recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofere i nicher
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofere i nicher

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ikke helt! Hvor havde du tænkt dig Sub’erne skal placeres i nicherne?

Ja - jeg lavede et fint billede med A og B tegnet på, og har så uploadet et andet, kan jeg se. LOL

A = Indbygget i skunk på "ydersiderne" af fronthøjttalerne, evt. rykket lidt frem mod lyttepositionen, så subwooferen kan indbygges fra "hjørnet" af skunkvæggen. 

B= Indbygget i skunk umiddelbart ved siden af sidehøjttalerne (SL, SR), altså stort set direkte til højre/venstre for lyttepositionen. 
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Husk at alt i atmos er i grader når du placere alt dit grej.

Enig - alt er placeret efter grader (jf. Dolby Atmos Studio Guidelines - den giver altså mere mening end deres mystiske billeder, og hvis ens højttalere står samme sted som hos ham, der mixer lyden, må det vel virke). Jeg har også forsøgt at have et ensartet spænd i grader mellem kanaler, deraf front wides. 

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Og at alle diskanter i dit “bed layer” skal være samme højde (ørehøjde).

Enig - men jeg er lidt bundet på højde af skunkvæggen (91 cm), som betyder at diskanten ender i 80-85 cm højde. Det skulle nu heller ikke være helt skørt, ift. ørehøjde. 

Dog er fronthøjttalerne høje, så der sidder diskanterne i cirka 125 cm. Men når man lytter på dem, så hører man (min mening) ikke, at de sidder så højt. Jeg er lidt spændt på, hvordan det vil gå i praksis med film, men nu er de også ret langt fra lyttepositionen (og i øvrigt passer det med midten af lærredet i højden), så jeg tænker at det sikkert går fint. 

Det største problem er centerkanalen. Den står lavt for at gå under lærred (så vidt jeg husker har du selv samme problem med din "kummefryser" (center) Wink, og der har jeg overvejet, om jeg i stedet for min center burde sætte en reolhøjttaler over og under lærred (også af hensyn til horisontal spredning), og så mixe dem via DSP, så de dermed burde lave en "phantom center" rent højdemæssigt - altså så lyden lyder som om den kommer fra lærredets midte, lidt ligesom hvis man ikke har en center og bruger L/R, blot lodret. 

Men det er et separat emne, jeg havde tænkt at spørge til senere. Og jeg synes måske det bliver lidt for akademisk/avanceret, ift. at jeg måske ikke tror der er den helt store forskel, når man ser film.

Måske jeg bare skulle få lavet den byggetråd... Big smile Tak for tippene i alle fald. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ikke helt! Hvor havde du tænkt dig Sub’erne skal placeres i nicherne?

Ja - jeg lavede et fint billede med A og B tegnet på, og har så uploadet et andet, kan jeg se. LOL

A = Indbygget i skunk på "ydersiderne" af fronthøjttalerne, evt. rykket lidt frem mod lyttepositionen, så subwooferen kan indbygges fra "hjørnet" af skunkvæggen. 

B= Indbygget i skunk umiddelbart ved siden af sidehøjttalerne (SL, SR), altså stort set direkte til højre/venstre for lyttepositionen. 
Ok, det gir mening med A, ikke med B. Der er ingen skunk ud for side højttalerne, den starter først ved surround back højttalerne.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 20:08
Der er skunk ved B (på hver side af SL og SR). Skunken starter ved gavlen, ca. 1,75 m, så knap 3 m åbning og så starter skunken igen og går hele vejen gennem huset. SR højttaleren sidder omkring halvanden-to meter efter skunken starter, så der er fin plads på begge sider af højttalerne. 

Ved ikke om det ændrer på dit råd? 

Personligt tænker jeg, at jo tættere, jo færre watt til at opnå et givent lydtryk, men der er jo hundrede af ting (som jeg ikke har nok forstand på) at overveje, fx også tidsforsinkelse (kunne AVR eller evt DSP jo nok løse), men sikkert også mange ting, der slet ikke er på min "radar". Smile
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Der er skunk ved B (på hver side af SL og SR). Skunken starter ved gavlen, ca. 1,75 m, så knap 3 m åbning og så starter skunken igen og går hele vejen gennem huset. SR højttaleren sidder omkring halvanden-to meter efter skunken starter, så der er fin plads på begge sider af højttalerne. 

Ved ikke om det ændrer på dit råd? 

Personligt tænker jeg, at jo tættere, jo færre watt til at opnå et givent lydtryk, men der er jo hundrede af ting (som jeg ikke har nok forstand på) at overveje, fx også tidsforsinkelse (kunne AVR eller evt DSP jo nok løse), men sikkert også mange ting, der slet ikke er på min "radar". Smile

Har du styr på grader som du har så er du super langt. Min erfaring med subs er at teori kontra praktik kan svinge meget da man jo ikke har et rum med lige vægge og samme materiale overalt. Så jo flere jo bedre og så fikse med DSP til sidst som selv er inde på. Gik selv akustisk lærred og fik centeren op. Største forbedring som kloge mennesker langt tid havde tippet jeg burde gøre😂
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Der er skunk ved B (på hver side af SL og SR). Skunken starter ved gavlen, ca. 1,75 m, så knap 3 m åbning og så starter skunken igen og går hele vejen gennem huset. SR højttaleren sidder omkring halvanden-to meter efter skunken starter, så der er fin plads på begge sider af højttalerne. 

Ved ikke om det ændrer på dit råd? 

Personligt tænker jeg, at jo tættere, jo færre watt til at opnå et givent lydtryk, men der er jo hundrede af ting (som jeg ikke har nok forstand på) at overveje, fx også tidsforsinkelse (kunne AVR eller evt DSP jo nok løse), men sikkert også mange ting, der slet ikke er på min "radar". Smile
Ah! Jeg stirrede mig blind på layoutet. Kan godt se på perspektivet at der er skunk. Det gir vel også en mulighed for evt at flytte en sub, hvis DSP ikke kan få lyden til at makke ret.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 23:19
Mja, både og. Der bliver ikke umiddelbart ofret gulv osv. i skunken, og der skal jo trækkes kabler/rør, så selvom det i teorien er muligt, ville jeg nok helst vælge den placering, der "bør være" mest optimal fra starten af. 

Ved bare ikke, om det er A eller B, jeg bør satse på. LOL For A taler nok primært placeringen nær fronthøjttalerne (tidsdomænet), mens B nok giver et højere lydtryk ved mindre watt og dermed også burde betyde, at subwooferne kan nøjes med at arbejde mindre. Det burde også være godt for resonans, konstruktion, osv. 

Men jeg aner bare ikke, om jeg har blinde vinkler i min viden på området, der gør at jeg overser, hvad det mest egnede valg reelt er. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 23:27
Kan du hjælpe med...:
  1. Hvor langt er rummet?
  2. Hvor langt er MLP fra frontvæggen (hvor højttalerne står)?
  3. Hvor langt fra frontvæggen er subs i hhv. position A og B?
Måske har du allerede skrevet det, men så har jeg misset det i teksten.
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2022 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

1. Hvor langt er rummet?

Rummet er ret åbent mod resten af boligen, så jeg ved ikke helt, hvor man skal trække grænsen. Jeg har vedlagt et nyt skærmprint med nedenstående punkter på, måske du kan vurdere det?

Fra frontvæggen er der (Punkt-nummer): 
 - (1) 8 m til baghøjttalerne (lytteområdets længde, men ingen væg her)
 - (2) 11,3 m til en terrasse, der rager knap 1,5 m ind i rummet (ud af i alt 5,5 m ved gulv)
 - (3) 13,6 m til en køkkenhalvø på tværs af rummet (højde 90 cm)
-  (4) 18,2 m til den første egentlige væg, der dog ikke går hele vejen på tværs af rummet.
-  (5) 26 m til den første "bagvæg", der går hele vejen på tværs.*

*) Dog lukker bagvæggen ikke rummet, der er stadig åben forbindelse til en gang på yderligere 25 m om hjørnet, men der kan jeg ikke forestille mig, at lyden kan komme ud for alvor. Den "kasse" der er mellem (4) og (5) bliver beklædt med akustikpaneler på venstre side (mod lytterummet) samt "mod nedad" på billedet, så jeg forestiller mig, at den vil sluge så meget lyd, at der ikke rigtigt kommer noget ud til værelserne (som er uden for billedet, op langs den nævnte gang).

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

2. Hvor langt er MLP fra frontvæggen (hvor højttalerne står)?

Frontvæg til MLP: 5,2 m
Fronthøjttalere (midt baffle) til MLP målt parallelt med sidevægge: 4,2 m
Fronthøjttalere (midt baffle) til MLP målt i flugt: 4,6 m

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

3. Hvor langt fra frontvæggen er subs i hhv. position A og B?

Alle mål til midt baffle:
Frontvæg til A1 (ved siden af fronthøjttalere): 0,75 m
Frontvæg til A2 (rykket lidt mod bagvæg, så højre sub kan stå i hjørne af skunkvæg): 1,25 m
Frontvæg til B (umiddelbar foran sidehøjttalere): 5 m.

(I princippet er A1 og A2 jo "trinløse", så subwoofer kan placeres mellem 0 og 1,75 m fra frontvæg, dog med plads til selve subwooferen, altså fx 0,4 - 1,3 m fra frontvæg til midt baffle), og så kan jeg jo bare sætte nichen derefter.

Hvis du skal bruge størrelsen på den "store niche" i lytteområdet (opad på layout-billedet), så er den 2,85 m lang/bred og 1,1 m dyb. Lofthøjden ved kip er cirka 3,7 m og skunkvægge 0,9 m høje. Lytterummets bredde er 5,5 m ved gulv. 

Nyt skærmklip - "Overblik", hvor subwoofermuligheder + ovenstående punkter er markeret (forhåbentligt til at se, forums billedgrænse på 1 MB er lidt svær): 


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2022 kl. 12:26
Du har altså et åbent rum der er 26 m langt, hvor bredt er det. Og er der udelukkende skråvægge? Bor der nogen nedenunder? 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicoleise Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2022 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du har altså et åbent rum der er 26 m langt, hvor bredt er det. Og er der udelukkende skråvægge? Bor der nogen nedenunder? 

Det er cirka 5,5 meter bredt ved gulvet. Der er enkelte lodrette vægge (primært skillevægge), men det meste er jo skråvægge, da det er indersiden af taget. Ja, der er en bolig nedenunder. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2022 kl. 12:55
Wow... Jeg er fristet til at sige, at det er fløjtende ligegyldigt om du placerer dine subs 1m eller 5m fra frontvæggen. Med et 26m langt rum er de 3 første længe-modes alle under 20hz alligevel.

Hvis du ikke allerede har prøvet, så installér REW og brug "RoomSim" delen til at simulere bass-responsen når du flytter på subs. Jeg kan prøve når jeg er ved en computer, men mit gæt er, at det ikke gør den store forskel i det lange rum.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu