recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Styre al lys med app
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Styre al lys med app

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Styre al lys med app
    Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:02
Hejsa bor i et to etagers hus - nogen der ved om det er muligt at skifte alle lamper ud og så erstatte det med noget man kan styre over telefonen ? 

Lidt et åbent spørgsmål - men var vare nysgerrig - inden jeg stillede spørgsmålet til en elektriker
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:08
Philips Hue, Ikea's smarte pærer m.fl.

Og så kobler du systemerne op på f.eks. Apple HomeKit eller Google Home. Så kan tingene styres både med app, stemmekommandoer, rutiner (slukker når alle forlader huset), automatisering (ift. solnedgang) osv.

Pt. kræves ofte en lille hub-boks, som sender signalerne videre til f.eks. Philips Hue. Senere på året lanceres branchens fælles protokol til styring af det smarte hjem, såkaldt Matter. Med Matter kan man komme ud over behovet for en ekstra hub, men det trækker længere udsigter. En af de store nyheder med Matter er muligheden for Thread, hvor enheder med Thread, f.eks. smarte højttalere eller TV i hjemmet, alle udvider rækkeviden på kommunikation imellem enhederne i det smarte hjem. Så man også når helt ud i krogene og ikke længere har lige så stor forsinkelse på udførsel af kommandoer.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:17
overvejer lidt det fra Ikea - kan alle pærer udskiftes ?

Tak for tips - skal klart overvejes
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:22
Det kommer jo lidt an på, hvilke pærer og lamper du har.

Klaus 
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa bor i et to etagers hus - nogen der ved om det er muligt at skifte alle lamper ud og så erstatte det med noget man kan styre over telefonen ? 

Lidt et åbent spørgsmål - men var vare nysgerrig - inden jeg stillede spørgsmålet til en elektriker
hvorfor vil du styre lys fra en telefon. Det er ret bøvlet og bestemt ikke smart.
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa bor i et to etagers hus - nogen der ved om det er muligt at skifte alle lamper ud og så erstatte det med noget man kan styre over telefonen ? 

Lidt et åbent spørgsmål - men var vare nysgerrig - inden jeg stillede spørgsmålet til en elektriker
hvorfor vil du styre lys fra en telefon. Det er ret bøvlet og bestemt ikke smart.

Må jeg af ren og skær nysgerrighed spørge hvad der gør styringen fra telefon usmart? :) 

Jeg har selv Hue og en Apple TV4. Men det kan selvfølgelig skyldes, at jeg aldrig rigtig har sat mig ind i hvad dén kombination kan. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 10:33
Efter at have Philips Hue i flere år, så er jeg enig i, at styring vha. telefon/tablet ikke er smart til det lys, man bruger i dagligdagen. Herhjemme er vi først blevet rigtig glade for løsningen efter der er kommet rutiner og automatisering i spil. F.eks. at lys i stuen tænder x antal minutter før solnedgang året rundt. Eller at alt lys og enheder slukker automatisk, når vi alle forlader hjemmet. Så sparer man faktisk tid, energi og penge på tingene.

Og når vi vil styre noget manuelt så er det typisk med stemmekommandoer til højttalere placeret rundt om i hjemmet eller til uret, som man altid har på, modsat telefonen.


Redigeret af Rasmus Larsen - 22-Februar-2022 kl. 10:35
Til top
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 11:19
Har haft Ikeas Trådfri løsning i en del år efterhånden og er virkelig glad for det, men er enig med andre om, at det smarte ligger automatisering, hvor det tænder og slukker på bestemte tidspunkter. Største udfordring for min familie har været at vænne sig til ikke at slukke for lyset på de gamle vægafbrydere, for så er der ikke meget "smart" over det Smile
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenstryhn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 12:20
Jeg har LK IHC som via uofficiel software er forbundet med Apple Homekit og her synes jeg det virker ideelt da lys kan styres med både app og på den fysiske kontakt. Jeg vidste fra start af, at jeg ikke ønskede en løsning som var enten eller, men både og.

Hvis jeg skulle vælge i dag, vil jeg vælge Philips HUE sammen med nogle 3. parts HUE kompatible afbrydere, som kan sidde hvor de almindelige afbrydere sidder i dag.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 13:31
Har huset fyldt med Philips Hue

App styring er sjældent.

Har lavet en del auto tænd sluk   og har placeret dimmer kontakter de vigtigste steder så det er nemt og hurtigt at tænde.

faktisk er dimmer ved sengene dem der bliver mest brugt da der er lavet en sluk alt funktion

Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 15:21
Jeg har lige købt en bunke Phillips WIZ pærer i den lokale Kvickly, de har -50% på alle WIZ produkter..
Det fungerer super godt.. Det kræver ingen hub/styreboks eller lign. Man kan styre hver enkelt pære, eller styre flere/alle på een gang.. Der kan laves programmeringer osv. så de tænder på et givent tidspunkt..
Der kan laves scenes, så de feks. alle dæmper når der skal ses tv..
Man downloader bare en app. og styrer pærerne via wifi derfra..

Jeg gave 37,- pr. pære, så det er en billig løsning.. 


Redigeret af Moulder - 22-Februar-2022 kl. 15:22
Mvh

Moulder
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2022 kl. 15:23
det lyder da også mega smart :)
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu