recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stadig sorte bjælker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStadig sorte bjælker?

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 10:51

Hvorfor jeg stejler ved Anamorfisk Video?

Når HDTV standarden er så beton fastlagt til 16:9 bliver det vel en ____

Her hoppede kæden af.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 11:01

I Vores virkelige verden har vi faktisk allerede indført en parallel til det der Anamorfiske, det kaldes noget andet men sådan er det.

Alle vores udsendelser i PAL 16:9 her har man faktisk gjort billederne 1/3 bredere, ganske parallelt til anvendelser af Anamorfiske Linser ved fremvisning.

Der er ikke ændret på PAL standarderne overhovedet, heller ikke NTSC for den sags skyld.          Hvor jeg vil hen? Man må endda meget gerne tale om eller diskutere Anamorfisk Tv men det drejer sig også om holde noget adskilt.

 

I TV Verdenen betyder anamorfisk at man anvender alle linierne Vertikalt, selvom Leverandørerne lægger samtlige hindringer i vejen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 16:32

Hvis nogen vil se fordele og ulemper ved en anamorfisk linse, er man mere end velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende demo. Helt generelt: At vælge et CIH setup er lig med at sætte filmens æstetik over tekniske argumenter. Det er rigtigt at det indebærer en ekstra skalering, og at det i sig selv principielt forringer billedet, men det skal så vægtes op imod at se filmene i det korrekte forhold i forhold til hinanden. Men jeg vil sige så meget at alle der har set det demonstreret har udtalt noget i retning af at dét er det eneste rigtige. Spørgsmålet er så selvfølgelig om man kan leve med de praktiske forhold omkring det.

Rent teknisk, er der dog den fordel at du udnytter hele projektorens lysstyrke, så du får 33% mere lys end hvis du lavede samme størrelse 2.35:1 billede uden linsen.

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 21:59
Okay, så firmaernes påstand om 33% mere brightness er altså korrekt. Men de reklamerer også med 33% forbedret "resolution". Hvad ligger der bag dette?
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 15:48

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

NB. En alternativ CIH setup løsning er at lade den anamorfiske linse sidde foran projektoren hele tiden, så man slipper for at fjerne den hver gang man ser 16:9 (1.85:1) og 4:3 film. Men det kræver så til gengæld, at 16:9 og 4:3 film nedskaleres vertikalt, da de ellers ville fremstå med tynde mennesker m.v. tilfølge. Denne metode giver igen forskel på opløsningen/detaljeringsgraden (25%) mellem 16:9 + 4:3 film vs. 2.35:1 film, men her er det så bare 16:9 + 4:3 filmene, der har lavere opløsning!

Firmaet "Prismasonic" leverer en løsning hvor man altid får det bedst mulige billede uanset formatet - og systemet er fjernbetjent.

http://www.prismasonic.com/english/why_variable.shtml

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 20:05

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

At vælge et CIH setup er lig med at sætte filmens æstetik over tekniske argumenter. Det er rigtigt at det indebærer en ekstra skalering, og at det i sig selv principielt forringer billedet, men det skal så vægtes op imod at se filmene i det korrekte forhold i forhold til hinanden. Men jeg vil sige så meget at alle der har set det demonstreret har udtalt noget i retning af at dét er det eneste rigtige. Spørgsmålet er så selvfølgelig om man kan leve med de praktiske forhold omkring det.

Helt enig. Når jeg en gang for råd til at lave en ordentlig hjemmebiograf med 1080P HD projektor, vil jeg da sikkert også vælge et CIH setup, da lærredets størrelse nok ikke bliver større, end at de 800-810 liniers opløsning på 2.35:1/2.40:1 film, som opskaleres til 1080 linier, vil se rigeligt godt ud, i forhold til ægte 1080P film (16:9~1.85:1).

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Rent teknisk, er der dog den fordel at du udnytter hele projektorens lysstyrke, så du får 33% mere lys end hvis du lavede samme størrelse 2.35:1 billede uden linsen.

Ja, men hele fiffet ved CIH er jo netop, at 2.35:1 film vises bredere end 16:9 film, faktisk 33%, så det at man udnytter 100% af projektorens lys ved 2.35:1 film, resulterer i, at lysstyrken på lærredet er den samme som ved de smallere 16:9 film, idet 2.35:1 billedet jo projekteres 33% bredere -  så mister billedet på lærredet jo 33% i lysstyrke!  Så når linse producenterne m.v. proklamerer at man opnår 33% mere lysstyrke på 2.35:1 film i et CIH setup, skal det altså lige tages med et gran salt.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 20:11

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Okay, så firmaernes påstand om 33% mere brightness er altså korrekt. Men de reklamerer også med 33% forbedret "resolution". Hvad ligger der bag dette?

Ja, hvis man sammenligner et 2.35:1 billede i et CIH setup med et alm. 2.35:1 letterbox billede der er zoomet op til samme bredde. Nej, hvis man sammenligner 2.35:1 billedet med 16:9 billedet i et CIH setup - der er billedernes lysstyrke ens!

Mht. den påståede 33% forbedrede opløsning, så må det være producenternes måde at fortælle, at der er tale om et opskaleret 1080P billede (810 linier + 33% = 1080 linier). Men rent visuelt er resultatet altså ikke 33% bedre, mht. opløsning/detaljering, hvorfor jeg også anser dette som salgsgas.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

NB. En alternativ CIH setup løsning er at lade den anamorfiske linse sidde foran projektoren hele tiden, så man slipper for at fjerne den hver gang man ser 16:9 (1.85:1) og 4:3 film. Men det kræver så til gengæld, at 16:9 og 4:3 film nedskaleres vertikalt, da de ellers ville fremstå med tynde mennesker m.v. tilfølge. Denne metode giver igen forskel på opløsningen/detaljeringsgraden (25%) mellem 16:9 + 4:3 film vs. 2.35:1 film, men her er det så bare 16:9 + 4:3 filmene, der har lavere opløsning!

Firmaet "Prismasonic" leverer en løsning hvor man altid får det bedst mulige billede uanset formatet - og systemet er fjernbetjent.

http://www.prismasonic.com/english/why_variable.shtml

Prisværdigt, vil jeg blot sige  Nej, det lyder sgu som et super produkt.

NB. I det jeg skrev om det alternative CIH setup, kom jeg, som mowa var inde på, til at bytte om på horisontalt og vertikalt! Men resultatet af denne metode giver rigtigt nok 25% forskel på opløsningen/detaljeringsgraden.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 20:43
Se bare hvad Prismasonic, selv skriver:

"Picture brightness is dependent on the picture size, projector's lumens,
screen gain and the used throw distance. It is good to note that in
'stretch' mode the use of anamorphic lens increases the picture
brightness around 20 % (33 % more pixels in use)".

Er det så reklame gas fra Prsmasonic side ?
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 21:21

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Se bare hvad Prismasonic, selv skriver:

"Picture brightness is dependent on the picture size, projector's lumens,
screen gain and the used throw distance. It is good to note that in
'stretch' mode the use of anamorphic lens increases the picture
brightness around 20 % (33 % more pixels in use)".

Er det så reklame gas fra Prsmasonic side ?

I det hele taget synes Prismasonics hjemmeside ganske interessant. F.eks kan man se hvordan alle de gængse projektorer vil fungere sammen med firmaets linser og hvordan forskellige billedparametre påvirkes. Og i stedet for det sædvanlige FAQ, er der et decideret forum hvor man kan stille individuelle spørgsmål til firmaet - og alle kan læse svarene.



Redigeret af Vijnana - 05-Juli-2008 kl. 21:22
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 17:48

Hvis man vil have en rimelig fiks løsning til cinemascope er systemerne fra Schneider Optics nok et godt - omend pebret -bud:

 se evt nedenstående 2 videoklip

 

http://www.easyht.com/2008/10/engineering-tv-cine-digitar- anamorphic-lens/



Redigeret af Vijnana - 08-November-2008 kl. 17:49
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2009 kl. 15:58

Så fik jeg endelig installeret cinemascope i min bio. Og jeg kan kun sige, at det er noget af det absolut bedste jeg har gjort i den sammenhæng. Nu spørger min kone hver dag: "Går der noget i hjemmebiffen i aften?"

Og det gør der!

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu