recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor skuffelse over TDC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStor skuffelse over TDC

Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Ham_Der_Hansen Ham_Der_Hansen skrev:

[QUOTE=Skyum]Jeg kan sgu godt forstå hvis nogle forhandlere er trætte af forbrugerrettigheder. Man ER da nød til selv at være lidt på mærkerne når der er skade på emballagen.[/QUOTE

uden tvivl, men lad os sige at dine forældre den 2. december købte et videokamera til dig i julegave og da du juleaften pakker gaven ud og skal bruge den er det smaderet og jo der måske en bule i kassen. Forhandleren nægter at ombytte kameraet fordi der er gået mere end 14 dage og at derfor burde have tid til at undersøge vareren nærmere.

Jeg kan ikke se at der er den store forskel, at der går 16 dage før jeg i brugtager produktet. Jeg kunne forstå det hvis det var mælk, eller rugbrød der har en begrænset holdbarhed og derfor ikke holder i 2 år. Der er tale om et fjernsyn, et ligegyldigt et som skal dække et behov et par uger og herefter ender i en støvet kælder til næste gang eller andre har brug for et låne fjernsyn.

Hvis jeg køber en vare i kasse, og jeg ved udleveeringen konstaterer at der er skade på kassen, så vil jeg helt sikkert åbne kassen og se om der er skade på varen.

Hvis det drejer sig om en gave, så vil jeg gøre nøjagtigt det samme.

Hvad nu hvis jeg tabte kassen da jeg skulle læsse den ind i bilen ?

Er det så også TDC der er skyldig ?

Hvis du eks. køber en vase i en isenkræmmer, så åbner ekspedienten kassen og sikrer sig at der ikke er skår i vasen, netop for at undgå at kunden tager en skåret vase med hjem.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Ved synlige skader på emballage, så MÅ det være en automatisk handling at efterse indholdet for skader, jeg kan ikke se det kan være anderledes.

Absolut, men du må gerne vente 1 måned og 29 dage med at give sælgeren besked.

Og naturligvis kan man købe et TV og vente 16 dage med at pakke det ud.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ved synlige skader på emballage, så MÅ det være en automatisk handling at efterse indholdet for skader, jeg kan ikke se det kan være anderledes.

Den tror (håber)jeg sgu ikke holder. Det kan da ikke være rigtigt at jeg kan købe en vare, bære den ud af butikken, have den stående hjemme i 2 måneder, for så efterfølgende at få repareret den skade som opstod da jeg tabte kassen

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Den tror (håber)jeg sgu ikke holder. Det kan da ikke være rigtigt at jeg kan købe en vare, bære den ud af butikken, have den stående hjemme i 2 måneder, for så efterfølgende at få repareret den skade som opstod da jeg tabte kassen

Vær venlig at læse købelovens §81, specielt ordet "altid".

Du får selvfølgelig ikke dækket en skade som du selv laver, men det gælder uanset om du venter 2 timer eller 2 måneder.

Redigeret af JesperLund - 19-Marts-2009 kl. 22:17
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:26

Vær venlig at læse købelovens §81, specielt ordet "altid".

Du får selvfølgelig ikke dækket en skade som du selv laver, men det gælder uanset om du venter 2 timer eller 2 måneder.

Det ved jeg sådan set godt,men her er der jo tale om en afhentet vare der EFTERFØLGENDE (16 dage) bliver påtalt skadet, og hvor skaden KUNNE være påført EFTER udleveringen.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:33

Det ved jeg sådan set godt,men her er der jo tale om en afhentet vare der EFTERFØLGENDE (16 dage) bliver påtalt skadet, og hvor skaden KUNNE være påført EFTER udleveringen.

TDC kan ikke afvise reklamationen med den begrundelse at der er gået 14 dage. Det er klart ulovligt at de gør det.

De kan selvfølgelig påstå at køberen selv har lavet skaden, og i den situation gør det ingen forskel om der er gået 16 minutter eller 16 dage. Jeg synes dog at dette argument svækkes af at der også er skader på emballagen.

I sidste ende kan det blive et spørgsmål som Forbrugerklagenævnet må afklare.

Redigeret af JesperLund - 19-Marts-2009 kl. 22:34
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:36

TDC kan ikke afvise reklamationen med den begrundelse at der er gået 14 dage. Det er klart ulovligt at de gør det.

De kan selvfølgelig påstå at køberen selv har lavet skaden, og i den situation gør det ingen forskel om der er gået 16 minutter eller 16 dage. Jeg synes dog at dette argument svækkes af at der også er skader på emballagen.

I sidste ende kan det blive et spørgsmål som Forbrugerklagenævnet må afklare.

Ja men hvis en kunde laver en skade på en vare under hjemtransporten, så vil skaden jo nødvendigvis være påført emballagen

Hvad nu hvis jeg i morgen køber en fladskærm, bærer den ud af butikken, taber den ..... Skal jeg have en ny skærm ?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:39

Ja men hvis en kunde laver en skade på en vare under hjemtransporten, så vil skaden jo nødvendigvis være påført emballagen

Hvad nu hvis jeg i morgen køber en fladskærm, bærer den ud af butikken, taber den ..... Skal jeg have en ny skærm ?

Alt dette er et spørgsmål om bevisførelse, hvis der opstår en strid hvor TDC butikken påstår at køber selv har lavet skaden. Det har vi ingen forudsætninger for at tage stilling til her. Relevante organer er Forbrugerklagenævnet og måske domstolene (eller Ekstrabladet).

Derimod kan vi med sikkerhed konkludere at TDCs afvisning af reklamationen er ulovlig, hvis de som begrundelse bruger at der er gået mere end 14 dage.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:49

Alt dette er et spørgsmål om bevisførelse, hvis der opstår en strid hvor TDC butikken påstår at køber selv har lavet skaden. Det har vi ingen forudsætninger for at tage stilling til her. Relevante organer er Forbrugerklagenævnet og måske domstolene (eller Ekstrabladet).

Derimod kan vi med sikkerhed konkludere at TDCs afvisning af reklamationen er ulovlig, hvis de som begrundelse bruger at der er gået mere end 14 dage.

EKSTRABLADET

Et usagligt argument i dette sammenhæng, eftersom du tager den ene parts forklaring for gode varer.

Til top
JørgenR Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juni-2007
Point: 369
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:49

Jeg syntes altså ærlig talt også, at du som forbruger har udvist uforståelig forsømmelse, hvis det forholder sig som beskrevet.

Det første jeg gør ved afhentning eller modtagelse af varer er at tjekke emballagen. Dernæst tjekkes indholdet så hurtigt som muligt samme dag. Uanset love og paragraffer, syntes jeg dette er sund fornuft. 

/ Jørgen
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af JørgenR JørgenR skrev:

Jeg syntes altså ærlig talt også, at du som forbruger har udvist uforståelig forsømmelse, hvis det forholder sig som beskrevet.

Det første jeg gør ved afhentning eller modtagelse af varer er at tjekke emballagen. Dernæst tjekkes indholdet så hurtigt som muligt samme dag. Uanset love og paragraffer, syntes jeg dette er sund fornuft. 

HELT ENIG.  Paragraffer eller ej.   Det er i sidste ende os andre der betaler, idet den økonomiske byrde sådanne sager lægger på den handlendes skuldrer, uvægreligt bliver pålagt omkkostninger og dermed priser.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 23:19

EKSTRABLADET

Et usagligt argument i dette sammenhæng, eftersom du tager den ene parts forklaring for gode varer.

Jeg har blot lagt mærke til at reklamationssagerne altid fremmes, når sagen har været behandlet af EB, og hvis man er heldig har de kortere ekspeditionstider end Forbrugerklagenævnet.

Jeg aner ikke om køberen selv har lavet skaden, og jeg er i øvrigt fuldstændig ligeglad. Det eneste jeg siger er at TDC butikken ikke kan opdigte en regel om 14 dages reklamationsfrist når købeloven siger 2 måneder.

Der er mange som gør det, jeg har endda set 8 dage, men det er ulovligt.

Redigeret af JesperLund - 19-Marts-2009 kl. 23:20
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu