recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støt op: Digitale kopier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStøt op: Digitale kopier

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Til gengæld er det enormt morsomt at læse det næste.

Svaret er naturligvis baseret på, at det rent faktisk forholder sig som beskrevet (og at du om nødvendigt kan dokumentere dette), at du således indestår for, at du udelukkende kopierer lovlige eksemplarer af film indkøbt til eget brug ind i dit mediecenter, samt at de elektroniske eksemplarer af de indkøbte film ikke anvendes på anden vis.

Mig bekendt skal du ikke dokumenterer noget som helst. Har de et problem med de film du har, så er det dem der må gøre rede i deres fremstilling foran en dommer.
Gad at vide om Mads Jørgensen vil stå inde for den del af skrivelsen LOL

Jeg har sendt en opfølgende mail, ellers ringer jeg til dem i næste uge :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nu har jeg været en del inde i debatten omkring egentlig piratkopiering, og krydset lidt klinger med dig (primært på en misforstået baggrund fra min side), så jeg ville bare lige smide en kommentar: Suverænt godt gået. Lovgivningen er åbenlyst forkert og for dårligt formuleret, og bør laves om.

Samtidig, så synes jeg at svaret er et eksempel på at APG og musikbranchen i det hele taget IKKE som nogle har postuleret er ude på at styre folks afspilning og hive pengene ud af kunden 3 gange, hvis de vil høre musikken 3 steder. Det fremgår jo direkte at så længe folk køber sin musik lovligt, så må man _i praksis_ gøre hvad man vil, de forskellige tekniske foranstaltninger er (dårlige!) forsøg på at mindske egentlig piratkopiering, ikke at styre folks håndtering af lovligt indkøbt musik. Dét synes jeg er en mindst lige så interessant vinkel på svaret. Men vi mangler at finde den rigtige balance i lovgivningen, så den reelt rammer egentlig piratkopiering men ikke begrænser de tekniske muligheder for gengivelsen hos lovlydige borgere. Hvis jeg nogensinde har argumenteret for andet, så lad dette være en officiel indrømmelse - loven er forkert skruet sammen.

He he tak skal du have :)

Der er ikke noget at sige til,  hvis vi og andre har misforstået hinanden. Loven gør alt for at forvirre folk Confused

Go weekend
Til top
morten_b Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Samtidig, så synes jeg at svaret er et eksempel på at APG og musikbranchen i det hele taget IKKE som nogle har postuleret er ude på at styre folks afspilning og hive pengene ud af kunden 3 gange, hvis de vil høre musikken 3 steder. Det fremgår jo direkte at så længe folk køber sin musik lovligt, så må man _i praksis_ gøre hvad man vil, de forskellige tekniske foranstaltninger er (dårlige!) forsøg på at mindske egentlig piratkopiering, ikke at styre folks håndtering af lovligt indkøbt musik. Dét synes jeg er en mindst lige så interessant vinkel på svaret.

Problemet er at det er den holdning APG giver udtryk for udadtil, da det mediemæssigt pt. vil være et mareridt at bruge ophavsretslovgivningen som den er skruet sammen. Men internt kan man kun gisne om hvad holdningen er.

Derudover ved APG jo også udmærket at ACTA er på vej. For bare at tage et par eksempler på de vidtgående konsekvenser det får:
http://www.comon.dk/nyheder/Sa-langt-vil-USA-ga-i-krigen-mod-fildelere-1.248441.html
http://www.comon.dk/nyheder/Graensevagten-skal-tjekke-din-iPod-for-pirat-sange-1.142485.html

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af morten_b morten_b skrev:

Derudover ved APG jo også udmærket at ACTA er på vej. For bare at tage et par eksempler på de vidtgående konsekvenser det får:
http://www.comon.dk/nyheder/Sa-langt-vil-USA-ga-i-krigen-mod-fildelere-1.248441.html
http://www.comon.dk/nyheder/Graensevagten-skal-tjekke-din-iPod-for-pirat-sange-1.142485.html

Med ACTA har musik- og filmindustrien planer om at kriminalisere enhver form for DRM omgåelse, uanset om det er afspilning eller kopiering. Regionsfrie DVD og BD afspillere skal gøres ulovlige, ligesom det er tilfældet i USA hvor DMCA er noget mere restriktiv på dette punkt end vores §75c (det vil selvfølgelig være en anden løsning til paradokset om at DRM omgåelse nogle gange er lovlig og nogle gange ulovlig..).

Hvis musik- og filmindustrien får held med dette, vil et meget stort antal danskere stå i samme situation som edtwodth: deres helt almindelige brug af de film som de har købt og betalt bliver kriminaliseret.Ouch
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 13:02
Selv om jeg ikke troede det var muligt, er sagen lige pludselig blevet endnu mere tosset:

http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=933

Go weekend

Henrik
Enfrustreretforbruger.dk
Twitter.com/frustreret
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2009 kl. 16:57

Jeg finder det mest imponerende, at de er SÅ ringe til at formidle et, for mig, forholdsvis simpelt budskab. Jeg kan simpelthen ikke tro, at de virkelig forventer, at folk skriver til dem for at få tilladelse. Selvom man i realiteten bør gøre det, så nægter jeg at tro, at det kan/vil blive taget seriøst. APG har jo ikke kun med film at gøre. Hvorfor fan*** kom dette forslag så ikke op omkring musikken? Måske fordi musikbranchen godt kunne se, at det ikke vil være skide smart!

Og det er ikke specielt konstruktivt for en evt. kommende lovændring, når APG på den måde blot forværrer det hele, eller (som jeg tror), ikke evner at formidle et forholdsvis simpelt budskab.

Det er på tide at nogen trækker den her sag til vidt rækkende konsekvenser. Og det er IKKE APG der skal gøre dette, selvom de tilsyneladende ihærdigt forsøger.
Der er tale om en lovovertrædelse. Den skal følges op på. Kan/vil kulturministeriet ikke gøre rede for deres del af sagen, så er det justitsministeren som bør træde ind.
Til top
kc1234 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Maj-2006
Point: 127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 11:32
Hej,

Et lidt offtopic spørgsmål:

Er det lovligt at anvende en USB DAB tuner til at optage musik fra en DAB radio kanal og derefter flytte den til mobiltelefon eller MP3 afspiller?

Mvh

Kim
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4799
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 12:46
Indenfor samme husstand - ja...

Men du må ikke optaget noget og så give det til andre...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 08:05
Det er en lidt gammel trod men håber det er ok jeg lige løfter den op, kom til af tænke lidt   ret mig vis jeg tager fajl ,som lovgivning er i dag må man ikke bryde en kopskirining  og det er der jo på de fleste DVD og blu ray, men antipiratgruben og danske vidiogram distopotøre hvor dan det nu lige staves.

er lige glad vis man skriver og beder om lov  men når man starter en film kommer al det der op med af man kan blive rastfortfult  danske  vidiogram distopotøre  så i pransipet er det eneste de siger vil af de luker ørne og ikke vil gå vider med det  for lovgivning er jo den samme  ?

vil det så sige  af i pransipet vil  en privat person kunne anmelde en anden for af have kopiret  hele sin dvd / blu ray samling ind på sit media center ved godt det er lidt langt ude men kom are til af tænke over det  for vis det står i loven er det vil ulovlig er det nok når man ahr fåget det papir  i må undskyle vis det er et dumt spøsmål  kom bare til af tænke tanken Smile
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 08:59
I teorien ja, I praksis vil det nok ikke medføre en sag der kommer for retten, for det skal være den forudrettet som føre sagen for retten med henblik på evt. erstatning. Og medmindre denne privatperson repræsenterer den forudrettet, så kan jeg ikke helt se, at det er muligt.

Det er ihvertfald mit bud på, hvad der vil ske.

Generelt set har jeg enormt svært ved at se, hvordan en sådan sag, uanset hvem der anmelder eller angiver, skulle kunne vindes. Det er reelt en sag uden dokumenteret tab for ophaveren, så erstatning kan aldrig komme på tale. Det er så spørgsmålet, om man kan blive dømt (bøde) for at bryde en lovgivning, eller om den evt. vil komme under minimumsgrænsen for, hvor mange resourcer man gider at spilde på det.
I princippet svare det til, at man går over for rødt lys i et vejkryds hvor der aldrig kommer andre trafikanter overhovedet. (Man kan så diskutere, hvorfor der er lyssignal). Der er næppe nogen der vil tage sådan en sag op.

Omvendt er det klart, at hvis ophaver kan påvise et tab, så vil man helt klart også blive dømt for at have brudt kopisikringen.

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2010 kl. 18:18
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2010 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Ja så er alle mediecentre vel ved at være ulovlig ?

Det er en amerikansk dom. Det betyder ikke noget for os. Men RealDVD ville utvivlsomt være i strid med §75c, medmindre du har indhentet tilladelse til et omgå den effektive tekniske foranstaltning for at lave en DVD kopi...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu