recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 18:10
Du skal ikke påstå at DTS kun henviser til Dolby speaker setup fordi de er bange, nu må du stoppe. 
Du er ren teori


Redigeret af Practical - 17-August-2018 kl. 12:43
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2018 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Passer ikke. 
Dts henviser til Dolby Atmos højttaler placering for optimal udnyttelse af 3d lyd.!
<span style="font-size: 12px;">Du skriver vi ikke er udrustet med ører oven på hovedet og højttalere i loftet ikke giver mening, men Auro 3D har VOG højttaleren i loftet og gør meget ud af at fortælle den er en vigtig brik i 3D lydbilledet!</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Virker lidt som om du ikke læser hvad folk skriver.</span>



Practical, Dolby er den største aktør på markedet og Dolby er ikke rare at være uvenner med. Dolby bekæmper Auro-3D med alle midler også med ikke sympatiske midler. Mon ikke, at DTS prøver at klare frisag, imedens Dolby bekæmper Auro?


Dolby Atmos har op til 6 højttalere placeret under loftet, hvorimod Auro-3D og DTS:X har placeret deres som High højttalere. Auro-3D over fronterne og surround højttalerne. DTS:X placerer sine over fronterne og bag surround højttalerne.

Det er rigtigt, at Auro-3D også har en enkelt loftshøjttalere, men de skriver i deres materiale, at de 4 High højttaler er klart de vigtigste og det er nok i mindre rum. Vil man så gå skridtet videre, placeres den ene højttaler direkte over lytteren. Så er lyden i tre lag, hvorimod Dolby Atmos og DTS:X kun har i to lag. Man kan så forbedre lyden yderligere med at bruge en High center højttalere. Auro-3D har så mulighed for at bruge 6 højttaler til lyden forfra, som er den vigtigste retning, og Dolby Atmos har kun 3.
Ole Hansen
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2018 kl. 12:41
sven palvig,  når du skriver dts:x placere deres high højtalere bag surround højtalerne, mener du vel surround back højtalerne. har jeg ret
Ole Hansen
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2018 kl. 12:59
Ift. Atmos, så er det bedste tip at se på vinkler mellem højttalerne indbyrdes. Jeg synes der er mange som begår den fejl at bruge Dolby's anvisninger forkert. F.eks. at sige, at venstre/højre loftkanal skal være på samme linje som højre/venstre fronthøjttaler. Det giver i mange tilfælde et dårligt resultat.

Højttalerne skal være placeret så vinklen mellem "højttalerpar" er så lig hinanden som muligt. På den måde opnår man korrekt separation.

EDIT: Nu er jeg nødt til at spørge ind til Auro snakken. Sven Palvig, du skrev tidligere at du har et 7.1 setup. Vil det sige at dit input går på de ting Auro skriver i sit marketingmateriale og ikke praktiske erfaringer du har gjort dig?


Redigeret af Jonas_h - 17-August-2018 kl. 13:06
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2018 kl. 13:14
Dette indlæg startede oprindeligt sådan her:

Enig med Jonas' (oprindelige indlæg), tråden handler om placering af højttalere i et Atmos setup, ikke Auro-3D. Så kan det være nok så godt, men Betamax var også bedre end VHS ... lesson learned.

I sidste ende handler det vel også om lydmix og ikke antallet af kanaler/højttalere? Jeg har hørt 5.1 soundtracks som er bedre mixet og giver federe surround-oplevelse end mange 7.1 mix.

Så lavede jeg noget andet en times tid, men så læste jeg hele tråden igennem igen, og fik lyst til at tilføje følgende:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Udtrykket, at vi ikke har øre oven på hovedet, har jeg fra Auro-3D´s materiale. Jeg synes, at den bemærkning er meget god og sjov.

Auro Tech. skriver i deres markedsføring dét, som får deres produkt til at fremstå som skide smart og bedre end de andres. Sådan gør man, og det havde jeg også gjort. Så fokuserer man nemlig på dét, og glemmer nemt de ting, som enten er vrøvl eller uden større betydning.

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Vores øre er tragte, der opfanger lyden. Mest forfra på grund af faconen. Derfor er lyde vigtigst i et surround anlæg forfra.

Æh, ja, langt det meste af lyden vil unægteligt komme forfra ... ??!

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Vi opfanger også lyden forfra i en vinkel på en 30 - 35 grader i følge Auro-3D. Derfor har Auro-3D valgt 30 grader. Over disse grader får vi ikke samme forstærkning fra de ydre øre. Desværre har Dolby Atmos valgt 45 grader, hvor vores hørelse er mindre effektiv.

Jeg indrømmer blankt at jeg ikke har brugt mange kræfter på det, men jeg har ikke kunnet finde noget som underbygger dette. Og uanset hvad, så vil intet formodentlig kunne overbevise mig om, at Auro-3D's 30 graders setup skulle være revolutionerende meget bedre end Dolby's 45 grader. Prøv for sjov at stræk armen lodret over hovedet, så den peger op i loftet. Gnid så fingrene mod hinanden og lad armen vaje svagt fra side til side. Vores geniale hjerne, som hører binauralt og er ligeglad med om vi har ører ovenpå hovedet eller ej, opfatter tydeligt at lyden skifter lokalitet, selv ved langt mindre end 45 grader lodret over vores hovede. Min påstand er derfor, at selve vinklen ikke har så stor betydning som Auro gerne vi få det til at se ud.

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det er rigtigt, at Auro-3D har alt for lidt udgivelser. Men der er musik i Auro 9.1 og det er godt. Samtidig kan film afspilles i Auro-3D.

Come on, Sven ... det er jo bare dumt.


Redigeret af jacobe - 17-August-2018 kl. 14:34
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2018 kl. 22:38
Gid filmindustrien ville blive enige om at droppe alt andet end Dolby på consumerudstyr. Slut færdig, en gang for alle, med alle de redundante audiosystemer som ikke bidrager med andet end, at gøre hardwaren dyrere, mere kompliceret og fyldt med fejl og evige opdateringer.
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2018 kl. 22:39
nu må der skrives Dolby dts auro tec. . alle er fantastiske lydformater , også derfor godt med konkurence, husk auro tec er et datterselskab under barco, jeg vil minde om at barco er verden største operatør af biograf projektore og er beliggende i Belgen. . det er vildt vi har fra de 3 nævnte firmaer soundtrack som er givet til gåsehud, husk altid og læs manualen til reciveren, så gå man ikke helt galt i byen. auro3d er ikke dårligere en de andre men helder ikke bedre. lydingnøre på højt nivau er ansat i alle tre firmaer, tyske gorbi tv har besøgt alle disse firmaer og er begejstret.
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

sven palvig,  når du skriver dts:x placere deres high højtalere bag surround højtalerne, mener du vel surround back højtalerne. har jeg ret

Ja det er helt rigtigt. [IMG]
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ift. Atmos, så er det bedste tip at se på vinkler mellem højttalerne indbyrdes. Jeg synes der er mange som begår den fejl at bruge Dolby's anvisninger forkert. F.eks. at sige, at venstre/højre loftkanal skal være på samme linje som højre/venstre fronthøjttaler. Det giver i mange tilfælde et dårligt resultat.

Højttalerne skal være placeret så vinklen mellem "højttalerpar" er så lig hinanden som muligt. På den måde opnår man korrekt separation.

EDIT: Nu er jeg nødt til at spørge ind til Auro snakken. Sven Palvig, du skrev tidligere at du har et 7.1 setup. Vil det sige at dit input går på de ting Auro skriver i sit marketingmateriale og ikke praktiske erfaringer du har gjort dig?




Jeg har et 7.1 Dolby Atmos system. Da jeg fik en Marantz AV8805 med indlagt Auro-3D, skulle det selvfølgelig afprøves. Jeg tog de Surround Back og i stedet for placerede som Front High. Som Surround High kunne jeg ikke placere højttalere i samme kaliber, men jeg har et par Roth mindre højttalere. Det gav et løft med oplevelsen. Mere nærværende. Ja helt fantastisk. Jeg lyttede til musik i Auro 9.1, og det var godt. Jeg anskaffede mig flere musik Blue- Ray, kunne jeg skifte imellem Dolby Atmos 5.1.4 og Auro-3D i 9.1 Det var et stort tilbage skridt at gå til stereo.


Jeg har afspillet Dolby Atmos Bue-Ray demo disk mange gange. Oplevelsen var meget større afspillet i Auro-3D.

Jeg har filmen Jumanji, som er med Dolby Atmos og Auro-3D, og ja oplevelsen er mere intens og voldsom med Auro-3D.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ift. Atmos, så er det bedste tip at se på vinkler mellem højttalerne indbyrdes. Jeg synes der er mange som begår den fejl at bruge Dolby's anvisninger forkert. F.eks. at sige, at venstre/højre loftkanal skal være på samme linje som højre/venstre fronthøjttaler. Det giver i mange tilfælde et dårligt resultat.

Højttalerne skal være placeret så vinklen mellem "højttalerpar" er så lig hinanden som muligt. På den måde opnår man korrekt separation.

EDIT: Nu er jeg nødt til at spørge ind til Auro snakken. Sven Palvig, du skrev tidligere at du har et 7.1 setup. Vil det sige at dit input går på de ting Auro skriver i sit marketingmateriale og ikke praktiske erfaringer du har gjort dig?




Jeg har et 7.1 Dolby Atmos system. Da jeg fik en Marantz AV8805 med indlagt Auro-3D, skulle det selvfølgelig afprøves. Jeg tog de Surround Back og i stedet for placerede som Front High. Som Surround High kunne jeg ikke placere højttalere i samme kaliber, men jeg har et par Roth mindre højttalere. Det gav et løft med oplevelsen. Mere nærværende. Ja helt fantastisk. Jeg lyttede til musik i Auro 9.1, og det var godt. Jeg anskaffede mig flere musik Blue-Ray, kunne jeg skifte imellem Dolby Atmos 5.1.4 og Auro-3D i 9.1 Det var et stort tilbage skridt at gå til stereo. Det er så min erfaring på nuværende tidspunkt. Det er klart, at Blue-Ray film skal spilles i Auro-3D, så man får højden med, som er så vigtig.


Jeg har afspillet Dolby Atmos Blue-Ray Demo disk mange gange. Oplevelsen var meget større afspillet i Auro-3D.

Jeg har filmen Jumanji, som er med Dolby Atmos og Auro-3D, og ja oplevelsen er mere intens og voldsom med Auro-3D.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ift. Atmos, så er det bedste tip at se på vinkler mellem højttalerne indbyrdes. Jeg synes der er mange som begår den fejl at bruge Dolby's anvisninger forkert. F.eks. at sige, at venstre/højre loftkanal skal være på samme linje som højre/venstre fronthøjttaler. Det giver i mange tilfælde et dårligt resultat.

Højttalerne skal være placeret så vinklen mellem "højttalerpar" er så lig hinanden som muligt. På den måde opnår man korrekt separation.

EDIT: Nu er jeg nødt til at spørge ind til Auro snakken. Sven Palvig, du skrev tidligere at du har et 7.1 setup. Vil det sige at dit input går på de ting Auro skriver i sit marketingmateriale og ikke praktiske erfaringer du har gjort dig?




Jeg har et 7.1 Dolby Atmos system. Da jeg fik en Marantz Processer AV8805 med indlagt Auro-3D, skulle det selvfølgelig afprøves. Jeg tog de Surround Back og i stedet for placerede som Front High. Som Surround High kunne jeg ikke placere højttalere i samme kaliber, men jeg har et par Roth mindre højttalere. Det gav et løft med oplevelsen. Mere nærværende. Ja helt fantastisk. Jeg lyttede til musik i Auro 9.1, og det var godt. Jeg anskaffede mig flere musik Blue-Ray, kunne jeg skifte imellem Dolby Atmos 5.1.4 og Auro-3D i 9.1 Det var et stort tilbage skridt at gå til stereo. Det er så min erfaring på nuværende tidspunkt. Det er klart, at Blue-Ray film skal spilles i Auro-3D, så man får højden med, som er så vigtig.


Jeg har afspillet Dolby Atmos Blue-Ray Demo disk mange gange. Oplevelsen var meget større afspillet i Auro-3D.

Jeg har filmen Jumanji, som er med Dolby Atmos og Auro-3D, og ja oplevelsen er mere intens og voldsom med Auro-3D.
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 12:14
så du har haft 4 højttalere i loftet?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu