|
Størrelse af lærred |
Besvar | Side <123 |
Forfatter | |||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan du er kommet frem til de konklusioner du laver. Enten har du oplevet ekstremt lidt, eller så har du roterende fis i kasketten. En vægs struktur vil ALTID være værre end selv de billigste lærreder, og hvad med penselstrøg fra malingen? Kan du male en stor flade 100% uniformt? Nej, det kan du ikke. Maling på en væg er for fattigrøve eller amatører der ikke har styr på en skid. |
|||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja, dette er en meget væsentlig pointe. De fleste projektorer (DLP) skal faktisk have ret lang afstand for at kunne lave et billede over 100". Min JVC X30 kan ikke lave meget mere end de 108" jeg har med lidt under fire meter fra linsen til lærredet. |
|||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Den hjemmeside har misforstået det. Det er hvad THX anbefaler som _minimum_ størrelse på bagerste række i en biograf (dvs. de dårligste sæder). Denne side beskriver det fint: http://www.acousticfrontiers.com/2013314viewing-angles/
Redigeret af Jonas_h - 17-Juli-2018 kl. 16:00 |
|||
Mefisto
Guld medlem Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1672 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
OK klogborg, så siger vi det ;-) EDIT: Det jeg i virkeligheden ville sige var: Rend og hop. Luk dog for en gangs skyld røven. Du er en af de fire-fem brøleaber der kommer ud af træværket hver gang nogen skriver noget der er den mindste smule uden for nummer. Tak!
Redigeret af Mefisto - 17-Juli-2018 kl. 17:29 |
|||
kenneth85
Guld medlem Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 970 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Den side du linker til beskriver præcis det samme. Her viser de på deres illustration at man ikke må sidde længere tilbage end at skærmen har +/-26 grader til kanten af lærredet. Og at det optimale er +/- 36 grader. Her er hvad der stod på den side jeg linket til: "THX requires that the back row of seats in a theater have at least a 26 degree viewing angle and recommends a 36 degree viewing angle." Altså præcis det samme. Og bruger du lommeregneren på den side jeg linker til vil du også se at hvis man taster 3m ind i seating distance (10 feet) og 90" og 16/9 format så er resultatet at det længste man må sidde væk fra lærredet er 14,2 feet, og at det optimale er 10.1 feet. Altså er de 3m hvad THX anbefaler.
|
|||
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
|||
kenneth85
Funktioner
Tak(0)
|
||
Blot fordi man har en anden holdning end dig betyder ikke man har roterende fis i kasketten. Og man kan få special maling beregnet netop til formålet og det er bestemt ikke billigt. Og de billigeste rulle lærreder kan være virkelig ringe hvis det ikke er tap tension. Selv om jeg heller ikke tror at en malet væk kan måle sig med de bedste lærreder så kan man godt tale pænt.
Edit: Desuden vil man ikke have problemer med pensel strøg da man formentlig vil bruge en finmasket rulle. Dine argumenter med at få en plan overflade og et 100% uniformt lag maling deler jeg dog. Dette er bestemt ikke nemt. Redigeret af kenneth85 - 18-Juli-2018 kl. 07:59 |
|||
|
|||
Jonas_h
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nøgleordet er "Minimum"... 36 grader er deres minimum anbefaling hvor 26 grader er deres minimum acceptable men ikke anbefalede. Ingen af dem er "optimale". |
|||
kenneth85
Funktioner
Tak(0)
|
||
Beklager, du har fuldstændig ret. En anden fejl jeg har lavet er at jeg skrev +/- 36 grader. Det er forkert. Det er 36 grader i alt. (I forhold til det jeg skrev) Tak for rettelsen. Og forklaring i en fin tone. Så 45 grader er åbenbart det optimale :) Med en afstand på 3m skal billedet derfor være ca 2,5m bredt. I 16:9 format giver det et lærred der er 112" I cinema scope 2.39:1 bliver det et lærred der er 106" Et andet spørgsmål der ligger tæt op af dette. Hvis man installere et 16:9 lærred og ser en film i Cinema scope format. Vil projektoren så lave sorte bare i top og bund af lærredet? Hvad med jer der har et lærred der er 2.39:1? Her ønsker i vel at billedet når man ser en 16:9 format film/serie bare har sorte bare i siderne? Hvordan styre man dette? Og kan alle projektore begge dele? Hvis ikke er der så noget specielt man skal kigge efter ved en projektor hvis man ønsker et lærred i 2.39:1 format? |
|||
|
|||
Jonas_h
Funktioner
Tak(0)
|
||
Yes, black bars vil være i siderne på 16:9 film på et 2.39:1 lærred (præcis som det er tiltænkt oprindeligt. Scope film bør være bredere end 16:9)
1. Projektor med zoom. Mange projektorer har automatisk zoom hvor man kan skifte format automatisk 2. Styre det via afspilleren og zoome digitalt så formatet altid passer til lærred. (Jeg bruger f.eks. KODI-software som afspiller som automatisk kan gøre det).
|
|||
Sven Palvig
Super bruger Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak for mange gode svar. Jeg går så efter 110 grader, eller lidt mere. Måske lidt mere. Ved 110 grader skal jeg ikke flytte højttalerne.
Er der nogle gode forslag til lærreder med lydgennemgang? Hvad skal jeg lægge vægt på?
|
|||
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Find et lærred hos en af de store producenter i god kvalitet. Brug google og besøg deres hjemmesider hvor der tit er rigtig meget information at hente. Pris og kvalitet hænger ofte sammen og der er nogle udfordringer med lydgennemsigtige lærreder, så du skal måske ikke vælge det billigste. Se eksempelvis Seymour:
Mvh
|
|||
Besvar | Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |