|
Strømkabler |
Besvar | Side <1 678 |
Forfatter | |||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det forstod jeg godt. Der er bare ikke noget som tyder på at han har ret ud over at Strøm selv mener at kunne høre det. Og hvis det virkelig er lidt som i et ht kabel så vil jeg ligesom andre påpege at det er ganske lidt af det samlet kabel som bliver skiftet. JeTex er kommet med en anden mulighed
Mig? Man kan sagtens "forstå" hvad Strøm skriver uden at være enig. "skråsikkert og ubehøvlet" kunne også nemt være Strøm. Jeg mangler stadig
|
|||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Det er noget som er kommet. Jeg har ikke hørt om denne udvidelse af begræbet signalvej før der var nogen som skulle forklare hvorfor et strømkabel kunne påvirke lyden. Jeg er for mange år siden udlært Radiomekaniker og der var signalvejen den vej signalet tog igennem forstærkeren, det er stadig det som jeg bruger til signalvej. Min fjernbetjening påvirker også lyden uden at være en del af signalvejen (lyd niveau op/ned sluk/tænd signal kilde m.m.).
|
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Åbenbart :-) Jeg er dog (som udlært elektronikmekaniker og ikke radiomekaniker) enig med FLarsen i at signalvejen er signalets vej gennem forstærkeren (heraf ordet signalvej). Strømforsyningen sidder ikke i signalvejen, det samme gør displayet på forstærkeren heller ikke - begge dele kan dog godt have indflydelse på lyden! Klaus
|
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er ret simpelt, træk strømmen til din kraftige effektforstærker gennem nogle 10 meter lange 0,14mm2 kabler. Så vil det høje strømtræk sænke spændingen og forstærkeren klippe langt før (og absolut ikke have styr over strømkrævende højttalere). Klaus
|
|||
FLarsen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Men det er vel næppe det vi ellers snakker om her
|
|||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Jeg har altid tænkt, at udskiftning af strømkabel og bedre stikdåser osv, ja gider knap nok skrive om ordvalget. Men vil da godt sætte et enkelt ord på, sindssygt. Men da muligheden bød sig, for en helt gratis hjemmetest, uden købstvang, tja hvorfor ikke prøve. Erfaringerne blev gjort på mit tidligere NAIM setup, og kabelvalg blot videreført til mit nuværende setup. Strømkabel fra vægudtag : skærmet Supra LoRad SPC 3x2,5mm2 40th Anniversary til Ansuz Mainz8 X-TC stikdåse. Kabler fra stikdåse til komponenter : Det dyreste strømkabel med et tilsyneladende indbygget filter, blev hurtigt dømt ude, lyden blev flad og diskantområdet lød meget trist. Pris 18000 kr, dog udgået model på tilbud til 4000 kr. Det billigste kabel i testen, et Isotek til 995 kr, var bedre end førnævnte. Jeg gik derfor lidt videre med Isotek strømkabler, og valget faldt til sidst på Isotek EVO3 Sequel og EVO3 Premier. Der kunne dog ikke fremskaffes et langt nok kabel til cd afspiller, så her blev et Supra kabel fremstillet (samme kabel som tidligere omtalt). Min indgangsvinkel til testen var, at det var fuldstændig latterligt, og ville ikke bruge fem flade ører. Men jeg blev "desværre" hurtigt klogere, desværre som i, at nu ville det koste penge alligevel. Lyden blev bedre, hvis man ser bort fra det dyre kabel. Der var nu mikrodetaljer som fik lidt mere plads i lydbilledet, lyden blev bredt lidt mere ud, hvor den med gamle strømkabler og stikdåse var mere sammenpresset i midten af lydbilledet. Lyden fremstod mere roligt, ikke at der før var "støj", men alligevel virkede lyden mere støjfri. Jeg har med mit nuværende setup ikke prøvet A/B sammenligning, men blot brugt samme kabler og stikdåse, og dermed nok bare besluttet, at der vil være samme forskel som på mit tidligere NAIM setup.
Redigeret af JeTex - 31-Oktober-2021 kl. 12:54 |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Der var ikke noget af det jeg skrev der var møntet på dig. Du har ikke været ubehøvlet. Det kan godt være Strøm mindre venlige skriverier er blevet slettet. Der er i hvert fald forsvundet en del indlæg. Det var møntet på Strøm. Han kom jo netop med den teoretiske forklaring, med henvisning til nu slettede links, hvor det blev beskrevet hvorledes induktans og kapacitans kan påvirke lyden. Det omhandler højttalerkabler og er slet ikke relevant i denne tråd, men Strøm mener jo at akkurat de samme betragtninger som gælder for højttalerkabler også gælder for hvorledes lyden påvirkes af netkabler, selvom der ikke går noget analogt signal gennem netkablet. Det er jo nonsens
Redigeret af slumbert - 31-Oktober-2021 kl. 14:39 |
|||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|||
Snippermanden
Bruger Oprettet: 17-April-2007 Status: Offline Point: 201 |
Funktioner
Tak(2)
|
||
Jorden er rund, vacciner virker, udledning af drivhusgasser bidrager til global opvarmning og I kan ikke høre forskel på hvilken strømledning I bruger til jeres hi-fi grej. Ligesom I heller ikke kan høre forskel på højttalerkabel så længe kablet ikke er for tyndt.
|
|||
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround Monitor Audio FB212 BenQ W10000 Sony PS3 |
|||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2205 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Og jeg... Med mit ca. 10.000 Kr.-anlæg, bekymrer mig ikke om strømkabler - mine ører er også blevet gamle, henover årene... Det eneste, jeg gør, er at vende strømkablerne, hvis jeg mærker en sitren i fingrene, når jeg kører dem henover frontpanelerne.
Bruger bare de kabler, som fulgte med anlægget, og en ganske almindelig forlængerledning hen til det.
|
|||
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
|||
Besvar | Side <1 678 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |