recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SSD opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SSD opsætning

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Det er også en god ide ikke at partitionere mere end ca. 80% af ens SSD. At efterlade et stykke af SSDen upartitioneret kaldes også for "overprovisioning" og hjælper SSDen med ekstra friske blokke til at gemme data på. F.eks. bruger jeg på min Samsung 830 256 GB kun de 200 GB.

Tænker du på write amplification?

Hvis du kører med TRIM har jeg meget svært ved at se fordelen ved dette. SSD'en er i forvejen overprovisioneret med flash chips.

Det er generelt en god ide ikke at fylde en disk 100% af hensyn til filsystemets performance, men det kan du opnå på andre måder end at have en ubrugt partition.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Det er også en god ide ikke at partitionere mere end ca. 80% af ens SSD.

Jeg vil klart anbefale at formatere hele disken og så bare bruge mindst muligt af den. 1/4 eller mere bør efter min mening oikke bruges.

Jeg har haft to OCZ Vertex2 diske der er stået af og de blev presset ret hårdt. Nu bruger jeg Cosair 3 diske (har 3 240 GB og 2 120 GB) og bruger dem 'mindst' muligt, dvs ikke noget med Temp mappe på dem og slet ikke Temporary Internet Files. Nej ned på en indelig harddisk med det skidt.
mvh Infinity
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 16:34
sku godt nok en masse input man får sig, med alle mulige indstillinger hehe. Men det er da super med alt det info. Må nok hellere ligge mig en plan med hvad jeg gør først og fremmest, men tror jeg smider den i og opgraderer firmware i den. Så går i gang med at indstallere windows bagefter
Til top
The_Unforgiven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Oktober-2004
Point: 450
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Unforgiven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 17:12
Til top
The_Unforgiven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Oktober-2004
Point: 450
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Unforgiven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 17:14
Og har selv en OCZ SSD , dog en Vertex 3 og uanset hvad de skriver kunne jeg IKKE få den til at opdatere firmware i windows, og ja brugte en anden pc , så måtte brænde en cd med den på og boote op og gøre det derfra og det virkede.

Stein

Redigeret af The_Unforgiven - 20-Januar-2013 kl. 17:16
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Jeg har haft to OCZ Vertex2 diske der er stået af og de blev presset ret hårdt. Nu bruger jeg Cosair 3 diske (har 3 240 GB og 2 120 GB) og bruger dem 'mindst' muligt, dvs ikke noget med Temp mappe på dem og slet ikke Temporary Internet Files. Nej ned på en indelig harddisk med det skidt.

SMART fortæller dig hvornår disken er "slidt op" fordi dine flash chips ikke kan klare flere skrivninger. Med en nyere SSD og almindelige desktop brug (altså ikke noget med en server med fuld load hvor en SQL database konstant hamrer løs på disken el.lign.), tror jeg ikke at du kommer dertil i praksis. Og du vil få en advarsel i god tid. "Predictable failure" som AnandTech vist kalder det.

Et andet, og noget mere alvorligt problem, er at disken pludselig står af enten på grund af firmware fejl eller defekte chips. Det er sværere at gardere sig mod (udover backup!), men omvendt hjælper det formentlig heller ikke at begrænse skrivningen ved at flytte temporære filer til en harddisk el.lign.

OCZ, og diske med Sandforce kontrollere, synes at være hyppigere ramt af dette problem end andre diske. Og sammenlignet med harddiske er SSD stadig en relativt ung og umoden teknologi.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 18:07
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 18:21
@JesperLund: De to gange mine diske er stået af har jeg ikke fået nogen advarsler over hovedet, og begge har været chipfejl.
mvh Infinity
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Tænker du på write amplification?

Hvis du kører med TRIM har jeg meget svært ved at se fordelen ved dette. SSD'en er i forvejen overprovisioneret med flash chips.

Det er generelt en god ide ikke at fylde en disk 100% af hensyn til filsystemets performance, men det kan du opnå på andre måder end at have en ubrugt partition.

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Jeg vil klart anbefale at formatere hele disken og så bare bruge mindst muligt af den. 1/4 eller mere bør efter min mening oikke bruges.

Ja, jeg tænker bl.a. på write amplification. Den bedste måde at undgå at brugen hele disken på er altså ved simpelthen ikke at partitionere hele disken. Det er bl.a. også det som Samsungs SSD Magician gør. Og som sagt anbefales det at man lader omkr. 20% af disken ligge brak. At formatere hele disken og så bare lade være med at bruge al pladsen er ikke den bedste metode.

Til gengæld skulle der ikke være de store problemer mht. swap/page files. Jeg tror snarere at de diske er stået af fordi der står OCZ på dem. OCZs SSDs har et rimeligt dårligt rygte. Vertex 4 er vist den første disk fra dem, som man rent faktisk tør bruge. Wink

Nu skal vi ikke gå helt off topic, men personligt vægter jeg stabilitet højere end performance, og derfor stod valget for mig helt enkelt mellem Crucial M4 eller Samsung 830, da jeg skulle købe SSD. Tidligere var Intel også på listen, men efter de er gået over til Sandforce controllere har jeg ikke helt så meget tillid til dem længere.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 19:11
azrael du mener så at man bør splitte sit c: drev op i 2 partitioner?? for IKKE at bruge de sidste 20% diskplads eller hvordan skal det forståes?
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 20:00
Nej. Det er faktisk ret simpelt. Lad os sige du har en SSD på 256 GB og du kun vil have én partition på den så har du valget mellem at lade partitionen fylde hele disken eller f.eks. blot (ligesom mig) vælge at bruge 200 GB. Helt konkret ifm. Windows 7 installationen, så vælger du SSDen til at installere på, bliver præsenteret med hele SSDens størrelse i megabyte og skriver i stedet for 204800, hvilket svarer til præcis 200 GB. For at gøre dette skal du for øvrigt vælge punktet Avanceret (Advanced).

Bemærk for øvrigt, at medmindre du gør noget specielt, så opretter Windows 7 installation en skjult partition på 100 MB. Den partition bruges egentlig kun af BitLocker funktionaliteten i Windows 7 Professional/Ultimate/Enterprise. Hvis du vil undgå denne partition, så skal du gøre følgende: Opret din partition under Avanceret som beskrevet ovenfor. Så opretter Windows 7 2 partitioner; den første på 100 MB kaldet System Reserved (eller noget tilsvarende på dansk) og en til selve Windows 7 på resten af den afsatte størrelse. Marker sidstnævnte og vælge Delete (Slet). Så marker den første (System Reserved) og vælg Extend (givetvis Udvid på dansk) og angiv så igen 204800 for 200 GB. Installationsprogrammet kommer med nogle advarsler som du blot skal ignorere. Så formaterer du den nyoprettede partition på 200 GB, og til sidst vælger du den til at installere på. Og det var sådan set det.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2013 kl. 20:03
åhh ja self. den feature havde jeg helt glemt når man installerer, hehe. Er jo ikke så tit man gør det, men det var egentlig en god måde at gøre det på, så er man sikker på ikke at overfylde sin SSD.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu