recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer kable?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer kable?

Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2014
Sted: Denmark Kolding
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer kable?
    Sendt: 27-Marts-2016 kl. 23:18
Efter en del overvejelse, samt en del anbefalinger herinde fra, har jeg udvidet mit 5.0 system med en aktiv subwoofer, og hold da op en forskel det gør!!!
Tak til jer (især kampus) som gav mig input i min center tråd for nogle uger siden!

Men nu er jeg så blevet opmærksom på at der findes nogle særlige subwoofer kabler, og det fatter jeg ikke.
Jeg tager signalet fra pre-out på min Denon AVR1611, og føre det via et billigt 1 meter phono/RCA kabel, til line-in på min B&W ASW 600.
Det virker upåklageligt!
Jeg er med på at guld stik og oxidfri kobber mm. kan give mig en lille, men ofte en nærmest teoretisk forbedring, som sjældent opleves i dagligdagen.

Men hvad i alverden er formålet med et skærmet kabel til 500 kr. pr. meter, når jeg skal transportere et meget lavfrekvent signal over kort afstand?
Jeg tror ikke en gang at et ethernet cat. 8 kable kommer i nærheden af den pris, og det har ellers nogle helt andre standarter det skal overholde.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 06:50
Fordelen med dyre kabel er ofte bedre kvalitet i stik og bedre samling. Måske bedre afskærmning.

Resten er salg gasser.     Men bare min mening.

Du vil aldrig kunne høre nogen forbedring af sub
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 09:46
+1 til hansies indlæg, det er holdbarhed og muligvis bedre afskærmning man betaler for. Og det er ikke mere end 100-200kr man behøver bruge, selv på et rigtigt godt kabel. Og det er heller ikke engang sikkert at et dyrt kabel er bedre lavet end et der er lidt billigere.

Afskærmning kan have en betydning ved lange kabeltræk, f.eks. hvis du har din subwoofer stående bagerst i lokalet, og subwooferkablet er trukket parallelt med strømkabler.

Men i et setup som dit hvor afstanden er relativt kort, er det komplet ligegyldigt. Brug du bare det billige kabel og nyd endelig at have en subwoofer! :-)

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 09:47
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 09:50
Forskellen ligger som regel i tykkelsen og ikke mindst en bedre afskærmning mod udefra kommende støj fra elkabler. Men hvis kablet ligger helt frit, kan det billigste være lige så godt. Problemet opstår som brum, der jo blir forstærket mange gange via sub'ens kraftige forstærker.

Selv har jeg købt et billigt subkabel til 186kr for 3 m. Det ligger sammen med elkabler og afskærmer perfekt, så sub ikke brummer.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 09:52
Ah ok, de tynde billige "lakridskabler" bør man under alle omstændigheder kassere!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ah ok, de tynde billige "lakridskabler" bør man under alle omstændigheder kassere!

Nej, for de virker helt fint.

De fleste af dem klarer faktisk composite video uden problemer, og det er langt mere krævende end lyd.

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 09:58
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De fleste af dem klarer faktisk composite video uden problemer, og det er langt mere krævende end lyd.

Ja til sådan noget vhs er de sikkert fuldtud kapable. Men for H. Vi snakker et liniesignal der forstærkes 100 gange!!! Come on Henrik kabelfundamentalist!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:19

Ja til sådan noget vhs er de sikkert fuldtud kapable. Men for H. Vi snakker et liniesignal der forstærkes 100 gange!!! Come on Henrik kabelfundamentalist!

Tænk dig lige om inden du siger at composite video ikke er krævende :-)

Det er et signal på 4,43MHz (for PAL 576i) og omkring 1V (100% reference hvid). For det første gør den høje frekvens at f.eks. kapacitans har en meget større dæmpende effekt på signalet, og for det andet er spændingen er lavere end almindeligt linjesignal (normalt 1,5-2V). Og hvad sker der når signalet skal op på skærmen? Så bliver det forstærket voldsomt!

Og alligevel kan man få udemærket videokvalitet over et "lakridskabel", eller i hvert fald så udemærket som composite nu kan være.

Hvis et kabel kan transportere video med et acceptabelt resultat, så vil det også kunne transportere lyd uden den mindste hørbare forringelse.

Hvis du ikke tror på det, så vil jeg anbefale dig at læse lidt op på analog signalteknik.

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 10:20
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:22

Ja til sådan noget vhs er de sikkert fuldtud kapable. Men for H. Vi snakker et liniesignal der forstærkes 100 gange!!!

Nu er composite noget mere krævende end et simpelt liniesignal. Og om det skal forstærkes 100 gange eller ej er ligegyldigt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:23

Det kommer så an på hvilke "lakridskabler" det drejer sig om. Wink
Jeg havde problem med stereosignal fra stue til køkken TV i mit gamle setup (ca. 12-15 meter) med sådanne. Køleskab start/stop gav klik/støj.
Det viste sig da jeg rykkede kablet over ved ændring, at de IKKE var skærmede. 
"Skærm" (stel) var blot en tynd tråd langs med inderleder under yderkappe, ikke en flettet/snoet strømpe.  Dead

Og man kan ikke se det udefra, de ligner såmænd de korrekt fremstillede. Man er nødt til at skære hul i yderkappe for at se forskellen, når det er med støbte stik. Wink
Og har efterfølgende tjekket andre jeg havde liggende, samme problem i de fleste billige.

Mvh. JørgenT
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:27
Henrik Stevn! Vi taler ikke om billede, men lyd! Og som jeg har skrevet, er AFSKÆRMNING buzzordet her. Alt andet er sagen uvedkommende.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:28
Jeg fik fjernet irriterende brum fra min ene subwoofer ved at skifte fra standard rca til et skærmet kabel.
Har også elimineret støj mellem pre og effekter ved at gå fra ikke skærmet Kimber kabler, til skærmet kabler.

Så jo, et ordentligt skærmet kabel kan sagtens afhjælpe støj problemer.

Redigeret af strecker - 28-Marts-2016 kl. 10:30
Til top

Besvar Besvar Side  123 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu