recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereohifinørdens langsomme stille død
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereohifinørdens langsomme stille død

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:


Der er i hvert fald en grund til højttaleres bas ofte er længere fremme end diskanten, er nok for at korrigere mindre i delefiltret.




Det er nu mest fordi svingspolen i bassen typisk sidder noget længere inde i højttaleren end den til diskanten. Dermed starter lyden " længere væk" fra øret.


Klaus

Her er en skitse, der illustrer det meget godt. Jeg mener nu stadig det er membranen der gengiver lyden, hvor det normalt omtales som højttaleren stempel der videregiver bevægelsen til den fastmonterede her nævnt som cone på engelsk.




Jeg gerne påpege at membranens gennemsnitlige afstand til lyttereren er større  jo større membranen er. Jeg tror jo heller ikke at Klaus vil påstå at hvis spole og magnet system blev flyttet bagud UDEN at membranen ændrede sig eller flyttede med, at det så også forsinkede lyden.


Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:


Surround recievere er traditionelt ikke hi-fi da de påvirker lydsignalet gennem deres sound processing. Det alene er gør dem fy-fy hvis man reelt er hi-fi entusiast.

Eller også er det netop den mulighed der gør at de kan være det bedste valg i nogle tilfælde. Jeg skiftede for at få EQ. 2* næsten + 20dB spring under 100Hz var ikke noget jeg kunne fjerne ved at flytte rundt på højtalerne 0,6*1*2 meter rockwool i et hjørne hjalp heller ikke nævneværdig på lyden eller målingerne. Det er en del år siden og jeg er flyttet i andet hus. Sidste udskiftning jeg lavede var for at skifte Pioneers 9 bånd EQ ud med Marantz's 512 bånd per kanal. I starten med EQ syntes jeg lyden var falsk/unaturlig. I dag har jeg meget svært ved at forstille mig at kører uden da den nødvendige akustik regulering nok vil blive mere end jeg vil se på. Jeg har (IKEA) kanvas samt 12 styk 60*120 rockfon plader i loftet så noget må det gerne koste.



Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:


Derudover har mange produkter - særligt i det nedre del af segmentet - lydt rædselsfuldt (som tidligere nævnt), og lidt meget af Bilka specs (7 x 1.000w min bare r....). Det har længe taget seriøsiteten ud af produktet.

At du nævner det nedre segment tager (delvist) seriøsiteten ud af dit indlæg. Nørder køber næppe i det nedre segment.



Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:


For de fleste i dag er hi-fi synonym med "god lyd" - som jo er en ret subjektiv størrelse. Og her kan surround-anlæg recievere vel godt være med, men krone for krone får man bare mere lyd for pengene, når man sammenligner en "dum" to kanals forstærker med en avanceret 7 kanals surround receiver med billed og lyd processering, hdmi, DAC mv.

Det koster også mere med alle de højtaler som ikke bruges til stereo lyd, men det at det koster mere er ikke det samme som at det ikke kan bruges eller lyder dårligt. Det koster bare mere...


Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:


Surround recievere er traditionelt ikke hi-fi da de påvirker lydsignalet gennem deres sound processing. Det alene er gør dem fy-fy hvis man reelt er hi-fi entusiast.

Eller også er det netop den mulighed der gør at de kan være det bedste valg i nogle tilfælde. Jeg skiftede for at få EQ. 2* næsten + 20dB spring under 100Hz var ikke noget jeg kunne fjerne ved at flytte rundt på højtalerne 0,6*1*2 meter rockwool i et hjørne hjalp heller ikke nævneværdig på lyden eller målingerne. Det er en del år siden og jeg er flyttet i andet hus. Sidste udskiftning jeg lavede var for at skifte Pioneers 9 bånd EQ ud med Marantz's 512 bånd per kanal. I starten med EQ syntes jeg lyden var falsk/unaturlig. I dag har jeg meget svært ved at forstille mig at kører uden da den nødvendige akustik regulering nok vil blive mere end jeg vil se på. Jeg har (IKEA) kanvas samt 12 styk 60*120 rockfon plader i loftet så noget må det gerne koste.



Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:


Derudover har mange
produkter - særligt i det nedre del af segmentet - lydt rædselsfuldt
(som tidligere nævnt), og lidt meget af Bilka specs (7 x 1.000w min bare
r....). Det har længe taget seriøsiteten ud af produktet.


At du nævner det nedre segment tager (delvist) seriøsiteten ud af dit indlæg. Nørder køber næppe i det nedre segment.



Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:


For
de fleste i dag er hi-fi synonym med "god lyd" - som jo er en ret
subjektiv størrelse. Og her kan surround-anlæg recievere vel godt være
med, men krone for krone får man bare mere lyd for pengene, når man
sammenligner en "dum" to kanals forstærker med en avanceret 7 kanals
surround receiver med billed og lyd processering, hdmi, DAC mv.


Det koster også mere med alle de højtaler som ikke bruges til stereo lyd, men det at det koster mere er ikke det samme som at det ikke kan bruges eller lyder dårligt. Det koster bare mere...




Jeg tror som sådan ikke viser ret uenige i noget her. Jeg startede med at skrive at der er forskel på hvad hi-fi reelt er, og hvordan termen bruges i dagligdagen.

Hvis formålet reelt er hi-fi - altså at få præsenteret musikken så troværdig i forhold til indspilningen som muligt, så bruger man ikke digital manipulation af selvsamme indspilning. Lyder det godt? Ikke nødvendigvis.
Du taler om hi-fi som den anden definition jeg fremsatte - altså "god lyd" og argumenterer for at en surround-anlæg receiver kan give det. jeg er ikke uenig. Det kan godt give god lyd, men det er ikke "hi-fi".
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 13:43
Hvis du ikke benytter dig af "digital manipulation" AKA rumkorrektion, kan du da være 98% sikker på ikke og være "troværdig" mod indspildningen, da de fleste rum farver lyden ganske meget. Faktisk allerede når signalet kommer til dine højttalers group delay og fasedrej/fejl befængte delefilter, er du utro mod den originale indspilning.

Redigeret af armani-thomas - 31-August-2016 kl. 13:54
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 14:50
Nu har langt de fleste sr-reciever efterhånden også en pure direct eller source direct knap hvor al "digital manipulation" slukkes. Så skal rummet bare bygges som musikren dagligstue eller hvor det nu at det endelige mix blev godkendt.

Lige meget hvordan vi vender og drejer det, så er nogle til som alle er enige om ikke er godt i hifisammenhæng. Eksempelvis bulderbas, skabt af højttalere placeret i forkert afstand til væg, eller en subwoofer der er skruet alt for højt op.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 14:54
jeg syntes at det generelt er ærgerligt , at der er så meget intolerance.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 18:56
Jeg tror problemet mest skyldes at stereo entusiaster har det med at bedømme et surround-anlægs "seriøsitet" på hvor godt det spiller stereo, og ikke på hvor godt det spiller surround. Det afspejles i mange af kommentarerne her.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg tror problemet mest skyldes at stereo entusiaster har det med at bedømme et surround-anlægs "seriøsitet" på hvor godt det spiller stereo, og ikke på hvor godt det spiller surround. Det afspejles i mange af kommentarerne her.


det lyder irriterende rigtig
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2016 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg tror problemet mest skyldes at stereo entusiaster har det med at bedømme et surround-anlægs "seriøsitet" på hvor godt det spiller stereo, og ikke på hvor godt det spiller surround. Det afspejles i mange af kommentarerne her.


Det er vel ok at det afspejles i kommentarerne, når man kigger trådens titel.

Det kan i øvrigt fint det problem du nævner, der er årsag til derikke snakkes så meget stereo mere. Det surt at skrive sin nye fede sr og så blive mødt af negative kommentarer om stereokvalitet.... Så hopper manover i et surroundforum i stedet
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 08:06
Hvorfor er surround anlæg dårlige til stereo
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor er surround anlæg dårlige til stereo


jeg kan jo kun snakke for mig selv. Jeg har et stereo ( til dels vintage ) setup. Og et seperat bio setup. Og selv om de systemer spiller som nat og dag. Spiller de - syntes jeg. Rigtig godt :-)
stereosystemet bliver primært brugt med pladespiller. Og alene det faktum gør oplevelsen væsentlig anderledes. Hvis jeg skal definere forskellen på lyden. Er stereosystem mere flydene. Mere luft i diskanten. Det virker klart mere farvet en bio system.
Biosystemet lyder generelt bare mere live/autentisk. Og det er klang - dynamik især som er årsagen.
Jeg kan bedst lide lyden fra biosystemet i 2 kanals. Men jeg foretrækker at høre 2 kanals fra 2 kanals systemet. Hvilket hænger sammen med total oplevelsen. Der er bare noget lækkerness over en pladespiller.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2016 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


Mere luft i diskanten. Det virker klart mere farvet en bio system.
Biosystemet lyder generelt bare mere live/autentisk. Og det er klang - dynamik især som er årsagen.



Det at stereo systemet lyder farvet er vel pga manglende passiv og aktiv rumkorrektion, og dertilhørende hoppende frekvensgang? Manglen på dynamik ved jeg så ikke lige hvad skyldes, det er vel kilden/indspilningen der bestemmer mængden af dynamik? Så længe man ikke ligefrem overbelaster systemet så der opstår clipping i forstærker eller kompression i basenheder.


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


Jeg kan bedst lide lyden fra biosystemet i 2 kanals. Men jeg foretrækker at høre 2 kanals fra 2 kanals systemet. Hvilket hænger sammen med total oplevelsen. Der er bare noget lækkerness over en pladespiller.


Som jeg forstår dig, så er det dit biosystem der spiller bedst stereo, trods manglen på luftighed i diskanten? Sidstnævnte er jo egentligt også en farvning af lyden, da naturlig lyd ikke mangler luftighed

Redigeret af armani-thomas - 01-September-2016 kl. 09:44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu