recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Supra strømskinne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Supra strømskinne

 Besvar Besvar Side  <12345 21>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Dem ser man i dag alle steder i nyere byggeri, efter det blev lovligt at have udtag uden afbryder. Hvorfor de så lige er undersænket i stedet for plane vides ikke.

Det er vel for at du ikke får snitterne ind på et strømførende ben. Når stikket sættes i, tændes der jo for strømmen.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Kampus > Syntes personligt overhoved ikke Schuko skulle standardiseres mere end det allerede er. For det er virkelig en øjebæ af dimensioner.
Men bevares hvis folk syntes det er smukt med kæmpe kontakter med huller så dybe som et krater så værsågod :) Der må jeg indrømme at den danske LK standard er en design perle og kan man andet end være glad når ens stikkontakt smiler til en hver dag . Nej vel :)

Personligt syntes jeg det er grotesk at man ikke tvinger producenterne til at vedlægge en adapter fra Schuko til dansk stikprop. Og eller sørger for de er leveret med, når produktet sælges i Danmark.

Sjovt nok kan de fleste computer producenter jo godt finde ud af at levere danske EDB-stik med jord til deres bærbare eller stationære computere.

Snakker vi om det samme? Jeg bor i en nyere bolig med hvide LK el-udtag m indb afbryder. De har en fordybning på 6 mm/38 Ø, der nøje passer til de stik alle apparater efterhånden leveres med.

 
Hvis du gerne vil have forbundet dine apparater til jord uden at skifte stikproppen kan du købe en simpel adapter og sætte på. Det er sikkert denne du skal bruge:

http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik




 



Redigeret af Trumle - 01-December-2015 kl. 16:28
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 16:31
Trumle@ DET er en øjebæ!
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 16:32
Ja køn er den ikke, men det virker :-)
 
Selvom man har HPFI i tavlen er det nok alligevel en meget god ide at få jordet sine apparater. I hvert fald dem der er tilsluttet vandledningen. Man kan jo også skifte stikproppen. Det er ikke raketvidenskab.


Redigeret af Trumle - 01-December-2015 kl. 16:36
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 16:40
Jeg kan mærke krybestrøm på ALLE apparater. Men man har vel vedtaget at sikkerheden er iorden med et HPFI relæ. I min tidligere bolig var der kun et HFI relæ og installationen var delvis gammel. Det hele blev dog godkendt ved det lovpligtige el-eftersyn ved salg
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 16:56
Fordelen ved at forbinde jorden er at strømmen afbrydes hvis der går overgang i et apparat. Altså f.eks. hvis kabinettet bliver strømførende pga. en fejl i apparatet. Så knalder sikringen fordi strømmen løber ud gennem jord. Dette sker uanset om der er nogen der rører ved kabinettet lige i det øjeblik fejlen opstår eller om der ikke er.

Hvis man kun har HPFI kan der stå fase spænding på et kabinet som først bliver afbrudt -når- man får stød og man er så afhængig at at relæet virker. Det skal man i øvrigt prøve en gang om året ved at trykke på test knappen, men man må ikke motionere det hvis det hænger.

Jeg kan altså ikke på stående fod huske hvad loven siger om hvilke apparater der skal jordforbindes eller hvilke der ikke behøver blive jordforbundet, men jo, man har jo i Danmark brugt HPFI og HFI i mange år, fordi man ikke ville have de grimme stik med tre ben og jord (eller var det nu for at beskytte LK mod konkurrence udefra. :-) ? Jeg tror ikke der er flere der kommer til skade i DK af den grund.


Redigeret af Trumle - 01-December-2015 kl. 16:58
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Strømskinner lyder forskelligt.


Ja da, en af metal lyder helt forskelligt fra en af plastik, når man taber dem på et betongulv.

Og det er så den største forskel på dem :-)

Det er en dum kommentar. Har du selv prøvet at lytte til forskellige fordeler bokse eller har du ikke?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Strømskinner lyder forskelligt.


Ja da, en af metal lyder helt forskelligt fra en af plastik, når man taber dem på et betongulv.

Og det er så den største forskel på dem :-)

Det er en dum kommentar. Har du selv prøvet at lytte til forskellige fordeler bokse eller har du ikke?

Jeg udtaler mig som en person der er uddannet inden for både el og elektronik. Så jeg har en temmelig god forståelse for hvilken kvalitet elektricitet der kommer ud af væggen, hvordan man bedst fordeler den og hvordan den opfører sig i en strømforsyning.

Og dermed også en mindst lige så god forståelse for hvordan elektriciteten ikke opfører sig, og hvordan den ikke opfører sig i en strømforsyning.

Strøm er ikke mystisk og uforklarlig magi der skal holdes i kort snor med dyre strømkabler og dyre strømskinner. Det er en ganske velforstået vandring af elektroner i et materiale, og her er ganske almindelig billig kobber (som i enhver billig netledning) et fantastisk valg, så længe tykkelsen er tilstrækkelig til at bære den ønskede strømstyrke.

Der er endnu aldrig fremkommet ét eneste velfunderet bevis for at strømskinner til hifi opfører sig uden for fysikkens love, hvilket ville være krævet hvis de skulle skabe de effekter som de kabel-audiofile påstår.

De audiofile udfordrer videnskaben på dette felt, men indtil de kan komme med et ordentligt bevis for deres påstande, er det ikke andet end meningsløse påstande.


Redigeret af HenrikStevn - 01-December-2015 kl. 18:11
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Det er en dum kommentar. Har du selv prøvet at lytte til forskellige fordeler bokse eller har du ikke?


Jeg udtaler mig som en person der er uddannet inden for både el og elektronik. Så jeg har en temmelig god forståelse for hvilken kvalitet elektricitet der kommer ud af væggen, hvordan man bedst fordeler den og hvordan den opfører sig i en strømforsyning.

Og dermed også en mindst lige så god forståelse for hvordan elektriciteten ikke opfører sig, og hvordan den ikke opfører sig i en strømforsyning.

Strøm er ikke mystisk og uforklarlig magi der skal holdes i kort snor med dyre strømkabler og dyre strømskinner. Det er en ganske velforstået vandring af elektroner i et materiale, og her er ganske almindelig billig kobber (som i enhver billig netledning) et fantastisk valg, så længe tykkelsen er tilstrækkelig til at bære den ønskede strømstyrke.

Der er endnu aldrig fremkommet ét eneste velfunderet bevis for at strømskinner til hifi opfører sig uden for fysikkens love, hvilket ville være krævet hvis de skulle skabe de effekter som de kabel-audiofile påstår.

De audiofile udfordrer videnskaben på dette felt, men indtil de kan komme med et ordentligt bevis for deres påstande, er det ikke andet end meningsløse påstande.



Altså, du har ikke lyttet til forskellige fordelerbokse..........


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Snakker vi om det samme? Jeg bor i en nyere bolig med hvide LK el-udtag m indb afbryder. De har en fordybning på 6 mm/38 Ø, der nøje passer til de stik alle apparater efterhånden leveres med.


De er grimme og passer ikke til schuko stik alligevel. Og på grund af dem, kan man ikke længere få flade vinkel-stik.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Snakker vi om det samme? Jeg bor i en nyere bolig med hvide LK el-udtag m indb afbryder. De har en fordybning på 6 mm/38 Ø, der nøje passer til de stik alle apparater efterhånden leveres med.


De er grimme og passer ikke til schuko stik alligevel. Og på grund af dem, kan man ikke længere få flade vinkel-stik.


Klaus

Jo de gamle flade vinkelstik kan godt gå i. Fordybningen er kun 6 mm og 38 mm Ø
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2015 kl. 18:25
Godt indlæg der Henrik Stevn

Herhjemme har jeg sammensat et anlæg der banker det meste i stereo, og hele skidtet er sammensat med Harald Skrald dåser og kabler. Når man først har hørt hvor godt det kan lyde på lakrids kabler, tror jeg det vil åbne øjnene for mange, hvor meget lort der er blevet hældt i deres ører, af kabel sælgere og andre "audio file" kabel religiøse folk.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 21>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu