recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer "drukner" når jeg spiller højt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer "drukner" når jeg spiller højt

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 11:22
umildbart tror jeg heller ikke din sub kan følge med. Den er nok ikke kraftig nok.
Hvis den fint kan følge med når du spiller "mellem" højt eller hvordan det skal siges. Så burde den også følge med længere op, hvis den ikke gør den, så er den ikke kraftig nok til at spille det du beder den om.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 11:25
+1 for at subben ikke kan følge med.

Hvordan lyder de andre højttalere ved den lydstyrke? Hvis du har meget efterklang, kan mellemtone/diskant også hurtigt komme til at dominere det hele ved højere niveauer.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2012 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

De to første: JA!


Undskyld mig, men sikke da en gang vrøvl - hvis man kategorisk kunne sige at sådan er det altid, så var der nok ikke mulighed for andre indstillinger velWink
Hvor står der "kategorisk"? Jeg anviser en indstilling til trådstarter, som jeg ved virker. Når der så spørges ind fra højre om man kan bruge disse indstillinger, så ja, da det er en grund indstilling af sub'en inden du begynder på andet.
Til top
henrik-d Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henrik-d Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 21:08
Jeg vil bare sige at efter korrektion af gain og crossover (tak Kampus) synes jeg det er ok.
V.h.
Henrik
PS Tak til jer andre også!


Redigeret af henrik-d - 12-Juni-2012 kl. 21:10
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 21:36

Det glæder mig at det virker nu og du kunne bruge mine råd Smile

Til top
Jesper Keller Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2012
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Eller en for ringe subwoofer.

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?
Til top
rene49 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 871
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rene49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Eller en for ringe subwoofer.

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?

Det er en individuel holding, nogen er tilfreds med en sub til 2.000.kr andre er først tilfreds med en til 30.000.kr
- det kommer an på hvor ens egen reference ligger. (hvilken krav man stiller til lyden/udstyret)

En som ejer et logitech anlæg, vil synes din sub er vidunderlig, men en som ejer "diverse" high end subs, vil synes det er skrammel. Ergo det handler om sine individuelle krav. 
Men sådan er det jo med alting! om det biler, anlæg, computer, you name it.,,
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?
For svag forstærker, for svag motorstyrke i enheden, kabinet passer ikke til enheden. Der er mange ting som kan spille ind. Mange subs har tunge enheder for at kunne spille dybt og lyde "fyldige", men amps/motorstyrke er slet ikke dimensioneret til at klare dette, og i det øvre register falder de helt igennem.
Til top
mrtnwtzl Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-August-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrtnwtzl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Eller en for ringe subwoofer.

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?

Det er en individuel holding, nogen er tilfreds med en sub til 2.000.kr andre er først tilfreds med en til 30.000.kr
- det kommer an på hvor ens egen reference ligger. (hvilken krav man stiller til lyden/udstyret)

En som ejer et logitech anlæg, vil synes din sub er vidunderlig, men en som ejer "diverse" high end subs, vil synes det er skrammel. Ergo det handler om sine individuelle krav. 
Men sådan er det jo med alting! om det biler, anlæg, computer, you name it.,,

Om en subwoofer er for ringe i et givent setup behøver som sådan ikke at have det store med personlige præferencer at gøre. 
Jeg er helt enig med dig i, at en hans sub med stor sandsynlighed ville begejstre en logitech ejer. Men om en sub i et givent setup er for ringe i forhold til resten af systemet, vil de fleste kunne høre - blot de ved hvad de skal lytte efter.


Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?
For svag forstærker, for svag motorstyrke i enheden, kabinet passer ikke til enheden. Der er mange ting som kan spille ind. Mange subs har tunge enheder for at kunne spille dybt og lyde "fyldige", men amps/motorstyrke er slet ikke dimensioneret til at klare dette, og i det øvre register falder de helt igennem.

Enig, en af de ting man ofte oplever med subwoofere i især den billige ende af skalaen, er at man har brugt for få ressourcer på forstærkeren. Flere subwoofere sælges på udseendet frem for performance. Den skal have en stor basenhed for så ser den potent ud, men lad os bare smide en billig 50W forstærker i det må være nok. 

Hvis en subwoofer er justeret korrekt og man ikke hører en nævneværdig forskel på anlægget om subben er tændt eller ej, så vil jeg vove den påstand at den er for svag ;) 

Jeg har hørt mange subwoofere gennem tiden, både billige og dyre - og i mange setups, en af de ting jeg har oplevet for mange gange er faktisk at nogle vælger en subwoofer der er for stor til deres rum og så nedjusterer så den passer ind, hvorfor så ikke spare på pengene og købe modellen mindre og bruge de overskydende penge på resten af setuppet (eller familien) :)
Eller værre endnu man lader subwooferen blive for dominerende. Det kan være fedt til nogle filmeffekter men ofte vil det være en belastning. 



Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

...i mange setups, en af de ting jeg har oplevet for mange gange er faktisk at nogle vælger en subwoofer der er for stor til deres rum og så nedjusterer så den passer ind, hvorfor så ikke spare på pengene og købe modellen mindre og bruge de overskydende penge på resten af setuppet (eller familien) :)
Overskud, uanstrengthed, mindre forvrængning... Overdimensionering er nøgleordet for optimal filmlyd. Mit setup bærer meget præg af min holdning :)

Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

Eller værre endnu man lader subwooferen blive for dominerende. Det kan være fedt til nogle filmeffekter men ofte vil det være en belastning. 
Der er jeg enig med dig.
Til top
mrtnwtzl Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-August-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrtnwtzl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 15:06
Jonas:

vi er ikke uenige om at en subwoofer (eller en forstærker i al almindelighed) skal have overskud. Der er bare grænser. Fx kunne jeg snildt have købt en 10" eller 12" sub, med større forstærkere, men det ville være vanvittigt da 8" versionen klarer alt til UG. Man kan bruge sub A 10% af max eller man kan bruge sub B 50% de har begge effektmæssig overskud. 

At man vælger den mindre model er jo ikke ensbetydende med at den bliver overanstrængt Smile


Mvh

Morten
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

Jeg har hørt mange subwoofere gennem tiden, både billige og dyre - og i mange setups, en af de ting jeg har oplevet for mange gange er faktisk at nogle vælger en subwoofer der er for stor til deres rum og så nedjusterer så den passer ind, hvorfor så ikke spare på pengene og købe modellen mindre og bruge de overskydende penge på resten af setuppet (eller familien) :)
 
Det er jeg nu ikke nødvendigvis enig i, en stor sub er ikke mere dominerende i lydbilledet end en lille sub (en fejlagtig opfattelse som mange har). En stor, DÅRLIG sub lyder dårligt i et lille rum - men det gør den også i et stort rum Wink Så har man valget mellem lille god sub, og stor dårlig sub, og begge er store nok til rummet, så skal man vælge den lille gode. Problemet er bare at det er ret teoretisk, og størrelsen ER en væsentlig del af kvaliteten, det er alt andet lige ALTID en fordel at have en større kasse.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu