recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støj på LCD ved dårligt ant.enne signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStøj på LCD ved dårligt ant.enne signal

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
tvnørden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Støj på LCD ved dårligt ant.enne signal
    Sendt: 02-December-2005 kl. 13:59
Jeg kan se at mange skriver om dårlig kvalitet ved alm. antenne signal.

Det er der en enkel forklaring på - når signalet er dårligt kommer der en del støj på billedet, ved eksempelvis et 100Hz CRT ses det ikke så meget, men på et langsomt LCD TV får du ganget støjen op fordi disse her pixels ikke kan nå at følge med, da støjen "flytter" vilkårligt rundt på skærmen med ultra høj hastighed.

Derfor er 14ms LCD TV meget følsomme overfor støj. Medens et 6ms LCD TV næsten ikke er følsomt over for støj.

Mange tests skriver omkring dette støjproblem, men nævner aldrig årsagen til problemet.

Sonys V-serie har alle 8ms response tid, så derfor står de godt også med antenne støj !

Så i virkligheden er den bedste test man kan foretage at give fjernsynet et signal med en masse støj , og så se hvordan det klarer sig ift et CRT.

Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2005 kl. 14:50

Og skal det være fair, så skal der altså testes med al støjreduktion slået fra. Jeg har læst om folk, der klager over slør/slæb på samme model, som en anden synes er perfekt og lynhurtig o.s.v.

Jeg har et Sony 32" TV med 100 Hz og det er ikke ligemeget, om det får RGB eller ej, om støjreduktionen er slået til eller ej.

Så jo, responstiden er vigtig, men den tilsidesættes af støjreduktion, der udjævner småforskelle i tid og lader større forskelle træde mere øjeblikkeligt frem.

Kunstigt tilføjet skarphed/konturfremhævelse kan også spille ind.  

Al analog elektronik, der forstærker, har en eller anden grad af støj, og årsagen til problemet kan altså også være tunerens signal/støjforhold ved et givet signal, alle tunere er desuden heller ikke lige følsomme.

Og så er der skaleringskredsløb og andet, der også kan være mere eller mindre intelligent designet.

Kort sagt er det nærmest vildledende at tale om en eneste årsag til, at noget støj enten kan ses eller forårsager langsommelighed i et billede. Der er flere end blot responstiden i panelet eller hvor lang tid rørets fosfor er om at "klinge af" - det er der også forskel på.

Udover det tekniske spiller det nok også ind, at mange får sig et større TV og måske er kommet lovligt tæt på. 

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 13:25
Jeg er enig i at dette er en kraftig forenkling, jeg er selv i markedet for at udskifte mit 100Hz CRT med et LCD TV, og bruger selv opdateringshastigheden som et "filter" til at udelukke - ellers er der for mange TV at vælge imellem.

Mit simple antagelse er at hvis det har 6 eller 8ms, er resten sikkert også sidste ny teknologi.

Dags dato er jeg lun på Sony KLV V32A10, men har besluttet at vente og se om ikke de kommer med en upgrade med 6ms eller måske 4ms.

Iøvrigt så jeg et Sony KLV L32M1S sammenlignet med 20 andre, herunder Panasonic TX32LX52 - både min kone og jeg var helt enige i at Sony KLV L32M1S udskildte sig som klart det bedste LCD TV i hele shoppen - selvom det har 16ms ....

Jeg glæder mig meget til at se KLV V´serien live

Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 14:01

Hej igen.

Ja, Sony kan noget med TV! Jeg så selv på et i Fona for et par dage siden og sammenlignede det kort med andre. Spørg mig ikke om modelnummer, men det var et med en alu-stribe nederst og dets billede forekom mig meget naturligt i både farver, kontrast og bevægelser. Jeg skyndte mig ud for at undgå at blive mere end bare lun på det...

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 14:47
Ja -  der noget ved disse her Sony TV, jeg har haft B&O for år tilbage - bevares mærket - men B&O kan ikke følge med i teknologien og billedekvaliteten.

Iøvrigt mener jeg rent personlig at det nye Sony V-design giver selv B&O baghjul ( udfra din beskrivelse var det sikkert den nye V-serie du så )

Redigeret af tvnørden
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 14:50

Oprindeligt skrevet af tvnørden tvnørden skrev:

Det er der en enkel forklaring på - når signalet er dårligt kommer der en del støj på billedet, ved eksempelvis et 100Hz CRT ses det ikke så meget, men på et langsomt LCD TV får du ganget støjen op fordi disse her pixels ikke kan nå at følge med, da støjen "flytter" vilkårligt rundt på skærmen med ultra høj hastighed.

Den holder altså ikke helt - støj i billedet hænger ikke direkte sammen med responstid. TV-billedet består af 50 (eller 60 v. NTSC) analoge halvbilleder, et almindeligt tv viser 50 (eller 60) interlace still-billeder per sekund - et 100 Hz tv viser hvert billede to gange. Et LCD-tv viser 50 (eller 60) hele billeder per sekund. Støj kan ikke flytte sig rundt på skærmen hurtigere end resten af billedet, støjen er en del af billedet. Dét der primært er problemet er at støj på det analoge signal ikke nødvendigvis behøver fylde en hel pixel, og derfor ikke nødvendigvis ses (eller i hvert fald ikke ses ret tydeligt) når billedet rammer gittermasken på billedrøret. Den luksus har et LCD-tv ikke - et LCD-tv (og et 100 Hz tv for den sags skyld - men de er jo også mere følsomme overfor støj end 50 Hz tv, hvilket har samme forklaring) digitaliserer billedet før det vises. Dvs. et støjkorn i billedet vil påvirke en bestemt pixel, og i stedet for at et støjkort er meget lille, fylder det nu en hel pixel (omend det ikke nødvendigvis er hele pixelen der bliver hvid, hvis støjen er hvid - men det ændrer farven på pixel'en, hvilket jo også er støj). Den efterfølgende billedbehandling - skalering, sharpness-regulering osv - er oftest designet til at fremhæve detaljer frem for at vise detaljerne som de er i signalet. Derfor fremhæves de pixels der indeholder støj, fordi signalbehandlingen "tror" det er detaljer.

Jo bedre signalbehandling tv'et har, og jo mere "ægte" gengivelsen af billedet er, jo mindre generer støjen. De nyere paneler har langt bedre kontrast end de tidligere. Dette betyder blandt andet at signalet skal behandles mindre for at tilpasses panelet - hvilket i kombination med at den digitale signalbehandling generelt bliver bedre og bedre betyder at tv med hurtigere responstid _i praksis_ er mindre følsomme overfor støj - men det hænger ikke direkte sammen med responstiden som sådan.

Årsagen til at plasma-tv generelt opfattes som mindre følsomme overfor støj er netop at signalbehandlingen på et plasma-tv generelt er mindre omfattende - panelet har så at sige nogle mere ægte egenskaber helt grundlæggende, og derfor er der ikke det samme behov for at tilpasse billedet til panelet, som på et LCD-tv.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og skal det være fair, så skal der altså testes med al støjreduktion slået fra. Jeg har læst om folk, der klager over slør/slæb på samme model, som en anden synes er perfekt og lynhurtig o.s.v.

Jeg har et Sony 32" TV med 100 Hz og det er ikke ligemeget, om det får RGB eller ej, om støjreduktionen er slået til eller ej.

Så jo, responstiden er vigtig, men den tilsidesættes af støjreduktion, der udjævner småforskelle i tid og lader større forskelle træde mere øjeblikkeligt frem.

Kunstigt tilføjet skarphed/konturfremhævelse kan også spille ind.  

Al analog elektronik, der forstærker, har en eller anden grad af støj, og årsagen til problemet kan altså også være tunerens signal/støjforhold ved et givet signal, alle tunere er desuden heller ikke lige følsomme.

Og så er der skaleringskredsløb og andet, der også kan være mere eller mindre intelligent designet.

Kort sagt er det nærmest vildledende at tale om en eneste årsag til, at noget støj enten kan ses eller forårsager langsommelighed i et billede. Der er flere end blot responstiden i panelet eller hvor lang tid rørets fosfor er om at "klinge af" - det er der også forskel på.

Udover det tekniske spiller det nok også ind, at mange får sig et større TV og måske er kommet lovligt tæt på. 

Iøvrigt har jeg også et 29" Sony 100Hz CRT, men da jeg modtager DR digitalt over sattelit har jeg ikke eksperiementeret med indstillingerne - TV-avisen står bare som malet.

Iøvrigt - hvis du er ejer af et Sony 32" 19:6 100Hz CRT, skifter man det vel ikke bare ud - det er jo toppen af toppen ? Jeg overvejer selv at udskifte til et tilsvarende 16:9, men de næsten 100kg der skal flyttetes rundt på afholder mig lidt, vi skal være to for at flytte det 45kg tunge Sony vi har idag, man anbefaler at der skal være tre til at flytte rundt på et Sony 32" CRT - så jeg er i kraftige LCD overvejelser. Måske jeg bare skulle bestille et 32" CRT og en kran til at komme og sætte det ?

Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 15:15

Hej igen.

Først tak til Otto fra TC, der forklarer det hele rigtigt godt.

Ja, tvnørden, mit Sony står ikke til udskiftning og det vejer med understel 80 kg.

Jeg fandt i mellemtiden ud af, at det jeg så i Fona (hvor mit ærinde var at hente en bestilt koncert-DVD) var den model, du også er lun på - Sony KLV V32A10. Jeg synes helt som du, at både billede og design giver det meste B&O baghjul. 

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Den holder altså ikke helt - støj i billedet hænger ikke direkte sammen med responstid. TV-billedet består af 50 (eller 60 v. NTSC) analoge halvbilleder, et almindeligt tv viser 50 (eller 60) interlace still-billeder per sekund - et 100 Hz tv viser hvert billede to gange. Et LCD-tv viser 50 (eller 60) hele billeder per sekund. Støj kan ikke flytte sig rundt på skærmen hurtigere end resten af billedet, støjen er en del af billedet. Dét der primært er problemet er at støj på det analoge signal ikke nødvendigvis behøver fylde en hel pixel, og derfor ikke nødvendigvis ses (eller i hvert fald ikke ses ret tydeligt) når billedet rammer gittermasken på billedrøret. Den luksus har et LCD-tv ikke - et LCD-tv (og et 100 Hz tv for den sags skyld - men de er jo også mere følsomme overfor støj end 50 Hz tv, hvilket har samme forklaring) digitaliserer billedet før det vises. Dvs. et støjkorn i billedet vil påvirke en bestemt pixel, og i stedet for at et støjkort er meget lille, fylder det nu en hel pixel (omend det ikke nødvendigvis er hele pixelen der bliver hvid, hvis støjen er hvid - men det ændrer farven på pixel'en, hvilket jo også er støj). Den efterfølgende billedbehandling - skalering, sharpness-regulering osv - er oftest designet til at fremhæve detaljer frem for at vise detaljerne som de er i signalet. Derfor fremhæves de pixels der indeholder støj, fordi signalbehandlingen "tror" det er detaljer.

Jo bedre signalbehandling tv'et har, og jo mere "ægte" gengivelsen af billedet er, jo mindre generer støjen. De nyere paneler har langt bedre kontrast end de tidligere. Dette betyder blandt andet at signalet skal behandles mindre for at tilpasses panelet - hvilket i kombination med at den digitale signalbehandling generelt bliver bedre og bedre betyder at tv med hurtigere responstid _i praksis_ er mindre følsomme overfor støj - men det hænger ikke direkte sammen med responstiden som sådan.

Årsagen til at plasma-tv generelt opfattes som mindre følsomme overfor støj er netop at signalbehandlingen på et plasma-tv generelt er mindre omfattende - panelet har så at sige nogle mere ægte egenskaber helt grundlæggende, og derfor er der ikke det samme behov for at tilpasse billedet til panelet, som på et LCD-tv.

Der er jeg uenig. Din iøvrigt informative info om støjreduktion er ikke det jeg mener ved at støj ganges op ved langsom opdateringtid.

Støj i signalet flytter rundt vilkårligt og ultrahurtigt. Det ses ved en underliggende "sne" i billedet. Denne "sne" har pixel-by-pixel en farve meget tæt på den "rigtige" farve i billedet.

Når en pixel skal skifte farve tager det lidt tid. Antager vi at der er 2 pixels, og man skifter farven på disse to pixels samtidig mellem to farver. Hvis de begge er uendlig hurtige fås én farve, men er der en forsinkelse i den ene pixel ses en blandingsfarve. Så støj svarer til hurtige bevægelser som i spil og film.

Derfor har responsetiden en afgørende betydning for billedkvaliteten ved støj, spil og action film - bare spørg spilnørder.

Så kan man, som du siger, bruge støjreduktion, men det er en helt anden historie. Her mister man information i billedet, og kontrast - derfor ser plasma TV ofte så fiset ud i billedet.

Når støjen flytter rundt på skræmen, skal det naturligvis forstås at støjen er støj, dvs flytter rudt i "billedet" vilkårligt og med høj hastighed i forhold til hastigheden i det øvrige billede. Iøvrigt er opdateringstiden en noget elastisk betegnelse, og kan indeholde tiden fra input-bøsning til pixel - dvs inkl. signal behandling etc.

Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 16:17

At støj flytter rundt og at støj ganges op er rent ud sagt noget vrøvl.

At den er vilkårlig er en anden snak. Otto har ret i, at den er en del af billedet, altså det, der skal gengives, ikke det helt oprindelige.

At støjreduktion påvirker kontrast og at plasma ofte ser fiset ud ved jeg ikke, om andre genkender? Jeg gør ikke umiddelbart, og synes det er en generel udtalelse, der må stå for egen regning.

M.v.h. Carser

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2005 kl. 18:08

Der er jeg uenig. Din iøvrigt informative info om støjreduktion er ikke det jeg mener ved at støj ganges op ved langsom opdateringtid.

Støj i signalet flytter rundt vilkårligt og ultrahurtigt. Det ses ved en underliggende "sne" i billedet. Denne "sne" har pixel-by-pixel en farve meget tæt på den "rigtige" farve i billedet.

Når en pixel skal skifte farve tager det lidt tid. Antager vi at der er 2 pixels, og man skifter farven på disse to pixels samtidig mellem to farver. Hvis de begge er uendlig hurtige fås én farve, men er der en forsinkelse i den ene pixel ses en blandingsfarve. Så støj svarer til hurtige bevægelser som i spil og film.

Derfor har responsetiden en afgørende betydning for billedkvaliteten ved støj, spil og action film - bare spørg spilnørder.

Så kan man, som du siger, bruge støjreduktion, men det er en helt anden historie. Her mister man information i billedet, og kontrast - derfor ser plasma TV ofte så fiset ud i billedet.

Når støjen flytter rundt på skræmen, skal det naturligvis forstås at støjen er støj, dvs flytter rudt i "billedet" vilkårligt og med høj hastighed i forhold til hastigheden i det øvrige billede. Iøvrigt er opdateringstiden en noget elastisk betegnelse, og kan indeholde tiden fra input-bøsning til pixel - dvs inkl. signal behandling etc.

Du kan se på signalvejen i et LCD-tv som: Tuner, billedbehandling, panel. Tuneren fanger billedet fra antennesignalet, og afleverer et analogt tv-billede, der indeholder 288 analoge linier 50 gange i sekundet, skiftevis lige og ulige linier. Dette giver så de 576 interlace fields i det endelige billede. I dette analoge signal, kan støj være et mikroskopisk udfald i billedet, hvilket vil ses som sne. På et CRT der arbejder analogt (dvs. de fleste 50 Hz tv), vil støjen derfor ofte "forsvinde" i det samlede billede. Problemet opstår når de 288x50 linier bliver digitaliseret (hvilket de også gør i et 100 Hz tv). I digitaliseringen opløses de analoge linier til, typisk, 720 punkter per linie. Hvert punkt består af et gennemsnit af alt hvad der foregår inden for dette punkt, og du står så med én digital prik der per definition kun kan indeholde én farve for hver opdatering, dvs. maksimalt 25 gange. Derefter bliver billedet de-interlacet og skaleret, men hvis vi lige ser bort fra dette, og diverse anden billedbehandling, så "ser" selve panelet på ingen måde støj - støjen er blevet indkorporeret som en del af billedet, panelet "ser" udelukkende de digitale pixels som signalbehandlingen fodrer den med. Panelet skal ikke vise støj, det skal vise billedet - i princippet 720x288x50 , i praksis det opskalerede signal, typisk  1366x768x50 pixels per sekund. Hvad dette billede rent faktisk indeholder, dvs. om en forskel mellem to pixels skyldes støj eller reelle detaljer i billedet, det gør ingen forskel for displayet. Dér hvor jeg vil give dig lidt ret er så at en dårlig responstid vil udstille hvis en enkelt pixel pludselig skal lyse op i 1/50-del sekund, fordi det tager længere tid for den at "falde tilbage" igen - men det ændrer ikke på at støjen på ingen måde kan bevæge sig rundt i billedet "vilkårligt og med høj hastighed i forhold til hastigheden i det øvrige billede".

Og hvorfor du mener at plasma ser fesent ud i forhold til LCD fordi støjreduktion stjæler detaljer og kontrast, det må du gerne lige uddybe...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2005 kl. 21:12

Indlæg fjernet af redaktionen - se personlig mail.

/MichaelS

Redigeret af MichaelS
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu