|
Stereo og surround i samme setup, er det muligt? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | ||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 07-Februar-2024 kl. 16:14 |
|
Halløj,
Lidt baggrund. Lige nu har vi et surround setup i stuen med noget Denon receiver, Classic effektforstærkere og DLS højttalere. Det har vi været rigtig glade for til film og andet surround sound. Planen er at udvide det med en UHD BD afspiller, og en netværksafspiller der understøtter streaming fra Tidal. Den sidste "dims" bliver tilføjet fordi vi (især jeg) er begyndt at lytte rigtig meget til musik igen, og her er jeg ikke helt tilfreds med lyden. Så jeg tænkte om det er muligt at introducere en stereo forstærker ind i mixet. Mine tanker. For tiden prøver jeg forskellige integreret stereo forstærkere, med fronterne fra surround setuppet og prøver nogle andre højttalere også, for at finde ud af hvilke kombi jeg bedst kan li'. I den forbindelse tænker jeg om det er en god løsning, at smide en integreret stereo forstærker mellem surround receiveren og effektforstærkeren til fronterne. Så vil jeg slutte frontkanalerne fra surround receiveren, men også netværksafspilleren, til den integrerede stereo forstærker. Det føles ikke som den rigtige løsning. jeg forestiller mig, at der bliver nogen med volumen der driller og bliver en irritation, og måske der også bliver forskel på lyden mellem fronterne og resten af højttalerne. Mit spørgsmål. Er der en god løsning til dette? Kan man få sådan en "kilde-skifter", som effektforstærkeren kan sluttes til i output, og forskellige receivere og forstærkere osv. i input? Den skal ikke gøre andet end at skifte mellem inputs, og koble det sammen med output, uden ellers at røre ved signalet. Mange tak for jeres tid.
Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 16:21 |
||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Do'h! Jeg kunne selvfølgelig også have søg på nettet først.
Kan se det hedder en audio switch box, og det kan også fås til højttalere. Så lad mig spørge om i har erfaring med sådan noget, og hvad jeres oplevelser er. Findes der måske en endnu bedre løsning? Måske surround receiveren allerede har sådan en funktion, hvor den bare kan videregive signalet uden at pille ved det?
Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 16:33 |
||
007
Bruger Oprettet: 12-December-2016 Sted: Midtjylland Status: Offline Point: 96 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
fra din anden tråd ved jeg du vil have en Atmos reciver og der er efterhånden en del musik i Atmos
Men når man er vant til stereo skal man godt nok vende sig til Atmos. Men det kan noget
|
||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lytter mest til rock og pop fra sent 70'erne og 80'erne og start 90'erne. Typisk noget remastered, og det bliver igennem Tidal (lossless - flac), derfor netværksafspilleren. Kunne ikke forestille mig det kommer i Dolby Atmos, og kunne ikke forestille mig det lyder specielt godt i Dolby Atmos. Men man skal aldrig sige aldrig, som de siger. Men med en receiver der understøtter Dolby Atmos, burde det kunne lade sig gøre på en eller anden måde, hvis det bliver en ting for mig.
Nogen der kan anbefale en god RCA switch? Lige nu er jeg hooked på denne https://elektronik-lavpris.dk/p122327/bn206410-analog-hifi-signalswitch-5-1-sort/ Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 17:48 |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19527 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Køb en god forstærker med Home theater input (HT).
Eksempelvis den Hegel du selv linkede til. Klaus
|
||
007
Funktioner
Tak(0)
|
|
der er også kommet noget gammel rock i Atmos
Rocket man med Elton John er meget vellykket
|
||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sagt på en anden måde, med en lille ny, og med udsigt til minimum én mere, så bliver jeg nødt til at prioritere lidt anderledes, end hvad jeg er vant til. Desuden kunne jeg godt tænke mig, at den integrerede stereo forstærker ikke også farver signalet, når nu både surround receiveren og effektforstærkeren også gør det (i det mindste har jeg samme effektforstærker foran alle 3 fronter).
Kan man streame sådan noget, og i så fald er det vel lossy? Måske Tidal har det i lossless? Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 19:14 |
||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu skriver du ikke hvilken Denon der bruges, men kan vel bruges som forforstærker, og dermed spille stereo via effektforstærkerne.
Jeg forstår ikke, hvorfor du vil indsætte endnu en forstærker i lydkæden. Du har fronthøjttalere, effekter til fronterne, og en Denon receiver. Hvis det er sat rigtigt op, vil stereovalg på Denon gengives via fronter der trækkes af effektforstærker, og dermed bliver Denon “blot” forforstærker. Kig måske på en anden effektforstærker, det vil også kunne ændre lydprofilen. Det kan også være, at en ny/nyere receiver, kan tilføje noget bedre, hvis forforstærker delen i anden model lyder bedre. |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
HessiDude
Funktioner
Tak(0)
|
|
Men du har nok ret i, at en stereo forforstærker, sammen med en rca swtich, er en bedre løsning, end en integreret stereo forstærker. |
||
007
Funktioner
Tak(0)
|
|
tidal og Apple Music har Atmos
|
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har du valideret, at dét du ikke er tilfreds med i stereo skyldes surroundreceiveren? Bare inden du forsøger at løse et problem som egentligt ikke er problemet
Redigeret af Jonas_h - 08-Februar-2024 kl. 09:13 |
||
Morten HL
Bruger Oprettet: 10-December-2019 Sted: Odense Status: Offline Point: 59 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Din AVR model er ca. 15 år gammel så vidt jeg kan se. Der er sket meget mht. stereo i AVR i de sidste år. Jeg har selv en Denon X6700H, og bruger den både til film og musik i stereo. Den er så også i den dyrere ende.
Du kunne måske overveje at skifte din AVR til en nyere model. Evt. brugt.
|
||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |