|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
||
Jeg skal indrømme at jeg har lidt svært med at finde dokumentationen. Det er noget jeg lærte omkring da jeg gik på Teknikum for 10 år siden. Forklaringen skal være at en switch mode strømforsyning tænder og slukker rigtigt mange gange i sekundet (kHz) og det er de "billige" måleinstrumenter som spar-o-meter ikke istand til at opfatte. Switchmoden går måske op til 200 watt og ned til 0 meget hurtigt, det vil spar-o-meteret ikke nå at opfatte og derfor fanger det måske noget som hedder 30 watt, i virkeligheden bliver der måske trukket 0,5 watt. Jeg havde håbet på at der var en herinde som arbejder med det til dagligt som ville giver den fulde forklaring. Der er i øvrigt en på flatpanels som understøtter min påstand i samme spørgsmål: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=70316& ;sid=c36f042737d424a83c08b4cf117b65c1 Redigeret af Cyberguyen - 24-Oktober-2009 kl. 16:47 |
|||
![]() |
|||
motelo ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 24-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1 |
![]() |
||
Jeg har arbejdet med måling af frekvensomformer som har samme strømforsyning som fjernsyn og andre ting. de er faktisk umulig at måle på hvis man ikke har et spec,måleinstrument
pris 50 til 100000 kr har selv målt på et philips fjernsyn med et bilig instrument i standby målte jeg 15W skulle havde været 0.3w med et spec instrument måltes 0.4W |
|||
![]() |
|||
PeterLarsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 286 |
![]() |
||
Interesant med strømforbruget på din LCD, kan du sige noget om det var en meget mørk eller meget lys fil. Jeg valgte med vilje nogle lyse scener på en BluRay-udgave af Eragon - det er her Plasma bruget mest strøm. Forbruget er lidt svært på film, men på mørke steder kunne forbruget være 50-80W lavere. |
|||
Hilsen Peter
Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb) |
|||
![]() |
|||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
||
Hvis man tager udgangspunkt i min boks, som bruger ca. 15 watt hvad enten den er i standby eller tændt og forestiller os at den aldrig blev slukket på stikkontakten kommer regnestykket til, i meget runde tal, at se nogenlunde sådan her ud. Vi regner med at der findes ca 2,5 mio husstande i DK. 1 watt = 1 joule/sekund. Et kilo olie = ca. 40 megajoule, hvoraf man i meget runde tal kan udnytte 20 megajoule til elektricitet. 1 time = 3600 sekunder. 15 x 3600 x 24(timer) x 365(dage) = 4.73 E8 joules pr. år. 4.73 E8/20 000 000 = 23,65 kg olie pr år pr husstand. 2 500 000 x 23,65 = 5,91E7 kg olie pr år. Eller 59130 tons olie pr år! MVH tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 24-Oktober-2009 kl. 17:38 |
|||
![]() |
|||
PeterLarsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 286 |
![]() |
||
Korrekt, Spar-O-meter KAN måle korrekt på switch-mode, det er de billige fra HaraldNyborg og andre der IKKE kan. Det er da også derfor at Spar-O-Meter er den man kan låne hos energiselskaber og masser af bilblioteker samt kommuner. Hvis man da ikke lige vil betale de 360,- den koster. |
|||
Hilsen Peter
Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb) |
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
||
Jamen jeg skal ikke fortælle dig hvad du skal tro... Jeg ønsker blot at meddele dig at et billigt effekt måleinstrument som Spar-O-Meter med stor sandsynlighed ikke måler det samme som et instrument beregnet til at måde på den slags swith mode omformere. Det passer også meget godt med din Focal forstærker, som du siger bruger mere i standby ifølge dine målinger. Jeg tror dog ikke dette er tilfældet. |
|||
![]() |
|||
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
![]() |
||
Det er ikke helt rigtigt. Silvans energimåler måler nøjagtigt det samme som Spar'O'meteret har samme oplysninger i displayet, samme knapper med samme funktioner, men designet er en smule anderledes og prisen er meget lavere. |
|||
mvh Infinity
|
|||
![]() |
|||
kokkeole ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 852 |
![]() |
||
Tror nu at de kontakter kører på batteri. Hilsen Ole |
|||
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it. Marants NR1604 Panasonic DMP-BDT310 B&W DS 2 Dipole B&W CM 1 Subwoofer BW PV1 Samsung UE-46D8005/SMT-H3126 |
|||
![]() |
|||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
||
Ja det står der, men mon ikke det er fjernbetjeningen der kører på batteri. Ellers er det sku da helt forrykt... :-/ @Cyberguyen og Infinity Jeg har selv et billigt nyborg wattmeter. Det viser nøjagtig det samme som det jeg har kunnet låne på biblioteket (SEAS), så med mindre de begge viser lige meget forkert kan man godt gå ud fra et det ikke kun er lige netop et spar-o-meter der viser korrekt. Nogle wattmetre viser angiveligt ikke watteffekten (W) (som er den man betaler for), men det man kalder "den tilsyneladende effekt" der ikke tager højde for effektfaktoren. For at få den korrekt værdi skal man gange effektfaktoren med den tilsyneladende effekt. Med lidt held viser wattmeteret også effektfaktoren, da det ellers er uanvendeligt til husholdningsbrug. Bortset fra det behøver et wattmeter ikke være så pokkers avanceret. I jeres målerskab sidder der sikkert et par spoler og en roterende metalplade. Det har som bekendt fungeret fint i mange år ;-) MVH tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 24-Oktober-2009 kl. 22:01 |
|||
![]() |
|||
Vilhelm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
![]() |
||
Jeg har ikke nogen Samsung boks. Men vil godt spørge: Er det nødvendigt at den står på standby, når den ikke er i brug (tændt)?
Jeg kan se at der i brugervejledningen om Samsung 3126 står følgende: En evt. softwareopdatering vises først på skærmen, når digitalmodtageren har været slukket og derefter tændes igen. Du anbefales derfor at sætter digitalmodtageren på standby, når den ikke bruges. Derved sikrer du, at digitalmodtageren altid er parat til at modtage de sidste nye opdateringer. Er det forklaringen? Og er det en god forklaring på at boksen skal stå på standby og bruge ca. 20W, hvilket svarer til henved 150 kWh på årsbasis (hvis den står standby 20 timer pr. døgn). |
|||
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det du beskriver er formodentlig den officielle forklaring, men helt ærligt så synes jeg ikke den er særligt god. Det burde ikke tage boksen mere end et minut at kontrollere om der er tilgængelige opdateringer. Derefter burde den uden problemer kunne gå ned på et lang lavere forbrug. I min optik er der snarere tale om at yousees bokse er lavet så skrabet som det overhovedet kan lade sig gøre, uden overhovedet at tage hensyn til miljøet eller de forbrugere der i sidste ende skal betale (el)regningen.- Se overslags beregning længere oppe i tråden. Det minder lidt on de berømte hjemmefadølsanlæg der var populære for et par år siden. De var ligeledes grufuldt ineffektive fordi man havde valgt at spare nogle få kroner. - Igen det er utroligt at det er lovligt! MVH tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 24-Oktober-2009 kl. 19:13 |
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4116 |
![]() |
||
Jeg har flere TV og boksen sidder som den første på antenne ledningen. Hvis jeg tager strømmen på boksen, kan jeg ikke se TV på nogle af de TV der sidder efter boksen, for så slukker jeg også for antenneforstærkeren i boksen. Deler jeg mit signal op først, så det deles ud til boksen <-> TV, så er signalet i boksen for svagt og jeg får hakkende billede. Så den løsning dur ikke. Nu er min boks med HD, som jeg kan optage på. Så hvis jeg vil optage, så skal jeg også sørge for at boksen er tændt når jeg vil optage, så det kan blive lidt indviklet. Jeg har dog tænkt mig at sætte et tænd/sluk ur på, så den er slukket mellem klokken 24-6 og 9-15 på hver dage. Så må jeg håbe at der ikke skal optafes i de tidsrum. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |