recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støj i anlæg - løst side 5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Støj i anlæg - løst side 5

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 538
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2014 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

1: Højttalerne tilsluttet receiveren = ingen støj overhovedet.

2: Højttalere tilsluttet effekttrinet, men ingen signalkabler tilsluttet = Støj.

3: Højttalere tilsluttet effekttrinet og signalkabler (receiver slukket) = Støj + kan høre vores elhegn.

Kan det mon være signalkablerne som opfanger de klik fra elhegnet?

1: Din Receiver er ikke følsom overfør hverken elhegn eller den anden støj. I hvert fald i den test du lavede.... Prøv også følgende i samme opstilling (kun receiveren med højtalere):

Der kommer muligvis lidt støj, hvis vælger en indgang hvor der ikke er tilsluttet noget ?
Måske vil du endda høre elhegnet, hvis du sætter et signal kabel til denne indgang og signal kablet ikke er tilsluttet i den anden ende ?

2) En forstærker vil normalt give noget støj/susen når der lyttes på en indgang som ikke er tilsluttet, da indgangen da blot svæver. Prøv også i samme opstilling (kun effektrin og HT):

Tilslut et signal kabel, der ikke er forbundet i den anden ende. Kan du nu høre elhegnet ?
Kortslut signal kablet i den ende der ikke er forbundet (inderleder til ydereleder), gør det en forskel ?

3) Jeg går ud fra, at signalkablerne er tilsluttet både effektrin og receiver.
Man kan ikke rigtig udlede noget af denne test, da man ikke kan sige hvordan en slukket receiver vil opføre sig som kilde, uden at være rigtig nørdet og ved en masse om driver trinnets (udgangen) opbygning.
Mange vil formentlig være høj impedanset og derfor virke som signal kablet til effekttrinnet blot svævede (og ikke var tilsluttet noget). Tit vil div. støj nok stige fordi receiveren vil virke som en dårlig forlængelse af signalkablet og dermed opfange mere støj.

Jeg tror i den grad det er signal kablet som opfanger dit elhegn. Jeg ville i første omgang udelukke at din elhegns støj kommer ind via 220v stikket - ud fra du ikke hører det i hverken test 1 og 2.
I så tilfælde kan du måske blive denne støj fri ved at vikle dit signal kabel gennem en ferrit ring eller en ferritkerne, alternativt købe nogle signalkabler som har indbygget ferrit kerner. Ferrit'en skal side så tæt på din effektforstærker som overhovedet muligt!

Den anden støj du snakker om, kan jeg ikke afgøre om det er et praktisk problem, eller fordi du blot har testet med en svævende indgang. Er det det sidste, forsvinder støjen formentlig når du tilslutter en lydkilde (som er tændt).

Håber dette kan hjælpe dig lidt!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2014 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

2: Højttalere tilsluttet effekttrinet, men ingen signalkabler tilsluttet = Støj.

Prøv lige at monter et godt signalkabel mellem de to indgange til fronthøjttalerne (så "kortslutter" kablet dine indgange). Er der støj?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2014 kl. 18:20
Nu prøvede jeg lige lidt ekstra ud fra de indkomne forslag. Og tak for hjælpen, det er sgu rart at folk gider at bruge tid på andre folks problemer.

1: Jeg har prøvet at vælge en indgang på receiveren som ikke er tilsluttet noget. Højttalerne er tilsluttet receiveren. Jeg har også prøvet, at lade nogle phonokabler hænge ud af indgangen uden at de er tilsluttet noget.

Resultat = ingen støj i højttalerne.

2: Jeg har prøvet, at afmontere alle signalkablerne fra effektforstærkeren og tænde den.

Resultat = Jeg kan ikke høre elhegnet. Der er pt. en smule støj, men ikke mere end hvad der er "normalt". Som sagt er den støj som er træls periodisk.

3: Jeg har prøvet, at sætte et sæt signalkabler mellem indgangen på front L og R på effekttrinet.

Resultat = Som #2.

3: Jeg har prøvet at tænde effektrinet med phono kabler tilsluttet indgangene, men phonokablerne er ikke tilsluttet receiverens udgange.

Resultat = Som #2.

4: Jeg har prøvet, at tænde effektrinet med phonokablerne tilsluttet receiveren, mens receiveren er slukket. Højttalerne er tilsluttet effekttrinet.

Resultat = Elhegnet kan nu høres i højttalerne. 

Jeg er da i hvert fald blevet så meget klogere, at det med elhegnet ikke nødvendigvis skyldes effekttrinet, men det kan kun høres i effektrinet når der er tilsluttet phonokabler mellem receiver og effekt. Måske er det noget intern opbygning i receiveren som ikke er optimal i forhold til den pre-out.

Til top
Brian K Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Juli-2014
Sted: Viborg
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2014 kl. 23:02
Du har sikkert allerede prøvet det, men jeg har haft samme problem med min Denon 3312 reciever og Nad C275bee effektforstærker. Der lå fejlen i 'trigger' ledningen. Altså i kablet som skal tænde effektforstærkeren når reciveren tændes. Alt støj forsvandt, da jeg stoppede med at bruge den
Hilsen Brian
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2014 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Brian K Brian K skrev:

jeg har haft samme problem med min Denon 3312 reciever og Nad C275bee effektforstærker. Der lå fejlen i 'trigger' ledningen. Altså i kablet som skal tænde effektforstærkeren når reciveren tændes. Alt støj forsvandt, da jeg stoppede med at bruge den
Den har jeg faktisk hørt før, det er stelsløjfe igennem triggerkabel stelledning der kan give problemer.

Afhængig af opbygning effekttrins trigger indgangskredsløb kan det muligvis afhjælpes med et relæ eller optokobler til at lave galvanisk adskillelse i triggerkabel.

Mvh. JørgenT

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Point: 538
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 08:19
Dine test giver ikke noget entydigt svar på, hvor støjen fra el hegnet kommer ind. Jeg forstår stadig ikke rigtig hvorfor du tester med en slukket receiver tilsluttet effekttrinnet, med mindre det er noget der også vil forekomme i praktisk brug.

Er receiveren tilsluttet 220v men bare slukket, eller er netledningen slet ikke sat i stikkontakten ?
Og gør det en forskel ?
Prøv evt. at se om det giver en forskel at vende det ene 220v stik (enten på effekttrinnet eller receiveren)..... Benytter du jordstik (danske) kan du naturligvis ikke bare vende stikket. Evt. kan stikket skilles ad, og de to pinde til fase og nul byttes rundt.

Jeg ville nok stadig prøve om en ferrit kerne på signalkablerne til effekttrinnets indgange ville gøre en forskel. De kan også sættes på 220v ledningerne, men jeg tvivler på en effekt - men ville også selv prøve det.

Her er nogle eksempler på sådan nogle banditter:
http://www.av-connection.dk/?PGr=7313
http://www.av-cables.dk/stoejfilter/stoejfilter-12-mm.html

Du får større effekt, hvis du lader dit kabel gå igennem flere gange, 2-3 gange er optimalt, se her hvis du ikke lige kan forstå hvordan man gør (dette er en anden ferrit kerne, men den er mindst lige så god som de ovenstående)
http://www.dpcav.com/xcart/images/D/toroid2_300.jpg

Jeg viser ikke ovenstående for, at du skal fare ud og købe dem, mere for at du ved hvordan de se ud, så du kan købe nogle stykker næste gang du alligevel er et sted hvor de kan købes.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Er receiveren tilsluttet 220v men bare slukket, eller er netledningen slet ikke sat i stikkontakten ?
Og gør det en forskel ?
Prøv evt. at se om det giver en forskel at vende det ene 220v stik (enten på effekttrinnet eller receiveren)..... Benytter du jordstik (danske) kan du naturligvis ikke bare vende stikket. Evt. kan stikket skilles ad, og de to pinde til fase og nul byttes rundt.

Det har jeg prøvet med held, da jeg havde pladespiller tilsluttet.

Jeg fjernede alle signalkabler så der ingen forbindelse var mellem enhederne. Så satte jeg en polsøger på stellet, og hvis polsøgeren lyste, vendte jeg stikket. Jeg ved ikke hvorfor det virkede på støj, men det gjorde det.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2014 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Dine test giver ikke noget entydigt svar på, hvor støjen fra el hegnet kommer ind. Jeg forstår stadig ikke rigtig hvorfor du tester med en slukket receiver tilsluttet effekttrinnet, med mindre det er noget der også vil forekomme i praktisk brug.
Om receiveren er tændt eller slukket gør ingen forskel.

Og gør det en forskel ?
Interessant tanke. Det har jeg nu testet.

Hvis netledningen ikke er monteret i receiveren, så kan jeg stadig højre el-hegnet i højttalerne. Tager jeg phonokablerne ud af receiveren, så de bare hænger løst ud fra effekttrinet, så kan jeg ikke høre elhegnet.

Teorien om, at støjen ikke kommer fra 230 volt ledningen er nok god nok. Det virker som om, at støjen bliver fanget fra luften, hvis det giver mening. Jeg har mulighed for, at flytte elhegnet og jordforbindelsen hertil til en placering som ligger længere væk fra biolokalet. Jeg kan jo prøve om det gør en forskel.

Har jeg prøvet, ingen forskel.

Jeg ville nok stadig prøve om en ferrit kerne på signalkablerne til effekttrinnets indgange ville gøre en forskel. De kan også sættes på 220v ledningerne, men jeg tvivler på en effekt - men ville også selv prøve det.

Jeg vil prøve om jeg kan låne nogen eller evt. låne nogle skærmede phonokabler og se om det gør en forskel.

Her er nogle eksempler på sådan nogle banditter:
http://www.av-connection.dk/?PGr=7313
http://www.av-cables.dk/stoejfilter/stoejfilter-12-mm.html

Du får større effekt, hvis du lader dit kabel gå igennem flere gange, 2-3 gange er optimalt, se her hvis du ikke lige kan forstå hvordan man gør (dette er en anden ferrit kerne, men den er mindst lige så god som de ovenstående)
http://www.dpcav.com/xcart/images/D/toroid2_300.jpg

Jeg viser ikke ovenstående for, at du skal fare ud og købe dem, mere for at du ved hvordan de se ud, så du kan købe nogle stykker næste gang du alligevel er et sted hvor de kan købes.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2014 kl. 18:19
Problemet med støjen i højttalerne skyldes vores LED spots i huset.

Det var meningen, at elektrikkerne skulle lave det således, at hjemmebiorummet havde sin egen gruppe, men sådan er det åbenbart ikke lavet som det er konstateret her i tråden.

Når alle spots som sidder på samme gruppe som hjemmebio er slukket, så er støjen væk. Det kan være lidt forskelligt hvor meget de støjer, men det forsvinder HVER gang når de bliver slukket.

Tak for de gode forslag og så må jeg rode videre med, at få elhegnet ud af hjemmebioen.

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2014 kl. 18:40
Jeg nævnte LED'erne for lang tid siden!

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2014 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg nævnte LED'erne for lang tid siden!

M.v.h.

Yes det ved jeg. Det var også noget af det som jeg selv havde tjekket fra starten, men kun i hjemmebiolokalet Smile

Det var meningen, at hjemmebiolokalet skulle være på sin egen gruppe, men det er den åbenbart ikke. Nogle gange var der støj selvom, at LED'erne i hjemmebioen var slukket og derfor tænkte jeg, at det ikke var dem.

Nu ved jeg så, at hjemmmebioen ikke er på sin egen gruppe og når alle LED'erne på den gruppe er slukket, så er der ingen støj.

LED'erne påvirker sjovt nok min NAD M25, men min billige Denon X-3000 er åbenbart ligeglad.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu