|
Stereohifinørdens langsomme stille død |
Besvar ![]() |
Side <1 78910> |
Forfatter | ||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Jeg gerne påpege at membranens gennemsnitlige afstand til lyttereren er større jo større membranen er. Jeg tror jo heller ikke at Klaus vil påstå at hvis spole og magnet system blev flyttet bagud UDEN at membranen ændrede sig eller flyttede med, at det så også forsinkede lyden. |
||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
![]() |
||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|||
Eller også er det netop den mulighed der gør at de kan være det bedste valg i nogle tilfælde. Jeg skiftede for at få EQ. 2* næsten + 20dB spring under 100Hz var ikke noget jeg kunne fjerne ved at flytte rundt på højtalerne 0,6*1*2 meter rockwool i et hjørne hjalp heller ikke nævneværdig på lyden eller målingerne. Det er en del år siden og jeg er flyttet i andet hus. Sidste udskiftning jeg lavede var for at skifte Pioneers 9 bånd EQ ud med Marantz's 512 bånd per kanal. I starten med EQ syntes jeg lyden var falsk/unaturlig. I dag har jeg meget svært ved at forstille mig at kører uden da den nødvendige akustik regulering nok vil blive mere end jeg vil se på. Jeg har (IKEA) kanvas samt 12 styk 60*120 rockfon plader i loftet så noget må det gerne koste.
At du nævner det nedre segment tager (delvist) seriøsiteten ud af dit indlæg. Nørder køber næppe i det nedre segment.
Det koster også mere med alle de højtaler som ikke bruges til stereo lyd, men det at det koster mere er ikke det samme som at det ikke kan bruges eller lyder dårligt. Det koster bare mere... |
||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
![]() |
||||
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 582 |
|||
Jeg tror som sådan ikke viser ret uenige i noget her. Jeg startede med at skrive at der er forskel på hvad hi-fi reelt er, og hvordan termen bruges i dagligdagen. Hvis formålet reelt er hi-fi - altså at få præsenteret musikken så troværdig i forhold til indspilningen som muligt, så bruger man ikke digital manipulation af selvsamme indspilning. Lyder det godt? Ikke nødvendigvis. Du taler om hi-fi som den anden definition jeg fremsatte - altså "god lyd" og argumenterer for at en surround-anlæg receiver kan give det. jeg er ikke uenig. Det kan godt give god lyd, men det er ikke "hi-fi". |
||||
![]() |
||||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|||
Hvis du ikke benytter dig af "digital manipulation" AKA rumkorrektion, kan du da være 98% sikker på ikke og være "troværdig" mod indspildningen, da de fleste rum farver lyden ganske meget. Faktisk allerede når signalet kommer til dine højttalers group delay og fasedrej/fejl befængte delefilter, er du utro mod den originale indspilning.
Redigeret af armani-thomas - 31-August-2016 kl. 13:54 |
||||
![]() |
||||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
|||
Nu har langt de fleste sr-reciever efterhånden også en pure direct eller source direct knap hvor al "digital manipulation" slukkes. Så skal rummet bare bygges som musikren dagligstue eller hvor det nu at det endelige mix blev godkendt.
Lige meget hvordan vi vender og drejer det, så er nogle til som alle er enige om ikke er godt i hifisammenhæng. Eksempelvis bulderbas, skabt af højttalere placeret i forkert afstand til væg, eller en subwoofer der er skruet alt for højt op.
|
||||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||||
![]() |
||||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|||
jeg syntes at det generelt er ærgerligt , at der er så meget intolerance.
|
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Jeg tror problemet mest skyldes at stereo entusiaster har det med at bedømme et surround-anlægs "seriøsitet" på hvor godt det spiller stereo, og ikke på hvor godt det spiller surround. Det afspejles i mange af kommentarerne her.
|
||||
![]() |
||||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|||
det lyder irriterende rigtig ![]() |
||||
![]() |
||||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
|||
Det er vel ok at det afspejles i kommentarerne, når man kigger trådens titel. Det kan i øvrigt fint det problem du nævner, der er årsag til derikke snakkes så meget stereo mere. Det surt at skrive sin nye fede sr og så blive mødt af negative kommentarer om stereokvalitet.... Så hopper manover i et surroundforum i stedet |
||||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||||
![]() |
||||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|||
Hvorfor er surround anlæg dårlige til stereo
![]() |
||||
![]() |
||||
|||
jeg kan jo kun snakke for mig selv. Jeg har et stereo ( til dels vintage ) setup. Og et seperat bio setup. Og selv om de systemer spiller som nat og dag. Spiller de - syntes jeg. Rigtig godt :-) stereosystemet bliver primært brugt med pladespiller. Og alene det faktum gør oplevelsen væsentlig anderledes. Hvis jeg skal definere forskellen på lyden. Er stereosystem mere flydene. Mere luft i diskanten. Det virker klart mere farvet en bio system. Biosystemet lyder generelt bare mere live/autentisk. Og det er klang - dynamik især som er årsagen. Jeg kan bedst lide lyden fra biosystemet i 2 kanals. Men jeg foretrækker at høre 2 kanals fra 2 kanals systemet. Hvilket hænger sammen med total oplevelsen. Der er bare noget lækkerness over en pladespiller. |
||||
![]() |
||||
|||
Det at stereo systemet lyder farvet er vel pga manglende passiv og aktiv rumkorrektion, og dertilhørende hoppende frekvensgang? Manglen på dynamik ved jeg så ikke lige hvad skyldes, det er vel kilden/indspilningen der bestemmer mængden af dynamik? Så længe man ikke ligefrem overbelaster systemet så der opstår clipping i forstærker eller kompression i basenheder.
Som jeg forstår dig, så er det dit biosystem der spiller bedst stereo, trods manglen på luftighed i diskanten? Sidstnævnte er jo egentligt også en farvning af lyden, da naturlig lyd ikke mangler luftighed ![]() Redigeret af armani-thomas - 01-September-2016 kl. 09:44 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 78910> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |