recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Super netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Super netværk

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Michael H-C Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-December-2017
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael H-C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Super netværk
    Sendt: 28-Juli-2019 kl. 10:35
Jeg står og skal etablere et helt nyt netværk i et hus på 500m2 i tre etager samt udvendigt på grunden, da mobilsignalet er næsten fraværende. Der er 5 daglige brugere med iPhones, iPads, PC’ere, TV, Sonos, TV 4K, IHC, gaming, telefoni osv. Jeg vil ikke gå på kompromis og det skal være muligt f.eks at kunne streame 4K Tv næsten alle steder for flere brugere på samme tid. Der skal også være mulighed for at sætte kameraer op og alt skal kunne styres udefra og med stor sikkerhed. Vi har pt. en fiberforbindelse på 500/500. Det skal være sikkert, nemt og fremtidssikret, så jeg forhåbentlig ikke skal rode med det i de næste mange år:-). 
Prisen er ikke det vigtigste, men der er selvfølgelig ingen grund til at købe noget jeg ikke har brug for. Jeg har besluttet mig for at køre med Ubiquiti netværk og HIK-vison kameraer og alt er kablet med kAt6A kabler. 
1. Jeg tænker at jeg som udgangspunkt skal have en 24 ports Ubiquiti ports Poe switch i racket, hvor fiberen også er ført ind til?
2. Jeg er i tvivl om det er bedst med flere AC AP’er eller om jeg skal gå med deres HD AP’er og købe færre af dem?
3. Hvilken løsning skal vælge som controller og hvad med deres Security gateway?
4. Kameraerne skal kunne køre via Poe og skal også kunne tilgås udefra og have storage til min. 3 uger, jeg tænker at jeg til en start kan bruge min gamle 4 TB NAS fra Qnab?
Lad mig høre hvad I tænker, anbefaler og har af erfaringer og gerne nogle med tilsvarende behov og setup?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 11:24
Prøv at google wifi 6, ser ud til det giver store forbedringer.

Måske er det ikke 100% aktuelt i dag, men mon ikke alle nye telefoner m.m snart understøtter det.

Prøv at se denne video, han giver en god forklaring på hvorfor man skal gå efter wifi 6 og ikke de gamle standarder.



Redigeret af lahan - 28-Juli-2019 kl. 13:19
Til top
Michael H-C Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-December-2017
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael H-C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 15:54
Det er spændende med den nye AX teknologi, men der er stadig et meget begrænset udvalg og da jeg skal bruge en del AP’er til etværket, ved jeg ikke lige om der er nogle der kan supportere det på nuværende tidspunkt?
Dernæst går der formodentlig en del år inden vi har udskiftet alle telefoner, tablets, TV og PC’ere mm. og vi har jo ikke rigtig gavn af det før, så jeg tænker at det først er aktuelt til næste store udskiftning om 4-5 år.


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af Michael H-C Michael H-C skrev:

Det er spændende med den nye AX teknologi, men der er stadig et meget begrænset udvalg og da jeg skal bruge en del AP’er til etværket, ved jeg ikke lige om der er nogle der kan supportere det på nuværende tidspunkt?
Dernæst går der formodentlig en del år inden vi har udskiftet alle telefoner, tablets, TV og PC’ere mm. og vi har jo ikke rigtig gavn af det før, så jeg tænker at det først er aktuelt til næste store udskiftning om 4-5 år.


Du får allerede en fordel når dine første dimser kommer til at understøtte wifi6.
Samsungs nye telefoner har wifi 6
IPhone 11 forventes også at få det.

Det skulle give højere hastighed, længere rækkevidde, og mindre batteri forbrug på telefonen.

Så ville nok satse på at få trukket en masse kabler rundt i huset. Når wifi6 er tilrådighed, så opgradere dine AP'er.


Redigeret af lahan - 30-Juli-2019 kl. 09:45
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 18:03
Jeg er selv skiftet til ubiquiti og er lidt lunken.
Har USG, Cloud key, 2 forskellige AP.
Jeg at haft en switch, men de driller. Den kan genstarte flere gange dagligt, for til sidst at miste forbindelsen helt. Hvis man kikker på deres forum er der mange der har dette problem, men der sker intet. Selv om folk bruger nogle af deres store switcht professionelt.
Via cloud key kan man fin opsamle statistik m.m. men der er ingen steder der er tidsangivelse på deres fine dash boards. Det er der også flere der har klager over, men igen sker der ikke noget.
Folk har også tidligere nævnt Grandstream som alternativ til Ubiquiti. Bedresignal.dk forhandler dem vist.
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Michael H-C Michael H-C skrev:

Jeg står og skal etablere et helt nyt netværk i et hus på 500m2 i tre etager samt udvendigt på grunden, da mobilsignalet er næsten fraværende. Der er 5 daglige brugere med iPhones, iPads, PC’ere, TV, Sonos, TV 4K, IHC, gaming, telefoni osv. Jeg vil ikke gå på kompromis og det skal være muligt f.eks at kunne streame 4K Tv næsten alle steder for flere brugere på samme tid. Der skal også være mulighed for at sætte kameraer op og alt skal kunne styres udefra og med stor sikkerhed. Vi har pt. en fiberforbindelse på 500/500. Det skal være sikkert, nemt og fremtidssikret, så jeg forhåbentlig ikke skal rode med det i de næste mange år:-). 
Prisen er ikke det vigtigste, men der er selvfølgelig ingen grund til at købe noget jeg ikke har brug for. Jeg har besluttet mig for at køre med Ubiquiti netværk og HIK-vison kameraer og alt er kablet med kAt6A kabler. 
1. Jeg tænker at jeg som udgangspunkt skal have en 24 ports Ubiquiti ports Poe switch i racket, hvor fiberen også er ført ind til?
2. Jeg er i tvivl om det er bedst med flere AC AP’er eller om jeg skal gå med deres HD AP’er og købe færre af dem?
3. Hvilken løsning skal vælge som controller og hvad med deres Security gateway?
4. Kameraerne skal kunne køre via Poe og skal også kunne tilgås udefra og have storage til min. 3 uger, jeg tænker at jeg til en start kan bruge min gamle 4 TB NAS fra Qnab?
Lad mig høre hvad I tænker, anbefaler og har af erfaringer og gerne nogle med tilsvarende behov og setup?

Hej Michael H-C

Jeg stod for et års tid siden i en tilsvarende situation og skulle planlægge netværksinstallation til nybyggeri (dog lidt mindre bebygget areal - ca. 250 m2 under tag).

Jeg valgte at gå med fuld Ubiquiti/Unifi og har ikke kigget mig tilbage! 

Alt netværk og teknik er samlet i teknik fuldmuret i den nederste del af garagen - her er alle tilgange til ejendommen herunder fiber. Fiberforbindelsen er fra Stofa og 600/600 Mbit (opgraderes i løbet af sensommeren til 1 Gbit). Fiberboksen er i bridgemode og forbikobler således både den indbygge router og det forfærdelig WiFi-modul der er i boksen. 

Netværksinstallation og videoovervågning (POE-kamearer) er samlet i gulvrackskab. Jeg har valgt  at gå med  USG-PRO-4, UniFi Switch 16 POE-150W samt 2 x AP-HD. Der er trukket netværkskabel (mindst 2 udtag pr. rum) til alle rum i huset i huset. Der er derudover trukket 2 x coax (TV) ud værelser og stue. Netværkskabel er ACTASSI uskærmet datakabel Cat.6A - COAX-kabel er Triax KOKA 600.
Videoovervågning fra Hikvision (Kamera: 7 x HIKVISION DS-2CD2743G0-IZS / NVR HIKVISION DS-7616NI-K2/16P). Setuppet fungerer upåklageligt. 

De to accespoints er placeret i loft centrale steder i huset (bryggers og stue) og fødes med POE native fra switchen.

Du kan se en hastighedsmåling på WiFi på en iPhone X nedenfor (et stykke fra accepointet). Det generelle billede er, at der er fuld smæk på, god dækning og en ekstremt stor stabilitet som du ikke får på mange andre (consumer) produkter. Dette er krydret med et intuitivt interface hvor du kan tweake snart sagt alt på dit netværk. Det skal retfærdighedsvis siges, at jeg har brugt lidt tid på at finde de helt rigtige WiFi indstillinger til optimalt brug - men det sker let via Unifi GUI. 

Til dit brug kan du blot opjustere antallet af accespoints - og du er good to go!

(beklager kabel-rod det er work in progres)









Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 23:53
Jeg håber du får julekort fra el-selskabet med et “vi takker for omsætningen...” Wink
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Folk har også tidligere nævnt Grandstream som alternativ til Ubiquiti. Bedresignal.dk forhandler dem vist.


Grandstream skal man vælge, hvis man ikke gider spilde tiden med at lave opsætninger, rode med cloudkey osv.

Grandstream kan ikke noget, som man ikke kan man med Ubiquiti, men forskellen er, at sværhedsgraden i opsætningen og brug er 5 trin lavere med Grandstream.
Det er faktisk blot at oprette en konto på GWN.cloud, indtaste MAC-adressen samt kodeordet bag på accesspointet, og så forbinde accesspointet til en PoE switch. Al opsætning foregår via GWN.cloud, og hvis man ved blot lidt om netværk, så tager det 2 minutter at sætte op.

Grandstream bruger IKKE en cloudkey, da det hele er hostet i cloudløsningen GWN.cloud, og derved kan man nemt opsætte netværk, som rent fysisk er opsat på forskellige lokationer.
Det er smart, hvis man har hus, kontor til erhverv og måske et sommerhus - eller hvis man har en gammel mor i den anden ende af ladet, som man skal styre netværket for.

Ubiquiti er LANGT MERE avanceret, og hvis man er nørd, så skal man selvfølgelig vælge Ubiquit, men alle os andre, hvor tiden er vigtigere så er Grandstream et godt alternativ, og det er altså ikke fordi man går ned på specs; Den nyeste model GWN7630 har f.eks. 4×4:4 MU-MIMO og mulighed for fall-back til MESH netværk. https://www.youtube.com/watch?v=4tCOdkJu3fA
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Michael H-C Michael H-C skrev:

1. Jeg tænker at jeg som udgangspunkt skal have en 24 ports Ubiquiti ports Poe switch i racket, hvor fiberen også er ført ind til?
2. Jeg er i tvivl om det er bedst med flere AC AP’er eller om jeg skal gå med deres HD AP’er og købe færre af dem?
3. Hvilken løsning skal vælge som controller og hvad med deres Security gateway?
4. Kameraerne skal kunne køre via Poe og skal også kunne tilgås udefra og have storage til min. 3 uger, jeg tænker at jeg til en start kan bruge min gamle 4 TB NAS fra Qnab?
Lad mig høre hvad I tænker, anbefaler og har af erfaringer og gerne nogle med tilsvarende behov og setup?


1. Er din internetudbyders router noget værd? De fleste er nemlig elendige, så du skal muligvis tænke på, at købe en kvalitets router. Det nytter ikke noget, at resten af dit udstyr er i orden, hvis routeren er det svage led.

2. Jeg vil købe flere - mindst 1 stk. på hver etage (gerne 2 på hver etage). Sørge for, at det er modeller, der har mulighed for at "roaming" dvs. 802.11 K, V og R så du kan bruge din mobiltelefons Wifi calling funktion uden udfald, når du bevæger dig rundt i huset.

Hvis 802.11K/V/R er volaplyk, så se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=7hTsz-Z5-GY

Grandstream understøtter som standard 802.11K/V/R. Hvis jeg husker korrekt, så er det ikke alle Ubnt produkter, som understøtter disse standarder, men en af de klog debatører kan sikkert huske det.
Til top
Michael H-C Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-December-2017
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael H-C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 17:51
Jeg har allerede ved sidste renovering for snart 10 år siden trukket Kat6A kabling rundt i hele huset med to dobbelt. udtag i alle værelser og fællesarealer mm. som ender i et vægrack i kælderen sammen med fiberen fra Fibia👌
Og ja AX teknologien lyder som det der skal til, men jeg kan ikke rigtig finde nogle der tilbyder det med AP’er og i hvid, som er et krav fra konen til AP’erne samt at de også kan monteres udvendigt!
Udfordringen er at jeg ikke har lyst til at vente et år inden jeg skifter der nuværende Zyxel netværk med AP’er og controller ud, men omvendt vil jeg heller ikke bruge 10-15.000,- på et netværk der er outdated om et år🤔
Til top
Michael H-C Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-December-2017
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael H-C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 17:57
jeg kan ikke rigtig gennemskue om K/V/R teknologien er en del af wifi6 (AX) standarden eller om man også skal kontrollere dette?
Jeg er enig med dig mht. 2 stk. pr. etage og en i kælderen, en i garagen,  og 2-4 stk. udvendigt:-)
Jeg har i dag en Zyxel USG 20W firewall og en 24-ports switch samt en Zyxel controller, som naturligvis skal opgraderes til Poe ved samme lejlighed.
Jeg checker lige op på Grandstream da jeg aldrig har hørt om dette før.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Michael H-C Michael H-C skrev:

jeg kan ikke rigtig gennemskue om K/V/R teknologien er en del af wifi6 (AX) standarden eller om man også skal kontrollere dette?


Såvidt som jeg ved, så er det ikke en del af AX standarden, men det er super vigtigt, når du skal bruge flere accesspoints. Jeg har undersøgt det lidt nærmere, og alle Ubiquitis nyere accesspoints understøtter vidst standarderne selvom de ikke ligefrem skilter med det.

Det 802.11 K/V/R gør helt konkret er, at dine wifi-enheder taler sammen med de forskellige accesspoints og løbende skifter accesspoints. Det fungerer altså ligesom du kender det fra din mobiltelefon.

Det betyder også, at dine enheder altid er tilsluttet det accesspoints som giver det bedste signal. Du kan altså rende rundt i hele huset på alle etager, mens du f.eks. bruger Facetime, Wi-Fi calling eller streamer YouTube uden at forbindelsen bliver afbrudt.

Læs evt denne forklaring:https://support.apple.com/da-dk/HT202628
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu