recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer kable?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer kable?

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ah ok, de tynde billige "lakridskabler" bør man under alle omstændigheder kassere!

Nej, for de virker helt fint.

De fleste af dem klarer faktisk composite video uden problemer, og det er langt mere krævende end lyd.
Det kommer så an på hvilke "lakridskabler" det drejer sig om. Wink
Jeg havde problem med stereosignal fra stue til køkken TV i mit gamle setup (ca. 12-15 meter) med sådanne. Køleskab start/stop gav klik/støj.
Det viste sig da jeg rykkede kablet over ved ændring, at de IKKE var skærmede. 
"Skærm" (stel) var blot en tynd tråd langs med inderleder under yderkappe, ikke en flettet/snoet strømpe.  Dead

Og man kan ikke se det udefra, de ligner såmænd de korrekt fremstillede. Man er nødt til at skære hul i yderkappe for at se forskellen, når det er med støbte stik. Wink
Og har efterfølgende tjekket andre jeg havde liggende, samme problem i de fleste billige.

Mvh. JørgenT

Det er jo også et langt kabeltræk tæt på støjende apparater/strømkabler, så der vil et skærmet kabel kunne gøre en forskel. Det nævnte jeg også tidligere i tråden.

Men det var jo ikke det vi egentlig snakkede om, i trådstarters situation er subwooferen relativt tæt på resten af setuppet, og han har konstateret at det billige kabel virker helt fint :-)

Henrik Stevn! Vi taler ikke om billede, men lyd! Og som jeg har skrevet, er AFSKÆRMNING buzzordet her. Alt andet er sagen uvedkommende.

Og et analogt billedesignal er væsentligt mere følsomt og krævende end et lydsignal. Hvad er din pointe?

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 10:34
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 10:46

Henrik Stevn! Vi taler ikke om billede, men lyd! Og som jeg har skrevet, er AFSKÆRMNING buzzordet her. Alt andet er sagen uvedkommende.

Om det er billede eller lyd, er lige meget, det handler om elektriske signaler, der ved billedoverførsel er meget mere følsomme end lydsignaler. Det betyder også at afskærmningen på kabler til overførsel af billedsignaler er meget mere vigtig end ved lydsignaler.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Det er jo også et langt kabeltræk tæt på støjende apparater/strømkabler, så der vil et skærmet kabel kunne gøre en forskel. Det nævnte jeg også tidligere i tråden.

Men det var jo ikke det vi egentlig snakkede om, i trådstarters situation er subwooferen relativt tæt på resten af setuppet, og han har konstateret at det billige kabel virker helt fint :-) 
Selv om det "virker helt fint" skal man huske det den dag, hvor der måtte komme indstrålings problem fra andet udstyr der kommer i nærheden i fremtiden. 
Så jeg vil heller bruge korrekt skærmede kabler fra start, frem for at skulle brandslukke senere. Smile

Præcist som folk har haft det med HF utætte antenne installationer, "Det har virket tidligere, nu har jeg problem men har ikke lavet noget om" - men der er kommet nye sender standarder udenfor huset. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 12:23
Jeg håber trådstarter kan finde ud af det misk mask af meninger om hvor godt et subwooferkabel bør være. God anden påskedag
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 13:32
Hej.
1 meter kabel koster jo ikke en formue.
https://www.av-cables.dk/subwoofer-kabler/?gclid=CjwKEAjwrOO3BRCX55-L9_WojHoSJAAPxcSPwfHnwLnIZl-Zq3PZvQ8TkmKwI8UJc6WxuewyeXDQrRoCfA3w_wcB

Redigeret af nesager - 28-Marts-2016 kl. 13:33
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Sted: Denmark Kolding
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 21:23
Hold da op, der fik jeg da åbnet Pandoras æske . Den skulle nok ha' været startet i "teknik og teori" i stedet, men nu er skaden jo sket.

Tak for alle indlæg og meninger , jeg blev uddannet elektronikmekaniker for 13 år siden, jeg kan ikke huske så meget af det længere, men det her giver en god genopfriskning af noget af det glemte.

Efter at have læse tråden ser jeg umiddelbart 50Hz brum som det eneste aktuelle problem, da subwooferen alligevel sortere alt over 180Hz fra, og skulle noget over 180Hz alligevel snige sig ind, så vil sub'en formentlig have en kraftig dæmpning over for det, da den sket ikke er konstrueret til at arbejde med det.

Det jeg bruger lige nu er et composit lakrids kabel (altså med gule stik).
Når jeg stikker øret helt ind i subwooferen kan jeg hører en smule meget meget svagt 50Hz brum, men det er der stadig selv om jeg trækker kablet ud af sub'en, og det øges ikke når jeg skruer op for volumen, så det må være noget sub'en selv stråler ind i dens udgangs-trin, efter forstærker-trinnet.

Min egen konklusion er hermed at, hvis man skal føre sit analoge/linelevel signalkabel over stor afstand i et miljø med relativ stor elektromagnetisk stråling, giver det god mening med et skærmet og/eller snoet kabel.
Men i min situation som nærmest er den modsatte, kunne man sikker bruge en hvilken som helst ledning og opnå et hæderligt resultat.

Er det nogen som har et kvalificeret bud på hvor stor en forøgelse af signalkvaliteten jeg rent faktisk får, hvis jeg køber et kabel til 100 kr?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af thygekm thygekm skrev:

Er det nogen som har et kvalificeret bud på hvor stor en forøgelse af signalkvaliteten jeg rent faktisk får, hvis jeg køber et kabel til 100 kr?

I dit setup, baseret på de ting du har nævnt og selv afprøvet?

0%

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 21:26
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 21:44

Min egen konklusion er hermed at, hvis man skal føre sit analoge/linelevel signalkabel over stor afstand i et miljø med relativ stor elektromagnetisk stråling, giver det god mening med et skærmet og/eller snoet kabel.
Men i min situation som nærmest er den modsatte, kunne man sikker bruge en hvilken som helst ledning og opnå et hæderligt resultat. 
Som test af dit nuværende setup kan du prøve at sætte en mobiltlf. i samtale og hold den tæt hen til kabel og lyt. 
Det kan evt. give en ide om hvor godt dit kabel er skærmet. Wink
Hvis der kommer støj kan det så også være et spørgsmål om hvor godt din forstærker og sub undertrykker EMI indstråling (GSM HF sendersignal kan blive ensrettet til lavfrekvente pulser i ind-og udgangs halvledere

Mvh. JørgenT
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 21:45

110% med et godt skærmet kabel til ca 200kr, som sorterer ikke hørbart brum der mudrer bassen fra
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 00:13
Med et subwoofer kabel er det godt med en kraftig leder og evt. afskærmet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 06:01
Hvorfor skal lederen være kraftig?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 14:14
For at give mere kraft og tyngde. Et normalt kabel der tager man hensyn til diskant gengivelsen, men det er der ikke grund til i et subwoofer kabel, da det kun er de lave frekvenser og ved et LFE kabel op til 120 Hz.
Det jeg bruger har 2,1 mm2, og det var en forbedring i forhold til før. Om det er lederen der giver forskellen, isoleringen eller konstruktionen det skyldes ved jeg ikke, da det var et kabel imod et andet.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu