recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stadig sorte bjælker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStadig sorte bjælker?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2009 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Summa sumarum, så mener jeg fortsat at det er lidt "kørt op" mht. hvor meget bedre billedet bliver i et CIH setup. Uden endnu selv at have set det i et hjemmebio setup, tror jeg som du mest på, at det er det æstetiske/psykologiske ved det bredere billede, der gør at det opleves flottere og mere intenst.

Det er godt nok et lidt gammelt indlæg jeg svarer på her, håber det er ok - pointen er den samme, uanset hvem der skriver det og hvornår: Det er lidt foruroligende at de fleste netop nedprioriterer billedets omgivelser, og lydens for den sags skyld. Du får det til at lyde som om at når det nu ikke er den egentlige billedkvalitet, men æstetikken omkring det, der ændres, så er det en lille ændring der ikke er meget værd. Sådan er det ikke, nærmere tværtimod - et middelmådigt billede i de rigtige omgivelser kan opleves bedre end et supergodt billede i forkerte omgivelser. Omgivelserne, derunder afmaskningen, kan have sindssygt stor betydning for billedkvaliteten. Om det er en teknisk ændring af selve billedet, eller en ændring af hvordan du opfatter billedet, det er sådan set hamrende ligegyldigt - dét der betyder noget ER jo din opfattelse af billedet. Så hvis man kan "snyde" øjet til at opfatte en bedre kontrast, ved at maske bjælkerne af, så ER det fuldt ud lige så godt som reelt at øge kontrasten.

Det kan sammenlignes med akustik inden for lyd-verdenen. Alt for mange negligerer akustikkens betydning for lyden, fordi det i deres hoved ikke ændrer på hvordan anlægget spiller. Det gør det for så vidt heller ikke, højttalerne leverer den samme lyd - men dén lyd dit øre opfatter, den er markant ændret alt efter akustikken. Det vigtige er jo ikke hvad højttaleren spiller, men hvad dit øre hører. Tilsvarende for billede, det vigtige er hvad øjet ser. Og hvad øjet ser kan i høj grad ændres når omgivelserne ændres. Jeg har givet dette link mange gange før, men det er i høj grad relevant her:

http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/illusion s.htm

Jeg ved udmærket godt, det har meget stor betydning for vores opfattelse af billedet, om alt udenfor det aktive billede er gjort mørkest muligt (afmaskningen, rummets vægge m.v.) specielt i et projektor setup, lige som det er tilfældet i rigtige biografer.

Det jeg skrev mht. CIH setup var mere ment som at det bredere 2.35:1 billede i forhold til 1.85:1 + 4:3 i sig selv kan virke mere æstetisk/psykologisk flot at se på, korrekt afmaskning eller ej. Faktisk tror jeg at mange private CIH setups mangler korrekt afmaskning (på 1.85:1 og 4.3 film), akurat som alle dem med 16:9 lærreder (og deres film i 2.35:1 og 4:3), da det kræver pænt dyrt afmaskningsudstyr.

Men jo, korrekt afmaskning vil da altid være at foretrække, og det lige meget om der er tale om 16:9 eller 2.35:1 lærreder.

NB. Jeg var lige inde og se Terminator Salvation i Imperial Bio igår. Fed film i øvrigt. Sad pudsigt nok og tænkte lidt over det med afmaskningen på filmen, som var i 2.4:1. Den var ikke helt korrekt i den nederste del af billedet - kunne se at billedet gik en smule ned i den nederste sorte afmaskning. Imperial har ellers et fantastisk smart afmaskningssystem, hvor de kan indstille maskerne både i siderne og bunden og toppen af lærredet, helt uafhængigt. Sjovt nok er Imperials setup ikke et ægte CIH setup, idet deres 1.85:1 film og (70 mm 2.2:1 film for den sags skyld) bliver vist med mere billede i højden end deres 2.35:1 film! Sidstnævnte film er dog stadig bredest. De kan netop styre alt dette med deres advancerede afmaskningssystem, så det er fuldt ud bevidst de gør det sådan. På den måde bliver deres 1.85:1 film vist med nogenlunde samme billedareal som deres 2.35:1 film.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2009 kl. 13:32

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Sjovt nok er Imperials setup ikke et ægte CIH setup, idet deres 1.85:1 film og (70 mm 2.2:1 film for den sags skyld) bliver vist med mere billede i højden end deres 2.35:1 film! Sidstnævnte film er dog stadig bredest. De kan netop styre alt dette med deres advancerede afmaskningssystem, så det er fuldt ud bevidst de gør det sådan. På den måde bliver deres 1.85:1 film vist med nogenlunde samme billedareal som deres 2.35:1 film.

Jeg betragter også netop Imperial som en mindre optimalt designet biograf, de er begrænset af rummets dimensioner, fordi det er et gammelt teater. Derfor er billedet faktisk reelt ikke bredt nok. Første gang jeg var der blev jeg ret overrasket over hvor langt fremme i salen man skal sidde for at få en passende billedstørrelse.

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 21:30

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Nu venter jeg bare på at Philips BDP9100 kommer på markedet... skulle komme her i juni. Det bliver spændende at se hvordan den håndterer underteksterne.

Nå, ifølge Philips bliver den tilgængelig i starten af juli. Indtil da må man nøjes med at studere manualen på deres hjemmeside. Verdens første og eneste BD-afspiller med tekstflytningsfacilitet! Man kan mene om Philips hvad man vil, men de er nu lidt på forkant med mange ting.

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 23:18

Så landede BDP9100 endelig - hurra!

Subtitleshift funktionen virker bare perfekt! Hjemmebio'ens allersidste irritationsmoment er forsvundet. Nu er det bare at læne sig tilbage og nyde film i cinemascope uden at gå glip af noget når der bliver mumlet, brugt slang eller nævnt mærkelige stednavne.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 23:27
Tillykke med dyret!
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 23:33

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Tillykke med dyret!

Mange tak!

Forhandleren nævnte forøvrigt at Pioneer skulle være på vej med noget lignende. Så der er håb for dem der ikke er til Philips - også i denne sammenhæng

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2009 kl. 10:35
Philips BD9100 har netop modtaget en EISA "innovation" award i forbindelse med Philips 21:9 TV.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 13:34
hvordan katten laver man en linse der kun forstørre vandret men ikke lodret ?
og vender den ikke billedet på hovedet ?
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvordan katten laver man en linse der kun forstørre vandret men ikke lodret ?
og vender den ikke billedet på hovedet ?
søg på DIY.....man kan faktisk lave den selv
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hvordan katten laver man en linse der kun forstørre vandret men ikke lodret ?
og vender den ikke billedet på hovedet ?
Det er egentlig lidt forkert at kalde det en linse, da teknikken reelt er baseret på et eller flere prismer, altså flade kantede glasstykker.
 
Denne artikel forklarer det meget godt: http://www.zuggsoft.com/theater/prism.htm
 
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:27
HAHA dagen er reddet, jeg har lært noget helt nyt :-)
ja selvklart at man bruger 2 helt identiske prismer, dette fjerner farve split
og vinklen i mellem dem giver forstærkningen i bredden, det er jo genialt og ganske simpelt at lave selv, dog skal man have lidt håndelag.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det er egentlig lidt forkert at kalde det en linse, da teknikken reelt er baseret på et eller flere prismer, altså flade kantede glasstykker.  
 
I de billigere løsninger, ja (og i nogle af de knapt så billige...). I de dyrere løsninger er det en linse, der groft sagt er "skæv", og derfor zoomer forskelligt i lodret og vandret plan. Ikke nemt at lave præcist, og prisen er derefter.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu