recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer amok ved afspilning af Interstellar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer amok ved afspilning af Interstellar

 Besvar Besvar Side  <1 13141516>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 14:08
Yes, yes! Det er sådan det er ... ;-)
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2017 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Yes, yes! Det er sådan det er ... ;-)

Så er vi jo enig på det punkt
.....
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2017 kl. 20:06
Havde sådan glædet mig til at se Interstellar på min nye Arendal Sub 3. Tør jeg det?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2017 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:

Havde sådan glædet mig til at se Interstellar på min nye Arendal Sub 3. Tør jeg det?

Ja da. Som sagt er det primært hvis man slet ikke har en sub at man render ind i ballade. Jeg kan desværre ikke lige finde tidsstemplet på de relevante scener, så du kunne prøve, men du opdager det nok :-) og de der arendal ser da helt fede ud. Kan ikke forestille mig at du har noget at bekymre dig over. 
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2017 kl. 12:05
syntes at der er flere problemstillinger.

Det er producentens ansvar at beskytte enheden med et highpass filter.

Jeg syntes dog også at forbrugeren har et ansvar. Hvis man spillere reference niveau , vil der kunne komme peak på 115db i LFE ( i sub eller fronter - hvis der ingen sub er )
Hvis den selv samme forbruger samtidig har valgt at booste sub 5-7 db i forhold til fladt ( som referencen bruger som guideline ) Så hedder peak over 120db ved reference.
Så jeg vil påstå at en kombi af forbrugeren der drejer på volumekontrolen , samt manglen af Highpass filter i subs , er den største synder.
At man i mange tilfælde ikke kan regne med at 0 db er reference er en anden sag. Film er mixet som vinden blæser.

Til top
daniels Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-September-2011
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér daniels Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 01:57
Så fik jeg også testet med mine 4x15" subs.

Bevares en masse bulder men ikke noget ud over det sædvanlige ved så mange andre film.

Jeg kan ikke lige bedømme hvor dybt det var, men jeg ved mine subwoofere kan levere rimeligt høje lydtryk ned til 10Hz.

Har da målt 115dB kontinuerligt (over 10 minutters drift sinustone) ved 20Hz i lyttepositionen og 105dB ved 17Hz.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af daniels daniels skrev:

Så fik jeg også testet med mine 4x15" subs.

Bevares en masse bulder men ikke noget ud over det sædvanlige ved så mange andre film.

Jeg kan ikke lige bedømme hvor dybt det var, men jeg ved mine subwoofere kan levere rimeligt høje lydtryk ned til 10Hz.

Har da målt 115dB kontinuerligt (over 10 minutters drift sinustone) ved 20Hz i lyttepositionen og 105dB ved 17Hz.



jeg syntes at bassen i den film er ultra tight. Det lyder slet ikke som bas( lyd ) men mere som autentisk impact. utroligt meget fysik
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 08:42
P.las - det er nok også sådan jeg vil beskrive min oplevelse, hvor jeg oplever langt mere subwoofer aktivitet end reel lyd. Min sub spiller "kun" -3db ved 19hz, men i et lille hjørne, så den for lov at arbejde. Men ja nok min oplevelse også og vel lidt derfor den film "tager røven" på en.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

P.las - det er nok også sådan jeg vil beskrive min oplevelse, hvor jeg oplever langt mere subwoofer aktivitet end reel lyd. Min sub spiller "kun" -3db ved 19hz, men i et lille hjørne, så den for lov at arbejde. Men ja nok min oplevelse også og vel lidt derfor den film "tager røven" på en.


Jeg har to stk JBL 18" i et rum på 15m2. High pass filter ved 20hz. Jeg kan på ingen måde presse de subs i det lille rum. Hvis man oplever sub lyd , vil jeg tilskrive det forvrængning.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:07
Jeg tror enlig at den filmen ruller noget af ved de omkring 20-25Hz. Ti gengæld ligger niveauet højre måske ved 25-35Hz, umiddelbart. 
Jeg har dog hævet niveauet ved 18Hz på EQ med 4db med en flad q-factor.
Jeg prøvet faktisk i går at køre mastervolumen ned på 0db. Hold nu kæft, det er der ingen der kan holde til ret længe, heller ikke omgivelserne. Alt løse ting bliver flyttet rundt eller falder ned, måske jeg skal gå op og tjekke mine teglstenOuch
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 11:21
Så vidt jeg husker er Interstellar også mixet ret højt kontra mange andre film hvilket selvfølgelig også er med til at forværre situationen for subs. Enkelte film ser jeg omkring -4db hvor andre skal jeg helt ned omkring -10/-12 stykker fra reference. Så jeg er meget enig med P.las. Film mixes er MEGET forskellige og man kan ikke regne med at alle film skal ses ved samme volumen.

Jeg plejer at bruge dialogen som pejlemærke 


Redigeret af Berdel - 11-Juli-2017 kl. 11:22
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2017 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

P.las - det er nok også sådan jeg vil beskrive min oplevelse, hvor jeg oplever langt mere subwoofer aktivitet end reel lyd. Min sub spiller "kun" -3db ved 19hz, men i et lille hjørne, så den for lov at arbejde. Men ja nok min oplevelse også og vel lidt derfor den film "tager røven" på en.


Ja der er meget af tiden man hører mindre til bassen, men føler den mere i stedet.
Sådan er det jo ved de dybeste frekvenser, vil skal have højere volumen for at høre det, men heldigvis er det dem vil nemmeste mærker.
Tænk hvis det var diskanten vil mærkede bedst

Redigeret af Notfast - 11-Juli-2017 kl. 17:54
.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 13141516>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu