Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 20:48 |
Min påstand er stadig at en kunde ikke har ret til at få ombyttet et tv som vedkommende selv har beskadiget.
Og jeg antyder IKKE at det er tilfældet her,men pointerer bare at det kan være svært for en ekspedient at forholde sig til den enkelte situation da ekspedienter bliver præsenteret for mange varianter af reklamationskrav. I sidste ende er det jo heller ikke ekspedienten der tager beslutningen, med mindre den er lige til, hvilket jeg ikke anser denne for at være.
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 20:50 |
udover at jeg overhovedet ikke forstår hvorfor man vælger at modsige Jesper Lund, når han udover at kunne understøtte sine argumneter (det kaldes bevisførelse) også understøttes generelt, så kan jeg oplyse at man selv som ufaglært butiksekspedient forventes at sætte sig ind i reklamationsregler og kunderettigheder (sådan var det dengang jeg var studerende).
Jeg forstår fuldt ud at man ønsker en saglig debat så udfaldet er "korrekt". men svar mig ærligt, læser debat deltagerne overhovedet de paragraffer der henvises til? jeg stiller mig ærligt talt stærkt tvivlende (men jeg kan se at Jesper Lund har gjort sig umagen og læst hvad jeg selv henviste til, eller var vidende herom i forvejen).
Nogle gange virker det altså som om at man debaterer om at få ret, og ikke om at komme frem til hvad det korrekte svar er (og det er vel hele humlen med denne del af siden?)
Edit:
Skyum skrev:
Min påstand er stadig at en kunde ikke har ret til at få ombyttet et tv som vedkommende selv har beskadiget. |
Kan du henvise til en § ? din påstand er desværre ikke meget værd i en retslig tvist, der skal man kunne bevise sin påstand juridisk
og jvf. §77a, som skrevet for 4-5 sider siden, så er det butikkens opgave at bevise at forbrugeren selv har skadet tv'et hvis det var tilfældet. ellers er det dem der står med aben.
Redigeret af kim olsen - 20-Marts-2009 kl. 20:59
|
Crown - there is no substitute.
|
|
Morten Rasmusse
Junior bruger
Oprettet: 07-Maj-2008
Point: 42
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:00 |
kim olsen skrev:
Edit:
Skyum skrev:
Min påstand er stadig at en kunde ikke har ret til at få ombyttet et tv som vedkommende selv har beskadiget. |
Kan du henvise til en § ? din påstand er desværre ikke meget værd i en retslig tvist, der skal man kunne bevise sin påstand juridisk
|
Købers kravet på omlevering er betinget af, at der foreligger en mangel, jf. købelovens § 78, stk. 1. Afgørelsen af hvornår der foreligger en mangel træffes på tidspunktet for risikoens overgang, jf. købelovens § 77a, stk. 1. Tidspunktet for risikoens overgang sker ved levering, jf. købelovens § 17, stk. 1. Levering er i dette tilfælde, så vidt jeg har forstået, sket ved sælgers forretningssted. Risikoen for genstandens beskadigelse er derfor efter leveringen som udgangspunkt købers. At køber efter risikoens overgang beskadiger det købte er således sælger uvedkommende, da der ikke er tale om en mangel.
Men var du da i tvivl om rigtigheden af Skyums udtalelse?
|
Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
|
|
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:13 |
Morten Rasmusse skrev:
kim olsen skrev:
Edit:
Skyum skrev:
|
Købers kravet på omlevering er betinget af, at der foreligger en mangel, jf. købelovens § 78, stk. 1. Afgørelsen af hvornår der foreligger en mangel træffes på tidspunktet for risikoens overgang, jf. købelovens § 77a, stk. 1. Tidspunktet for risikoens overgang sker ved levering, jf. købelovens § 17, stk. 1. Levering er i dette tilfælde, så vidt jeg har forstået, sket ved sælgers forretningssted. Risikoen for genstandens beskadigelse er derfor efter leveringen som udgangspunkt købers. At køber efter risikoens overgang beskadiger det købte er således sælger uvedkommende, da der ikke er tale om en mangel.
Men var du da i tvivl om rigtigheden af Skyums udtalelse?
|
Det er sådan set det hele misæren handler om.
Mine ord var dog ikke så fornemt bakkket op med paragraffer. Tak for hjælpen
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:14 |
Morten Rasmusse, Det er allerede blvet diskuteret hvis du læser de første 4 sider.
Pointen er jo netop at vi ikke med sikkerhed ved om køber selv har forårsaget skaden, idet konstateringen af en magel først er sket efter risikoens overgang eller om den var eksisterende ved købet, idet køber først konstaterede manglen da han kom hjem. Men du mener måske at formodningsreglen i § 77a ikke er gældende i forbrugerkøb?
Hvis dit ræsonement skulle holde vand, så sætter det §77a ud af kraft, og hvis min ny indkøbte boremaskine er defekt, så må det jo være min egen skyld idet at risikoen er overgået da jeg gik ud af Silvan.
og så var spørgsmålet reelt også tidsfrist for anmeldelse af skaden, og ikke om der forelå mangel eller om hvornår risikoen var overgået. Jeg vil dog påpege at jeg er i tvivl om hvorvidt køber har taget det med hjem fra butikken eller fået det sendt senere (kan trådstarter afklare dette?)
Redigeret af kim olsen - 20-Marts-2009 kl. 22:26
|
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:23 |
Skyum skrev:
Mine ord var dog ikke så fornemt bakkket op med paragraffer. Tak for hjælpen |
Er du synsk?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:29 |
JesperLund skrev:
Skyum skrev:
Er du synsk?
|
Nej det vil jeg ikke påstå,men det er jo det jeg hele tiden har skrevet, dog ikke med paragraffer
Ærgrer det dig ?
|
|
|
mickey_nygaard
Super bruger
Oprettet: 24-Februar-2005
Point: 394
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:32 |
"Indgår et elementært kendskab til forbrugerkøb i
købeloven ikke i uddannelsen for butikslærlinge?"
Det gør det sikkert. men hvor stor en procentdel af dem
der står i butik er under uddannelse indenfor netop
butik?
Mickey
|
|
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:32 |
Skyum skrev:
nej, du kom med udokumenterede påstande, antagelser, og satte din mening lig med hvad der er rigtigt/gældende ret fuldstændigt uden at føre nogen form for bevis. at have en mening er nu en gang ikke det samme som at have ret, men du udtaler dig måske også om hvordan en Ferrari 430 Spyder uden faktisk at have kørt en? (det antager jeg at du ikke kunne finde på)
du må forholde dig til standardmodellen:
faktum->retsfaktum->jus-> retsfølge
det er hvad Morten Rasmusse kom med, dog med tvivl omkring faktum og to gange jus der siger hver sit. Så mortens argumentationsform var understøttet korrekt, men andre er bare ikke enige i hans jus brug eller hvad den korrekte retsfølge er. Der er dog nogle tvivl omkring faktum, og dermed retsfaktum, der gør han han teoretisk kunne have ret.
|
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:39 |
Jeg det ærgrer mig faktisk for jeg ville have bedt om nogle forudsigelser for aktiekurserne hvis du havde været synsk. Derudover undrer jeg mig over hvordan du kan konkludere at køber nok selv har smadret sit TV. Andre i tråden har den mere ydmyge holdning at det kan vi ikke vide.
Redigeret af JesperLund - 20-Marts-2009 kl. 22:45
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:41 |
mickey_nygaard skrev:
"Indgår et elementært kendskab til forbrugerkøb i
købeloven ikke i uddannelsen for butikslærlinge?"
Det gør det sikkert. men hvor stor en procentdel af dem
der står i butik er under uddannelse indenfor netop
butik?
Mickey |
Hvis butikslærlingen er i tvivl om et eller andet, for eksempel behandlingen af en reklamation, spørger han/hun vel sin chef i stedet for at opdigte en eller anden regel om 14 dages frist?
|
|
|
kim olsen
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2009 kl. 22:42 |
I teorien kunne køber have smadret sit eget TV, men det er nu en gang butikkens opgave at bevise dette. Indtil det er sket antager man som udgangspunkt at forbrugeren har ret.
Redigeret af kim olsen - 20-Marts-2009 kl. 22:42
|
|
|