recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround en mulighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround en mulighed?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jeg tror nu nok det er åbningen i væggen hvor TVet er der menes. Den idelle placering af højttalerne, er med samme aftand mellem dem, som afstanden til lyttepositionen, som også skrevet tidligere.


Jep, er med på, at den IDEELLE løsning er, at lukke hullet, placere TV'et midt på den væg, og så højttalerne med lige stor afstand til TV'et. Men det vil være en dyr, besværlig og uhensigtsmæssig (ift. indretning) løsning Cry

Derfor er jeg nødt til at gå efter den næstbedste (eller 3. bedste) løsning. Og er det så at placere tv'et på 2-meter-væggen? Og hvis det er det, SKAL højttalerne sidde lige langt fra tv'et, eller kan afstanden være længere i den ene side, og så kompensere for det i receiveren (balance, delay osv.)?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 17:58
 
 Det vil klart være at foretrække, at der er symetri i opsætningen af højttalerne.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det vil klart være at foretrække, at der er symetri i opsætningen af højttalerne.


Ja, det er jeg helt med på Smile Men spørgsmålet er, hvor godt det vil fungere, hvis højttalerne i den ene side (venstre front, venstre side og venstre bag) sidder dobbelt så langt væk som højttalerne i højre side? Vil det overhovedet fungere, eller kan man kompensere vha delay, balance osv. på receiveren?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 21:00
Den dobbelte afstand er for stor en afvigelse tror jeg. Jeg har selv en lidt skæv stue, og har forskellig afstand til både fronter og surround. Men det er ikke mere end kalibreringen tar' højde for, og jeg kan ikke høre det. Til gengæld kan jeg høre at fronterne er for langt fra TV'et, for hvis lyden panorerer hen over skærmen, forsvinder den for langt ud i horisonten, Se opstillingen i min tråd. Og nej fronterne står uden for billedet. De små under TV'et er til TV lydTongue

Redigeret af Kampus - 10-Maj-2011 kl. 21:01
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 21:53
Jeg syntes egenlig du har fået nogle rimelige gode svar.Med dit oplæg mener jeg ikke du kan få en ordenlig lyd som stuen er nu ! og jeg ser kun to muligheder.:
 A: Du vender din stue,så du bruger den lange væg (der hvor sofaen står) til fladskærm og front og center ht.og anlæg.Sofaen i den anden ende ca.1,5 mtr.fra åbningen,så man kan komme ud og ind.
 B:Du murer åbningen til og bruger den anden ind/udgang ind til stuen.
   Sorry,men alt det andet bliver aldrig godt lydmæssigt og desuden skal skærmen være i midten.
     carsten
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den dobbelte afstand er for stor en afvigelse tror jeg. Jeg har selv en lidt skæv stue, og har forskellig afstand til både fronter og surround. Men det er ikke mere end kalibreringen tar' højde for, og jeg kan ikke høre det. Til gengæld kan jeg høre at fronterne er for langt fra TV'et, for hvis lyden panorerer hen over skærmen, forsvinder den for langt ud i horisonten, Se opstillingen i min tråd. Og nej fronterne står uden for billedet. De små under TV'et er til TV lydTongue


Hvis jeg sætter TV'et på 2-meter-væggen, så får jeg jo et stort problem med side højttalerne. Der er jo ingen steder at sætte dem (ud over loftet) - de kommer jo alt for langt ud i venstre side (for langt væk).

Argh, det er til at få hovedpine af det her Dead

Enten må jeg droppe tanken om surround, eller jeg må gå all in og sætte TV'et midt på den tomme væg og så få højttalerne rundt i alle hjørner.
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Jeg syntes egenlig du har fået nogle rimelige gode svar.Med dit oplæg mener jeg ikke du kan få en ordenlig lyd som stuen er nu ! og jeg ser kun to muligheder.:
 A: Du vender din stue,så du bruger den lange væg (der hvor sofaen står) til fladskærm og front og center ht.og anlæg.Sofaen i den anden ende ca.1,5 mtr.fra åbningen,så man kan komme ud og ind.
 B:Du murer åbningen til og bruger den anden ind/udgang ind til stuen.
   Sorry,men alt det andet bliver aldrig godt lydmæssigt og desuden skal skærmen være i midten.
     carsten


Ja, det ser desværre ud, som om det er eneste to mulighed - som andre også har skrevet så bliver det noget hø Ouch Og ellers nøjes med fronter, sub og center - men det er der vel ikke så meget ved?
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:06

Tja det er jo det.Hellere god lyd i stereo end dårlig lyd i surround,men det er en anden snak Smile 

    carsten
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:16
Flyt !!!
 
Kun for sjov Wink
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:26
Haha... Jeg er næsten lige flyttet, og jeg kan sagtens finde andre ting, der er sjovere Big smile

Hmm... må lige tænke mulighederne igennem. 1000 tak for alle jeres input!
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:38
Jeg har også en lidt dum stue hvor der er en dør ind til soveværelset lige der hvor TV'et ville være i midten.
 
Jeg har så TV'et ovre i siden til alm. TV kig ( TV-avisen etc. ) når jeg så vil se en god film eller sportsudsendelse, så kører jeg mit 96" lærred ned ( dækker for døren ) og over på projektoren med god lyd fra højttalerne ude i hjørnerne ( ophængt i loften )
 
Kunne det ikke være en mulighed, kan også laves med WAF godkendelse
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:46
Har hurtigt lavet en tegning på hvordan det kunne se ud, det største problem i din situation er centerhøjtt.
Evt. monteret over lærred
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu