|
Stadig sorte bjælker? |
Besvar | Side <1 5678> |
Forfatter | ||
Tarkin
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
Sendt: 05-Juni-2009 kl. 17:29 | |
Jeg ved udmærket godt, det har meget stor betydning for vores opfattelse af billedet, om alt udenfor det aktive billede er gjort mørkest muligt (afmaskningen, rummets vægge m.v.) specielt i et projektor setup, lige som det er tilfældet i rigtige biografer. Det jeg skrev mht. CIH setup var mere ment som at det bredere 2.35:1 billede i forhold til 1.85:1 + 4:3 i sig selv kan virke mere æstetisk/psykologisk flot at se på, korrekt afmaskning eller ej. Faktisk tror jeg at mange private CIH setups mangler korrekt afmaskning (på 1.85:1 og 4.3 film), akurat som alle dem med 16:9 lærreder (og deres film i 2.35:1 og 4:3), da det kræver pænt dyrt afmaskningsudstyr. Men jo, korrekt afmaskning vil da altid være at foretrække, og det lige meget om der er tale om 16:9 eller 2.35:1 lærreder. NB. Jeg var lige inde og se Terminator Salvation i Imperial Bio igår. Fed film i øvrigt. Sad pudsigt nok og tænkte lidt over det med afmaskningen på filmen, som var i 2.4:1. Den var ikke helt korrekt i den nederste del af billedet - kunne se at billedet gik en smule ned i den nederste sorte afmaskning. Imperial har ellers et fantastisk smart afmaskningssystem, hvor de kan indstille maskerne både i siderne og bunden og toppen af lærredet, helt uafhængigt. Sjovt nok er Imperials setup ikke et ægte CIH setup, idet deres 1.85:1 film og (70 mm 2.2:1 film for den sags skyld) bliver vist med mere billede i højden end deres 2.35:1 film! Sidstnævnte film er dog stadig bredest. De kan netop styre alt dette med deres advancerede afmaskningssystem, så det er fuldt ud bevidst de gør det sådan. På den måde bliver deres 1.85:1 film vist med nogenlunde samme billedareal som deres 2.35:1 film. |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 07-Juni-2009 kl. 13:32 | |
Jeg betragter også netop Imperial som en mindre optimalt designet biograf, de er begrænset af rummets dimensioner, fordi det er et gammelt teater. Derfor er billedet faktisk reelt ikke bredt nok. Første gang jeg var der blev jeg ret overrasket over hvor langt fremme i salen man skal sidde for at få en passende billedstørrelse. |
||
Vijnana
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
Sendt: 18-Juni-2009 kl. 21:30 | |
Nå, ifølge Philips bliver den tilgængelig i starten af juli. Indtil da må man nøjes med at studere manualen på deres hjemmeside. Verdens første og eneste BD-afspiller med tekstflytningsfacilitet! Man kan mene om Philips hvad man vil, men de er nu lidt på forkant med mange ting. |
||
Vijnana
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 23:18 | |
Så landede BDP9100 endelig - hurra! Subtitleshift funktionen virker bare perfekt! Hjemmebio'ens allersidste irritationsmoment er forsvundet. Nu er det bare at læne sig tilbage og nyde film i cinemascope uden at gå glip af noget når der bliver mumlet, brugt slang eller nævnt mærkelige stednavne. |
||
Tarkin
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 23:27 | |
Tillykke med dyret!
|
||
Vijnana
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 23:33 | |
Mange tak! Forhandleren nævnte forøvrigt at Pioneer skulle være på vej med noget lignende. Så der er håb for dem der ikke er til Philips - også i denne sammenhæng |
||
Vijnana
Sendt: 18-August-2009 kl. 10:35 | |
Philips BD9100 har netop modtaget en EISA "innovation" award i forbindelse med Philips 21:9 TV.
|
||
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 27-Juli-2010 kl. 13:34 | |
hvordan katten laver man en linse der kun forstørre vandret men ikke lodret ?
og vender den ikke billedet på hovedet ?
|
||
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Sendt: 27-Juli-2010 kl. 15:08 | |
|
||
Tarkin
Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:10 | |
Denne artikel forklarer det meget godt: http://www.zuggsoft.com/theater/prism.htm
|
||
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:27 | |
HAHA dagen er reddet, jeg har lært noget helt nyt :-)
ja selvklart at man bruger 2 helt identiske prismer, dette fjerner farve split
og vinklen i mellem dem giver forstærkningen i bredden, det er jo genialt og ganske simpelt at lave selv, dog skal man have lidt håndelag.
|
||
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:28 | |
I de billigere løsninger, ja (og i nogle af de knapt så billige...). I de dyrere løsninger er det en linse, der groft sagt er "skæv", og derfor zoomer forskelligt i lodret og vandret plan. Ikke nemt at lave præcist, og prisen er derefter.
|
||
Besvar | Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |