recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround en mulighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround en mulighed?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg har også en lidt dum stue hvor der er en dør ind til soveværelset lige der hvor TV'et ville være i midten.
 
Jeg har så TV'et ovre i siden til alm. TV kig ( TV-avisen etc. ) når jeg så vil se en god film eller sportsudsendelse, så kører jeg mit 96" lærred ned ( dækker for døren ) og over på projektoren med god lyd fra højttalerne ude i hjørnerne ( ophængt i loften )
 
Kunne det ikke være en mulighed, kan også laves med WAF godkendelse


Hov, hov, er det ikke politisk ukorrekt at sige WAF? Clap

Jeg har også overvejet en projektor, som bliver kørt i stilling, når der skal ses film - men er lidt bekymret for økonomien i det...

Men tak for input, det skal bestemt tages med i overvejelserne!
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Har hurtigt lavet en tegning på hvordan det kunne se ud, det største problem i din situation er centerhøjtt.
Evt. monteret over lærred
 



Cool Smile

Vil jeg kunne køre 7.1 med den opstilling?

Ja, centerhøjttaleren... Over åbningen er der 36 cm op til stukken og 47 cm op til loftet. Jeg burde vil have plads til både lærred og center på de 36 cm, eller hvad?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2011 kl. 23:17
Projektoren skal ikke køres i stilling, den skal monteres i loftet.
Og ja der skulle fint være plads til en center og lærred på de 36 cm ( 47 cm )
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2011 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Projektoren skal ikke køres i stilling, den skal monteres i loftet.
Og ja der skulle fint være plads til en center og lærred på de 36 cm ( 47 cm )


Det må nok afhænge af, deles hvordan det ser ud med en projektor i loftet og så dét med at jeg skal hive et lærred ned når der skal ses film.

Det er ikke noget problem, at der er en åbning bag lærredet, når det er trukket ned (altså er lærredet tykt nok til at der ikke kommer lys igennem)?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2011 kl. 12:52
Jeg har selv udtænkt et loftbeslag til kr. 15,00 hvor projektoren ser ud til at "stå" under loftet, det ser OK ud syntes jeg selv, ikke noget der fylder i dagligt brug.
Der kommer ikke lys igemmem et lærred.
 
Når jeg vil se en film eller en sportsudsendelse på storskærmen, så er det noget der bliver planlagt og det tager 1 min. at tænde projektoren og rulle lærred ned.
 
I dagligdagen skal jeg bare tænde TV'et og evt. reciveren hvis jeg vil have bedre lyd.
 
Men for at begynde lidt forfra, hvor meget er dit budget på ?
Hvad havde du tænkt på fra starten af med TV, reciver og højttalere ?
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2011 kl. 20:36
OK, så tror jeg jeg er kommet frem til disse muligheder:
1) sætte tv'et på en "vogn", så jeg kan køre det frem foran åbningen, når der skal ses film
2) gå efter projektor-løsningen

Mht. budget, så er har jeg ikke sat nogen øvre grænse. Og jeg vil hellere udbygge hen ad vejen, frem for at købe for billigt for at få det hele samlet nu og her.

Jeg tænker, at jeg starter med TV'et - og jeg tror det bliver enten 51" eller 63" Samsung plasma.

Jeg har en NAD 355BEE forstærker, som jeg tænker, at jeg starter med at bruge. Den er jo godt "kun" stereo, men jeg går ud fra, at der kan sættes en sub til (den har pre out)?

Mht. højttalere, så tænker jeg Scandyna smallpods - ved godt det ikke er jordens bedste højttaler, men kan godt lide designet.

Tænker jeg så på længere sigt kan købe micropods SE til baghøjttalere.

Og som receiver har jeg set på Pioneer SC-LX83.

Ved ikke med center og sub.

Så til at starte på: tv + min nuværende forstærker + smallpods + evt. sub. Og så senere receiver, center og baghøjttalere.

Jeg er mest usikker på højttalerne - jeg har pt. Dynaudio Audience 52 SE, som evt. kan komme ind i min anden stue og bruges til musik-lytning.

Jeg skal selvfølgelig ud at lytte før jeg køber højttalere, men synes ikke der er så mange alternative, når det ikke "må" traditionelt højttalerdesign.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2011 kl. 21:09
At sætte tvet på en vogn er en håbløs ide som du uden trivl hurtigt bliver ked af. At købe en projektor kræver du hsr mulighed for at mørklægge rummet på en nem måde så det bliver en funktionel løsning ellers bliver det heller ikke et hit tror jeg. Man får ikke brugt tingene hvis man først skal lave ti indledende øvelser inden man kan gå igang.
Hvis du er brændt varm på ideen en et stort billede så er en projektor løsning helt sikkert at fortrække frem for et 65" tv hvis de ovenstående betingelser altså er opfyldt. Bigger is better, personligt vil jeg gætte på at siden jeg fik projektor  for ca. 4 år siden har jeg max set omkring 25-30 timer på min fladskræm ialt i de 4 år.
 
At du gerne vil ha scandyna, det er fint nok hvis man synes de er pæne, men jeg synes det ville være totalt overkill af spænde en pioneer sc-lx73 bagved, der kan du efter min mening ligeså godt kigge efter en billigere reciever i måske 5.000,- klassen, tror ikke du vil kunne hører den store forskel på et scandyna sæt.
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 00:14
ja, det er ikke optimalt at sætte tv'et på en vogn (altså et hifimøbel med hjul). Som du også skriver, så gider man jo ikkelave 117 indledende øvelser for at komme i gang med at se en film.

Jeg kan selvfølgelig også droppe ideen om surround, og så køre et 2.1 setup - eller 3.1 (kan man det? Altså 2 fronter + center + sub).

Ved godt, at Scandyna ikke er i superligaen hvad angår højttalere, men troede ikke de var så ringe. Er der nogle alternativer, hvis de ikke skal fylde så meget, og hænge på væggen (og gerne være desinmæssigt lækre)?

Hvad skal jeg op i for at sc-lx83 kommer til sin ret?
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 08:41
Jeg ville nødigt skubbe rundt med vores Samsung 63C7705 på en vogn. Bare det at man drejer det på foden får tv'et til at stå og vippe lidt. Med så stort et tv tror jeg bare det ville være for "farligt"...
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Vilddyr Vilddyr skrev:

ja, det er ikke optimalt at sætte tv'et på en vogn (altså et hifimøbel med hjul). Som du også skriver, så gider man jo ikkelave 117 indledende øvelser for at komme i gang med at se en film.

Jeg kan selvfølgelig også droppe ideen om surround, og så køre et 2.1 setup - eller 3.1 (kan man det? Altså 2 fronter + center + sub).

Ved godt, at Scandyna ikke er i superligaen hvad angår højttalere, men troede ikke de var så ringe. Er der nogle alternativer, hvis de ikke skal fylde så meget, og hænge på væggen (og gerne være desinmæssigt lækre)?

Hvad skal jeg op i for at sc-lx83 kommer til sin ret?
Ja evt en soundbar, de fås også nu om dage med ganske god lyd. De gode er nu heller ikke helt billige, men ta ud og hør dem live i en butik, så finder du ud af om det er noget du kan leve med.
 
Om scandyna er dårlige, tjaa jtoo så dårlige er de jo heller ikke, de har en lidt tynd-dåse lyd hvilket jo ikke er så underligt kabinettet taget i betraktning. Og hvis man synes det er den højttaler der passer bedst ind i ens stil, så synes jeg bare man skal købe den. Jeg ved ikke hvad man skal op i før en pio lx-73/83 kommer til sin ret, der er jo så mange muligheder.  Elac´s jet højttalere spiller rigtig godt med pioneer ved jeg af personlig erfaring, og kan egenligt også meget godt li Dali´s Ikon serie eller Xtz som et godt billigt alternativ.
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2011 kl. 20:11
Ja, en soundbar er også en mulighed, men jeg skal under alle omstændigheder have højttalere, så jeg pgså kan høre musik ind i mellem.

Tak for tippet med Xtz og Elac. Jeg kigget på begge mærker. Det ser ud som om XTZ 99.26 i hvid kunne være en mulighed. Men de skal op at hænge på væggen, så jeg ved ikke om de er for store til det, eller om det overhovedet kan lade sig gøre? Alternativt vælge nogle mindre - hvis jeg også køber en subwoofer er størrelsen på fronterne måske ikke så vigtig, eller, hvad?

Og så har jeg jo et par Dynaudio Audience 52 SE, og ved ikke hvordan 99.26 klarer sig ift. dem?
Til top
Vilddyr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2011 kl. 00:24
Nogen, der ved om 99.26 kan hænge på væggen eller om de er for store?

Og er størrelsen på højttalerne vigtige, hvis jeg også har en sub (2.1)?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu