recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streame Video, Musik, Fotos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStreame Video, Musik, Fotos

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 13:21

Oprindeligt skrevet af Burke Burke skrev:

Hej igen

Jonas mange tak for et særdeles fyldestgørende svar samt råd..Naturligvis skal prisrammen klarificeres og jeg må nok indrømme at jeg er tættere på de 5K end de 20K.

Fsva en NAS er jeg blevet tilbudt en Synology DS107 med 1TB disk for en meget lav pris. Vil den således kunne indgå i mit setup??

Årsagen til jeg ikke har slået til på ovenstående tilbud er udelukkende - igen - at jeg ikke helt forstod hvorledes den kunne 'hjælpe' mig..

Valget af NAS kan være meget afhængigt af hvilken type system du ender med at vælge. Som nævnt, så kræver både Apple Airtunes og SqueezeBox at der kører noget software for at det virker. Det kræver så en NAS der er relativt kraftigt. Om en DS107 er dette, tør jeg ikke svare på. Hvis ikke der er andre i tråden der har svar, så prøv at søg lidt længere tilbage i forummet, for det har 110% sikkert været oppe før.

Udover det så har jeg kun hørt gode ting om Synology's NAS, så en NAS derfor burde være et fornuftigt valg (dog med tanke på ovennævnte).

Når du siger at du er tættere på 5000 end 20.000 (det er stadig en bred prisramme ), så er vi måske ude i at du bliver nødt til at prioritere enten musik eller video afspilning i første omgang. Alt efter hvor mange steder du skal have adgang til Video og hvor mange steder du vil kunne afspille musik. At afspille den via dine laptops er jo ikke noget problem og kræver ikke nyt hardware. Spørgsmålet er hvor mange steder du vil have et TV med en box der kan tilgå dine video-filer og hvor mange steder du vil kunne afspille musik.

En WDTV (som kan streame video) koster omkring 1000 - den er "født" uden netværk, så der skal lige tilkøbes en USB adapter til enten WiFi eller kablet LAN. Gang op med antal enheder du skal bruge, så har du minimumsprisen for din videodel. PopCorn Hour koster mere, men har også flere funktioner.

Squeezebox koster vist omkring 2500-3000kr for et sæt bestående af en Reciever (boksen som højtalere skal tilkobles) samt fjernbetjening. Herefter kan ekstra recievere købes for omkring 1000kr. Sonos er væsentligt dyrere. En modtager uden forstærker koster omkring 2000-3000 (den er så "magen til" Squeezebox reciever på funktioner - de skal begge kobles til aktive højtalere/forstærker) og en modtager med forstærker koster 3000-4000kr (du kan koble højtalere direkte til denne, uden forstærker). Fjernbetjeningen koster omkring 2000.

Så det er et halvdyrt projekt du har gang i. Jeg må selv indrømme at jeg ikke er kommet igang, netop pga. prisen. Jeg nøjes i øjeblikket med en HTPC og så bruger jeg pengene der . Man kan jo ikke få det hele på en gang.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 14:18

Jonaskp's svar er allesammen korrekte, men det behøver ikke koste så meget.

En WDTV og en wireless usb-dongle kan fåes for under 1000,-

En Noxon Audio2 trådløs Netradio med UPNP kan fåes for 768,- leveret fra Dustinhome.dk

Altså, du kan blive kørende med dedikerede enheder til musik og video for 1700 kr.

Både på lyd-, billed- og server/lager-siden er der selvklart plads til forbedringerer, men det er ikke nogen dårlig start.

Personligt ville jeg gå efter en Squeezebox Classic på lydsiden, evt suppleret med en iPod touch eller iPhone til fjernbetjening(med en App der hedder iPeng). Eller en Duet. Videodelen ved jeg ikke noget om.

mvh Mogens

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 14:52

Ja og man kan købe en Xtreamer som har netkort/wireless for ca. kr. 900,- inkl. fragt, og den nye WDTV2 kan vist allerede bestilles/reserveres hos komplett. Det gør det jo helt klart lettere end at skulle rode med hacket FW for at få den på nettet.

Elgiganten har jo ad flere omgange haft Squezeebox Duet til 1.699,-

Til top
Burke Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 15:11
Arh men jeg er behørigt imponeret over den viden i råder over. Jeg er saftsuseme glad for jeg fik stillet dette spm i dette forum for det har absolut givet mig noget at gruble over (måske er det ikke godt) .

Og for nu at blive ved min prioritet om at få musikken til at spille (bad choice of words) er det korrekt forstået, at i og med jeg ikke ønsker at tænde mit TV når jeg skal afspille musik, så har jeg udover en NAS også brug for en eg Squeezebox eller lign??

Og Jonas mht det finansielle råderum..hehe,du har IGEN ret, jeg KAN åbenbart ikke være specifik;-) Men 5000 ER mit maks!! Dog skal det nævnes at jeg har en surround receiver samt højttalere i min hjemmebif som samler støv så disse vil jeg bruge til ovenstående.

Jeg vil som nævnt prioritere musik delen og kigger nu nærmere på Squeezebox

Foreløbig 1000 tak for forklaringer samt den tid i alle har brugt på at hjælpe mig. Det er virkelig værdsat!!!!!

Burke

- Pioneer LX5090H
- PS3
- Samsung SMT-H3126
- Synology DS109
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 15:30

Det er helt korrekt som Muele siger, at det kan gøres billigere end squeezebox med diverse UPNP afspillere. Jeg kender ikke deres funktionalitet. Men der er ingen af dem der fungerer med en "central" fjernbetjening som Squeezebox Duet eller SONOS. Tilgengæld har de den fordel at de modtager musik via UPNP, som de fleste NAS har indbygget - og derfor ikke har behov for ekstra software ligesom Squeezebox.

Speaking of... Husk som tidligere nævnt at hvis du vil køre Squeezebox så skal du enten anskaffe en NAS hvor du kan installere Squeezecenter eller også skal du have en computer tændt hver gang du ønsker at høre musik, hvor Squeezecenter så er installeret på istedet.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 15:50
Spørgsmålet er, om det er muligt at køre Squeezecenter på en 107!
En Popcorn Hour eller anden NMT (søg i forum) kan jo under alle omstændigheder uproblematisk fungere med en NAS.

Jeg ville nok jf. Muele overveje en Noxon som musikafspiller. Den koster ikke meget, og man vil kunne installere den medfølgende medieserver på den nye NAS.
Popcorn Hour A-110 koster i nærheden af 16-1700 og den nye koster 2500. Xstreamer og Icybox samt den nye WD er jo andre gode og billigere muligheder (Jeg nævner den nye WD pga standardmuligheden for netværk).

Noxon2audio er et lidt gammelt produkt, som imidlertid fungerer glimrende. Den er koblet til anlægget. Man kan sætte sin iPod i den, og den er fremragende til at afspille netradio og direkte podcasts samt naturligvis al musik fra NAS'en.
Der er dog intet fancy interface, men den skal jo også bare stå og spille
Man kan installere Cidero til kontrol fra pc og N95/97 kan selv fungere som RUI (fjernbetjening), men stadig er betjeningen ikke specielt trådløs pga det lille display

Men som sagt: Problemet med Squeezebox er, om den kan fødes af Squeezecenter på en lille NAS. Jeg ved det ikke...

Venligst
Søren
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 15:52
Godt tilbud på Noxon: 768,- inkl. levering
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 16:15

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Spørgsmålet er, om det er muligt at køre Squeezecenter på en 107!
En Popcorn Hour eller anden NMT (søg i forum) kan jo under alle omstændigheder uproblematisk fungere med en NAS.

En tanke: PopcornHour med indbygget harddisk og installeret NMT sw kan vel også fungere som en NAS, og dermed agere lager og levere musik til Noxon eller anden netværksafspiller? (Har ikke selv prøvet det endnu)

Mvh JørgenT

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 18:34
Ja, der er en mulighed for UPnP-server i PCH, så det burde kunne lade sig gøre.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2009 kl. 18:47
SqueezeCenter på en DS107 bliver IKKE godt - hvis det er en DS107+ kan det godt lade sig gøre - kører det selv på en DS207+ som blot er 2-disk udgaven af sidstnævnte. Men ellers har jeg også et setup som startede med en NAS (centralt lager med bonus-funktionaliteter), blev suppleret med en Squeezebox Classic til musikken (lækkert interface og god lyd), derefter kom en popcornhour til billede og siden er yderligere en Squeezebox kommet til og det er nok spørgsmål om tid inden der kommer yderligere en popcornhour og 1-2 Squeezebokse :-)
Det fede ved dette setup er netop muligheden for at udvide med flere enheder til rimelig billig penge med stadig et fornuftigt slutresultat. En god ting med Squeezeboksene er at de kan samarbejde eller bruges hver for sig - og fjernbetjeningerne kan bruges til alle boksene.
Også dejligt at være uafhængig af pc med stort strømforbrug når der skal ses film eller høres musik - en nas ER dog stadig en computer, men ofte med et markant lavere strømforbrug.
Til top
dannemand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juli-2008
Sted: 8000
Point: 212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 00:40
Super emne, har selv ps3'eren til at klare film osv. Men er træt af hvor elendigt den virker til afspilning af musik. Så du er ikke den eneste der sidder med disse tanker.

Noxon kunne være en spændende løsning, ihvertfald lyder evner og økonomi til at passe til mit behov.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 13:51

Oprindeligt skrevet af dannemand dannemand skrev:

Super emne, har selv ps3'eren til at klare film osv. Men er træt af hvor elendigt den virker til afspilning af musik. Så du er ikke den eneste der sidder med disse tanker.

Noxon kunne være en spændende løsning, ihvertfald lyder evner og økonomi til at passe til mit behov.

Jeg bestilte en xtreamer fordi at jeg er utilfreds med min ps3 til video.

Jeg bruger så Linksys by cisco til musik.

Jeg har twonkey på min Qnap TS-219P (programet følger med og nemt at bruge!)
Twonkey er min media server til film og musik.

Dette er mit setup.
Det er nemt at udvide linksys by cisco til flere afspiller og der findes mange modeller at vælge i mellem.

.....
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu