|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|
Jamen det er en ærlig snak. For en Selector kører med samme opløsning som DVD m.m. Bitraten er på max. ved DR i 16:9, 4,5 Mbps. Den er ca. det halve af, hvad den kan komme op på på en købe-DVD. 4,5 Mbps svarer i øvrigt pænt til SP på en DVD-optager. Så bedre end DR i 16:9 bliver det ikke. Fordelen ved at modtage digitalt er, at der er mindre støj og flere muligheder for at se og høre, ja endda bestille en hel masse. Og så ægte 16:9 og guide. Højere opløsning får vi (desværre) først med HDTV-signaler. Redigeret af Carser - 11-April-2006 kl. 21:05 |
||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Der er forskel på Selector (dvs. DVB-C hos TDC Kabel-TV) og DVB-T mht. DR-1 bitraten. Ifølge denne artikel |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|
Hej Jesper. Mine kilder var en feature-artikel i High Fidelity om DVB og flere indlæg i forummet hér. Så jeg mente - ihvertfald lige indtil jeg læste i den artikel, du linker til - at 4,5 Mbps er max. eller i bedste fald gennemsnit p.g.a. de QAM'er, TDC bruger - se evt. på http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=749&z=3. Der skal også være plads til lyd, TTV og fejlkorrektion. Men jeg indrømmer, at de 4,5 kan være i underkanten og i Sagem 60's produktblad står der dette, hvor jeg bemærker input rates: Video decoder MPEG-2 ( ISO/IEC 13818-2) Profile level : MP@ ML Input rates : 1.5 to 15 Mbit/s Aspect Ratio: 4:3 and 16:9 Video resolution : 720x576, 704x576, 544x576, 480x576, 352x576, 352x288 Conversion : Pan and scan, Letter box Resizing : Down/up (1/4, 1/16) Så nu er jeg i tvivl om jeg har taget fejl eller om TDC sender til os med Selector med helt op til 12-14 Mbps - det, der står i artiklen er hvad DR sender** - men ikke om det er helt ud til os med Selector eller til TDC, der så kunne reducere det til en lavere bitrate for at kunne sampakke det med de andre kanaler i en QAM. Andre må meget gerne svare på det her, ellers kunne jeg finde på at tjekke det med TDC. Kioskkanalerne kan gøres bedre. KIOSK-kanalerne sendes med 3Mbit (2,7 til video, 0,2 til lyd og 0,1 til tekst) og der sker en væsentlig reduktion af billedinformation allerede inde MPEG-encodningen. Så din observation er fuldstændig korrekt, det svarer til VHS-kvalitet. * QAM er forklaret på bl.a. http://www.physics.udel.edu/~watson/student_projects/scen167 /thosguys/qam.html og på http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation ** citat: Et eksempel herpå er DR, når de sender Rejseholdet; det foregår med peaks på 12-14 Mbps, og det kan en DVD-afspiller altså ikke følge med til. Her må man nedkonvertere med det tab, der følger med. Redigeret af Carser - 11-April-2006 kl. 22:16 |
||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
|
Det samme gælder i øvrigt for TV2 - TDC skal sende transparent, men den højere bitrate for DR kan jo skyldes at det her er TDC der komprimerer signalet - i det mindste indtil 1. oktober - og har valgt en højere bitrate. TV2 har ikke været i den bedste kvalitet (kan af gode grunde ikke teste DR via DTT), men de skal nok også lige lære komprimering bedre at kende. |
||
![]() |
||
marten ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6 |
![]() |
|
jeg har et philips 32pf9830 og modtager via dvb t og dvb s . jeg oplever også dårlig billedkvalitet på mange udsendelser i andre tilfælde er billedet godt men det er sjældent godt på tv2dk og ofte godt på sverige.det må være den høje opløsning på lcd skærmene der gør dem langt mere krævende overfor tvsignalet. jeg håber at der hurtigere kommer flere hdtv. kanaler end det tyder på nu.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Lunddal! Ja, TV2 byder godtnok på noget, der af og til ligner dette: og ikke dette: kvalitet efter TDC nu får den fra DTT i stedet for at konvertere den fra analogt signal. Og TV2 via Selector har vi så denne tråd om. Hm, hvad er det lige, der sker 1. oktober? Redigeret af Carser - 11-April-2006 kl. 22:46 |
||
M.v.h. Carser
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
|
TV2s kvalitet er meget svingende, så de er nok i en oplæringsperiode. 9 ud af 10 så f.eks. ganske godt ud.
Ifølge TDC Kabel TV artiklen her på recordere.dk stopper TDC 1. oktober med at modtage signalet direkte fra DR - sikkert fordi de flytter ud i DR Byen. Dvs. at TDC tilsyneladende så også skal tage DTT signalet fra DR1 og DR2 fra og med 1. oktober. Redigeret af lunddal - 12-April-2006 kl. 11:19 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Tak for dit svar lunddal. Det med oplæringsperioden skal nok passe, for den gode kvalitet er udmærket og skiftet var jo synligt og blev bestemt bemærket, da vi sad og så på Selector-billederne 31/3. Nu er jeg med på, hvordan 1. oktober kom ind i billedet. Redigeret af Carser - 12-April-2006 kl. 13:58 |
||
M.v.h. Carser
||
![]() |
||
![]() |
|
På side 1 i tråden kom vi ind på DR's bitrate. Nu ved jeg mere - jeg har lige fået svar fra Rikke i TDC, jeg spurgte om DR's bitrate: DR1 og DR2 encodes p.t. med 7Mbit alt incl. (video+audio+tekst-tv). Der er en statisk bitrate. Så det gælder også udsendelser i 16:9, og kvaliteten ligger meget tæt på 1½ times kvaliteten (og billed-bitraten i snit) på en recorder.
|
||
M.v.h. Carser
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |