|
Størrrelse på lærred - Afstemning |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg vil klart anbefale at du køber projektoren før du køber lærredet. Så kan du nemlig prøve forskellige størrelser hjemme på væggen inden du bestemmer dig. I sidste ende er lærredstørre et spørgsmål om smag og behag. Nogen vælger forreste række i biografen, mens andre hellere vil sidde på bagerste. THX anbefaler såvidt jeg husker en billedebredde på 36 grader ved 16:9. Det svarer til en billedebredde på 2.14m, hvilken svarer til 97 tommer diagonalt. De fleste moderne projektorer vil ikke have problemer med at levere lys nok til omk 100 tommer.
|
||
![]() |
||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
|
Ja, du har helt ret. Det er også et væsentligt parameter i forhold til perceptionen af størrelse, som man ikke må glemme at tage med i betragtning. Mit eget 123 tommer lærred flugter med loftet, hvilket giver den fordel at det virker større på tilskueren når det er i brug, end hvis det hang lavt. Samtidig at der jo så også den fordel at der kan stå mere udstyr og flade tv møbler under det mv. Til gengæld får store højtalere/store møbler mv. den modsatte effekt i forhold til perceptionen af lærredets størrelse ...men da heldigvis kun så længe lyset er tændt i rummet). Når det eneste lys er projektionen, så er det mere højden af monteringen og naturligvis selve størrelsen på lærredet der afgør hvordan man opfatter dimensionerne. Bare husk at det ikke holder hvis loftet f.eks. er hvidt (da et rum med refleksioner er jo ikke udgør de bedste betingelser i forhold til projektion) |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
"Standarden" for lærredstørrelse er, at afstand/lærredhøjde = 3. Grunden til at bruge højde som reference, er at det både gælder på 16:9 og 2.35:1.
Dette er dog kun en standard, og som mange skriver, så er det personlig preference. Som P.Las også skriver, er højdeplaceringen af lærredet også vigtig. Jeg synes et for højt placeret lærred er meget irriterende at se film på.
|
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
Jeg har selv eksperimenteret med hvor højt billedet skal hænge. Der er efter min mening meget stor forskel på synskomforten alt efter hvor høj det hænger og jeg er helt ening i at man bedre kan få god synskomfort med et stort lærred ved at lade det hænge lavt. Konkret er et 100" 16:9 for stort (højt) på 3m afstand hvis det ikke kommer ned i den rigtige højde. Ved at hænge det så man har øjnene mellem 1/3 og 1/2 af højden, målt fra underkanten, så får men IMO en god komfort.
Ellers vil jeg da også anbefale at købe projektoren først og eksperimentere lidt inden man beslutter sig for et lærred. Desværre findes der ingen billige lærreder med langt drop, så hvis man har højt loft og begrænset budget er man henvist til at montere på væggen eller evt et rammelærred.
Jeg synes selv at reglen om at siddeafstand delt med 3 = billedhøjde, er lige lille nok til 16:9, da det vil give et billede på 80" ved 3m afstand eller 89" ved 3,3m. På den afstand vil 95" til 100" nok være at foretrække.
MVH Redigeret af tvkartoffel - 19-Februar-2012 kl. 17:59 |
||
![]() |
||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
|
Det lyder imho som værende meget godt bedømt. (Det overenstemmer i hvert fald med mine egne oplevelser (hvor midten af synsfeltet i min egen opsætning er lidt over 1/3 og under 1/2 inde på lærredet fra bunden). Det passer så som reglen i praksis med at de større lærreders overkant ofte skal hænge oppe i nærheden af loftet, mens mindre lærreder (og større TV) hænger bedre lidt lavere nede af væggen med mere luft foroven.
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
Højden på mit lærred er så øjnene er tæt på midten af lærredet - ca 5-10cm under midten. Det er et 106" fra 3 m afstand. Det fungere rigtig godt
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 6 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Marts-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 412 |
|
Mit lærred sidder - hvis jeg sidder alm. i stolene - så jeg kigger ind i den nederste tredjedel af lærredet. Det er et 104", og jeg sidder 3,85m. fra lærredet. Det er alletiders, især ved 16:9. Der må det helst ikke være større. Scope måtte dog gerne være større.. Men eftersom jeg langt fra altid ser film alene, vil jeg også gerne at andre synes det er behageligt.. Personligt vil jeg altid foretrække at lærredet sidder så jeg ikke kigger særlig meget ned på billedet, såsom underteksterne. |
||
![]() |
||
martineren ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 14-Februar-2012 Sted: danmark Status: Offline Point: 30 |
|
Glimrende. Jeg køber et på 100 tommer.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
OMG
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Hvad har gjort, at du har valgt 100 tommer?
|
||
![]() |
||
wadia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 423 |
|
Ska vi grine eller græde...
![]() |
||
JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83
|
||
![]() |
||
KillBoxOne ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
|
vent med at købe - jeg får lige fat i nogle flere der kan stemme på 120"
![]() du MÅ ikke købe lærrede i 100" bare fordi der er flest stemmer på denne størrelse
|
||
Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |