recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug - alm TV/Plasma/LCD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrømforbrug - alm TV/Plasma/LCD

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mulle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-September-2004
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Emne: Strømforbrug - alm TV/Plasma/LCD
    Sendt: 22-December-2006 kl. 19:24

Det her er et begynderspørgsmål, ved det godt men groft sagt, hvordan er strømforbruget fordelt på de 3 typer ?. Bruger LCD/plasma dobbetlt så meget som et godt gammelt MX6000 eller hur ?

Har set tidligere tråde, hvor forbrug plasma contra LCD diskuteres.........

vh Morten

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2006 kl. 19:33

Hej!

Hva`bruger din b&0.....omkring 150watt-eller hur?

Ja-vil tro at en moderne flad bruger omkring det dobbelte af sådan en fætter.(250-400watt-afhængig af størrelsen)

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Mulle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-September-2004
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2006 kl. 19:51

Må blanke erkende, at jeg ikke ved hvad B&O´en bruger - og har ikke kunnet finde det nogle steder.

Nu kigger jeg jo lidt på JVC lcd (det ved du jo..... hehe og forresten godt svar du kom med på mit "op på kassen" indlæg - og det er jo egentlig ikke kun plasma folket der "råber op", det gør lcd klanen også --- det var et langt sidespring) - men lidt underligt, at strømforbruget ikke står angivet på deres hjemmeside mv.

Nå må lede videre.........

Morten

Til top
TheBig.... Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-December-2006
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2006 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Mulle Mulle skrev:

Det her er et begynderspørgsmål, ved det godt men groft sagt, hvordan er strømforbruget fordelt på de 3 typer ?. Bruger LCD/plasma dobbetlt så meget som et godt gammelt MX6000 eller hur ?

Har set tidligere tråde, hvor forbrug plasma contra LCD diskuteres.........

vh Morten

Hej.

Strømforbruget på et MX6000 er imellem 75-165 W og standby er på 3 W. og afhængie af størelsen på LCD, Plasmaen, bruger det ca. 100-200 W. mere.

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2006 kl. 20:03

Mit 42" plasma bruger ifølge produktinfo 291w, men med aktivering af den indbyggede strømsparefunktion kommer det ned under 200W. Mere nøjagtigt er det typisk 180-195W ved et 'gennemsnitsbillede'.  Jeg har målt det med et 'sparOmeter' fra Elsparefonden.

Med god hilsen

John
Til top
TheBig.... Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-December-2006
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Joho Joho skrev:

Mit 42" plasma bruger ifølge produktinfo 291w, men med aktivering af den indbyggede strømsparefunktion kommer det ned under 200W. Mere nøjagtigt er det typisk 180-195W ved et 'gennemsnitsbillede'.  Jeg har målt det med et 'sparOmeter' fra Elsparefonden.

Hvis du prøver at måle forbruget over 1 mdr. får du et mere nøjagtig billede af forbruget, men det er lavere end der står på  infoen, men umulig at vide uden at måle.

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 10:19

Hej!

Min PLASMA 507xd bruger 400 watt mener jeg-men det er jo også p.g.a størrelsen.

Men husk når du sammenligner lcd med plasma:LCD trækker en KONSTANT STRØM,det gør plasma ikke.....derfor skal du ikke lade dig "narre" af et på papiret højere effektforbrug på plasma-i virkeligheden er de mere lige hvad forbrug angår.

lrev

Redigeret af lrev - 23-December-2006 kl. 10:20
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Hej!

Min PLASMA 507xd bruger 400 watt mener jeg-men det er jo også p.g.a størrelsen.

Men husk når du sammenligner lcd med plasma:LCD trækker en KONSTANT STRØM,det gør plasma ikke.....derfor skal du ikke lade dig "narre" af et på papiret højere effektforbrug på plasma-i virkeligheden er de mere lige hvad forbrug angår.

lrev

Hmm delvist korrekt, for det er ikke alle LCD'er der trækker en konstant strøm.
Men korrekt at de fleste nuværrende gør...

Men det kunne være interssant at se en seriøs test hvor de måler forskellige TV mht til strøm.

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 13:03

"Men korrekt at de fleste nuværrende gør..."..skrev lahan..

Men mon ikke også at det er "nuværende" modeller der spørges til?

Det var jeg så fri at regne med!

lrev

Redigeret af lrev - 23-December-2006 kl. 13:06
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 14:04

Jo jo men der findes jo LCD'er på markedet som bruger en del mindre end andre.

Desværre er energi forbruget ikke noget som normalt bliver oplyst, kunne ellers være interssant med en energi mærkning..

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 14:30

Oprindeligt skrevet af TheBig.... TheBig.... skrev:

Hvis du prøver at måle forbruget over 1 mdr. får du et mere nøjagtig billede af forbruget, men det er lavere end der står på  infoen, men umulig at vide uden at måle.

Selvfølgelig . Jeg undrede mig skam heller, men oplyste det bare som et eksempel på hvad et plasma kunne bruge i praksis - i forhold til oplyste på papiret (som måske tager udgangspunkt i en standard fabriksindstilling med 'knald på' kontrasten).

I min opsætning, som tager udgangspunkt i den opsætning som blev anbefalet i en tråd her på forummet, bruger skærmen ca. 240W uden strømbesparelse, mod ca. 185W med strømbesparelse. (Dog kun testet på Infokanalen - det i mangel af et 'rigtigt' prøvebillede da jeg checkede det)

Med god hilsen

John
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2005
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2006 kl. 15:06
I hverfald kan man sige, at stand by forbruget på de seneste lcd. skærme er l w. og det er jo lavt. Til gengæld er det vigtigt at slukke når det ikke bruges, da et typiskt 32" iflg. fabrikken bruger l5o-2oo w. Glædeligt med lavt standbyforbrug, da der ingen afbryder er på flere apparater, så må man søge stikkontakten
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu