recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround højtaler placering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround højtaler placering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround højtaler placering
    Sendt: 16-Juni-2020 kl. 15:08

Jeg skal have sat mit 5.2 kanals surround op, med mulighed for dolby atmos senere hen.
Rummet er en stue hvor der kommer et spisebord oppe i venstre hjørne.
Anlægget bestar af 3 Procella P6 i LCR og 2 stk MKSound SS150 som surround, med 2 15" subs.
Opsætningen er i dag som det kan ses på billedet nedenfor.

Spørgsmål nr 1: Vil i evt. rykke tvet en andelse mere til venstre i rummet, så der er lidt mere plads omkring højtaler H2, I anbefalingen fra procella skriver de, at L og R skal ca. være mellem 22.5 og 30 grader vinkel fra lytte positionen.

Iht L/C/R placering skriver procella følgende:
As a main speaker used with a solid projection screen or flat panel display, the P6 can be placed above or below the screen. Our recommendation is that whenever possible, the speakers should be placed above the screen. While the center channel can be placed at a different height than the right and left speakers, the best sonic imaging occurs when all three speakers are at the same height. Any time the front speakers are not mounted at the same height, the height difference among the speakers should be kept to a minimum. Avoid mounting the speaker so that its woofer is an equal distance from the ceiling and side wall.
Spørgsmål nr 2: Vil det give et underligt lydbillede hvis L/C/R kommer til at sidde omkring 50-60 CM fra loftet, fremfor at have dem under TVet?

Spørgsmål nr 3: Iht. Dolby Atmos/3d sound, så nævner procella at surround højtalerne S1 og S2 skal monteres i samme højde som LCR eller en smule højere - Plejer man ikke at sige de ca. skal sidde 60 cm over lytte positionen?

Link til Procella installations dokument: https://procella.audio/download/1891/featured/0B8KlVdKll1PzSlJSNllxc2lia28/Procella%20System%20Design%20Installation%20v4



Mål: 4.91m lang
3.63m bred

Redigeret af Grymok - 24-Juni-2020 kl. 22:19
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2020 kl. 15:28
Hvordan ser tegningen ud hvis du "sidder" i sofaen? Dvs. hvis P6 er under TV vs. over TV? 

Dét du gerne vil er, at have direkte udsyn til alle højttalere. Dvs. center må ikke være skjult af et sofabord. Det samme med surrounds (ørehøjde resulterer ofte i, at nabo-personen skygger for højttaleren).

Et par småting til dit projekt som du skal være opmærksom på -- ved ikke hvor låst du er i rummet dog:
 - Placering af sofa tæt på bagvæg vil resultere i et mindre godt lydbillede. Du er for tæt på surrounds og får aldrig den "bobbel" af lyd som du skal. Derudover vil du være tæt på bagvæg hvilket er uheldigt for bassen.
 - Asymmetri er sjældent godt. Din højre front vil lyde anderledes end din venstre (også efter EQ). Kan afhjælpes med akustikplader dog.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2020 kl. 15:44
Sad nu også og tænkte hvor trådstarter havde forstillet sig placeringen af subberne?
Der kan meget nemt opstår nogle ret store udfordringer set ud fra rummets indretning og den valgte lyttepositionen "skitsen"



Redigeret af Potter - 16-Juni-2020 kl. 15:47
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2020 kl. 16:37
Jeg har taget et billede af det jeg kan se fra midter position i sofaen.

Udfra skitsen, så er der et stort vindues parti til højre midt i det hele, så det gør det ikke nemmere.

Planen at LCR skulle hænges op på væggen, fremfor at stå for sig selv i et møbel eller ovenpå.
Surround kan godt hæves til ca. 60 CM over lytte positionen så (oplever faktisk det du beskriver LIGE NU, da surround bare står i øre højde.

Sofaen kan sæderne ligges tilbage så den står lidt ude i rummet, men tænker max 50cm fra væggen, ellers kommer det måske til at se for dumt ud.
Har lidt akustik plader som jeg pt bruger for at reducere det væreste rumklang, men stadig ikke godt. Skal enten have Troldtekt Akustik plus ultrafin dækkende hele loftet, eller have 4 stk 120cm x 120cm x 4cm ecophon plader.

Subberne står i top højre hjørne og lige til venstre for sofaen som det er nu, men har ikke lavet nogen sub crawl, så derfor er de ikke med på billedet, da det højst sansynligt ændre sig.


Redigeret af Grymok - 16-Juni-2020 kl. 16:39
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2020 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Jeg har taget et billede af det jeg kan se fra midter position i sofaen.

Udfra skitsen, så er der et stort vindues parti til højre midt i det hele, så det gør det ikke nemmere.

Planen at LCR skulle hænges op på væggen, fremfor at stå for sig selv i et møbel eller ovenpå.
Surround kan godt hæves til ca. 60 CM over lytte positionen så (oplever faktisk det du beskriver LIGE NU, da surround bare står i øre højde.

Sofaen kan sæderne ligges tilbage så den står lidt ude i rummet, men tænker max 50cm fra væggen, ellers kommer det måske til at se for dumt ud.
Har lidt akustik plader som jeg pt bruger for at reducere det væreste rumklang, men stadig ikke godt. Skal enten have Troldtekt Akustik plus ultrafin dækkende hele loftet, eller have 4 stk 120cm x 120cm x 4cm ecophon plader.

Subberne står i top højre hjørne og lige til venstre for sofaen som det er nu, men har ikke lavet nogen sub crawl, så derfor er de ikke med på billedet, da det højst sansynligt ændre sig.

med atmos må det aldrig komme så højt over ørerne. De må gerne hæves lidt over som sidemanden ikke skygger lyden. Grunden til de ikke må kommer over 60cm er fordi, atmos højtalere skal kunne give denne Bobble, og hvis surround sidder for højt er det svært at skelne mellem surround lyd og atmos
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2020 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Subberne står i top højre hjørne og lige til venstre for sofaen som det er nu, men har ikke lavet nogen sub crawl, så derfor er de ikke med på billedet, da det højst sansynligt ændre sig.
Jeg tror også den ene Sub skal stå oppe til højre, altså til højre for TV-et evt. lidt ud fra væggene og på noget afkobling.Den anden vil jeg sætte diagonalt, altså nede til venstre, i hjørnet ligeledes evt. lidt fra væggen og på afkobling.

Forventer du crossover på 80Hz.?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2020 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Subberne står i top højre hjørne og lige til venstre for sofaen som det er nu, men har ikke lavet nogen sub crawl, så derfor er de ikke med på billedet, da det højst sansynligt ændre sig.
Jeg tror også den ene Sub skal stå oppe til højre, altså til højre for TV-et evt. lidt ud fra væggene og på noget afkobling.Den anden vil jeg sætte diagonalt, altså nede til venstre, i hjørnet ligeledes evt. lidt fra væggen og på afkobling.

Forventer du crossover på 80Hz.?

Det er præcis sådan det er sat op i dag med subs og crossover på 80.
Jeg tænker dog at vil prøve at crawle alligevel og se hvor det er bedst. 

Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2020 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Jeg tænker dog at vil prøve at crawle alligevel og se hvor det er bedst.
Jeg vil anbefale Home Theater Gurus udgave af subcrawl og også generelt om sub placering og kalibrering.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2020 kl. 22:22
Nå, nu har jeg længe overvejet og flytte rundt etc.
Jeg var en smut forbi underboen og se hvordan de boede som gav mig lidt idéer :)
Så flytter soveværelse til det mindste rum, tager så det rum og smider spisebord og andet ind i og til slut så har jeg stuen hvor tv, surround og arbejdsbord kommer til at stå.
Så nu kommer det ca til at stå som på billede ovenfor.

Eneste minus jeg har, er at der er en dør lige til venstre for tvet, som går ind over L højtaleren. Døren er selvfølgelig åben for at give lidt luft etc. men tænker den da kommer til at være lukket når der skal ses film etc.
Men det giver stadig lidt problemer med de brede Procella P6, og har lidt kig på evt. at få P5 i stedet eller de vandrette P6 højtalere, som er knap så brede :(
Men hvad jeg kan regne ud, så sidder jeg ca 220cm fra tvet og det giver ca en afstand fra L/R på 176 cm.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2020 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Nå, nu har jeg længe overvejet og flytte rundt etc.
Jeg var en smut forbi underboen og se hvordan de boede som gav mig lidt idéer :)
Så flytter soveværelse til det mindste rum, tager så det rum og smider spisebord og andet ind i og til slut så har jeg stuen hvor tv, surround og arbejdsbord kommer til at stå.
Så nu kommer det ca til at stå som på billede ovenfor.

Eneste minus jeg har, er at der er en dør lige til venstre for tvet, som går ind over L højtaleren. Døren er selvfølgelig åben for at give lidt luft etc. men tænker den da kommer til at være lukket når der skal ses film etc.
Men det giver stadig lidt problemer med de brede Procella P6, og har lidt kig på evt. at få P5 i stedet eller de vandrette P6 højtalere, som er knap så brede :(
Men hvad jeg kan regne ud, så sidder jeg ca 220cm fra tvet og det giver ca en afstand fra L/R på 176 cm.
Har P5 og P6V ikke stort set samme størrelse waveguide? Kan ikke helt følge, at en P6V vil løse nogle problemer med døren. Dét der er vigtigt at se på, er afstand mellem waveguides. Ikke "kanterne" af hver højttaler.

Men måske misforstår jeg hvad det er P6V ville fixe som der er et minus ved P6?
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2020 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Nå, nu har jeg længe overvejet og flytte rundt etc.
Jeg var en smut forbi underboen og se hvordan de boede som gav mig lidt idéer :)
Så flytter soveværelse til det mindste rum, tager så det rum og smider spisebord og andet ind i og til slut så har jeg stuen hvor tv, surround og arbejdsbord kommer til at stå.
Så nu kommer det ca til at stå som på billede ovenfor.

Eneste minus jeg har, er at der er en dør lige til venstre for tvet, som går ind over L højtaleren. Døren er selvfølgelig åben for at give lidt luft etc. men tænker den da kommer til at være lukket når der skal ses film etc.
Men det giver stadig lidt problemer med de brede Procella P6, og har lidt kig på evt. at få P5 i stedet eller de vandrette P6 højtalere, som er knap så brede :(
Men hvad jeg kan regne ud, så sidder jeg ca 220cm fra tvet og det giver ca en afstand fra L/R på 176 cm.
Har P5 og P6V ikke stort set samme størrelse waveguide? Kan ikke helt følge, at en P6V vil løse nogle problemer med døren. Dét der er vigtigt at se på, er afstand mellem waveguides. Ikke "kanterne" af hver højttaler.

Men måske misforstår jeg hvad det er P6V ville fixe som der er et minus ved P6?

Måske, det jeg tænkte på var jo P6, er bredere end P6V, så døren kommer til at gå indover kabinettet og måske også noget af membranen når den er helt åben.
Men når jeg tænker mig lidt om, så giver det egentlig meget det samme, da døren stadig vil gå indover membran på P5 og P6V.

Vil det være et stort problem, hvis P6 blev placeret sådan, at døren kun går indover selve trækassen og membranerne så er fri, når den er helt åben?
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2020 kl. 15:30
Iht. måden mit rum er på pt. så overvejer jeg næsten om det kan betale sig at gå efter et 7.2 setup, eller om det vil være bedre med 5.2.2 for lidt atmos?
Synes jeg kan læse mig til at de fleste anbefaler at få minimum 2 atmos før 7.2 f.eks.
Hvad tænker i her?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu