recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSubwoofer

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 10:10
Hvis du har kørt autoopsætning på din receiver, så skal du ikke skrue op/ned på subben, men i receiverens menu, ellers kan autoopsætningen ikke kompensere.
 
Hvis din receiver har sat subniveau til +12dB - og det er max. - skal du skrue lidt op på din sub, og køre autoopsætning igen, så receiveren kommer ned på mindre end de +12dB.
 
Hver gang du skruer op/ned på selve subben, skal du køre autoopsætningen igen!!
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 13:34
Hej Pallec...tak for et super udførligt svar!

Hvis den kan komme højere op end +12db... vil du så mene jeg skal sætte den til +13,14 eller 15 db? Hvad lyder i dine ører bedst... Jeg skal naturligvis selv efterprøve...men din mening....
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 14:11
Hvis +12dB ikke er max. så kan du godt skrue mere op på receiveren. Dog vil det være en god ide at skrue mere op på subben, og køre autoopsætning igen, så du får lidt mere spillerum til at justere sub op/ned i receiveren.
 
Hvad den skal stå til, må du lytte dig frem til. Til sammenligning, så svarer en forøgelse på +10dB til at du oplever det ca. dobbelt så højt.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Hej Pallec...tak for et super udførligt svar!

Hvis den kan komme højere op end +12db... vil du så mene jeg skal sætte den til +13,14 eller 15 db? Hvad lyder i dine ører bedst... Jeg skal naturligvis selv efterprøve...men din mening....
Angivelsen af db siger i sig selv ikke noget om hvad der lyder bedst, det er det Pallec forklarer ovenfor. Det er blot en angivelse af hvor meget der er skruet op i  forhold til "neutral" som er 0 dB. Da Subwooferen som bekendt har sin egen volumenkontrol, så kan angivelsen på forstærkeren ikke bruges til andet end at +12 er højere end +10 (f.eks.), for du kan jo ikke ud fra det se noget om hvor højt subwooferen selv er skruet op.

Helt grundlæggende, så bør du skrue op for subwooferen indtil forstærkerens autokalibrering viser 0 dB, hvilket netop så vil betyde at den er indstillet så det ikke er nødvendigt hverken at hæve eller dæmpe den yderligere.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 00:24
Men jeg har ikke lyst til at autokalibrere igen og igen... Så hvad ville være bedste løsning når det ikke kan blive den?

1. Skrue op bagpå receiveren.
2. Skrue op inde i menuen

?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 10:06
Den hurtigste måde at finde det rigtige niveau burde være denne her:

I øjeblikket har du skruet halvt op på subwooferen, og receiveren står på +12.
1. Så skru helt op og autokalibrer, og se hvad receiveren nu står på.
2. Skru tilbage på 3/4 på subwooferen og autokalibrer, og se hvad receiveren nu står på.

Nu har du et godt overblik over hvor volumen skal stå bag på subwooferen, for at receiveren ender på 0.

Hvis du er heldig rammer du det 3. gang. Wink
Og ellers lader du den være der, da det er tæt nok på.



Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Men jeg har ikke lyst til at autokalibrere igen og igen...

 
Jamen, det kan du blive nødt til, hvis du vil have det til at lyde bedst muligt Wink
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 13:33
Jeg har stadig ikke helt fået forståelse for hvorfor det er bedst at den står på 0? :-) Kan mion logiske sans ikke lige magte?
Og helt ærligt det er super det i siger mht. at autokalibrere... Men er vi ikke enige om at jeg bare kan skrue lidt op det ene eller det andet sted.... Jeg har jo også justeret de andre højttalere manuelt efter autoopsæt... Jeg vil bare gerne have lidt mere pang i min sub :-)
 
 


Redigeret af Strange - 31-August-2010 kl. 13:47
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 13:40
Den behøver heller ikke stå på 0 som sådan - men det er der du får det største spillerum for både at kunne skrue op og ned. Om det så lige er -2 eller +3 gør ikke den store trille.

Men når auto-indstillingen sætter den til +12 (som jeg tror er maksimum), så er det fordi subwooferen står for lavt, og forstærkeren må give fortabt i forsøget på at skrue højt nok op til at den kommer på niveau med dine øvrige højttalere - og DET holder jo ikke..! Ouch
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 13:49
Hej Rogue... OK, men er det så ikke bare at skrue bag på sub'en...Enten op eller ned?
Alternativt kan det jo være den kan gå højere end 12...må lige se på det i aften...

Redigeret af Strange - 31-August-2010 kl. 13:53
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 13:52
Jo, netop - men så er du også nødt til at køre autokaliberingen igen bagefter, ellers aner du jo ikke om du har fået skruet FOR højt op. Og så er det at det ikke er supervigtigt om auto'en når frem til at forstærkeren skal stå på lige præcis 0 eller et par dB over eller under - det vigtige er at det helst ikke skal være helt ude i yderområdet (+/- 12 dB), for så har du ikke noget spillerum i forstærkeren hvis den liiiige skal have en dB eller to mere i den retning hvor den allerede er i bund.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 13:56
Tænkt eksempel...
 
1. Man skruer højere op end 12 hvis den kan
 
2. Man skruer lidt ned (eksempelvis på 10 i opsætningen og op på 75% på sub'en....
 
Problemet er at det der kalibrering ikke lige er min stærke side og at jeg fik en prof til at gøre det... :) Så vil helt ikke rode for meget i det. Kan blandt andet huske at man skulle sætte den i tre forskellige positioner og alt muligt (Mikrofonen) :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu