recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround en mulighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround en mulighed?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Emne: Surround en mulighed?
    Sendt: 09-Maj-2011 kl. 10:34
Jeg kunne godt tænke mig at få et sourround setup, og håber I kan hjælpe med lidt guidelines - både på det praktiske og det tekniske...

Først og fremmest er der de fysiske rammer. Jeg har lavet en skitse af min stue, som er 4,2 x 4,5 m. Som I kan se, så er der nogle fysiske begrænsninger med døre og vinduer, og sådan som jeg har sat det op på billedet, så ved jeg ikke om det overhovedet vil fungere? Jeg tænker primært placering af højttalerne - lyttepositionen er jo "skæv" (man sidder i det ene hjørne af rummet).


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 15:01
SKAL du absolut ha' et TV på 1,5 m i bredden? Ellers burde der kunne snige sig en højttaler ind til venstre for TV'et. Med den TV placering er du nødt til at ha' fronterne tæt på hver side.
 
Det ville være mere optimalt hvis du kunne flytte TV'et over på den højre væg på de 2 m. Og så vende sofaen Wink


Redigeret af Kampus - 09-Maj-2011 kl. 15:02
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 15:55
Det er et svært rum at bruge til det, bestemt ikke velegnet, kun en hel væg, der egner sig til opsætning, og for mange døre og åbninger andre steder. Kan den hele væg der er ikke på en eller anden måde bruges, så vil jeg give kampus ret i at det bedste sted så er på væggen ved dobbeltdørene. Selv om det ikke er videre optimalt, der er for kort afstand mellem fronterne i forhold til lyttafstanden. Placeringen kan også give et problem med hensyn til baghøjttalerne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

SKAL du absolut ha' et TV på 1,5 m i bredden? Ellers burde der kunne snige sig en højttaler ind til venstre for TV'et. Med den TV placering er du nødt til at ha' fronterne tæt på hver side.


Skal og skal... Wink Altså det er jo helt sikkert en mulighed at købe et mindre TV, men selv med et 55", så er der alligevel ikke god nok plads til en gulvhøjttaler ved siden af TV'et. Desuden er jeg brændt varm på et PS64D8005 - men det kan jeg selvfølgelig blive tvunget til at droppe...
 
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det ville være mere optimalt hvis du kunne flytte TV'et over på den højre væg på de 2 m. Og så vende sofaen Wink


Ja, den har bestemt også været i spil, men det gør så, at man kommer til at sidde med vinduet i nakken, og det er måske ikke det fedeste?

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er et svært rum at bruge til det, bestemt ikke velegnet, kun en hel væg, der egner sig til opsætning, og for mange døre og åbninger andre steder. Kan den hele væg der er ikke på en eller anden måde bruges, så vil jeg give kampus ret i at det bedste sted så er på væggen ved dobbeltdørene. Selv om det ikke er videre optimalt, der er for kort afstand mellem fronterne i forhold til lyttafstanden. Placeringen kan også give et problem med hensyn til baghøjttalerne.


Ja, det er nemlig et rigtig svært rum at bruge til det, og jeg har næsten fået hovedpine af at tænke over det Smile

I princippet er der 3 steder TV kan stå:
1) som det står på tegningen
2) den lange væg (den eneste, hvor der ikke er dør/vindue/åbning)
3) de 2 meter ved siden af døren

Ift. at sidde midt i rummet, så er løsning 2 den bedste, for den giver bedste mulighed for at placere højttalerne. Til gengæld kommer sofaen til at stå foran åbningen til spisestuen - selv hvis jeg rykker den en meter frem, så vil sofaen stå ad H til.

Løsning 3 (som I også begge foreslår) er så den næstbedste, men placering af sofaen bliver ikke helt god og man får lyset fra vinduet direkte ind i TV'et.

Jeg kan selvfølgelig bliv tvunget til løsning 3, men spørgsmålet er, om den er ret meget bedre end løsning 1 (vist på tegningen)?

Under alle omstændigheder havde jeg tænkt at købe nogle højttalere, som kan hænges op (fx minipods) - hvordan vil det fungere i hhv. løsning 1 og 3? Og skal højttalerne i begge tilfælde så langt ud i alle hjørner som muligt?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 19:44

Vinduet er ikke et problem. Har selv ét i nakken, og der er hængt et mørklægnings rullegardin. Tror du får mest ud af løsning 3, både med højttaler placering, men også med en bedre se-afstand Wink



Redigeret af Kampus - 09-Maj-2011 kl. 19:46
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 19:50
Placering helt ude i hjørnerne er ikke en god idé, da det påvirker lyden. Du skal tilstræbe at hænge dem op efter dette skema, og med samme afstand til hotspot
 
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 20:08
Skaf en anden sofa eller nogle stole istedet.. For mig at se er det størstedelen af problemet.. Så kunne man bruge 4,2 væggen og dermed skabe et grundlag for et acceptabelt setup..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 20:42
Det ligner min stue meget godt. Jeg har bare vindue hvor din sofa står, og så har jeg sofa stående langt den væg, hvor du har vindue.
Det er ikke optimalt hos mig, men jeg synes nu alligevel det går meget godt an. Der er billeder, hvis du klikker på min signatur.
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Vinduet er ikke et problem. Har selv ét i nakken, og der er hængt et mørklægnings rullegardin. Tror du får mest ud af løsning 3, både med højttaler placering, men også med en bedre se-afstand Wink



Jamen det kan godt være, at jeg må kapitulere og gøre det LOL Men spørgsmålet er, om det bliver så meget bedre af at dreje sofaen og sætte TV'et på 2-meter-væggen ift. setup'et på tegningen?

Hvis jeg placerer højttalerne som du har skitseret på tegningen, så kommer det til at ligne lort, haha... Altså højttalerne i den ene side vil jo sidde midt på væggen i stedet for diskret ude i siden, og hvis man også skal høre musik, så skal man jo helst sidde i sofaen?

SKAL højttalerne placeres på hver side af skærmen og i lige lang afstand fra skærmen?

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:



Skaf en anden sofa eller nogle stole istedet.. For mig at se er det størstedelen af problemet.. Så kunne man bruge 4,2 væggen og dermed skabe et grundlag for et acceptabelt setup..



Hehe... Du rammer jo kernen i problemet her. Det optimale rent praktisk - altså bedste placering for at opnå bedste lytteposition - er selvfølgelig at placere tv'et på den lange væg. Men... Der er andre hensyn at tage. Hvis jeg havde et ekstra værelse, så ville jeg helt sikkert indrette det, så det var optimalt ift. at se film. Men... Jeg har også brug for en stue, som kan bruges til andet end film-kiggeri.

Det er godt set, for det er jo lige præcis udfordringen her (og det er der sikkert mange, der har/har haft). Der er simpelthen nogle kompromiser, som skal indgås, og spørgsmålet er så i min situation hvad der er mest optimalt ift. de begrænsninger, som rummet giver, og dem som jeg selv har valgt at sætte (møbler, placering osv.).

Ved at sætte tv'et på 2-meter-væggen, så kan jeg få tv'et længere ind mod midten af rummet, men spørgsmålet er, om det overhovedet giver noget? Jeg vinder ca. 45 cm ved at gøre det, så ved ikke om det batter noget?

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:



Det ligner min stue meget godt. Jeg har bare vindue hvor din sofa står, og så har jeg sofa stående langt den væg, hvor du har vindue. Det er ikke optimalt hos mig, men jeg synes nu alligevel det går meget godt an. Der er billeder, hvis du klikker på min signatur.



Tak for linket. Ja, det står godt nok lidt tæt, og det vil det også komme til her hos mig Cry Altså med mindre der er nogen, der siger, at det bliver noget hø... Måske skulle jeg få muret åbningen til eller noget Angry
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 10:35
Det bliver noget hø.
Flyt tv'et eller luk den åbning (og flyt så tv'et).
 
 
.....
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Det bliver noget hø.
Flyt tv'et eller luk den åbning (og flyt så tv'et).
 
 


Altså flyt tv'et over på 2-meter væggen?

Hvis jeg gør det - kan jeg så have fronthøjttalerne i hvert hjørne af rummet, eller SKAL de sidde på hver side af TV'et med lige stor afstand til TV'et?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 17:43
 
 Jeg tror nu nok det er åbningen i væggen hvor TVet er der menes. Den idelle placering af højttalerne, er med samme aftand mellem dem, som afstanden til lyttepositionen, som også skrevet tidligere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu