPS, Agility 3, Solid 3, RevoDrive 3, RevoDrive 3 X2, Octane, Octane S2, and Petrol). An alternative method is to utilize the standalone Linux distribution designed specifically for firmware updates of OCZ products. Redigeret af rasmusvn - 20-Januar-2013 kl. 01:02 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Næh, for min skyld også gerne til de to. Men hovedsoftware'n må nødvendigvis være til Windows (husk vi taler Hr. & Fru Danmark. Dels er det absolut MEGET mere udbredt end de andre du nævner, dels er Linux for nørder (jo det er sgu ![]() M.v.h.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Som Rasmus linker til - det er vigtigt for at man kan udnytte de høje hastigheder, som en SSD kan opnå. M.v.h.
|
||
![]() |
||
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
|
Okay det kan jeg godt se. Nu har jeg selv en SSD som så ikke køre AHCI, og synes da stadig det kører sindsygt meget hurtigere end normal HDD. Vil det også hjælpe på en normal HDD at køre AHCI?
|
||
![]() |
||
nogames ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2006 Sted: 8310, Denmark Status: Offline Point: 164 |
|
Fandt dette omkring IDE og AHCI
Trim will work in either mode (IDE or AHCI) for XP or Vista through the Intel SSD Toolbox. Win7 will currently require MSAHCI driver to run trim. The larger question is why would you want to ever run in IDE mode with an Intel SSD??? In IDE mode you loose Native Command Queuing which can severaly impact drive performance. You also loose DIPM (Device Initiated Power Management) support in IDE mode which will result in lower overall battery life. Så hvis du kører Windows 7 i IDE mode, så mister du TRIM, NCQ og DIPM. TRIM frigør plads på SSD på en måde at det ikke nødvendigt at slette en record før en ny skal skrives = højere skrive hastighed, især ved hyppig skrivning NCQ = kommando kø, SSD kan bedre optimere adgang til data = højere hastighed DIPM = Strømsparer, nu bruger en SSD ikke så meget, men et par watt besparelse kan det sikkert blive til. Betyder nok en del for en bærbar computer på batteri drift |
||
![]() |
||
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
|
NEJ Trim virker fint i Windows 7 - det skriver du jo også selv.
I XP osv skal der bruges nogle hjælpemidler, men Trim virker umiddelbart i Windows 7. (MCHCI driveren er i Windows 7).
AHCI hæver SSD'ens hastighed fra ca 250 M/S til +400 MB/S og det er da også værd at tage med. Det påvirker ikke almindelige harddiske nævnværdigt.
|
||
mvh Infinity
|
||
![]() |
||
nogames ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2006 Sted: 8310, Denmark Status: Offline Point: 164 |
|
Jo, det skrev jeg (næsten) ![]() Men det skriv jeg fandt omhandlede Intel SSD, om det også gælder for andre drev, ved jeg ikke. Det vil jeg dog tro, da MSAHCI driveren er fra Microsoft og ikke Intel, og er den driver, der bruges på andre SSD også. |
||
![]() |
||
|
Det lader sig til, at du har ret:
Is TRIM available in IDE mode? The answer is yes it is. AHCI mode is not required for TRIM to exist or function, and an AHCI driver does not enable or add TRIM to a PC. TRIM is a SATA protocol command, specifically an ATA Data Set Management command. What is needed is a program to send the TRIM command, and Windows 7 does just that, as well as Windows Server 2008 R2. Vista and XP do not have the capability of issuing the TRIM command. A few other PC OS's provide TRIM, including Apple's Lion and Snow Leopard, but the details of in what release and how to enable it (on Macs) I don't know. Man kan teste ved i kommando prompt (med administrator rettigheder) at skrive: fsutil.exe behavior query DisableDeleteNotify Hvis den siger "DisableDeleteNotify = 0" så bruges TRIM |
||
![]() |
||
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1695 |
|
Det er også en god ide ikke at partitionere mere end ca. 80% af ens SSD. At efterlade et stykke af SSDen upartitioneret kaldes også for "overprovisioning" og hjælper SSDen med ekstra friske blokke til at gemme data på. F.eks. bruger jeg på min Samsung 830 256 GB kun de 200 GB.
Før jeg ville sætte nogen form for firmware opgradering i gang på en SSD, så ville jeg lave et image af SSDen med f.eks. Acronis TrueImage eller Clonezilla. Der kan altid gå noget galt, når man opdaterer noget så kritisk som firmwaren på ens disk, selv hvis noterne siger, at opgraderingen ikke er destruktiv. Husk for øvrigt at sørge for at have en bootbar version af image programmet ved hånden, så images kan rulles tilbage efter firmware opgraderingen. |
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |