recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer til dynaudio xd 600
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer til dynaudio xd 600

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).

Hvordan ved vi egentlig den ikke kan det? Hvis jeg kigger på routing table i min 10x10 kan jeg ikke umiddelbart se noget i vejen for og åbne analoge og digitale udgange simultan.
Til top
Jens123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2020
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.
Lige præcis, men undrer mig deres billigere sub 3 har highpass filter, men ikke deres sub 6. Eller jeg kan i hvert fald ikke læse mig til sub 6 også har et.

Det ER et high pass filter der sidder i sub 6. Det er derfor signalet skal igennem subben, for at det virker efter hensigten. Det er sikkert en udmærket løsning hvis man kan undvære connect boksen og kan finde en anden måde at regulere volumen. Forskellen er at filteret tilpasses til den højttaler du vælger (xd600), mens sub 3 har et generisk filter som man selv skal indstille.
Så hvis jeg vil have en sub 6 og bruge dens indbyggede High pass filter, så virker det ikke hvis jeg køber en Dynaudio link, og kobler den på denne? Jeg skal have en forforstærker på højttalerne som er koblet på subben for at det virker? Ja sry hvis jeg roder rundt i det.

Men ellers troede jeg de fleste foretrak (til stereo) og køre deres højttalere fullrange, da sammenspillet mellem sub og højttaler ville være bedre.

Jeg kan se der en der har en sub 3 til salg med link til, og så kunne jeg købe en ekstra sub 3. Der vil jeg jo få high pass filter som jeg må kunne indstille selvom om de kører over link. Men sub 3 virker dog lidt klejn i det.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 16:50
Fullrange? Dine højttalere kører allerede fullrange, og det vil ALTID være en (næsten umulig) kunst, at få en højttaler og en sub til at spille ordentligt sammen.

SUB 3? Nu siger jeg det igen, igen, igen - du har en højttaler som kan spille ned til 18 Hz, det er et fuldstændig dødfødt projekt, du har gang i.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Fullrange? Dine højttalere kører allerede fullrange, og det vil ALTID være en (næsten umulig) kunst, at få en højttaler og en sub til at spille ordentligt sammen.

SUB 3? Nu siger jeg det igen, igen, igen - du har en højttaler som kan spille ned til 18 Hz, det er et fuldstændig dødfødt projekt, du har gang i.

Syntes det er vildt du stadig ikke har forstået fordelene ved mere membran areal. Du kan bygge subs til nogle få tusinde kroner, der levere bedre bas end xd600, og kan levere det ved langt højere lydtryk uden kompression, og uden små 7" enheder der står og blafrer som Dannebrog og kompromitterer øvre bas & nedre mellemtone.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 18:42
Du kan snakke, til der er to torsdage i en uge - jeg har stadig en anden holdning til OP's problemstilling, som er det vi taler om. Derudover er det alt andet lige mange gange sværere, at skulle integrere en sub med en højttaler, end en færdigudviklet højttaler, hvor der allerede ér taget højde for skæringsfrekvenser, fase o.s.v.

Redigeret af Flippo - 02-Februar-2020 kl. 18:44
Til top
Jens123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2020
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Fullrange? Dine højttalere kører allerede fullrange, og det vil ALTID være en (næsten umulig) kunst, at få en højttaler og en sub til at spille ordentligt sammen.

SUB 3? Nu siger jeg det igen, igen, igen - du har en højttaler som kan spille ned til 18 Hz, det er et fuldstændig dødfødt projekt, du har gang i.

Syntes det er vildt du stadig ikke har forstået fordelene ved mere membran areal. Du kan bygge subs til nogle få tusinde kroner, der levere bedre bas end xd600, og kan levere det ved langt højere lydtryk uden kompression, og uden små 7" enheder der står og blafrer som Dannebrog og kompromitterer øvre bas & nedre mellemtone.
Det ville jeg også mene, men er blevet totalt forvirret af denne tråd😱

Jo tak, jeg ved nu godt mine højttalere kører fullrange. 

Jeg afventer svar fra Dynaudio, og så må jeg tage den derfra.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2020 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.
Lige præcis, men undrer mig deres billigere sub 3 har highpass filter, men ikke deres sub 6. Eller jeg kan i hvert fald ikke læse mig til sub 6 også har et.

Det ER et high pass filter der sidder i sub 6. Det er derfor signalet skal igennem subben, for at det virker efter hensigten. Det er sikkert en udmærket løsning hvis man kan undvære connect boksen og kan finde en anden måde at regulere volumen. Forskellen er at filteret tilpasses til den højttaler du vælger (xd600), mens sub 3 har et generisk filter som man selv skal indstille.
Så hvis jeg vil have en sub 6 og bruge dens indbyggede High pass filter, så virker det ikke hvis jeg køber en Dynaudio link, og kobler den på denne? Jeg skal have en forforstærker på højttalerne som er koblet på subben for at det virker? Ja sry hvis jeg roder rundt i det.

Men ellers troede jeg de fleste foretrak (til stereo) og køre deres højttalere fullrange, da sammenspillet mellem sub og højttaler ville være bedre.

Jeg kan se der en der har en sub 3 til salg med link til, og så kunne jeg købe en ekstra sub 3. Der vil jeg jo få high pass filter som jeg må kunne indstille selvom om de kører over link. Men sub 3 virker dog lidt klejn i det.

Af hvad jeg kan se, skal det sætte op som vist i manualen til Sub 6 hvis du vil have glæde af det indbyggede filter i sub 6. Så kan du ikke bruge hverken connect eller link.
Til top
Jens123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2020
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 11:07
 The Sub 6 incorporates low pass filter presets for a range of Dynaudio speaker models.

If your Sub 6 is to be used in a system with one of the Dynaudio models listed, select it to automatically configure the Sub 6 low pass filter appropriately.

If your Dynaudio speaker model is not listed among the Sub 6 presets, or if your Sub 6 is to be used with speakers from an alternative manufacturer, select a low pass filter frequency closest to the speaker’s specified -6 dB low frequency cut-off.


Skuffende der ikke er Highpass filter i sub 6, så synes lidt ideen af sub 6 går af, til en pris på 20.000.


Hvad har i andre af erfaringer med at lade højttalerne spille fullrange med en sub, kontra sub med highpass filter (eller andet) der kan tage over for højttalerne i bassen? 

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

 

Hvad har i andre af erfaringer med at lade højttalerne spille fullrange med en sub, kontra sub med highpass filter (eller andet) der kan tage over for højttalerne i bassen? 


Erfaringen/fakta er man ofte vil få en frekvens gang som ligner et bjerglandskab. Det i kombination med du kun får én sub gør,  du vil opleve den som en træls buldre kasse, som du ikke kan tilpasse i niveau.


Redigeret af armani-thomas - 03-Februar-2020 kl. 14:07
Til top
Jens123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2020
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

 

Hvad har i andre af erfaringer med at lade højttalerne spille fullrange med en sub, kontra sub med highpass filter (eller andet) der kan tage over for højttalerne i bassen? 


Erfaringen/fakta er man ofte vil få en frekvens gang som ligner et bjerglandskab. Det i kombination med du kun får én sub gør,  du vil opleve den som en træls buldre kasse, som du ikke kan tilpasse i niveau.

Okay, jeg må virkelig i tænkeboks. Jeg har fået svar fra Dynaudio:

Med en subwoofer har du lidt mere fri indstillingsmuligheder og placeringsmuligheder, som måske er det rette for dig. Særligt, hvis du ønsker lidt mere bas end en neutral gengivelse giver. Og med Sub 6/18S kan du gå ind og indstille på frekvensniveau, som må siges at være at foretrække, fremfor et generelt hæv i hele basområdet.

Sub 6/18S er identiske bortset fra presets og finish.

Når 6/18S tilsluttes vil jeg anbefale at køre signalet analog til højttalerne via subwooferen.
Til top
Jens123 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2020
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 14:30
Men hvordan får subben signal hvis jeg kører analog in fra mine højttalere og ind i subbens in? Eller misforstår jeg noget? 

Redigeret af Jens123 - 03-Februar-2020 kl. 14:53
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 17:13
Kig nu på tegningen som jeg postede tidligere.

Signalvejen er:

Forforstærker > Subwoofer > XD600.

Som sagt flere gange skal signalet IGENNEM subben.


PS en 18S koster 10500,- hos Thomann. Det er tæt på 1/2 pris af Tapeconnection
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu