recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støvlåg til Rega Planar 3 spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Støvlåg til Rega Planar 3 spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Støvlåg til Rega Planar 3 spørgsmål
    Sendt: 03-September-2020 kl. 20:58
Hej
Har besluttet at give mig selv en Rega P3 i rund fødselsdags gave. Jeg er dog udfordret på at der ikke er nok plads på mit hi-fi møbel når den har støvlåget slået op. 

Nu er spørgsmålet så om jeg bare skal lade være med at montere låget eller findes der et støvlåg som jeg kan løfte helt af/væk når jeg vil lytte til vinyler? Kan hængslerne på det originale låg afmonteres så jeg bare kan “lægge” låget løst over pladespilleren når den ikke er i brug?

På forhånd tak


Redigeret af DanishCanadian - 03-September-2020 kl. 20:59
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 21:53
Syntes der er flere fordele ved at fjerne støvlåget, end ved at beholde det på. Bla. så overføres vibrationerne sig til pladespilleren med negativ effekt og så er det også bøvlet at skulle åbne og lukke. Min sidste pladespiller var født uden låg og led ikke af "støvallergi" af den grund 😉

Frank


Redigeret af Frank13 - 03-September-2020 kl. 21:55
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Syntes der er flere fordele ved at fjerne støvlåget, end ved at beholde det på. Bla. så overføres vibrationerne sig til pladespilleren med negativ effekt og så er det også bøvlet at skulle åbne og lukke. Min sidste pladespiller var født uden låg og led ikke af "støvallergi" af den grund 😉

Frank

Har set flere billeder på nettet af Rega P3... Med og uden låg, men spørgsmålet fra DanishCanadian går jo på, om man kan pille hængslerne af låget... Bare, så man kan lægge låget løst på, når den ikke bruges. Man kan, på min over 30 år gamle Akai APQ41, men kan man det på en moderne pladespiller??
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2020 kl. 00:40
Du kan bare lade være med at montere det, men hængslerne kan godt sidde lidt i vejen, når du skal have det af og på. 

Hængslerne er sat fast med popnitter og man kan fjerne dem rimelig nemt - enten ved at bore nitterhovederne ud eller slibe dem ned (fx med en Dremel).

Maskér området omkring hængslerne med malertape inden du går i gang - så mindsker du risikoen for ridser på låget. 

Man kan købe både låg og hængsler i løs vægt, hvis du skulle få et andet setup end nu, hvor der er plads til låget og du vil have det i brug igen (den ser jo godt ud, og det er næsten synd at gemme den væk i et hifi-møbel :-) 


Redigeret af longjohn2 - 04-September-2020 kl. 00:41
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2020 kl. 06:03
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Du kan bare lade være med at montere det, men hængslerne kan godt sidde lidt i vejen, når du skal have det af og på. 

Hængslerne er sat fast med popnitter og man kan fjerne dem rimelig nemt - enten ved at bore nitterhovederne ud eller slibe dem ned (fx med en Dremel).

Maskér området omkring hængslerne med malertape inden du går i gang - så mindsker du risikoen for ridser på låget. 

Man kan købe både låg og hængsler i løs vægt, hvis du skulle få et andet setup end nu, hvor der er plads til låget og du vil have det i brug igen (den ser jo godt ud, og det er næsten synd at gemme den væk i et hifi-møbel :-) 

Hvad med fødderne foran? Er de længere inde end normalt? Så grammofonen kan placeres, så den rager lidt udenfor møblet? Eller, lave en passende plade, den kan stå på?

Måske bedst, operationen med at fjerne hængslerne først skal gøres når garantien er overstået?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2020 kl. 07:06
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Jeg er dog udfordret på at der ikke er nok plads på mit hi-fi møbel når den har støvlåget slået op.
Støv er hverken godt for pladespiller eller pladerne, så låget er et must.
Den bedste løsning er helt klart at anskaffe en Rega væg-hylde, de fås ofte brugt til kr. 500,-, så hænger den klippestabilt, hvis det ellers er en solid væg. Det er mega træls, hvis pladespilleren bliver påvirket fordi man går forbi den.

Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2020 kl. 09:03
Som longjohn2 skriver. Jeg bruger også at løfte låget af på min RP3 og finder det nogenlunde let at få hængslerne sat i igen. Så er det bare, om du kan løfte højt nok i dit stereomøbel?

@mnielsen På min model, den nyeste udgave af RP3, begynder fødderne 4 cm. inde.

Mvh. Jørgensen
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2020 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Som longjohn2 skriver. Jeg bruger også at løfte låget af på min RP3 og finder det nogenlunde let at få hængslerne sat i igen. Så er det bare, om du kan løfte højt nok i dit stereomøbel?

@mnielsen På min model, den nyeste udgave af RP3, begynder fødderne 4 cm. inde.

Mvh. Jørgensen

Jeg skulle mene at jeg uden problemer kan løfte låget. Tror jeg går efter den løsning med at løfte låget af helt ved brug.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Som longjohn2 skriver. Jeg bruger også at løfte låget af på min RP3 og finder det nogenlunde let at få hængslerne sat i igen. Så er det bare, om du kan løfte højt nok i dit stereomøbel?

@mnielsen På min model, den nyeste udgave af RP3, begynder fødderne 4 cm. inde.

Mvh. Jørgensen

Det er jo ikke mere end på min gamle Akai-spand, så... Så det giver ikke meget i den anden ende, hvis man kunne have levet med at den ville rage lidt udentil møblet...


Redigeret af mnielsen - 05-September-2020 kl. 10:17
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2020 kl. 19:31
Det har altid heddet sig at på en Rega Planar 3 skal låget sidde på og være lukket! Ihvertfald iflg. Roy Gandy fra Rega. Medmindre han fornylig har sagt noget andet. Er jo så ikke altid man er enig i den slags med konstruktøren. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu