recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 12:25
Ja.
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 17:27
jeg overvejer et atmos setup men synes rundt omkring på nettet jeg ser alternative setups. Min plan er 11 højtalere og dermed vel et 7.2.4 setup hvor de 4 højtalere monteres i loftet. Jeg synes imidlertid jeg ser setups hvor de 4 højtalere monteres mere som højde højtalere for og bag i stedet for i loftet. Giver det ikke det bedste lydbillede med et almindeligt 7.2 setup suppleret med 4 højtalere i loftet eller....?
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

jeg overvejer et atmos setup men synes rundt omkring på nettet jeg ser alternative setups. Min plan er 11 højtalere og dermed vel et 7.2.4 setup hvor de 4 højtalere monteres i loftet. Jeg synes imidlertid jeg ser setups hvor de 4 højtalere monteres mere som højde højtalere for og bag i stedet for i loftet. Giver det ikke det bedste lydbillede med et almindeligt 7.2 setup suppleret med 4 højtalere i loftet eller....?
Har du links til de underlige setups? Lyder i hvert fald ikke helt korrekt hvis de er gået efter Atmos guidelines.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 20:28
De alternative placeringer lyder mere som noget man har valgt af praktiske årsager. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 20:33
ok perfekt så satser jeg på 4 i loftet
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 23:05
Mon ikke det har været vinklede højttalere, der skyder op i loften for at reflektere ned til lytteren. Det er i hvert fald ikke meningen, at Atmos højttalere skal hænge højt på for og bagvæg og så skyde ud i rummet.
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 22:22
Jeg leder selv efter nogle Atmos højtalere pt, og har fået det indtryk at de fleste "rigtige" Atmos højtalere netop er til indirekte lyd. Altså hvor de monteres oven på front eller surround højtalere, og bouncer lyden på loftet.

Men, jeg har åbent loft til kip i min bif, så der er skrå loft, beklædt med troldtekt. Ikke optimalt for bounce-princippet.
Så jeg synes også det er svært at gennemskue og iøvrigt at finde de rigtige højtalere.

Flere af de artikler man finder om "best atmos speakers", fokuserer også på indirekte:

De modeller jeg finder som ikke er til indirekte, er enten In-ceiling (indbygning) eller til vægmontering.
Jeg havde håbet at finde noget jeg kunne montere på mine spær, over lytte positionerne.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 08:44
Jeg har sat 2 DALI ALTECO C-1 op på front væggen som peger nedad.

Og over hvor jeg sidder har jeg monteret 2 Minipod.

Atmos højtalerne er jo ikke specielle højtaler, men kan være helt almindelige højtaler. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 08:57
Som PerW skriver, er der ikke noget specielt ved en Atmoshøjttaler (hvis man ser bort fra dem du nævner som udnytter loftsreflektionerne).

Det man dog skal være opmærksom på ved valg af højttalere er, at man ofte sidder meget "off-axis" ift. Atmoshøjttalerne hvor mange højttalere lyder væsentligt anderledes end når man sidder on-axis. En løsning kan være at vinkle dem eller vælge højttalere med stor spredning.
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 12:57
Jeg synes sjældent at kunne finde information om spredning, men så vidt jeg kan udlede, så er det Q værdien jeg skal kigge på.

For JBL Control 1 Pro, som jeg pt. har valgt, er den værdi 6 (fra 1-10KHz), men jeg har svært ved at vurdere om det tal er højt eller lavt.
Men er det ikke sandt, at små kabinetter har mindre "beaming" ved højere frekvenser?
Og hvis det er sådan, så finder jeg det sjovt, og et stort minus, ifht. loft-reflektions atmos højtalere.


Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 16:40
I forbindelse med en subwoofer tråd blev Home Theater Gurus på Youtube nævnt og han har faktisk også flere interessante videoer om placering af Atmos højtaler.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

jeg overvejer et atmos setup men synes rundt omkring på nettet jeg ser alternative setups. Min plan er 11 højtalere og dermed vel et 7.2.4 setup hvor de 4 højtalere monteres i loftet. Jeg synes imidlertid jeg ser setups hvor de 4 højtalere monteres mere som højde højtalere for og bag i stedet for i loftet. Giver det ikke det bedste lydbillede med et almindeligt 7.2 setup suppleret med 4 højtalere i loftet eller....?
Har du links til de underlige setups? Lyder i hvert fald ikke helt korrekt hvis de er gået efter Atmos guidelines.
jeg har en yamaha rx 3080, og der er to indstillinger på atmos, i loftet eller højt på væggen oven over front. samt på bagvæggen oven over surr. back
Ole Hansen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu