recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støj på LCD ved dårligt ant.enne signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStøj på LCD ved dårligt ant.enne signal

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
tvnørden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2005 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af tvnørden tvnørden skrev:

Indlæg fjernet af redaktionen - se personlig mail.

/MichaelS

Mit indlæg blev fjernet så jeg skal skrive det lidt annerledes.

Jeg skriver i øst - du svarer i vest. Det betyder normalt at svaren ikke har forstået det skrevne.

Det du skriver er at støjen opstår inde i TVét !

Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 11:53

Ser i... jeg er en af dem der rent faktisk har et Sony V40A10 og har da lige tænkt mig at kommentere omkring det ovenstående.... (kommentarene kommer sådan lidt i en vilkårlig rækkefølge)

1) det med om en V40 (eller sonyen) står bedre end alle mulige andre LCD skærme i en butik... det afhænger SÅ MEGET af de indstillinger der er lavet. Hvis ikke det er farve/kontrast/lys installeret kan det stå dårligt, og modsat hvis det er det.

2) Vedr. responstiden .... der kommer IKKE en update med 6 ms panel til sonyen.... til den tid kommer der en HELT ny model. Og selvom der gjorde, vil den forskel fra nuværende 8ms ikke gøre en nævneværdig forskel. Derfor er det omsonst at vente, i hvertfald med dette for øje.

3) Nu har jeg haft min Sony V40 i en måned... og har derfor følgende kommentarer omkring støj m.m. Lige for at runde ghosting effekten, så er det rigtigt at dens indbygget støjreduktion er helt til grin. Slår man det til på HØJ/HIGH, kan du være vis på at se spøgelser overalt. Slår man det fra, så er spøgelserne forsvundet.... ergo kan det udledes at dens støjreduktionsprocesser ganske enkelt ikke er hurtig/effektiv nok.

Når folk køber et så stort fjernsyn (eller større) er det jo rigtigt som der også nævnes i det ovenstående, at de ikke skal forvente at sidde 1 meter derfra. Jeg mener ikke engang 2 meter kan gøre det - men snare mindst 2,5-3 m. Det er sjovt at stå 10 cm fra skærmen, hvor ethvert billede på TDCs analoge kabel tv står fuldstændig dårligt, til at bevæge sig langsomt væk og opleve hvordan billedet bliver bedre og bedre.

Men i mine øjne kommer det ikke til at blive ligeså godt, som med mit gamle CRT (iøvrigt også Sony), og det har jeg vidst fra starten af. Tilgengæld bruger jeg mit TV til meget mere end blot at se TV, nemlig også PC spil og HTPC. Og her er det en helt anden sag - nemlig perfekt og skarpt billede igennem HDMI.

Jeg har selv købt speciel antennekabel (med guldbelagte stik) og ligeså SCART stik (i HIFI klubben). Meeen... jeg mener ikke at kunne konstatere en væsentligt forskel.

Det med støjen opstår stort set fra alle steder, så jeg er enig i at det mildest talt er vildledende at det primært skulle komme fra responstiden eller andet enkel kilde. Men man kan jo gå sit eget udstyr igennem for selv at mindske støjen - så vidt det nu er muligt, men lad os da indse at et Digital TV er skabt til at blive fodret med et Digital signal!

1) Tjek kilden (i mit tilfælde TDC KabelTV antennedåse), og se om den er forbundet korrekt.

2) Tjek antenne kablet som går fra denne dåse til dit TV/set top box... jo kortere ledninger jo bedre, helst ingen splejsninger af kablet og tjek begge ender og se om de er forbunder korrekt.

3) Undgå at have set top box stående lige op over din analoge HIFI forstærker (det kan være en støjkilde).

4) Man kan jo købe dyre guldbelagte og godt afskærmet SCART/Antenne kabler (som undertegnet), men jeg mener nu ikke det det har særlig forskel - kan dog være andre som kan opnå en markant forskel, så derfor tager jeg det med som et eksempel på forbedring alligevel.

5) Køb evt. en digital set top box (Selector / digi sat box)... selvom førstnævnte ikke har HDMI, og dermed ikke er fuldt ud digital, så forbedre det dog signalet væsentligt

6) Tja til sidst kan man jo også bebrejde TDC for levering af sit signal (hvis man altså får det derfra)... jeg har i problemer med DR2 og Kanal5 (ligesom flere andre på dette forum har), med vandrette streger (støj)... som nogle i et indlæg skrev at TDC sagde var støj fra de svenske digital mastesendere..... - men sjovt nok er kommet fra dag 1 da TDC omlagde deres kanaler i nov.

Hvis TDC ikke kommer med en bedre Selector box med HDMI inden for det næste halvår, køber jeg en digital satellit box med HDMI. Jeg håber faktisk at ITV (internet TV) bliver mere udbredt, så man inden får en kort årrække kan få en 20mbit forbindelse og dermed også kan hente f.eks. amerianske betalingskanaler ned som allerede viser HD TV (mod betaling naturligvis)... alt andet med analoge signaler det holder ikke længere!

Så konklusionen til dig TVNØRDEN må være, at du må enten købe dit Sony V32, og finde dig i de skønhedspletter der er (for de er der!), eller også vente i lang tid.

Jeg skal dog slutteligt nævne, at jeg er ovenud tilfreds med min V40, måske fordi jeg havde forenet mig med dens fejl INDEN jeg købte det, og derfor ikke blev skuffet.

PS; støjen opstår jo fra alle steder af - både før de kommer i din lejlighed/hus til kablerne der kører det i dit fjernsyn, til inde i dit TV... der er så mange faktorer der spiller ind (også skaleringen som Carser nævner), og effektiviteten af den tuner som behandler de analoge signaler.... så lad os slutte denne diskussion med at konkludere at vi må leve med støj.

Redigeret af fumse
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 12:36

Hej Fumse,

Et glimrende indlæg, du har skrevet.  Det hele stemmer fint med, hvad jeg ved og har erfaret. 

Dog er punkt 6 om TDC's signal måske lidt unøjagtigt.

Citat: 6) Tja til sidst kan man jo også bebrejde TDC for levering af sit signal (hvis man altså får det derfra)... jeg har i problemer med DR2 og Kanal5 (ligesom flere andre på dette forum har), med vandrette streger (støj)... som nogle i et indlæg skrev at TDC sagde var støj fra de svenske digital mastesendere..... - men sjovt nok er kommet fra dag 1 da TDC omlagde deres kanaler i nov.

Dels er der lokale forskelle, dels har vi i tråden om sagen erfaret, at de svenske sendere - hvis det er dem - laver "sildebensmønstre", der mest er små skråstreger i vandrette bånd med bevægelse i.

Rent vandrette og ofte lidt lysere lyse striber skyldes derimod som regel dårlige forbindelser et sted i kæden, ikke interferens. Minder visuelt om dropouts i VHS-afspilning.

Jeg havde en gang et dårligt SCART-kabel, jeg kunne "massere" til at generere disse striber. For tiden er der lignende fejl på den frekvens, Kanal København og andre lokalstationer benytter - og det kan TDC ikke bebrejdes, de ved, at der sendes med dårligt grej og sender det blot videre så godt, de kan.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 12:52

Tak for udredningen (har ikke fulgt skarpt med i debatten om streger på div. kanaler i noget tid)....

det jeg har er ikke sildeben, men vandrette streger, som er meget tydeligte, men kun på DR2 og Kanal5 (de forsvinder HELT når jeg bruger Selectoren og ser de nævnte kanaler)!

Men det er jo en helt anden debat..... ;-)

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af fumse fumse skrev:

Ser i... jeg er en af dem der rent faktisk har et Sony V40A10 og har da lige tænkt mig at kommentere omkring det ovenstående.... (kommentarene kommer sådan lidt i en vilkårlig rækkefølge)

1) det med om en V40 (eller sonyen) står bedre end alle mulige andre LCD skærme i en butik... det afhænger SÅ MEGET af de indstillinger der er lavet. Hvis ikke det er farve/kontrast/lys installeret kan det stå dårligt, og modsat hvis det er det.

2) Vedr. responstiden .... der kommer IKKE en update med 6 ms panel til sonyen.... til den tid kommer der en HELT ny model. Og selvom der gjorde, vil den forskel fra nuværende 8ms ikke gøre en nævneværdig forskel. Derfor er det omsonst at vente, i hvertfald med dette for øje.

3) Nu har jeg haft min Sony V40 i en måned... og har derfor følgende kommentarer omkring støj m.m. Lige for at runde ghosting effekten, så er det rigtigt at dens indbygget støjreduktion er helt til grin. Slår man det til på HØJ/HIGH, kan du være vis på at se spøgelser overalt. Slår man det fra, så er spøgelserne forsvundet.... ergo kan det udledes at dens støjreduktionsprocesser ganske enkelt ikke er hurtig/effektiv nok.

Når folk køber et så stort fjernsyn (eller større) er det jo rigtigt som der også nævnes i det ovenstående, at de ikke skal forvente at sidde 1 meter derfra. Jeg mener ikke engang 2 meter kan gøre det - men snare mindst 2,5-3 m. Det er sjovt at stå 10 cm fra skærmen, hvor ethvert billede på TDCs analoge kabel tv står fuldstændig dårligt, til at bevæge sig langsomt væk og opleve hvordan billedet bliver bedre og bedre.

Men i mine øjne kommer det ikke til at blive ligeså godt, som med mit gamle CRT (iøvrigt også Sony), og det har jeg vidst fra starten af. Tilgengæld bruger jeg mit TV til meget mere end blot at se TV, nemlig også PC spil og HTPC. Og her er det en helt anden sag - nemlig perfekt og skarpt billede igennem HDMI.

Jeg har selv købt speciel antennekabel (med guldbelagte stik) og ligeså SCART stik (i HIFI klubben). Meeen... jeg mener ikke at kunne konstatere en væsentligt forskel.

Det med støjen opstår stort set fra alle steder, så jeg er enig i at det mildest talt er vildledende at det primært skulle komme fra responstiden eller andet enkel kilde. Men man kan jo gå sit eget udstyr igennem for selv at mindske støjen - så vidt det nu er muligt, men lad os da indse at et Digital TV er skabt til at blive fodret med et Digital signal!

1) Tjek kilden (i mit tilfælde TDC KabelTV antennedåse), og se om den er forbundet korrekt.

2) Tjek antenne kablet som går fra denne dåse til dit TV/set top box... jo kortere ledninger jo bedre, helst ingen splejsninger af kablet og tjek begge ender og se om de er forbunder korrekt.

3) Undgå at have set top box stående lige op over din analoge HIFI forstærker (det kan være en støjkilde).

4) Man kan jo købe dyre guldbelagte og godt afskærmet SCART/Antenne kabler (som undertegnet), men jeg mener nu ikke det det har særlig forskel - kan dog være andre som kan opnå en markant forskel, så derfor tager jeg det med som et eksempel på forbedring alligevel.

5) Køb evt. en digital set top box (Selector / digi sat box)... selvom førstnævnte ikke har HDMI, og dermed ikke er fuldt ud digital, så forbedre det dog signalet væsentligt

6) Tja til sidst kan man jo også bebrejde TDC for levering af sit signal (hvis man altså får det derfra)... jeg har i problemer med DR2 og Kanal5 (ligesom flere andre på dette forum har), med vandrette streger (støj)... som nogle i et indlæg skrev at TDC sagde var støj fra de svenske digital mastesendere..... - men sjovt nok er kommet fra dag 1 da TDC omlagde deres kanaler i nov.

Hvis TDC ikke kommer med en bedre Selector box med HDMI inden for det næste halvår, køber jeg en digital satellit box med HDMI. Jeg håber faktisk at ITV (internet TV) bliver mere udbredt, så man inden får en kort årrække kan få en 20mbit forbindelse og dermed også kan hente f.eks. amerianske betalingskanaler ned som allerede viser HD TV (mod betaling naturligvis)... alt andet med analoge signaler det holder ikke længere!

Så konklusionen til dig TVNØRDEN må være, at du må enten købe dit Sony V32, og finde dig i de skønhedspletter der er (for de er der!), eller også vente i lang tid.

Jeg skal dog slutteligt nævne, at jeg er ovenud tilfreds med min V40, måske fordi jeg havde forenet mig med dens fejl INDEN jeg købte det, og derfor ikke blev skuffet.

PS; støjen opstår jo fra alle steder af - både før de kommer i din lejlighed/hus til kablerne der kører det i dit fjernsyn, til inde i dit TV... der er så mange faktorer der spiller ind (også skaleringen som Carser nævner), og effektiviteten af den tuner som behandler de analoge signaler.... så lad os slutte denne diskussion med at konkludere at vi må leve med støj.

Hej fumse,

Tah for det gode resume af V40.

Kærnen i min tråd er at LCD TV er dårlige til at repræsentere signaler med støj, fordi støj kan sammenlignes med hurtige bevægelser ! Min tråd omhandler ene og alene signaler med analog antenne støj.

Jeg har selv en SCART forbindelse mellem en Nokia 9321S digitale receiver og CRT, kablet er tusse gammelt. Der er i sagens natur NUL antennestøj. Kun når det er en optagelse af dårlig kvalitet kan man se  støj.

Afspiller jeg en DVD via tilsvarende SCART er der også NUL støj ( eller man kan i det mindste ikke se det med det blotte øje) også set 10 cm fra.

Det hjælper ikke med guldstik og andre tiltag, hvis signalet er forvrænget allerede fra antennen, og som du allerede konkluderer så er støj fra SCART forbindelser så minimal at man ikke kan se det med det blotte øje. Guld stik anvendes primært i fugtige miljøer, eller ved meget svage signaler. En SCART forbindelse har et kraftigt signal !

Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 14:18

Det hjælper ikke med guldstik og andre tiltag, hvis signalet er forvrænget allerede fra antennen, og som du allerede konkluderer så er støj fra SCART forbindelser så minimal at man ikke kan se det med det blotte øje. Guld stik anvendes primært i fugtige miljøer, eller ved meget svage signaler. En SCART forbindelse har et kraftigt signal !

Alt er relativt. Et uskærmet SCART-kabel uden coax kan sandelig modtage indstråling, der påvirker det "kraftige" signal synligt. Og så er der desuden mange signaler i SCART, bare tag lyd i stereo to veje, billede i RGB to veje og lidt DC-styring, så er vi oppe på 11 signaler allerede.

Mange oplever mindre støj ved brug af godt skærmede kabler (det var bl.a. det, der blev skrevet om), der også kan have guldBELAGTE stik. Guldstik ville være ret dyre og bløde...

Guld er ædelt og korroderer ikke. Det bruges til at hindre dårlig kontakt over tid. Også i alm. miljøer.

Det er fint at skrive om egne erfaringer, men at bruge "man" som du gør og fremsætte påstande, der ikke helt holder, synes jeg du skal holde sig fra. Det er ikke dig, der suverænt afgør hvad andre kan se med deres egne øjne og hvad der forårsager mere eller mindre billedstøj rundt omkring.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 14:38
Carser - læs nu hvad der bliver skrevet.

SCART kabel er som standard skærmet så hvorfor inddrage dette  ?

Din gentagelse af gulds egenskaber er heller ikke noget nyt.

"Det er fint at skrive om egne erfaringer, men at bruge "man" som du gør og fremsætte påstande, der ikke helt holder, synes jeg du skal holde sig fra"

Venligst skriv præcis hvilken påstand du mener ikke helt holder.

"Jeg havde en gang et dårligt SCART-kabel, jeg kunne "massere" til at generere disse striber"

Jeg kan også hive og flå i mine stik, først begynder der at komme støj, og så lige pludeligt forsvinder signalet helt ? Fantastisk ikke.

Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 14:47

Det har jeg gjort! Og der er mange medleverede og billigt købte "standard SCART-kabler", der ikke er skærmede rundt omkring i de små hjem. Bestemt ofte en kilde til (mere) støj.

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 14:52

"Jeg havde en gang et dårligt SCART-kabel, jeg kunne "massere" til at generere disse striber"

Jeg kan også hive og flå i mine stik, først begynder der at komme støj, og så lige pludeligt forsvinder signalet helt ? Fantastisk ikke.

Kablet gav støj, jeg først ikke vidste hvor kom fra. Så fejlsøgte jeg og fandt ud af det. Jeg har ikke hevet eller flået i det. Om det, jeg skrev, er fantastisk eller ej - tja, men jeg troede faktisk først, der var fejl på mit antennesignal, så det har lidt med topic at gøre.

M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 14:54

Beklager - men det er mere præcist end hvad du selv skrev. 

M.v.h. Carser

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det har jeg gjort! Og der er mange medleverede og billigt købte "standard SCART-kabler", der ikke er skærmede rundt omkring i de små hjem. Bestemt ofte en kilde til (mere) støj.

Iøvrigt er det ikke nok bare at købe et SCART-kabel med guldstik ( eller et hvilke som helst guldstik ), man skal også sørge for at det er et kvalitetsguldstik. Dvs typen af guldbelægning og tykkelsen af guldbelægningen. Hertil kommer selve stikkets kvalitet inden der blev påført guld.

Jeg har aldrig set et uskræmet SCART kabel - men hvis du siger det, findes det sikkert ?

Redigeret af tvnørden
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2005 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Beklager - men det er mere præcist end hvad du selv skrev. 

Det er mig der beklager - jeg havde ikke set hvilket fagligt niveau vi er på.

I min dagligdag er informationen om, at guld ikke koriderer og standarden for et SCART-kabel er skærmet, underforstået.

Jeg vil fremover overlade alle tekniske tråde til andre - og skrive om smag og behag.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu