recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofere i nicher
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofere i nicher

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofere i nicher
    Sendt: 01-December-2022 kl. 16:59
Hej med jer, 


Jeg planlægger en delvist skjult hjemmebiograf i vores kommende stue. Da rummet ikke eksisterer endnu, og der skal laves trækrør m.v. længe inden rummet er færdigt, kan jeg ikke rigtigt bruge konventionelle metoder som sub-crawl osv.

Jeg er særligt i tvivl om subwooferne (2 stk), som jeg forestiller mig at skjule ved, at bygge en niche, de kan stå i, og så lukke nichens forside med enten hvidt stof eller fx trælameller (akustikpaneler minus akustikskummet på bagsiden).

Der er jo en del udfordringer, hvis man bruger egentlige in-wall subwoofere, vibrationer i konstruktionerne, resonans og lydbølger, der "lækker" ud i den forkerte retning, osv. Meget af det må skyldes, at enheden monteres "i" væggen, og dermed har forbindelse til både selve lytterummet og konstruktionen bagved.

Men hvordan er erfaringerne med at stille subwooferne i samme rum som lytterummet, blot i tilpassede nicher?

Jeg ville indbygge dem på rummets langsider overfor hinanden, cirka 3/5 fra frontvæggen mod lytteposition, og så vinkle dem fx 70 grader indad, så de ikke spiller ret på selve rummet. De ender dermed nok cirka 3 m fra lyttepositionen. Fronthøjttalerne vil stå længere væk, nok cirka 5-6 m fra lyttepositionen, hvis det har nogen betydning. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 19:18
Hvis jeg forstår det korrekt... (En tegning kan be- eller afkræfte): Er dine nicher dæmpet er det ok med en sub derinde. Det gøres også i seriøse hjemmebiffer (Google Baffle wall) 

Jeg ville ikke gå så meget op i vinklingen af dine subs - bas er omnidirektionel :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 20:04
Ja og i seriøse hjemmebio’er står højttalere og sub’er foran og med samme afstand til publikum. Det er risikabelt at satse på en placering og indbygning som beskrevet.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 20:26
Tak for svarene.

Vinkling:
Det er ikke så meget for den direkte lydkvalitet fra højttaleren (som med en fronthøjttaler), at jeg overvejer at vinkle dem. Det er nærmere fordi, hvis de står i sidevæggene og retvinklede, så spiller subwooferne både direkte imod hinanden, og samtidig retvinklet på rummet (stående bølger, eller hvad det hedder). Giver det da mening, at vinkle dem, eller er det lige gyldigt?

Dæmpning:
Med dæmpet, mener du da at hulrummet i nichen rundt om højttalerne fyldes med dæmpningsmateriale, eller at selve nichevæggen dæmpes? Hvis sidstnævnte, mener du så at nichen skal opbygges som en slags "foldet bafflewall"?

Seriøs hjemmebio?:
Det er ikke "så seriøs" en hjemmebiograf, da en bafflewall ikke er mulig. Det er tanken, at lave et godt stereo setup, og at L/C/R bliver synlige. Resten af højttalerne skjules, fordi et 9.2.4 setup ellers vil være alt for overdrevet rent visuelt i rummet. Tilsvarende bliver AVR nok placeret synlig, evt sammen med en bluray, men effektforstærkere, pladespiller, osv., bliver monteret i et skjult rack.

Billedsiden bliver enten et motoriseret TV, der kører op fra et møbel, eller mere sandsynligt et motoriseret lærred, da der igen ikke rigtigt er mulighed for at disponere over bagvæggen. Pga afstanden vil et lærred nok være at foretrække, men jeg afvejer det også ift bekvemmeligheder af et TV.

Men trods den "useriøse" fremfærd, er det alligevel tanken at kvaliteten af selve lyd- og billedoplevelsen (især ved musik) gerne må være i orden. Jeg har haft 7.1 siden først i nullerne, selvom der ikke rigtigt var indhold til det, og jeg nyder oplevelsen af især god lyd, når jeg ser film. Men resten af tiden gider jeg ikke se på grejet.

Men trods den skjulte placering, følger jeg Dolby Atmos Studio Guidelines i så vidt omfang, som det er praktisk muligt, og går ret langt for at hele anlægget står symmetrisk, samt står fuldstændig symmetrisk i selve rummet, at vi får indarbejdet elektriske mørklægningsgardiner, akustikpaneler, m.v. Så helt useriøst er det heller ikke - blot ikke kompromisløst til sidste dråbe. 

Jeg håber, det giver mening?

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

En tegning kan be- eller afkræfte

Enig - jeg regner med at lave en min hjemmebio-tråd med projektet, og i den tilføjer jeg nogle skærmklip fra min 3D model. Jeg skal bare være lidt mere færdig med modellen, da der mangler et par afgørende vægge og sådan. Smile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja og i seriøse hjemmebio’er står højttalere og sub’er foran og med samme afstand til publikum. Det er risikabelt at satse på en placering og indbygning som beskrevet.

Subs placeres hvor de giver den bedste bas. Det kan være ved højttalerne (som ofte er praktisk) men der er mange andre placeringsmuligheder for ligeså god respons.

Mit svar til trådstarter var ift. nicher - uden en tegning af rum og subs/lytteposition er der intet grundlag for at sige om hvorvidt placering er god eller ej. Alle subwooferplaceringer er risikable hvis man ikke ved hvad man laver.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Vinkling:
Det er ikke så meget for den direkte lydkvalitet fra højttaleren (som med en fronthøjttaler), at jeg overvejer at vinkle dem. Det er nærmere fordi, hvis de står i sidevæggene og retvinklede, så spiller subwooferne både direkte imod hinanden, og samtidig retvinklet på rummet (stående bølger, eller hvad det hedder). Giver det da mening, at vinkle dem, eller er det lige gyldigt?
Det er ligegyldigt. Uanset hvad vej subben vender, vil den sætte gang i de samme stående bølger. Tænker bassen som en sphere som udstråler fra subben i alle retninger. 

Eksempel på en bio fra USA - de røde ringe er subs bygget ind i sidevæggene.


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 21:57
Ja ok! Min anke gik også mere på at undersøge den bedste placering til sub’er inden man bygger en niche og lægger sig fast på placeringen.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 22:01
Så er jeg meget enig.
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja ok! Min anke gik også mere på at undersøge den bedste placering til sub’er inden man bygger en niche og lægger sig fast på placeringen.

Meget enig, men hvordan bærer man sig ad med det, når rummet ikke findes endnu, og nicher m.v. skal være færdige længe inden højttalerne flytter ind? Smile

EDIT: Bare så indlægget ikke misforstås, så spørger jeg konstruktivt. Altså, det er jo netop for at afklare problemstillingerne, jeg har oprettet tråden. Jeg kender ikke nogle metoder, der kan afklare placeringen rettidigt ift byggeriet faser?


Redigeret af nicoleise - 01-December-2022 kl. 23:08
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2022 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja ok! Min anke gik også mere på at undersøge den bedste placering til sub’er inden man bygger en niche og lægger sig fast på placeringen.

Meget enig, men hvordan bærer man sig ad med det, når rummet ikke findes endnu, og nicher m.v. skal være færdige længe inden højttalerne flytter ind? Smile
Det er et spørgsmål der er svært at besvare enkelt. Det er også vigtigt at forstå, at den bedste placering af sub ikke kan bestemmes uden at vide hvor din sofa/stole er. Flytter du stole kan en sub-placering der var god pludselig være en dårlig-subplacering.

Hyggelæsning som forklarer the basics: https://acousticfrontiers.com/blogs/Articles/Room-Modes-101
Video som forklarer lidt mere: https://www.youtube.com/watch?v=aQERnifPLaI

Og når man har 100% styr på det, så kommer variablen, at ovenstående teori _kun_ gælder i et perfekt rektangulært rum ogt virkeligheden derfor ikke altid opfører sig som man havde troet. Men følger man teorien øger man sandsynligheden for et godt resultat.


Redigeret af Jonas_h - 02-December-2022 kl. 09:43
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hyggelæsning som forklarer the basics: https://acousticfrontiers.com/blogs/Articles/Room-Modes-101
Video som forklarer lidt mere: https://www.youtube.com/watch?v=aQERnifPLaI

Og når man har 100% styr på det, så kommer variablen, at ovenstående teori _kun_ gælder i et perfekt rektangulært rum[...]

Tak for læsestof - det meste var velkendt, men jeg lærte alligevel lidt undervejs. :) 

Rummet er langt fra en kasse. Jeg har taget nogle skærmprints af vores (ufærdige) 3D model og indsat herunder, men grundlæggende er stuen placeret på en førstesal, hvor to bygninger med loft til kip mødes. Taghældningen er cirka 46°, og rummet er i helt åben forbindelse med spisestue, køkken og et langstrakt gangareal. Så det er et meget langt rum. Der står en muret skorsten umiddelbart bag lyttepositionen (MLP), men ikke i "flugt" mellem ørene og højttalerne. 

Jeg kan se, når jeg kigger på modellen, at mit bud med 3/5 er helt håbløst. Det er jo midt på den anden bygning. Der er nok primært to placeringer i spil; (A) ved siden af fronthøjttalerne eller (B) ved siden af sidehøjttalerne. 

Der er også den mulighed at flytte placering A lidt ind i rummet, så højre subwoofer kan indbygges fra hjørnet og dermed spille direkte mod lyttepositionen. Og så tilsvarende bygge nichen til venstre subwoofer med fx 45° sider, så lydtrykket trods alt bliver rettet nogenlunde mod lyttepositionen. 

Den yderste cirkel på layoutbilledet er radius 5 m fra lyttepositionen (MLP).

Layout:



Perspektiv:


3D, set fra "bagerst højre" ift. hjemmebiografen:


3D, set fra "bagerste venstre" ift. hjemmebiografen (der skal selvfølgeligt ikke være et kæmpe hul i højre side, men jeg mangler den præcise taghældning, før jeg kan tegne loftet op):



Giver det mening? Big smile

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 17:08
Ikke helt! Hvor havde du tænkt dig Sub’erne skal placeres i nicherne?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 17:15

Husk at alt i atmos er i grader når du placere alt dit grej. Og at alle diskanter i dit “bed layer” skal være samme højde (ørehøjde). Man ser tit folk der hæver surround kanaler! Er i ofte mange kan man argumenterer for at gå lidt højere for surround på siderne for ikke at ramme ansigter på dem der sider i siderne. Men ville ikke selv gøre det. Har rykket mine egne 3-4 gange og diskant i ørehøjde er det rigtige
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu