recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer kable?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer kable?

Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Af samme årsag som jeg anbefaler at man kører med sikkerhedssele på, når man kører bil: For at være på den sikre side, hvis der sker noget.
Jeg ville købe den, hvis det ikke var fordi du startede med at ligge ud med at støj nærmest kun forekom i exceptionelle situationer. (Det har jeg måske fejlagtigt læst som værende i helt usædvanlige tilfælde)
For hvis selen kun reddede liv i usædvanlige eller exceptionelle situationer tvivler jeg stærkt på at man ville anbefale selen.

Enig og i nogle tilfælde er et almindeligt skærmet kabel heller ikke nok. Da de støbte betonelementer til storebæltstunnelen, måtte de ekstraskærme alle temperaturfølerne - grundet langbølgesenderen ved Kalundborg.

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige.
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af thygekm thygekm skrev:

...

Så var der snakken om skærmning.
Skærmning er (når vi snakker om LF, altså lavfrekvente signaler) nødvendigt hvis der er tilstrækkelig stærk LF støj i nærheden.
Her er signal/støj forholdet afgørende, jeg kan ikke huske de nøjagtige tal, men har man f.eks. et signal der er 30dB stærkere end støjen (altså 1000 gange, eller 100000%), siger det sig selv af man ikke kan høre støjen for musikken "larmer" så meget at den overdøver støjen.
Men, skruger du nu 30dB ned for signalet, (og vi samtidig antager at støjen bliver indstrålet efter dig forstærker-trin), så vil støjen nu være lige så stærk som musikker, og derfor være irriterende.

...

Det er lige præcis det der sommetider er problemet med subkabler. Altså at der i de fleste film er lange passager med sagte tale. Hvis kablet ikke er skærmet ordentligt kan der komme hørbar brum der ikke bliver maskeret. Heldigvis er det jo nemt at konstatere om man har brug for et andet kabel. Hvis ikke der er noget at høre, er der ikke nogen grund til at jagte spøgelser. Det hører også med at brum kan skyldes strømme i skærmen mellem apparaterne der inducerer in lille spænding, der bliver lagt oven i signalet. Det kan nok ikke reddes ved at skifte kabel.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Jeg ville købe den, hvis det ikke var fordi du startede med at ligge ud med at støj nærmest kun forekom i exceptionelle situationer. (Det har jeg måske fejlagtigt læst som værende i helt usædvanlige tilfælde)
For hvis selen kun reddede liv i usædvanlige eller exceptionelle situationer tvivler jeg stærkt på at man ville anbefale selen.

Er et uheld ikke en usædvanlig, eller exceptionel situation?
Jeg vil ikke kalde et uheld en normal situation. Taget i betragtning at jeg har kørt bil i 25 år og kun været i 2 uheld. Ingen af gangene har airbag været udløst, ej heller selestrammer.

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige.

Det er vi ikke..... :-)

Klaus

Redigeret af KlausDM - 31-Marts-2016 kl. 11:11
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 11:18
Men fordi man ikke selv kan hører en brummen betyder jo ikke at der ikke kan være brummen/støj som andre kan hører. Så man kan vel sige at spøgelset kan godt være der uden man selv kan hører det.
Man kan vel som udgangspunkt sige at der ingen grund til at skifte kablet hvis man ikke selv umiddelbart kan hører fejlene, men måske ved man slet ikke fejlen/støjen er der før den er væk.

Nogen køber måske en brugt bil med 5W-30 olie på og den kører og lyder som en drøm.
Man skifter så olie til 10W-60 Castrols det bedste og opdager at tikkelyden fra ventilerne lige pludselig er halveret. Vidste ejeren før at tikkelyden kunne halveres? Sandsynligvis ikke.

Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 11:30

Men fordi man ikke selv kan hører en brummen betyder jo ikke at der ikke kan være brummen/støj som andre kan hører. Så man kan vel sige at spøgelset kan godt være der uden man selv kan hører det.
Man kan vel som udgangspunkt sige at der ingen grund til at skifte kablet hvis man ikke selv umiddelbart kan hører fejlene, men måske ved man slet ikke fejlen/støjen er der før den er væk.

Nogen køber måske en brugt bil med 5W-30 olie på og den kører og lyder som en drøm.
Man skifter så olie til 10W-60 Castrols det bedste og opdager at tikkelyden fra ventilerne lige pludselig er halveret. Vidste ejeren før at tikkelyden kunne halveres? Sandsynligvis ikke.

Lige i denne kontekst taler vi om brum. Det er ikke vanskeligere at konstatere om man har et problem en at lytte med ørerne tæt ved subben, i en stille passage i filmen. Hvis ikke der er noget at høre, er der ikke et problem. Der er heller ingen grund til at have hifi-angst over at "gå glip af noget" eftersom det er lavfrekvente signaler der ikke kræver noget særligt af kablerne.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Lige i denne kontekst taler vi om brum. Det er ikke vanskeligere at konstatere om man har et problem en at lytte med ørerne tæt ved subben, i en stille passage i filmen. Hvis ikke der er noget at høre, er der ikke et problem. Der er heller ingen grund til at have hifi-angst over at "gå glip af noget" eftersom det er lavfrekvente signaler der ikke kræver noget særligt af kablerne.
Så hvis ét individ ikke kan hører en brummen så er der slet ingen brummen/problem,
eller er det kun det individ der så ikke har et problem?

Jeg har skam heller ikke hifi-angst overhoved. Jeg prøver bare at sandsynligøre at Kampus rent faktisk godt kan høre støj med et uskærmet signal kabel, som er væk med et skærmet kabel, altså forskel på to signal kabler. Til modsætning fra folk der er overbevidste om at de kan hører på lyden at nogen har urineret på en træboks over strømkablet til forstærkeren, agtigt.

Redigeret af fiskerendk - 31-Marts-2016 kl. 12:15
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 12:23

Er et uheld ikke en usædvanlig, eller exceptionel situation?
Jeg vil ikke kalde et uheld en normal situation. Taget i betragtning at jeg har kørt bil i 25 år og kun været i 2 uheld. Ingen af gangene har airbag været udløst, ej heller selestrammer.

Man kan selvfølgelig anskue den på antallet ulykker eller antallet af ulykker hvor den gør en forskel. Og tager man det første som måske er den mest sammenlignelige så er det selvfølgelig en usædvanlig situation :)
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 14:08

Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Så hvis ét individ ikke kan hører en brummen så er der slet ingen brummen/problem,
eller er det kun det individ der så ikke har et problem?

Jeg har skam heller ikke hifi-angst overhoved. Jeg prøver bare at sandsynligøre at Kampus rent faktisk godt kan høre støj med et uskærmet signal kabel, som er væk med et skærmet kabel, altså forskel på to signal kabler. Til modsætning fra folk der er overbevidste om at de kan hører på lyden at nogen har urineret på en træboks over strømkablet til forstærkeren, agtigt.

Hvor vil du hen med det spørgsmål. Selvfølgelig kan der objektivt være brummen selv om den der lytter er døv. Jeg har vanskeligt ved at se hvorfor det er relevant. Der er ingen der har benægtet at der kan være brummen på subkabler. Det har jeg selv haft. Det konstaterede jeg med ørerne og det blev løst ved at skifte kablet til et med en ordentlig skærm.

Det kan da godt være at andre, i deres opstilling, kan høre visse problemer med u-skærmede kabler, men det er er vel ikke relevant for OP før OP selv kan høre evt støj eller brum på sit eget anlæg. Det er da også hul i hovedet at bruge u-skærmede kabler, men man kan selvfølgelig ikke vide hvad man får hvis man ikke selv laver dem.  For at konstatere om der er brum, med et u-skærmet eller skærmet kabel, kan man gøre som jeg siger. Finde en stille passage i en film (så sub-udgangen er aktiv), skru godt op og lyt med ørerne. Så fjerner man maskeringen af evt brum fra andre lyde og evt. brum vil være tydelig at høre. Hvis man stadig ikke kan høre noget, er der ikke et konkret problem at løse, så hvorfor skulle man tro, at lige netop et nyt kabel ville ændre noget (Til det bedre?).

Redigeret af Flash! - 31-Marts-2016 kl. 14:29
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2014
Sted: Denmark Kolding
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Meget godt skrevet, men du har ikke ret i, at hørelsen går fra 20 Hz til 20 kHz. Den går både under og over.

Lige det her, går du forkert i byen.............

For at få så meget styr på enhederne der laver en mekanisk bevægelse gælder det om at have så lav en impedans på forstærkeren som muligt og det samme med kablerne.

Jamen hvis i virkelig ikke er til at rokke i jeres tro, så vil jeg ikke bruge mere energi på det.

Så syntes jeg i skulle tage rundt til landes tekniske læreanstalter, og her forklare dem at det de har at det de har undervist i igennem mange mange mange år er forkert, men i skal nok forberede jer på at bliver taget lige så seriøst som de mennesker der mener at kablerne skal vende på en bestemt måde, så musikken løber den rigtige vej!
(dette er ikke tænkt som en nedladende kommentar)

PS.
Fandt lige denne meget udførlige skrivelse om impedanstilpasning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 21:03

For at få så meget styr på enhederne der laver en mekanisk bevægelse gælder det om at have så lav en impedans på forstærkeren som muligt og det samme med kablerne.

Jamen hvis i virkelig ikke er til at rokke i jeres tro, så vil jeg ikke bruge mere energi på det.

Cut

PS.
Fandt lige denne meget udførlige skrivelse om impedanstilpasning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching

Dejlig side du linker til, den underbygger netop min påstand. Jeg citerer:
"Loudspeaker amplifiers
Audio amplifiers typically do not match impedances, but provide an output impedance that is lower than the load impedance (such as < 0.1 ohm in typical semiconductor amplifiers), for improved speaker damping."

Klaus

Redigeret af KlausDM - 31-Marts-2016 kl. 21:03
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 21:44

Lige det her, går du forkert i byen.............

Rolig nu, vi andre har også prøvet at tage fejl. Du kunne havde fået genopfrisket hvor de beregninger ikke skulle bruges.

Rotel RB-960BX "The output impedance was below 0.04 ohm . . ."
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
thygekm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2014
Sted: Denmark Kolding
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thygekm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 21:55

Betyder det at støj er lige meget sålænge man blot skruer højt nok op for musikken?

Slet ikke, det betyder at hvis du har en forstærker der har rigeligt med overskud, kan du tillade dig at være ligeglad med at du har en smule tab i kablet.
Her skal tab/mindre gain ikke forveksles med støj eller forvrængning.

Ja gennemsnittet kan hører i lydene i området. Det betyder ikke at nogen ikke kan høre 5Hz under eller 5KHz over. Ikke at det ændre meget, men alligevel. Dermed ikke sagt at jeg mener nogen kan hører 100KHz der er vi enige. Betyder dette at fordi vi ikke umiddelbart kan hører andre frekvenser ikke kan opfange en forandring? Jeg ved det ikke, men kan det udelukkes? Blot fordi du ikke kan se hver enkelt pixel på fullhd betyder det vel ikke nødvendigvis at du ikke kan få ane flere detaljer på 4K eller gør det?

Jeg syntes der er en skæv sammenligning, tænk på det således:
Du kan høre lige så meget under 20Hz eller over 20KHz, som du kan se infrarødt og ultraviolet lys.
Og ja, 1 ud af 1000000 af os kan høre og se ting som vi andre ikke kan, men dem tillader jeg mig at se bort fra her.
Så vidt jeg husker bygges laaaaangt de fleste højttalere også til at gå op til 20KHz, du kan sikkert finde enkelte eksempler på højttalere som producenten forsøger at sælge på at de kan gå ENDNU HØJERE OP, hvilket bare gør diskanten dårligere i den nedre ende af dens register.

Vi er fuldstændig enige om at det er strømmen og ikke spændingen, derfor skrev jeg også strømkrævende i mit tidligere indlæg.

Ja eller 13dB mindre generatorstøj i bilen, hvilket jeg i nogle tilfælde vil ligge hoved på blokken på at jeg stadig ville kunne hører.

Selvfølgelig kan du høre så kraftig støj hvis du ikke er skærmet mod det.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 5678>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu