recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Super Audio CD - et dødt format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Super Audio CD - et dødt format?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:07
Kassetten var en billig måde at massedistribuerer på og det er overtaget af onlinemedier i dag, så den får nok ikke at se igen. I USA brugte man massevis af kassette-singlebånd. En kammerat havde en røvfuld med hjem i slutningen af firserne, simpelthen fordi det var nemmere at håndterer end singleplader. 

Det samlede kassettesalg stiger faktisk i USA, men mon ikke det er nostalgisk krampetrækning.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tror du så ikke de skifter til vinyl? For at bevare det fysiske medie? Vinyl tror jeg netop ikke forsvinder, når der trods alt sælges så meget af det. Det skulle ikke undre mig, hvis det en gang overgår CD salget. Også inden for ganske få år. Den rette betegnelse er nok ikke at vinyl overgår CD, men at CD går under vinyl.
Havde du spurgt mig for 10 år siden, ville jeg mene det var fuldstændig urealistisk, men i dag tror jeg, at vinyl faktisk overlever CD. Hvornår det sker, har jeg så ingen anelse om.

Bare for at spille smart: Havde du spurgt MIG for 10 år siden, så sagde jeg rent faktisk dengang at markedet om 20 år (dvs 10 år fra nu) ville bestå af abonnement-baseret streaming plus vinyl som niche, og at optiske medier ville være døde. Dengang blev jeg heglet ned for at foreslå tanken om ikke at eje sin musik men blot betale for at have fri adgang til den... Det må siges at være slået igennem.

Det er jo ingen kunst at forudse NU, at CD dør og vinyl ikke gør Wink Om købs-baseret download erstattes helt af abonnementsbaseret streaming er måske mere tvivlsomt, men jeg kan _sagtens_ se en fremtid hvor noget musik KUN udgives på streaming-tjenester, dvs. ikke engang til download, efterhånden som streaming-tjenesternes markedsandel stiger. Der er ingen tvivl om at pladeselskaberne fortsat er panisk angste for piratkopiering, og streaming giver dem en større (falsk!) følelse af kontrol.

Om ikke andet, så vil vi stensikkert se eksklusiv-aftaler, hvor f.eks. Spotify eller Wimp køber sig til eneret på nogle af de store udgivelser i X antal uger før de frigives til andre services (hvilket i sig selv vil sparke liv i piratkopiering, men man skal ikke undervurdere pladebranchens vilje og evne til at spænde ben for sig selv). Det er på ingen måde en udvikling jeg bifalder, men vi vil opleve lidt ligesom med streaming af TV-serier at noget indhold er på én service, mens andet indhold er på en anden service, og vil man have adgang til det hele må man have flere services. Måske ikke helt så markant som på TV-markedet, men tendensen vil være der, er jeg fuldstændigt overbevist om. Eksempelvis mener jeg bestemt der er plads i markedet til en streaming service dedikeret til klassisk musik, især efterhånden som teknikken tillader højere kvalitet af streamingen. De eksisterende streaming services er ubrugelige til klassisk musik.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Kassetten var en billig måde at massedistribuerer på og det er overtaget af onlinemedier i dag, så den får nok ikke at se igen. I USA brugte man massevis af kassette-singlebånd. En kammerat havde en røvfuld med hjem i slutningen af firserne, simpelthen fordi det var nemmere at håndterer end singleplader. 

Det samlede kassettesalg stiger faktisk i USA, men mon ikke det er nostalgisk krampetrækning.


Når nu en lokal biks er begyndt at sælge kassettebånd igen, så er det spørgsmålet om det bare er en nostalgisk krampetrækning?
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tror du så ikke de skifter til vinyl? For at bevare det fysiske medie? Vinyl tror jeg netop ikke forsvinder, når der trods alt sælges så meget af det. Det skulle ikke undre mig, hvis det en gang overgår CD salget. Også inden for ganske få år. Den rette betegnelse er nok ikke at vinyl overgår CD, men at CD går under vinyl.
Havde du spurgt mig for 10 år siden, ville jeg mene det var fuldstændig urealistisk, men i dag tror jeg, at vinyl faktisk overlever CD. Hvornår det sker, har jeg så ingen anelse om.


Bare for at spille smart: Havde du spurgt MIG for 10 år siden, så sagde jeg rent faktisk dengang at markedet om 20 år (dvs 10 år fra nu) ville bestå af abonnement-baseret streaming plus vinyl som niche, og at optiske medier ville være døde. Dengang blev jeg heglet ned for at foreslå tanken om ikke at eje sin musik men blot betale for at have fri adgang til den... Det må siges at være slået igennem.

Det er jo ingen kunst at forudse NU, at CD dør og vinyl ikke gør Wink Om købs-baseret download erstattes helt af abonnementsbaseret streaming er måske mere tvivlsomt, men jeg kan _sagtens_ se en fremtid hvor noget musik KUN udgives på streaming-tjenester, dvs. ikke engang til download, efterhånden som streaming-tjenesternes markedsandel stiger. Der er ingen tvivl om at pladeselskaberne fortsat er panisk angste for piratkopiering, og streaming giver dem en større (falsk!) følelse af kontrol.

Om ikke andet, så vil vi stensikkert se eksklusiv-aftaler, hvor f.eks. Spotify eller Wimp køber sig til eneret på nogle af de store udgivelser i X antal uger før de frigives til andre services (hvilket i sig selv vil sparke liv i piratkopiering, men man skal ikke undervurdere pladebranchens vilje og evne til at spænde ben for sig selv). Det er på ingen måde en udvikling jeg bifalder, men vi vil opleve lidt ligesom med streaming af TV-serier at noget indhold er på én service, mens andet indhold er på en anden service, og vil man have adgang til det hele må man have flere services. Måske ikke helt så markant som på TV-markedet, men tendensen vil være der, er jeg fuldstændigt overbevist om. Eksempelvis mener jeg bestemt der er plads i markedet til en streaming service dedikeret til klassisk musik, især efterhånden som teknikken tillader højere kvalitet af streamingen. De eksisterende streaming services er ubrugelige til klassisk musik.


Helt konkret: Hvorfor skal kunden have flere bokse og betale for flere enheder, for at få tilgang til specielle ønsker?!

En ting er det miljømæssige spild af apparater - noget andet er, at det er helt grotesk at vi har nogle økonomiske pengemænd, som ikke er solidariske.
- Hvis man fastsætter bestemte platforme til bestemte musikgenre, så er det simpelt griskhed!

Redigeret af tonice25 - 02-Oktober-2013 kl. 08:53
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 09:03
Ligesom vi i de første år havde trofaste købere af opera på DVD, så tror jeg vi har det nu på Blu-ray.
Jeg tror også, at der en fast skare af købere af opera på CD.

Den klassiske musik vil død via streaming!
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vanderlay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Kassetten var en billig måde at massedistribuerer på og det er overtaget af onlinemedier i dag, så den får nok ikke at se igen. I USA brugte man massevis af kassette-singlebånd. En kammerat havde en røvfuld med hjem i slutningen af firserne, simpelthen fordi det var nemmere at håndterer end singleplader. 

Det samlede kassettesalg stiger faktisk i USA, men mon ikke det er nostalgisk krampetrækning.


Når nu en lokal biks er begyndt at sælge kassettebånd igen, så er det spørgsmålet om det bare er en nostalgisk krampetrækning?


Ja
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tror du så ikke de skifter til vinyl? For at bevare det fysiske medie? Vinyl tror jeg netop ikke forsvinder, når der trods alt sælges så meget af det. Det skulle ikke undre mig, hvis det en gang overgår CD salget. Også inden for ganske få år. Den rette betegnelse er nok ikke at vinyl overgår CD, men at CD går under vinyl.
Havde du spurgt mig for 10 år siden, ville jeg mene det var fuldstændig urealistisk, men i dag tror jeg, at vinyl faktisk overlever CD. Hvornår det sker, har jeg så ingen anelse om.

Bare for at spille smart: Havde du spurgt MIG for 10 år siden, så sagde jeg rent faktisk dengang at markedet om 20 år (dvs 10 år fra nu) ville bestå af abonnement-baseret streaming plus vinyl som niche, og at optiske medier ville være døde. Dengang blev jeg heglet ned for at foreslå tanken om ikke at eje sin musik men blot betale for at have fri adgang til den... Det må siges at være slået igennem.

Det er jo ingen kunst at forudse NU, at CD dør og vinyl ikke gør Wink Om købs-baseret download erstattes helt af abonnementsbaseret streaming er måske mere tvivlsomt, men jeg kan _sagtens_ se en fremtid hvor noget musik KUN udgives på streaming-tjenester, dvs. ikke engang til download, efterhånden som streaming-tjenesternes markedsandel stiger. Der er ingen tvivl om at pladeselskaberne fortsat er panisk angste for piratkopiering, og streaming giver dem en større (falsk!) følelse af kontrol.

Om ikke andet, så vil vi stensikkert se eksklusiv-aftaler, hvor f.eks. Spotify eller Wimp køber sig til eneret på nogle af de store udgivelser i X antal uger før de frigives til andre services (hvilket i sig selv vil sparke liv i piratkopiering, men man skal ikke undervurdere pladebranchens vilje og evne til at spænde ben for sig selv). Det er på ingen måde en udvikling jeg bifalder, men vi vil opleve lidt ligesom med streaming af TV-serier at noget indhold er på én service, mens andet indhold er på en anden service, og vil man have adgang til det hele må man have flere services. Måske ikke helt så markant som på TV-markedet, men tendensen vil være der, er jeg fuldstændigt overbevist om. Eksempelvis mener jeg bestemt der er plads i markedet til en streaming service dedikeret til klassisk musik, især efterhånden som teknikken tillader højere kvalitet af streamingen. De eksisterende streaming services er ubrugelige til klassisk musik.
Godt indlæg Otto. Og ja, havde du sagt de til mig for 10 år siden, så havde jeg kaldt dig en idiot. Ikke at jeg ville betvivle streaming som dominerende medie. Det har jeg troet på i mange år. Men jeg ville nok nægte at tro på det med vinyl. Og hvor er jeg dog lykkelig over, at jeg tog fejl.
Og du har ret i, at det ikke er en kunst, at forudse det i dag. Men jeg fornemmer dog stadig, at nogle her i tråden, nægter at tro på det.

Jeg tror så heller ikke, at det kun bliver abonnement streaming der overlever. Jeg er sikker på, at køb i fx iTunes og andre butikker også overlever. Jeg er dog ikke sikker på, at iTunes bevarer sin næsten monopol.

Jeg frygter så også, at vi snart kommer til at se flere eksklusive aftaler fremover. Vi har jo i forvejen Beatles på iTunes og Metallica på Spotify. Var der ikke også noget med Pink Floyd? Og hvem får måske ACDC under skovlen? Den slags er roden til alt ondt. Og ja, så kan pladeselskaberne være sikker på, at piratkopiering overlever. Dem om det. De har vist os gennem de sidste 20 år, at de aldrig lærer det.

Jeg tror og håber også på, at vi snart ser genre dedikerede streamingtjenester. Personligt håber jeg på noget indenfor metal. Hvilket jeg egentlig også tror på, da den genres lyttere, ofte er meget dedikerede.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:18
Og jeg fornemmer lidt, at nogle overser kvalitetsforståelsen - især at klassisk musik, som med mit opera-eksempel, kan risikere at dø.

Dybde og den korrekte musiske klang, det ender med at blive ødelagt af dem der viser vejen, via deres ipods!

- Der er mange, som er skyld i at den laveste fællesnævner er så udbredt!

Redigeret af tonice25 - 02-Oktober-2013 kl. 11:18
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:34
Men tror ikke du skal være bange for det, ved klassisk musik. Den genre har det også med at tiltrække dedikerede og passionerede lyttere, som ikke vil finde sig i dårlig lyd. Du kan også stadig få rigtig meget opera og klassisk på vinyl og selvsagt de formater du nævner. Har egentlig aldrig tjekket, men kunne forestille mig, at det også er at finde på HD tracks.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:39
Klassisk musik egner sig ikke til vinyl. Det var et kæmpe skridt til det bedre da CD'en kom. Nu var de stille passager i musikken helt stille, og ikke fyldt med skratten fra nål og hak i pladen. Jeg tror på at CD'en lever videre som et dedikeret medie på linie med vinyl, så længe der er dedikerede mennesker til den musik.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

 Og hvem får måske ACDC under skovlen? 

Er på iTunes Wink


Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

 
Jeg tror og håber også på, at vi snart ser genre dedikerede streamingtjenester. Personligt håber jeg på noget indenfor metal. Hvilket jeg egentlig også tror på, da den genres lyttere, ofte er meget dedikerede.

Jeg tror bestemt der er mange lighedspunkter mellem metal-fans og klassisk-fans mht. forbrugeradfærd. Herunder (ikke rettet mod dig specifikt) mangel på forståelse for at der findes mennesker der gerne vil være fri Tongue
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Klassisk musik egner sig ikke til vinyl.

Det kender jeg en del vinyl-købere der vil være uenig i! Klassisk musik egner sig ikke til DÅRLIG vinyl.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu