recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer kable?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer kable?

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

For at give mere kraft og tyngde. Et normalt kabel der tager man hensyn til diskant gengivelsen, men det er der ikke grund til i et subwoofer kabel, da det kun er de lave frekvenser og ved et LFE kabel op til 120 Hz.
Det jeg bruger har 2,1 mm2, og det var en forbedring i forhold til før. Om det er lederen der giver forskellen, isoleringen eller konstruktionen det skyldes ved jeg ikke, da det var et kabel imod et andet.

Javel ja.

Så må du gerne forklare præcis hvordan man "tager hensyn til diskantgengivelsen" i et normalt kabel, og hvordan det adskiller sig fra et signalkabel på linjeniveau til en subwoofer.

Og hvordan det overhovedet kan gøre en forskel når vi stadig snakker ~2Vrms linjeniveau.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

For at give mere kraft og tyngde. Et normalt kabel der tager man hensyn til diskant gengivelsen, men det er der ikke grund til i et subwoofer kabel, da det kun er de lave frekvenser og ved et LFE kabel op til 120 Hz.
Det jeg bruger har 2,1 mm2, og det var en forbedring i forhold til før. Om det er lederen der giver forskellen, isoleringen eller konstruktionen det skyldes ved jeg ikke, da det var et kabel imod et andet.

Først skriver du at den tykke leder er med til "kraft og tyngde", for til sidst selv at stille spørgsmålstegn ved om det vitterligt er den tykke midterleder der gør forskellen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af thygekm thygekm skrev:

Er det nogen som har et kvalificeret bud på hvor stor en forøgelse af signalkvaliteten jeg rent faktisk får, hvis jeg køber et kabel til 100 kr?

110% med et godt skærmet kabel til ca 200kr, som sorterer ikke hørbart brum der mudrer bassen fra

Jeg tror så ikke på at "ikke hørbat brum mudrer bassen". Hvor har du dog det fra?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Sted: Denmark Kolding
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Som test af dit nuværende setup kan du prøve at sætte en mobiltlf. i samtale og hold den tæt hen til kabel og lyt. 
Det kan evt. give en ide om hvor godt dit kabel er skærmet. Wink
Hvis der kommer støj kan det så også være et spørgsmål om hvor godt din forstærker og sub undertrykker EMI indstråling (GSM HF sendersignal kan blive ensrettet til lavfrekvente pulser i ind-og udgangs halvledere)

Mvh. JørgenT

Sprød ide Jørgen!
Telefon testen er nu udført, med forstærkeren skruet pænt højt op (men med nul input), har telefonen lagt oven på forstærkeren, bag forstærkeren, oven på subwooferen, og oven på sub'ens kabel.
Jeg talte selvfølgelig til telefonen i mens, så den sender noget effekt ud i antennen.
Jeg kunne på intet tidspunkt fremprovokere nogen telefon-støj i systemet, så jeg kan ikke klage over skærmningen af kabler, eller resten af systemer.

Jeg kunne måske opnå en smule højere gain med et bedre kabel, hvis jeg flotter mig kan måske endda komme over de 10% som kampus gættede på.
Men efter jeg har kalibreret systemer med Audyssey, står sub'ens volumen på ca. 20%, og jeg har efterfølgende dæmpet sub'en med 5dB på forstærkeren for at det ikke skulle blive for meget.
Så den smule gain føler jeg jeg sagtens kan undvære, jeg tror jeg har mellem 20 og 30dB til rådighed som jeg ikke bruger til noget, for der er godt nok spræld i den ASW 600 i en 30m2 stue!

Har jeg overset noget?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2016 kl. 22:21
Nej, jeg har ikke flere argumenter for at du skal bruge 200kr til et bedre skærmet kabel med guldstik og bedre byggekvalitet. Men jeg skifter ikke mit kabel ud til lakridskabel
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 00:04
For at sige med sikkerhed at tykkelsen af lederen har noget at sige, skal man kunne sammenligne to ens kabler på nær tykkelsen af lederen. Jeg ved, at Duelund signalkabel giver mere af det hele, når det forøges fra 0,75 mm2 til 1,0 mm2.
Jeg tror, at tykkelsen har en del at sige, og jeg husker Taralabs Prime 1000 og det dyrere Taralabs Master, jeg havde tidligere, hvor Master havde en tykkere leder og der var var mere slam i trommer f.eks. De blev mere rigtigt med det dybe som er i virkeligheden.

Min erfaring er også at højttalerkabler, her betyder kvadrat meget, hvis man har en stor 18 tommer subwoofer der går dybt ned i frekvens, som jeg har, og masser af effekt. Jeg bruger her 2 x 6 kvadrat pr. leder i rent kobber og teflon isolering. Det dur.

Jeg har sakset dette fra Hificable.dk, som er det subwoofer kabel jeg bruger, og var bedre end det det erstattede selvom det var længere.

"ViaBlue NF-B Subwooferkabel er et signalkabel specielt udviklet for at overføre lavfrekvente signaler med en kraft og tyngde som overgår ethvert normalt signalkabel. Fordi normale signalkabler skal gengive diskanttoner op imod 100 kHz for at yde de nye høj opløselige musikstandarder retfærdighed må de indgå kompromisser i basområdet. NF-B Subwooferkablet fokuserer derimod kun på signalerne under 1 kHz, og har de bedst tænkelige fysiske og elektriske egenskaber for en uovertruffen bas gengivelse.

For bedst mulig bas gengivelse bruger ViaBlue NF-B en indre leder på hele 2,1 mm2, bestående af hele 546 individuelle kobbertråde. I normale signalkabler ville en så tyk leder give meget høj induktans, men i NF-B forhindres dette effektivt ved at øge kapasitansen til hele 128 pF/m. Mens en så høj kapasitans er ugunstig for høje frekvenser i fuldtone kabler, giver det optimal signaloverføring i det lave frekvensområde.

Den ekstremt tykke inderleder og den lave induktans giver de bedste forhold for en kraftfuld og dynamisk bas gengivelse selv ved lange kabeltræk. Det betyder at du kan placere subwooferen hvor du vil i rummet for at opnå bedst mulig rumakustik, uden at tænke på afstanden til forstærkeren.

Den tredobbelte skærm i NF-B består af to krydsspundene spiralskærme og en ydre folieskærm, som sammen med en feritkerne i hver ende sørger for en meget effektiv skærmning af den massive inderleder. Dette er meget vigtigt på et langt subwooferkabel, da det af praktiske årsager ofte må lægges sammen med andre kabler.

ViaBlue NF-B Subwooferkabel har en mørk, dyp og ren lydkarakter og giver en fuldstændig forstyrrelsesfri og nøjagtig gengivelse af hele det lave frekvensområde. Dette High-End subwooferkabel er perfekt til aktive subwoofere."

Redigeret af Sven Palvig - 30-Marts-2016 kl. 00:06
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Sted: Denmark Kolding
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 07:37

Nej, jeg har ikke flere argumenter for at du skal bruge 200kr til et bedre skærmet kabel med guldstik og bedre byggekvalitet. Men jeg skifter ikke mit kabel ud til lakridskabel

-----------------------

Jeg har ikke helt droppet tanken om dette kanel
http://www.ebay.com/itm/2M-HQ-SUBWOOFER-Cable-RCA-Phono-PLUG-to-PLUG-Lead-GOLD-/320477095425?hash=item4a9dec6601:m:mQwHXqBs658mNNpX0k9hK5Q
Jeg kan dig stadig ikke med min fornuft forstå hvad jeg skulle vinde i skærmning eller gain, og syge forklaringer om HF-fænomener i et audio kabel køber jeg ikke.
Men du skal stadig have tak for gode råd og sparring.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 09:40
Det vil i så fald være første gang i historien der ikke kan vindes noget på lydsiden ved at anvende et kraftigere kabel end det tynde medleverede. Jeg har før agiteret for en positiv forskel i lyden ifm signalkabler mellem CD afspiller og reciever. Men da teoretikerne ikke køber min agitation, orker jeg selvfølgelig ikke den diskussion igen. Det ændrer bare ikke ved at der er en forskel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 09:57

Det vil i så fald være første gang i historien der ikke kan vindes noget på lydsiden ved at anvende et kraftigere kabel end det tynde medleverede. Jeg har før agiteret for en positiv forskel i lyden ifm signalkabler mellem CD afspiller og reciever. Men da teoretikerne ikke køber min agitation, orker jeg selvfølgelig ikke den diskussion igen. Det ændrer bare ikke ved at der er en forskel.

Så længe du ikke kan bevise din påstand, så ser jeg ingen grund til at tro på den.

Det er meget muligt at du tror du oplever en forskel, men det ændrer ikke på at hvis de elektriske signaler er identiske, så er der ingen forskel i lyden.

Redigeret af HenrikStevn - 30-Marts-2016 kl. 09:58
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 10:09
Hvad sagde jeg! Jeg tror ikke noget som helst. Jeg ved!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 10:18

Hvad sagde jeg! Jeg tror ikke noget som helst. Jeg ved!

Men hvordan kan du sige med sikkerhed at du ved det?

Dit argument lyder lidt ligesom når religiøse bliver spurgt om hvordan de "ved" at Gud findes.

Redigeret af HenrikStevn - 30-Marts-2016 kl. 10:19
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 10:32
Ved at lytte til musikken. Hvis man er opvokset i et musikerhjem, og er gennem musikalsk, kan hver lille forskel let høres. Og jeg ved hvornår det lyder rigtigt.

Så drop det religiøse sludder!
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu